Gå till innehåll

Bästa botemedlet mot förkylning?


Rotoroberts

Recommended Posts

1.ALL vitlök i de två närmaste affärerna!

 

2.honung som sköljs ned med varmt vatten. Det är bättre att äta honungen först och inte lösa upp den i vattnet.

 

3.Om du vill få bort febern är det dumt att äta febernedsättande. Men det funkar ju om du måste vara feberfri ngr timmar sådär.

 

4.varmt i sängen, kallt i rummet. Bädda ner sig ordentligt med frisk luft. Gärna framför en hel säsong av en TVserie och svettas ut febern.

 

5.väldigt viktigt att se till att du håller vätskebalansen. MASSOR med vätska (vatten. Ingen cola eller kaffe eller annat urinutdrivande) Ha gärna i lite socker och salt i vattnet för att kroppen lättare ska kunna binda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tackar!

 

Håller på att kolla febern nu.....Hmm, gammaldags j-vla febertermometer, måste köpa en bättre. Kanske inte har feber trots allt! :roll:

 

*Pip, pip, pip* 36,5 grader, ingen feber alltså.

 

Ska inhandla vitlök och honung nu. Har också hört talas om att man kan ta en hink med hett vatten och sedan luta huvudet över med en handduk och sen bara få ut allt snor m.m. Någon som vet ngt om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryckande hett vatten spetsat med honung och wirre,klädd varmt,gärna inlindad i en filt.Intag en 3-4 av ovanstående plus ett par magnecyl så lovar jag att du får en varm stund i soffan och vaknar antingen pigg och fräsh eller med ett litet sting av lätt bakfylla kvar bara.:twisted: :twisted: :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med vatten och handduk - Det är för att med hjälp av fuktig luft få slemhinnorna att lätta på sig så att säga. Det är nog i ditt läge, då du inte ens verkar ha feber (just nu) att ta det lugnt och se till att som Sansrom säger, få extra sömn i dig. Bädda du ner dig. Antingen i sovrummet eller framför TVn. för jäklar vad tråkigt det kan vara att bara ligga i sängen.

Vitlök är igentligen inte ngt direkt att ta när man väl blivit dålig, utan mera i förebyggande syfte. Honung däremot funkar väldigt bra för mig när jag är dum i halsen.

När det gäller näsan finns det att köpa (ingen aning om var, men det finns ett krukmakeri i gamla stan/shlm som säljer den) nässkjöljare. Känns jättekonstigt i början, men det är ett väldigt bra sätt att lätta på trycket i näsan och bihålorna. Samt att det håller borta dumma saker som damm och pollen. Men nu går jag iof iväg från ämnet vilket var din förkylining NU och inte den som kan komma senare.

Vila och varmt! Samt honungsvatten (varmt)

och sen ännu mera vätska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll dig upprätt, pallra upp fler kuddar under nacken när du sover. Slemhinnorna svullnar igen mer när du ligger plant -> ökat tryck -> du mår sämre. Därför man oftast mår som sämst på morgnarna när man är förkyld, efter att ha legat hela natten. Otrivin nässpray är bra mot nästäppan, du sover bättre, får mindre problem med öronen också. (köp Otrivin för barn, retar slemhinnorna mindre har exakt lika bra effekt)

 

Resten av dessa placebokurer som tidigare nämnts är du välkommen att prova.

 

Puss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är C-vitaminer en myt i dessa sammanhang? Själv brukar jag trycka i mig vitlök och apelsiner. Se bara till att sluta med vitlöken innan du ska träffa folk så de klarar av att vara nära dig.

Det är lite sent påtänkt att börja käka vitaminer när man redan är sjuk, om man säger så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det ger en placeboeffekt så välkomnar jag den effekten när jag är dålig :D

Och honung och C-vitaminer och vitlök inte har ngn effekt på själva infektionen är ju känt. Däremot så tycker jag att varmt honungsvatten lenar i halsen och tar bort irritationen. Vilket gör att jag har lättare att ta det lugnt. Så det har väl ngn sorts andrahandseffekt på det sättet kan man säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Thenare!"

 

NU vill jag ha alla möjliga tips som ni PFare har för att bota förkylning/feber.

Är helt sjukt förkyld och måste botas fort som bara den! :-)

 

So bring it on!

 

 

Eftersom förkylning är en virussjukdom så kan den inte botas tyvärr. Du kan endast lindra sjukdomens symtom på olika vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Eftersom förkylning är en virussjukdom så kan den inte botas tyvärr. Du kan endast lindra sjukdomens symtom på olika vis.

 

 

Det där är inte sant - det finns effektiva antivirala medel mot flera typer av virus. Däremot saknas det registrerade läkemedel som är godkända för behandling av rhinovirus ("förkylningsvirus"). Forskning pågår för fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att effekten av dessa "kurer" är densamma som om du äter ett sockerpiller, dvs ingen alls.

Placeboeffekten är betydligt stakare än ingen alls. Och säkert ofta starkare än medicinerna man äter.

Skall man äta sockerpiller så fungerar röda piller bättre än vita. Honung och vitlök låter jättebra mot förkylning tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har någon bekant som är utomlands så kan jag tipsa om att du ber den köpa anti förkylningspiller. Finns lite olika namn men jag köpte ett som heter Clarinase i Thailand som funkar skitbra. Kunde dyka i en hel vecka trots min förkylning. Gemensamt för alla dessa anti förkylningspiller är att de innehåller ett ämne som heter Pseudoephedrine. Det gör att många förkylningssymtom försvinner.

 

I Sverige är det fortfarande olagligt att sälja piller med Pseudoephedrine eftersom man ganska enkelt kan tillverka metaamfetamin av det men läste på aftonbladet att läkemedelsverket har nyligen godkänt ett piller innehållande Pseudoephedrine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...