Kiochi Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 Man hoppar väl in där chaffisen öppnar dörren åt en. Eller gör dom inte det längre Citera
ulaf Postad 24 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 24 Januari , 2007 Såg ni Seinfeld igår? Såg inte igår, men är det den när Elaine låtsas vara döv för att chaffisen snackar hela tiden? Citera
psatiw Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 se inlägg #2 på den här tråden. Om jag skulle kolla, vad kan skulle jag få se då? Du som skriver att du åker fram? Isåfall, på vilket sätt motsäger det det jag skrev? Citera
tobbe102 Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 ffs, postar du såna nötinlägg en gång i kvartalet? Var bara tvungen att påpeka att din sarkastiska kommentar, i vanlig ordning, saknade all logik. Citera
Albert Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 Bak. Chaufför gärna av utländskhärkomst så blir det en fin cliché. Citera
eyedol Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 Skönt att se, finns ändå lite vettigt folk här som sätter sig i baksätet Citera
Loveless Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 Fick mig att tänka efter, och hittade ett bisarrt mönster. När jag åker taxi till Arlanda så sitter jag alltid fram, men när jag åker från Arlanda så åker jag alltid bak. Citera
spydah Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 Inside info: Många verkar känna sig manade att sitta fram när de är ensamma. Tjejer har en tendens att sätta sig bak oftare än män. Affärsmän och frekventa kunder sitter oftast bak, unga killar oftare fram. Hmmm, vad mer... Som chaufför bryr jag mig inte om vilket så länge de inte luktar illa. Jag snackar om de vill men kan vara tyst. Många verkar ha en förutfattad mening om att chaffisar ska prata hål i huvet på dem så de är klart avvaktande eller avvisande. Jag brukar säga lite allmäna fraser för att få en read på nattåkare och för att avväpna dem från eventuella rånartankar... eller för att ha trevligt på jobbet. Jobbar deltid i perioder när ekonomin tvingar mig. Edit: Att snacka och ha trevligt har stor betydelse för dricksen även om jag aldrig gör det för den skull... Men det finns säkert de som gör det just därför. Citera
eurythmech Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 Var bara tvungen att påpeka att din sarkastiska kommentar, i vanlig ordning, saknade all logik. Hur mååååååååår du? Nån skrev nåt i stil med "andra såna länder", och jag tänkte "wtf tänker mänkniskor..andra länder där folk är lustigt gula i hyn eller?", och tänker genast på Frankrike, där taxi fungerar på ett liknande sätt som beskrevs i det inlägget men där alla inte är lika 80-talslustigt pastellfärgade. Wtf på dig liksom? Wtf? Citera
Västertorp Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 Under mina 9 år som taxichaffis gillade jag att snacka skit med folk - blir roligare på jobbet då - men man märker ju ganska fort om kunden inte vill, i så fall höll jag tyst. Vare sig folk satt fram eller bak. Minns att vi pratade om det här på ett taxifik nån kväll. Resultatet var ungefär: kunden sitter bak = sannolikheten är högre för att jag som chaffis håller käft/öppnar inte någon konversation. Särskilt gällde detta affärsmän (och -kvinnor) - för deras del är baksätet en avståndsmarkör till populaset vid ratten. Så om du är halvsugen/helsugen/inte har något emot att snacka skit med chauffören, sätt dig fram Annars, sätt dig bak (eller, för att va säker, lägg dig i bakluckan) Obs att det förstås inte funkar entydigt. Men prova tusen gånger så skönjer du mönstret. Citera
tobbe102 Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 Hur mååååååååår du? Nån skrev nåt i stil med "andra såna länder", och jag tänkte "wtf tänker mänkniskor..andra länder där folk är lustigt gula i hyn eller?", och tänker genast på Frankrike, där taxi fungerar på ett liknande sätt som beskrevs i det inlägget men där alla inte är lika 80-talslustigt pastellfärgade. Wtf på dig liksom? Wtf? Jag mår väl okej, tack för omtanken. Själv tolkade jag "andra såna länder" som att han menade kulturellt likartade länder och tyckte det var en intressant kommentar som inte förtjänade ett sarkastiskt svar. Hur du tolkar det som något halvrasistiskt kan jag inte förstå. Citera
ulaf Postad 25 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 25 Januari , 2007 Testade att åka bak idag. Ganska nöjd. Var på vippen att somna tre gånger. Citera
Björn85 Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 I sverige är det väl standard att man sätter sig längst fram om platsen är tom (åker ensam), medans det i t.ex London ofta inte ens är tillåtet att sitta fram. Citera
azN- Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 Åker bara full och då är jag ganska rejält pratsam av mig. Citera
Skadast Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 Som chaufför måste jag väl kanske uttala mig. I Sverige är det nog väldigt få chaufförer som bryr sig. Om kunden tänker prata i mobilen eller pilla med datorn sitter den med fördel bak. När jag började köra taxi observerade jag vissa saker: Den gamla, till synes förmögna och framgångsrika, affärsmannen sitter fram. Den unga dito sätter sig bak och tror han är knugen. Nuförtiden kommer jag knappt ihåg vem jag körde och var han/hon satt. Citera
matsile Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 Alltid bak, och för att ge framför allt chaffisen bättre uppsikt över situationen alltid snett bak, dvs inte rakt bakom honom/henne. Citera
BjornL1491910513 Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 I sverige är det väl standard att man sätter sig längst fram om platsen är tom (åker ensam), medans det i t.ex London ofta inte ens är tillåtet att sitta fram. Går väl inte ens att sitta fram ? Citera
Björn85 Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 Går väl inte ens att sitta fram ? Minicabs? Finns ju framsäte på dessa, men de tar ändå bara max 3 pers.. Citera
Jennez Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 Går väl inte ens att sitta fram ? De flesta har ju inte ens ett säte där. Ang minicabs så är det ett bra alternativ om man gillar dödsfärder i 110 knyck i fel riktning på Londons enkelriktade gator. Är ni i London så åk alltid, alltid i de vanliga svarta taxibilarna. Minicabs och svarttaxichaufförerna försöker oftast blåsa turisterna. De ”riktiga” taxichaufförerna hittar dessutom oftast bättre och tar dig därmed till destinationen fortare. Sorry för OT. Citera
jackbalsam Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 Det enda jag tar hänsyn till är att det är skönare att sitta fram. jag är lång plus att det är skönt med öppet synfält framför en. Vill man itne prata så är det väl bara vara tyst. Citera
spydah Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 Är ni i London så åk alltid, alltid i de vanliga svarta taxibilarna. Minicabs och svarttaxichaufförerna försöker oftast blåsa turisterna. De ”riktiga” taxichaufförerna hittar dessutom oftast bättre och tar dig därmed till destinationen fortare. Sorry för OT. Deras utbildning kallas "the knowledge" och är fem (5) år! Ingen risk att branschen får samma sköna rykte där som här... Citera
Ignatius Postad 25 Januari , 2007 Rapport Postad 25 Januari , 2007 Naturligtvis alltid bak. Vill varken tränga mig på chauffören eller tvingas prata strunt. Lite handlar det nog också om distans. Citera
Recommended Posts