Gå till innehåll

Flickproblem-hjälp!


adde_snoppskalle

Recommended Posts

  • Svars 149
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Käre Unge Herr Snoppskalle, nu skall jag lära dig lite om Livet. 8-)

 

Flickor är som pott-odds. Man skall inte stoppa in mer än vad som är proportionellt mot den förväntade vinsten. Blir det för mycket dejting utan att det händer nåt är det bättre att folda,,, 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte för avsikt att starta någon diskussion angående känslor kontra rationella beslut. Hur väl tjejens frontala cortex fungerar och hur Addes beslutsfattningsförmåga är påverkat av aktiviteter i amygdala är tämligen irrelevant. Det är frågor om affektiv neurovetenskap och kognitionsvetenskap och det kan vi faktiskt skapa en annan tråd om. Adde ville ha lite tips om hur han skall bete sig när han skall kolla på film med en tjej ikväll!

 

Vi kan bara konstatera att jag tycker att Adde faktiskt skall göra det som känns bra för honom och inte krångla till det. Att förstora upp och skapa förväntningar inför kvällen kommer knappast göra det lättare eller bättre för någon.

 

Som Devalanteriel sa, vad tror ni om att vi faktiskt håller den är tråden fri från larvigheter och off-topic. Adde bad om lite råd och stöd och det kan vi väll ställa upp med utan att spåra ur eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte för avsikt att starta någon diskussion angående känslor kontra rationella beslut. Hur väl tjejens frontala cortex fungerar och hur Addes beslutsfattningsförmåga är påverkat av aktiviteter i amygdala är tämligen irrelevant. Det är frågor om affektiv neurovetenskap och kognitionsvetenskap och det kan vi faktiskt skapa en annan tråd om. Adde ville ha lite tips om hur han skall bete sig när han skall kolla på film med en tjej ikväll!

 

Problemet här är väl just att bruden kan ha lite problem med amygdalan. :roll:;-)

 

Men jag håller annars med om att man nog inte skall förstora upp det. De flesta människor är neurotiker.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att adde inte läser alltför många av inläggen i den här tråden. Känslor är verkligen inte något artfrämmande som bör hållas i schakt eller utvärderas systematiskt. Känslor är så fundamentalt viktiga och snarare kan man fundera på hur sunt det är att ständigt göra försök att avskärma sig från sina känslor, eller se på dem som något som drabbar en och som man bör skydda sig ifrån för att de färgar hur man upplever saker. Jag hoppas att allt går bra för adde och att han får vara tillsammans med någon han tycker om och som förhoppningsvis tycker om honom tillbaka. Närhet och känslor är bra saker, men ibland kan det vara svårt att våga av olika anledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känslor är verkligen inte något artfrämmande som bör hållas i schakt eller utvärderas systematiskt.
Ingen har påstått något sånt. Vad jag har sagt är att känslor i vissa situationer leder en in i situationer som långsiktigt gör en olycklig.

 

En sån situation är exempelvis att dejta en person med ordentliga problem, och som dessutom inte vill samma sak*, eller att lita till känslor i poker. I båda fallen är man way better off att använda sin förmåga att se över sina känslor och styra dem åt ett annat håll.

 

Vad mig angår är väl känslor ungefär enda poängen med livet. Alltså blir det lite dumt att utsätta sig för struliga människor eller låta en aktivitet som poker köra sönder sitt känsloliv.

 

Angående originalfrågan, som jag inte brydde mig om i vanlig ordning, det är filmkollning, hyr något vettigt och ha inte några direkta förväntningar. Vill hon mysa lite, så fine. Blir det pinsamt så är det ju bara att inte ringa upp igen.

 

Efter att ha läst igenom originalposten verkar det förresten definitivt som hon är lite psycho och inte en vanlig 17-åring.

 

*Scenariot "kille vill ligga, tjej vill ha kompis" är ju inte direkt något ovanligt och är rätt jobbigt för killen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sån situation är exempelvis att dejta en person med ordentliga problem, och som dessutom inte vill samma sak

Fast måste du förutsätta något sådant i det här fallet? Det är ju inte direkt få människor som har lite bagage av olika slag som kan leda till osäkerhet i början av en relation och är det då inte bättre att bara ta det lite lugnt och inte stressa på något som kanske har potential att utvecklas till något väldigt bra?

 

Vad mig angår är väl känslor ungefär enda poängen med livet. Alltså blir det lite dumt att utsätta sig för struliga människor eller låta en aktivitet som poker köra sönder sitt känsloliv.

Det håller jag absolut med om. En bra regel är väl att utsätta sig för må bra-saker och undvika sådant som som bara får en att må dåligt. Att vara kär kan ju däremot leda till lite alla möjliga känslor, men det behöver inte vara dåligt bara för att allt inte är räkmacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast måste du förutsätta något sådant i det här fallet?
Nä, men det är troligt. Hon har "svårt att träffa killar i nyktert tillstånd", ändrar sig hela tiden, en historia av, troligen pågående, självdestruktiv promiskiösitet, ger extremt självmotsägande signaler, osv. Är upplagt för relationskaos och stormiga känslor.

 

Det jag skulle titta mest på här är egentligen tillgång till alternativa partners. Finns det ingen som verkar vettigare är hon säkert bättre än inget, men det kommer rätt säkert bli rejält med tjafs och drama med en sån här tjej. Eftersom det faktiskt är rätt svårt att få tjej så ändrar jag min rekommendation till "dejta tills du hittar något bättre om hon inte är helt bindgalen".

 

Men det öppnar ju upp en hel hög nya etiska problem. De flesta tjejer är i min erfarenhet inte så där jättesugna på att vara en tillfällig lösning.

 

Det är ju inte direkt få människor som har lite bagage av olika slag som kan leda till osäkerhet i början av en relation och är det då inte bättre att bara ta det lite lugnt och inte stressa på något som kanske har potential att utvecklas till något väldigt bra?

Tror inte jag sagt så mycket om stressa, snarare lägga ned. Och faktiskt så suger det stenhårt att lägga en massa tid, energi och känslor på en person som inte alls vill samma sak.

 

Om vår hjälte nu bara är kåt och kär, vilket är troligt eftersom han egentligen inte känner henne, så kan det bli väldigt jobbigt om hon nu inte är på samma sida. En rätt stor grej med att vara kåt och kär är ju att man blir alldeles säker på att man bryr sig jättemycket om personen ifråga även om det är en människa man knappt kommer ihåg varför man alls brydde sig om ett år senare.

 

Att vara kär kan ju däremot leda till lite alla möjliga känslor,
Ja, och det kommer dessutom förstärka vanliga känslor rätt många gånger. Vilket är ett jätteproblem om det är en tjej som konstant kommer ändra sig och ge dubbelsignaler. Varje gång hon kommer överens om att hitta på något och ändrar sig i sista minuten kommer det svida som fan. Och det gäller ju en massa andra saker som hon tillhör en högriskgrupp för. Exempelvis otrohet, dumpning, gräl, oklar kommunikation, mm.

 

I övrigt så verkar det ju som hon gett honom motsägande signaler i ett par månader nu. Det är rätt lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör väldigt många analyser Hjort ;)

Jag tror att adde är fullständigt kompetent att avgöra vad han känner för den här tjejen och framförallt är han den av alla oss i den här tråden som är bäst lämpad att avgöra om han ska sluta träffa henne eller inte. Kan vi inte nöja oss med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Scenariot "kille vill ligga, tjej vill ha kompis" är ju inte direkt något ovanligt och är rätt jobbigt för killen.

 

Tjej vill ligga, kille vill ha kompis är ganska jobbigt för killen det med.

 

en historia av, troligen pågående, självdestruktiv promiskiösitet

 

Hon knullar runt, därför mår hon dåligt?

Jag skulle föreslå en permutation här.

 

Hur som helst, nog om det. Det känns inte som särskilt viktiga saker att svämma över tråden med egentligen.

 

Hoppas adde har en trevlig filmdejt med flickan och att han därefter kommer fram till vad han och hon mår bäst av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjej vill ligga, kille vill ha kompis är ganska jobbigt för killen det med.

Det händer typ 1/100 så ofta, om ens det.

 

Det är rätt ovanligt med killar som faktiskt träffar så många tjejer de gillar att bara hänga med. Dessutom är det helt enkelt fakta att män som grupp har extremt mycket lägre tröskel för att inleda en sexuell relation än kvinnor som grupp.

 

Och nä, det är inte särskilt jobbigt. Den som inte vill ligga har massiv fördel och kan basically styra med den andra personen lite hur som helst tills denne/a får styr på sina könsdelar.

 

Hon knullar runt, därför mår hon dåligt?

Läs om texten. Det är inte en hälsosam sorts promiskiösitet. Men tack för att du tog tillfället att sparka in en öppen dörr.

 

Hoppas adde har en trevlig filmdejt med flickan och att han därefter kommer fram till vad han och hon mår bäst av.
I en väldig massa fall så är det som är bäst för den ena parten inte det som är bäst för den andra. Exempelvis skulle det vara väldigt bra för mig att vara tillsammans med Angelina Jolie, not so much för Angelina.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst vill jag tacka för alla goda råd. Även om det till viss del spårat ur är jag tacksam för alla råd jag har fått. Ska försöka klargöra en del saker nu, som jag kanske borde klargjort innan:

 

1: Daten är inte denna helg, utan nästa. Ville bara vara ute i god tid för att få lite tips och goda råd:-)

 

2: De som fått för sig att jag lurar mig själv att jag tycker om henne för att jag är kåt, är helt fel ute. Läs originaltråden om hur det hela började. Hon följde med mig hem efter en fest, skulle jag bara ha velat ligga med henne så skulle jag ha gjort det då. Nu skrev jag inte det i originalposten, eftersom jag faktiskt inte tycker det är relevant om vi hade sex eller inte, men vi hade inte sex då iaf. Lite myshångel och ganska mycket snack var allt som hände. När hon har druckit så slappnar hon av, och är inte alls lika blyg.

 

3: Hon är nog antagligen mera öppen för ett KK-förhållande än för ett vanligt förhållande, som jag är ute efter. Som jag tror jag är ute efter iaf. Som någon skrev så känner jag ju inte flickan ännu. Både rätt och fel. Vi har snackat en hel del, på MSN och telefon. Det är face to face hon är blyg. Jag känner henne nog väl för att veta att jag tycker om henne.

 

4: Jag har väldigt svårt att börja gilla en tjej på riktigt. De senaste 5 åren har jag varit kär en gång (första kärleken) och gillat 3 tjejer. Hon är den fjärde. Jag är inte en sån som tar första bästa tjej bara för att slippa vara ensam, ska det vara så ska det betyda något.

 

5: Jag vet inte varför jag gillar henne, men det gör jag. Inget som jag kan styra över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du!

 

Har ett litet tillägg till de relevanta inläggen ovan. Försök få daten på en plats och i en omgivning där hon känner sig trygg. Du skriver att ni skall se på film, men inte närmare om ni menar bio eller hemma hos någon. Är det hemma så kanske ni kan vara hemma hos henne? Eller hos någon gemensam kompis med fler människor? Bio är annars iofs ganska avslappnat men i mitt tycke värdelöst som date. Man kan ju inte snacka på bion. Hon bor en bit från dig, kanske du kan åka till henne istället för tvärt om? Kanske detta känns bättre för henne?

 

Men du, kom ihåg, KK förhållanden slutar alltid med att nån blir väldigt sårad. Fråga mig och alla andra här som säkert har erfarenhet. Om det är vad hon är ute efter - folda om du inte är beredd att gå all-in och ta konsekvenserna om du åker ut.

 

Lycka till!

 

"Bättre kärlek utan sex än sex utan kärlek."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med om att KK-förhållanden alltid slutar med att nån blir sårad, visst lite svartsjuka osv förekommer väl ofta.

 

Men speciellt mycket drama behöver det inte innebära.

 

Kanske det inte är du som blivit sårad i dina KK förhållanden då? Sårade människor brukar sällan visa det för den som sårat dem.

 

Sen är ju drama och sårad helt olika skalor. Håller med dig där att så mycket drama behöver det alls inte bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gillar henne ska du satsa och se vad som händer tycker jag. Jag instämmer med det som redan sagts om att ta det lugnt och låta henne ta initiativ och så vidare.

Det är alltid skönt att känna sig ompysslad. Praktiskt tips på hur man kan få någon som är på besök att känna sig ompysslad:

Du kan bädda på soffan/golvet till dig och erbjuda henne din säng. Hur ni faktiskt sover ären annan femma men det är alltid skönt att känna att man har ett val.

Koka te/kaffe och köpa godis. Säg åt henne att lämna disken till dig.

Konversera och komma ihåg vad hon säger.

Fråga om hon sitter bra och erbjuda kuddar och filtar.

 

 

Hjort skrev:

"Det jag skulle titta mest på här är egentligen tillgång till alternativa partners. Finns det ingen som verkar vettigare är hon säkert bättre än inget, men det kommer rätt säkert bli rejält med tjafs och drama med en sån här tjej. Eftersom det faktiskt är rätt svårt att få tjej så ändrar jag min rekommendation till "dejta tills du hittar något bättre om hon inte är helt bindgalen"."

 

Detta borde ju vara kriminellt. Att utnyttja en person som redan har låg självkänsla för att man vill knulla lite och sedan dumpa den Så jävla viktigt är det inte att knulla. Och är det det man är ute efter kan man ju faktiskt säga det från första början i stället för att leka charmör.

Har man någon som helst empati eller självrespekt så lär man ju knappast må bra av det själv heller.

Och för övrigt, hur kan du veta hur lätt eller svårt det är för Adde att få en tjej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med om att KK-förhållanden alltid slutar med att nån blir sårad, visst lite svartsjuka osv förekommer väl ofta.

 

Men speciellt mycket drama behöver det inte innebära.

 

Hur sjysst är det inte o ha en tjejkompis man pippar lite ibland.

 

Om ett KK-föhållande skall fungera utan att folk ska må dåligt måste det ju ske på någorlunda lika villkor. När det gäller 17-åriga tjejer med taskig självkänsla så är det nog en väldigt dum idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...