Gå till innehåll

NL - Floppa överpar men blir raisad, vad göra?

Recommended Posts

Postad

Satt på QQ, 2 limpare a $0.5 jag höjer till $2 och en synar.

Floppen kommer Js 3d 5s, potten ligger nu på $4 så jag bettar $5 och blir minimum riasad till $10 hmm tänker AJ kanske, men triss kan han ju åxå ha dragit in! Jag synar och hoppas att turnen ska stärka min redan ganska starka hand! Ingen hjälp på turnkortet så jag checkar och han bettar halva potten $10 Kan inte lista ut vad han har dock och vill gärna se hur han beter sig på rivern. Så jag synar än en gång. Checkar ingen och han går all in med sina sista $30 jag foldar. Skulle väl raisat hans rais redan på floppen för att få reda på mer info men det blev inte så denna gång. Hur gör ni i sånna lägen? gjort nån crying call?

* RP - QoS *

Postad

Att bara syna ett sådant bet på floppen är att be om ett jäkligt tufft beslut på nästa gata. Ofta kommer det beslutet bli att man måste folda. Eftersom chansen att förbättra till triss på turnen är rätt så liten så måste man nog dra antingen raise eller fold där. Finns ju många händer som slår dig i det läget så att bara syna bort stacken är nog ingen god idé.

edit: Sorry Andersson men du får vara lite kvickare i vändningarna till nästa gång! Här vakar man på forumet som en gammal hök! :lol:

Postad

Om han reraisar ditt bett, och sedan fortsätter betta nästa runda har han en stark hand. Synar du ofta i sådana lägen med par och andra mediokra händer kommer du förlora stora pengar i långa loppet.

edit: asch, smiter han före med ett bättre svar! jaja... :)

Postad

Så här tycker jag: Betta mindre på floppen, runt 3 dollars. Minhöjer han dig nu så syna för att sedan betta ut på turnen runt 2/3 pot. Höjer han dig igen kan du nog lägga dig. Synar han bara turnbettet får du väl göra nåt slags stoppbet på rivern på 1/3-1/2 pot. Du bör då betta så mycket som du är beredd att syna.

Att bara syna ett sådant bet på floppen är att be om ett jäkligt tufft beslut på nästa gata. Ofta kommer det beslutet bli att man måste folda. Eftersom chansen att förbättra till triss på turnen är rätt så liten så måste man nog dra antingen raise eller fold där. Finns ju många händer som slår dig i det läget så att bara syna bort stacken är nog ingen god idé.

edit: Sorry Andersson men du får vara lite kvickare i vändningarna till nästa gång! Här vakar man på forumet som en gammal hök!

Att reraisa flopraisen är ganska dumt. Du bygger då en pot du vill behålla så liten som möjligt samtidigt som du skrämmer bort alla händer som du slår, AJ egentligen, och får syn eller en reraise av händer som slår dig. Om du mot förmodan inte skrämmer bort AJ kommer han nog inte bara syna din reraise utan gå all in eftersom han inser att han ändå blir pot committed och att då lägga sig är ju inte bra.

Postad

Jag har en tanke.

Jag tycker du har lite knasigt floppspel. I och med ditt knasiga floppspel så blir du tvungen att spela knasigt post flopp också. Du tvingar han att bluffa dig. Du påvisar svaghet.

Jag skulle ha rereraisat honom på floppen.

(har till och med en liten tanke om att detta är ett allin läge.)

Om du kunde posta en riktig handhistory skulle det vara enklare att analysera.

Du kan ju posta om handen eller tänka på det till nästa gång.

:)

Postad

Jag tror han köpte ut dig. Det beror ju såklart på bordet och din read på honom, men min read är denna:

Han sitter på AJ, limpar in. Du raisar upp honom till 2 dollar, han tänker att "oops, förmodligen är jag dominerad nu... men wtf!". Floppen kommer J högt, han träffar TPTK. Woohoo!

Du bettar iofs ganska hårt, men luktar ändå AK. Han reraisar dig med mini-automat-raisen. Bara för att se vad du gör. Han är ganska säker på att han har dig... Men du synar. "Jäklar" tänker han. Du kanske satt på QQ/KK/AA!? Han slänger ut ett bet, kanske fortfarande har bäst hand?

Du synar.... Hans read: Du har AK, hoppas på träff.

River kommer blank (!?)... du checkar igen. Han är nu säker på AK, slänger in degen. Du foldar.

Det skulle jag tro är vad som hände här. Visst, han kan ha spelat JJ och du var körd... Kan även ha varit AA/KK som han satt på. Färgdraget kanske?

Vilket som så är det inte många troliga händer som slår dig på flop. Personligen skulle jag reraisat honom på flop för att se. Jag skulle ha antagit AJ eller färgdrag. Tvåpar verkar för otroligt... Ska vara AA/KK/JJ då att vara rädd för. Frågan är vilken position han satt på? Jag sätter dock mina 2 cent på att han spelade J och något högt till den. Du spelar som du skulle gjort med AK, däför reraisar han dig för att se vad du gör + inte vill att du ska få köpa in A/K.

Postad
Så här tycker jag: Betta mindre på floppen, runt 3 dollars. Minhöjer han dig nu så syna för att sedan betta ut på turnen runt 2/3 pot. Höjer han dig igen kan du nog lägga dig. Synar han bara turnbettet får du väl göra nåt slags stoppbet på rivern på 1/3-1/2 pot. Du bör då betta så mycket som du är beredd att syna.

Vad tjänar man på att syna floppen och sen beta ut, jämfört med att reraisa direkt? Tänkte att man har ju inte så stor chans att förbättra, kanske värre att ge gratiskort.

• 3 weeks later...
Postad
Satt på QQ, 2 limpare a $0.5 jag höjer till $2 och en synar.

Floppen kommer Js 3d 5s, potten ligger nu på $4 så jag bettar $5 och blir minimum riasad till $10 hmm tänker AJ kanske, men triss kan han ju åxå ha dragit in! Jag synar och hoppas att turnen ska stärka min redan ganska starka hand! Ingen hjälp på turnkortet så jag checkar och han bettar halva potten $10 Kan inte lista ut vad han har dock och vill gärna se hur han beter sig på rivern. Så jag synar än en gång. Checkar ingen och han går all in med sina sista $30 jag foldar. Skulle väl raisat hans rais redan på floppen för att få reda på mer info men det blev inte så denna gång. Hur gör ni i sånna lägen? gjort nån crying call?

* RP - QoS *

I det läget hade jag med lätthet kunnat offra min stack med QQ .

Du hade säkert honom hela vägen..

RERAISE efter flopp , självklart.

/Perrra