Gå till innehåll

Hur ser pokervinster ut på deklarationen?


Incognito

Recommended Posts

Om du bara har inkomster via pokern, så kan du ju skriva att du spelar poker inom EU-sidor.

Annars börjar dom kanske fundera vad du lever på. Bättre då att dom vet att det är poker inom EU, så släpper dom kanske saken istället för att starta en utredning för att komma underfund med att du inte svartjobbar eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Hur deklarerar man pokervinster utanför EU? Vilken blankett? Jag menar turneringsvinster då eftersom det ju inte går att deklarera cashgamevinster (med regeln om 100-kr potter etc, det skulle ju bli miljoner i skatt på några tusen).. ?

 

Vinst över 100 kr i övrigt utländskt lotteri beskattas som inkomst av kapital.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara har inkomster via pokern, så kan du ju skriva att du spelar poker inom EU-sidor.

Annars börjar dom kanske fundera vad du lever på. Bättre då att dom vet att det är poker inom EU, så släpper dom kanske saken istället för att starta en utredning för att komma underfund med att du inte svartjobbar eller liknande.

 

Ja, annars är det stor risk att du blir sköntaxerad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man åker inte på skatt direkt, men skattemyndigheten kommer skicka papper på hur mycket du "tjänat"

 

Sen är det upp till dig att bestrida det.

Kan du inte det så får du skatta för det belopp dom påstår att du tjänat.

 

Hos vem ligger bevisbördan egentligen? O hur stor är den? är det som i civilrättsliga tvister dvs inte så höga beviskrav (ytterst osäker på hur det är formulerat) eller är det som bråttsmål dvs bortom rimligt tvivel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos vem ligger bevisbördan egentligen? O hur stor är den? är det som i civilrättsliga tvister dvs inte så höga beviskrav (ytterst osäker på hur det är formulerat) eller är det som bråttsmål dvs bortom rimligt tvivel?

 

Bevisbördan eller förklaringen ligger hos dig, men jag vet inte hur stor den är.

Förmodligen har du väl helt rätt i att det inte är så stora beviskrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett så har Skatteverket bevisbördan för dina inkomster medan du har bevisbördan för dina avdrag (och "bevisnivån" som ska uppfyllas är att göra ett faktum sannolikt, dvs lägre än kraven vid tex brottsmål).

 

Om Skatteverket skulle starta en utredning angående en inkomst eller ett avdrag kan dock bevisbördan flyttas över till den andra parten.

 

Efter en så kallad kontantberäkning kanske Skatteverket kan påstå att det inte verkar sannolikt att en person under samma år lyckas:

 

1.) nolltaxera

2.) köpa ny bil

3.) sätta in 200k från ingenstans på banken

4.) klara sitt uppehälle

 

...Då flyttas bevisbördan för inkomsten över på denna person - som kanske bara blir glad över ännu en chans att berätta om någon stor turneringsklonk (förhoppningsvis inom EU också...). :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ta upp pokervinster som du vunnit på "icke EU-sajter". Gör du inte det riskerar du att åka på straffskatt. 40% + den vanliga kapitalskatten 30%

Om du är osäker på om sajten du spelar på är skattefri eller inte bör du uppge inkomsten i deklarationen för att inte riskera straffskatt. Skriv som kommentar/förklaring att du inte vet om sajten är skattefri eller inte. Nu måste Skatteverket utreda hurvida sajten är skattefri eller inte.

Ett annat alternativ är att begära ett förhandsavgörande från Skatterättsnämnden. De måste då utreda och komma med ett yttrande om sajten är skattefri eller inte.

I artikeln står: "Mannen skönstaxeras för en inkomst på 24500 för vilken han också ska betala skatt på 40 procent."

Det är lite klantigt skrivet av journalisten. Det borde stå: "Mannen skönstaxeras för en inkomst på 24500 för vilken han får betala vanlig inkomstskatt (kommunalskatt + ev. statsskatt beroende på hur stora hans inkomster är totalt) och dessutom ska han betala straffskatt på 40%.

 

Marginalskatten för personen i fråga kan bli så hög som 33% + 25% + 40% = 98%!!!! SKOJ!

 

Kom ihåg att det finns risk att det är jag som granskar era deklarationer i sommar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ta upp pokervinster som du vunnit på "icke EU-sajter". Gör du inte det riskerar du att åka på straffskatt. 40% + den vanliga kapitalskatten 30%

Om du är osäker på om sajten du spelar på är skattefri eller inte bör du uppge inkomsten i deklarationen för att inte riskera straffskatt. Skriv som kommentar/förklaring att du inte vet om sajten är skattefri eller inte. Nu måste Skatteverket utreda hurvida sajten är skattefri eller inte.

Ett annat alternativ är att begära ett förhandsavgörande från Skatterättsnämnden. De måste då utreda och komma med ett yttrande om sajten är skattefri eller inte.

I artikeln står: "Mannen skönstaxeras för en inkomst på 24500 för vilken han också ska betala skatt på 40 procent."

Det är lite klantigt skrivet av journalisten. Det borde stå: "Mannen skönstaxeras för en inkomst på 24500 för vilken han får betala vanlig inkomstskatt (kommunalskatt + ev. statsskatt beroende på hur stora hans inkomster är totalt) och dessutom ska han betala straffskatt på 40%.

 

Marginalskatten för personen i fråga kan bli så hög som 33% + 25% + 40% = 98%!!!! SKOJ!

 

Kom ihåg att det finns risk att det är jag som granskar era deklarationer i sommar :)

 

 

så dom där 40% är på hela det skattepliktiga beloppet, inte bara på det som ska skattas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, du har uppenbarligen en del kvar att lära om hur det går till...
Skönt att du har koll på det! Ja, jag har inte 100% koll. Man blir aldrig fullärd. Men skönt för dig som alltid är bäst. Du kan ju inte ha många bekymmer här i världen. Men om du nu är bäst på allt, varför sitter du då på ett forum fullt av idioter och försöker lära oss? Måste ju var dumt att "stånga sig blodig" för oss!
så dom där 40% är på hela det skattepliktiga beloppet, inte bara på det som ska skattas?
Just den saken har jag faktiskt inte 100% koll på. Det kanske var det som baller menade.

Låt mig kolla upp saken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande:

Mannen i artikeln blir skönstaxerad i inkomstslaget TJÄNST. Den som spelar nätpoker på en icke EU-sajt och inte deklarar vinsterna blir upptaxerad i inkomstslaget KAPITAL (om han iaf. kan bevisa att det är pokervinster från nätet). Ganska stor skillnad beroende på hur stora inkomster personen i övrigt har. Marginalskatten slår olika hårt och det beror lite på vilken skattesats kommunen man bor i har.

 

Jag har faktiskt inte kollat upp exakt vad som gäller. Hinner inte idag då jag åker till Sverige ikväll för att skriva en rolig tenta i Rättshistoria :shock:

Well, du har uppenbarligen en del kvar att lära om hur det går till...
Mig veterligen har jag aldrig sagt att jag vet bäst, är bäst och/eller att någon är idiot...
Varför skriver du inte vad i det jag säger som är fel. Dina inlägg ger absolut ingenting. Lägg ner projektet med att påpeka fel/brister utan att komma med något eget. Bättre kan du. Eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej okej, lugna er nu pojkar.

 

Har en fråga då i detta magklumpande ämne.

Låt säga att jag ska redovisa att jag klonkat en turnering på en EU-baserad sida, HUR bevisar jag att jag vunnit pengarna just där.

 

Är skatteverket inte medvetet om hur lätt det är att flytta pengar över nätet, eller är det så att de faktiskt går in och letar efter vissa turneringsvinster?

Inser att det är väldigt små sannolikheter vi pratar om, vad jag förstår granskas bara den yppersta ytan men detta är något som alla borde tänka över!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att jag ska redovisa att jag klonkat en turnering på en EU-baserad sida, HUR bevisar jag att jag vunnit pengarna just där.

Vet inte? Screenshots eller kanske ett intyg från pokersajten?

Men varför redovisa en turneringsvinst från en skattefri sajt? Bara onödigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den här tråden men inte blivit speciellt klok. Vad är rådet om man spelat in pengar från EU-sidor? Ska man skita helt i att nämna det i deklarationen eller ska man skriva det någonstans så de inte får för sig att tro att jag jobba svart? Mitt mål är alltså att få minimalt (läs inget) strul med deklarationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns i princip två ingångar till kontroll från Skatteverkets sida:

 

 

1. Har du vunnit pengar på en EU site behöver du inte ta upp det i deklarationen. Om de gör kontroll på dig av någon anledning, ex att du äger mycket men inte har redovisat några inkomster på några år, så kommer du att få redovisa vinsterna från EU-siter, dvs visa vart pengarna kommer ifrån. Annars riskerar du att bli upptaxerad.

 

2. Det finns anställda som letar efter svenska vinster i utländska turneringar (icke EU land eller site) . Där kan de få en ingång till en kontroll av dig. Dessa vinster skulle du vid kontrollen redan ha redovisat och kommer att få straffskatt om du inte gjort det. Troligen kollar de samtidigt över hela din deklaration för att hitta ev. andra tillgångar/vinster som inte redovisats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den här tråden men inte blivit speciellt klok. Vad är rådet om man spelat in pengar från EU-sidor? Ska man skita helt i att nämna det i deklarationen eller ska man skriva det någonstans så de inte får för sig att tro att jag jobba svart? Mitt mål är alltså att få minimalt (läs inget) strul med deklarationen.

 

Är en fråga om tycke och smak dvs taktik. Hur vill man lägga upp det. Beror väl på hur mycket tillgångar du skaffat de senaste åren och hur stora inkomster du haft på vanligt sätt. Räcker inte dessa till - och har inte gjort så på flera år - kan man ju skicka med ett följebrev och redovisa sina pokervinster på EU-siter om man vill det. Om detta gör att man slipper mer ingående kontroll i högre eller mindre utsträckning - Vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den här tråden men inte blivit speciellt klok. Vad är rådet om man spelat in pengar från EU-sidor? Ska man skita helt i att nämna det i deklarationen eller ska man skriva det någonstans så de inte får för sig att tro att jag jobba svart? Mitt mål är alltså att få minimalt (läs inget) strul med deklarationen.
Du ska inte nämna det alls. Det står klart och tydligt i Inkomstskattelagen att beskattningsbara inkomster skall tas upp. "E contrario" så skall skattefria inkomster inte tas upp.
Jag skulle tro att han menar "om" skatteverket undrar vart pengarna kommer ifrån, hur skall man gå tillväga då?
Mitt svar blir det samma. Men, om mitt råd är det bästa har jag ingen aning om.

Du får ta det med din skattehandläggare isf.

Det finns i princip två ingångar till kontroll från Skatteverkets sida:

 

1. Har du vunnit pengar på en EU site behöver du inte ta upp det i deklarationen. Om de gör kontroll på dig av någon anledning, ex att du äger mycket men inte har redovisat några inkomster på några år, så kommer du att få redovisa vinsterna från EU-siter, dvs visa vart pengarna kommer ifrån. Annars riskerar du att bli upptaxerad.

 

2. Det finns anställda som letar efter svenska vinster i utländska turneringar (icke EU land eller site) . Där kan de få en ingång till en kontroll av dig. Dessa vinster skulle du vid kontrollen redan ha redovisat och kommer att få straffskatt om du inte gjort det. Troligen kollar de samtidigt över hela din deklaration för att hitta ev. andra tillgångar/vinster som inte redovisats.

Just ja. Du är ju också rättshav... jag menar jurist...

1. Exakt som jag sa. Bra förklarat! *tummen upp*

2. *inga kommentarer* (jag sommarjobbar förhoppningsvis hos Skatteverket i sommar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...