svint0 Postad 28 Februari , 2007 Rapport Postad 28 Februari , 2007 Om man nu väljer att ta ut alla pengar man vunnit på någon sajt till neteller (icke EU-sajt dvs), hur skall de då kunna bevisa från vilken sajt du vunnit pengarna, och hur ska de veta vad du har för "nickname". Alltså är det väl bara att claima att du har vunnit det på en skattefri sajt? Citera
Franco_Baresi Postad 28 Februari , 2007 Rapport Postad 28 Februari , 2007 Vad som är allvarligt oroande är hur få pokerproffs som får en fråga av Skattemyndigheten... ger väl en hint om hur många fuskare som slinker genom verkets kontrollrutiner. Riktiga bovar lär väl dessutom göra en hel del luriga manövrar med sina cash medan de flesta pokerproffs inte döljer ett dugg utan konsumerar kapitalvaror helt utan skam i kroppen och klart och tydligt deklarerar kraftig förmögenhetstillväxt.... men blir ändå inte granskade. Citera
Zyr Postad 28 Februari , 2007 Rapport Postad 28 Februari , 2007 tror inte någon som vunnit på nätpoker kommer bli tvingad att skatta förän "reglerna" skrivs om.. allt är för luddigt, man ska isf skatta varje pot, vilket är helt orimligt, skatteverket har ju tom. skrivit detta däremot live-turneringar är ganska lätt att kolla upp och räkna ut Citera
tetris Postad 28 Februari , 2007 Rapport Postad 28 Februari , 2007 tror inte någon som vunnit på nätpoker kommer bli tvingad att skatta förän "reglerna" skrivs om.. allt är för luddigt, man ska isf skatta varje pot, vilket är helt orimligt, skatteverket har ju tom. skrivit detta däremot live-turneringar är ganska lätt att kolla upp och räkna ut Samma sak borde väll eg. gälla online tuneringar, eller? Som situationen ser på ut för cashgame är det ju orealistiskt att man skall behöva skatta varje pott, men det lär väll dyka upp ett prejudikat i ärendet förmodligen detta år. FRÅGA: hur stor tror ni sannolikheten är om man spelar på en icke skattefri site, överför pengar till NETeller, sätter in pengar på en skattefri site, spelar ett par tusen händer och sedan cashar ut till sitt bankkonto att skattemyndigheterna "kan tjafsa? Citera
Agent Cooper Postad 28 Februari , 2007 Rapport Postad 28 Februari , 2007 Om man nu väljer att ta ut alla pengar man vunnit på någon sajt till neteller (icke EU-sajt dvs), hur skall de då kunna bevisa från vilken sajt du vunnit pengarna, och hur ska de veta vad du har för "nickname". Alltså är det väl bara att claima att du har vunnit det på en skattefri sajt? För tusende gången: Det är DU som ska bevisa att du vunnit pengarna på en "skattefri" pokersajt. Citera
svint0 Postad 28 Februari , 2007 Rapport Postad 28 Februari , 2007 Dåså, bara att säga att man vunnit det på flera års gnetande av cashgame med andra ord! Citera
SMaccan Postad 28 Februari , 2007 Rapport Postad 28 Februari , 2007 Låter det som ett rimligt BEVIS? Citera
kompiserik Postad 28 Februari , 2007 Rapport Postad 28 Februari , 2007 Jag spelar bara EU- sajter. Men har några funderingar. 1. Räcker det med ett konto utdrag som bevis för att man bara spelat inom EU? Står ju från vilken site pengarna kommit eftersom jag inte använder Netteller.... 2. Om lagen ändras efter att man skattat (0 skattat) kan man bli betalningsskyldig i efterhand? Tack på förhand för en informativ tråd. Citera
Partyjack Postad 1 Mars , 2007 Rapport Postad 1 Mars , 2007 Jag spelar bara EU- sajter. Men har några funderingar. 1. Räcker det med ett konto utdrag som bevis för att man bara spelat inom EU? Står ju från vilken site pengarna kommit eftersom jag inte använder Netteller.... 2. Om lagen ändras efter att man skattat (0 skattat) kan man bli betalningsskyldig i efterhand? Tack på förhand för en informativ tråd. Är en väldigt nyttig tråd för alla, bara att hålla med. Däremot tror jag att en ytterst liten del av oss borde "oroa oss" för att bli granskade, jag själv känner ingen oro - däremot tycker jag att det känns väldigt ängsligt att man verkligen måste kunna bevisa sin oskuld utifall man skulle bli granskad. Låt säga att jag klonkar en turnering på en EU-sajt, detta HAR faktiskt hänt.. Inte fan tar jag ett kvitto av något slag, screenshot eller något liknande, visst man är lite nojjig över att någon ska börja ställa sig undrande vart de där 100K SEK per år kommer ifrån. Helt förfärlig lagstiftning, antar att det är ett antal kontorsråttor som jobbar på ett nytt system som dock om jag känner vårt land rätt kommer ta ett par decennier att genomföra!? Däremot har jag svårt att tro att det är särskilt många pokerproffs som beskattar sina turneringsklonkar på tex Pokerstars osv!? Så länge man inte befinner sig på den absoluta toppen av isberget bör man väl inte vara orolig, eller har jag fel? Det är vad jag förstår så att skatteverket har fullt upp med att granska alla live-vinster som det är nu? Citera
Colderose Postad 1 Mars , 2007 Rapport Postad 1 Mars , 2007 Är en väldigt nyttig tråd för alla, bara att hålla med.Däremot tror jag att en ytterst liten del av oss borde "oroa oss" för att bli granskade, jag själv känner ingen oro - däremot tycker jag att det känns väldigt ängsligt att man verkligen måste kunna bevisa sin oskuld utifall man skulle bli granskad. Låt säga att jag klonkar en turnering på en EU-sajt, detta HAR faktiskt hänt.. Inte fan tar jag ett kvitto av något slag, screenshot eller något liknande, visst man är lite nojjig över att någon ska börja ställa sig undrande vart de där 100K SEK per år kommer ifrån. Helt förfärlig lagstiftning, antar att det är ett antal kontorsråttor som jobbar på ett nytt system som dock om jag känner vårt land rätt kommer ta ett par decennier att genomföra!? Däremot har jag svårt att tro att det är särskilt många pokerproffs som beskattar sina turneringsklonkar på tex Pokerstars osv!? Så länge man inte befinner sig på den absoluta toppen av isberget bör man väl inte vara orolig, eller har jag fel? Det är vad jag förstår så att skatteverket har fullt upp med att granska alla live-vinster som det är nu? Skatteverket har exakt noll med resurser att jaga småspelare och med dessa menar jag de som vinner typ 100.000 kr per år. Självfallet lägger de resurserna på helt andra saker, exempelvis på att jaga Martin de Knijff för hans seger i WPT World Championship härom året. Eller att granska Erik Friberg, Daniel Bergsdorf, Mats Rahmn med flera spelare som vunnit enorma summor i liveturneringar i USA och där bevisläget är allt annat än osäkert. Eller att tillsammans med ekobrottsmyndigheten jaga skattebrottslingar i mångmiljonklassen. Skatteverket har till och med outtalade gränser på "skattebrott" som avskrivs per automatik, även om detta givetvis officiellt förnekas. Det är lite grann som att man kan köra 80 km/h på en 70-sträcka utan att riskera att åka dit. Det finns "marginal uppåt" med andra ord. Sen finns det alltid några avundsjuka nyutexaminerade skattehandläggare (som kanske själva småspelar på nätet och går med förlust) som på någon bröllopsmiddag i förbigående får höra någon svensk som skryter om hur han klonkade Sunday Million och hur han tänker behålla alla pengarna... Till syvende och sist är det det egna samvetet som får tala. Citera
Cyntax Postad 2 Mars , 2007 Rapport Postad 2 Mars , 2007 Sen finns det alltid några avundsjuka nyutexaminerade skattehandläggare (som kanske själva småspelar på nätet och går med förlust) som på någon bröllopsmiddag i förbigående får höra någon svensk som skryter om hur han klonkade Sunday Million och hur han tänker behålla alla pengarna...Don't worry! Samma sak borde väll eg. gälla online tuneringar, eller? Som situationen ser på ut för cashgame är det ju orealistiskt att man skall behöva skatta varje pott, men det lär väll dyka upp ett prejudikat i ärendet förmodligen detta år.Ja, det är orimligt och skatteverket har sagt någon gång att man skall se till helheten.När jag läste Rättshistoria fick jag en hemtentafråga: "-Utred vilka möjligheter de svenska domstolarna har att hantera spänningsförhållandet mellan formalism och dynamik i avtalsrätten." Jag ska inte dra hela svaret, men kortfattat så var juristerna i gamla romarriket väldigt flexibla (ius honorarium den s.k. pretorsrätten) i sitt dömande. I Sverige är man det också. När lagarna konstrueras tills dom kommer till använding har det ofta gått lång tid. Så är det ofta med skattelagarna och det orimliga syns tydligt i exemplet med att varje spelad hand skall beskattas. Därför har Skatteverket sagt att "man skall se till helheten". Är ni med? FRÅGA: hur stor tror ni sannolikheten är om man spelar på en icke skattefri site, överför pengar till NETeller, sätter in pengar på en skattefri site, spelar ett par tusen händer och sedan cashar ut till sitt bankkonto att skattemyndigheterna "kan tjafsa?Nästan obefintlig. Så nära noll du kan komma. Citera
tetris Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Tack för svaren! Jag har dock funderat på en annan sak som är relaterat till detta under dom senaste dagarna, någon här kanske kan göra mig klokare. Hur ser skatteverket på bonusar? - På en eu site - På en icke eu site - Bonusar som motsvarar mer än 100% RB Hur ser skatteverket på rakeback? - På en eu site - På en icke eu site Citera
Skogiss Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 skatteverket har ju skrivit att affiliates måste betala skatt. Om sidan spelet spelas på är EU eller ej är egalt. Rakebacken är ingen spelvinst. Citera
baller Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Varför skriver du inte vad i det jag säger som är fel. Dina inlägg ger absolut ingenting. Lägg ner projektet med att påpeka fel/brister utan att komma med något eget. Bättre kan du. Eller? Det finns anledningar till det, ibland är det bättre att inte säg något trots att man vet. Citera
DrRoland Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 skatteverket har ju skrivit att affiliates måste betala skatt. Om sidan spelet spelas på är EU eller ej är egalt. Rakebacken är ingen spelvinst. För affiliates ja, men kan omöjligt vara samma för spelarna. För spelarna är det en spelvinst. Citera
DrRoland Postad 6 Mars , 2007 Rapport Postad 6 Mars , 2007 Dåså, bara att säga att man vunnit det på flera års gnetande av cashgame med andra ord! I princip ja. Det är inte troligt att någon härinne skattar för vinster på stars även om det är mycket snack om det i oräkneliga trådar. Citera
pellepackad Postad 20 Maj , 2007 Rapport Postad 20 Maj , 2007 FRÅGA: hur stor tror ni sannolikheten är om man spelar på en icke skattefri site, överför pengar till NETeller, sätter in pengar på en skattefri site, spelar ett par tusen händer och sedan cashar ut till sitt bankkonto att skattemyndigheterna "kan tjafsa? Vad är egentligen skillnaden att göra detta du skriver ovan.. kontra att man struntar i att föra in vinstpengarna från den icke skattefria sajten till en skattefri sajt (låt oss säga SVS & Party som är skattefria). Dvs man tar ut pengarna direkt från Netteller efter att man fört dit dem från den icke skattefria sajten. Hur kan skattevärket motbevisa något annat om jag hävdar att jag grindat in dem på låt oss säga SVS? Förresten...När är det Netteller tar sina % på uttag, är det när pengarna förs mellan sajter eller bara när pengarna förs från netteller till ett VISA-kort eller både & dvs alla transfers som Netteller "snor" procentuella summor av. Det är just detta man har lite ångest över när man flyttar pengar hit & dit mellan sajter & konton med hjälp av Netteller. Tacksam för avlägsning av mina hästmyror i skallen! Citera
gdaily Postad 20 Maj , 2007 Rapport Postad 20 Maj , 2007 När det gäller skatter så är det omvänd bevisbörda som gäller, dvs SKV behöver inte bevisa någonting. Säger som att du ska skatta från Netelleruttagen, så är det du som ska bevisa att dom kommer från skattefri sajt Citera
pellepackad Postad 20 Maj , 2007 Rapport Postad 20 Maj , 2007 Detta verkar ju ganska oklart. Jag menar hur många spelare är det som egentligen vet att de bör oroa sig över att bli granskade av skatteverket & skaffar sig bevis från sina icke skattefria sajter. Vad är egentligen ett "tillförlitligt" bevis i dessa sammanhang kan man ju vidare undra....allt verkar så flummigt att man som många andra nästan inte orkar sätta sig in i detta. Vore intressant att höra om någon här skaffar sig bevis från sina uttag & hur de går till väga. Citera
aglo Postad 20 Maj , 2007 Rapport Postad 20 Maj , 2007 När det gäller skatter så är det omvänd bevisbörda som gäller, dvs SKV behöver inte bevisa någonting. Säger som att du ska skatta från Netelleruttagen, så är det du som ska bevisa att dom kommer från skattefri sajt Hur gör man det då? Transaktionshistoria på Neteller och sajten man spelar på? Någon som har några tips på hur man kan förhindra ev. problem i framtiden? Riktar frågan till alla... Citera
Bikern Postad 20 Maj , 2007 Rapport Postad 20 Maj , 2007 Vore intressant att höra om någon här skaffar sig bevis från sina uttag & hur de går till väga. Ja, jag sparar en utskriven kopia av alla insättningar och uttag jag gör, på pokersiten och på neteller(eller lämplig online plånka). Det intressanta för skattemyndigheten är att se flödet av pengar, var de kommer ifrån(var de genererats). Så kontaktar de mig, så skickar jag bara min lunta papper på insättningar och uttag, så har de nått att göra ett tag! Inga konstigheter. Fungerar precis samma med aktie & optionsvinster, ibland tror inte skattemyndigheten på dina "dåliga" resultat och då vill de ha bevisning. Då var det bara skicka in allt man hade!! blev ca 500sidor den gången!! Citera
checkamat Postad 20 Maj , 2007 Rapport Postad 20 Maj , 2007 Ja, jag sparar en utskriven kopia av alla insättningar och uttag jag gör, på pokersiten och på neteller(eller lämplig online plånka). Det intressanta för skattemyndigheten är att se flödet av pengar, var de kommer ifrån(var de genererats). Så kontaktar de mig, så skickar jag bara min lunta papper på insättningar och uttag, så har de nått att göra ett tag! Inga konstigheter. Fungerar precis samma med aktie & optionsvinster, ibland tror inte skattemyndigheten på dina "dåliga" resultat och då vill de ha bevisning. Då var det bara skicka in allt man hade!! blev ca 500sidor den gången!! menar du att du skriver ut sidan som kommer upp när du gör uttag/insättning? . Tycker inte det bevisar någonting. Om jag sätter in pengar på partypoker t.ex så står det bara: "Your deposit has been successfully processed; however, please note that sometimes it takes a couple of minutes for the funds to be added to your PartyAccount. " inget nickname, inget namn , ingenting ska väl räcka med att visa uttag o insättningar från sidan, skriva ut papper verkar onödigt eftersom det inte visar något som bevisar något. Iaf inte där jag spelar Citera
Bikern Postad 20 Maj , 2007 Rapport Postad 20 Maj , 2007 menar du att du skriver ut sidan som kommer upp när du gör uttag/insättning? . Tycker inte det bevisar någonting. Om jag sätter in pengar på partypoker t.ex så står det bara: "Your deposit has been successfully processed; however, please note that sometimes it takes a couple of minutes for the funds to be added to your PartyAccount. " inget nickname, inget namn , ingenting ska väl räcka med att visa uttag o insättningar från sidan, skriva ut papper verkar onödigt eftersom det inte visar något som bevisar något. Iaf inte där jag spelar Jag sparar "bara" relevant information. På den sidan jag spelar på finns den informationen vid insättning/uttag. Om det inte finns så skall du t.ex visa kontohistoriken från siten. visar på samma sak, fast den brukar vara rörig! Sedan anser inte jag att man behöver ha några "vattentäta" bevis. Jag har lagt fram nödvändig information som visar att jag spelat på EU-site, vväljer skattemyndigheten att ifrågasätta riktigheten av dokumenten, får de ta mig faaan själva ringa till min spelsite och konformera informationen, det är inte mitt jobb. Detta har funkat för mig förut, och jag kommer fortsätta göra på detta sätt. Sedan vad gäller papper/elektronisk sparade dokument, det är som man själv behagar. Citera
pellepackad Postad 20 Maj , 2007 Rapport Postad 20 Maj , 2007 tack för bra svar bikern, då har jag fått en inblick i hur man kan gå tillväga. Citera
Recommended Posts