Gå till innehåll

Fram eller bak i taxin?


ulaf

Recommended Posts

Inside info:

 

Många verkar känna sig manade att sitta fram när de är ensamma. Tjejer har en tendens att sätta sig bak oftare än män. Affärsmän och frekventa kunder sitter oftast bak, unga killar oftare fram. Hmmm, vad mer...

 

Som chaufför bryr jag mig inte om vilket så länge de inte luktar illa. Jag snackar om de vill men kan vara tyst. Många verkar ha en förutfattad mening om att chaffisar ska prata hål i huvet på dem så de är klart avvaktande eller avvisande. Jag brukar säga lite allmäna fraser för att få en read på nattåkare och för att avväpna dem från eventuella rånartankar... eller för att ha trevligt på jobbet.

 

Jobbar deltid i perioder när ekonomin tvingar mig.

 

Edit: Att snacka och ha trevligt har stor betydelse för dricksen även om jag aldrig gör det för den skull... Men det finns säkert de som gör det just därför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var bara tvungen att påpeka att din sarkastiska kommentar, i vanlig ordning, saknade all logik.

 

Hur mååååååååår du?

 

Nån skrev nåt i stil med "andra såna länder", och jag tänkte "wtf tänker mänkniskor..andra länder där folk är lustigt gula i hyn eller?", och tänker genast på Frankrike, där taxi fungerar på ett liknande sätt som beskrevs i det inlägget men där alla inte är lika 80-talslustigt pastellfärgade.

Wtf på dig liksom? Wtf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under mina 9 år som taxichaffis gillade jag att snacka skit med folk - blir roligare på jobbet då - men man märker ju ganska fort om kunden inte vill, i så fall höll jag tyst. Vare sig folk satt fram eller bak.

Minns att vi pratade om det här på ett taxifik nån kväll. Resultatet var ungefär:

kunden sitter bak = sannolikheten är högre för att jag som chaffis håller käft/öppnar inte någon konversation. Särskilt gällde detta affärsmän (och -kvinnor) - för deras del är baksätet en avståndsmarkör till populaset vid ratten.

 

Så om du är halvsugen/helsugen/inte har något emot att snacka skit med chauffören, sätt dig fram

Annars, sätt dig bak (eller, för att va säker, lägg dig i bakluckan)

 

Obs att det förstås inte funkar entydigt. Men prova tusen gånger så skönjer du mönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mååååååååår du?

 

Nån skrev nåt i stil med "andra såna länder", och jag tänkte "wtf tänker mänkniskor..andra länder där folk är lustigt gula i hyn eller?", och tänker genast på Frankrike, där taxi fungerar på ett liknande sätt som beskrevs i det inlägget men där alla inte är lika 80-talslustigt pastellfärgade.

Wtf på dig liksom? Wtf?

 

Jag mår väl okej, tack för omtanken. Själv tolkade jag "andra såna länder" som att han menade kulturellt likartade länder och tyckte det var en intressant kommentar som inte förtjänade ett sarkastiskt svar. Hur du tolkar det som något halvrasistiskt kan jag inte förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som chaufför måste jag väl kanske uttala mig.

 

I Sverige är det nog väldigt få chaufförer som bryr sig.

Om kunden tänker prata i mobilen eller pilla med datorn sitter den med fördel bak.

 

När jag började köra taxi observerade jag vissa saker:

Den gamla, till synes förmögna och framgångsrika, affärsmannen sitter fram.

Den unga dito sätter sig bak och tror han är knugen.

 

Nuförtiden kommer jag knappt ihåg vem jag körde och var han/hon satt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går väl inte ens att sitta fram ? :D

 

De flesta har ju inte ens ett säte där. Ang minicabs så är det ett bra alternativ om man gillar dödsfärder i 110 knyck i fel riktning på Londons enkelriktade gator.

 

Är ni i London så åk alltid, alltid i de vanliga svarta taxibilarna. Minicabs och svarttaxichaufförerna försöker oftast blåsa turisterna. De ”riktiga” taxichaufförerna hittar dessutom oftast bättre och tar dig därmed till destinationen fortare.

 

Sorry för OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ni i London så åk alltid, alltid i de vanliga svarta taxibilarna. Minicabs och svarttaxichaufförerna försöker oftast blåsa turisterna. De ”riktiga” taxichaufförerna hittar dessutom oftast bättre och tar dig därmed till destinationen fortare.

 

Sorry för OT.

Deras utbildning kallas "the knowledge" och är fem (5) år! Ingen risk att branschen får samma sköna rykte där som här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...