Gå till innehåll

Lätt urspårad narkotikadiskussion


Hjort

Recommended Posts

Rattfylleri och valdtakt.

Själv har jag nog svårast för våldsbrott (där våldtäkt naturligtvis ingår). Tycker det är rätt uppfuckat att någon som i kallt blod knivhugger en annan människa alls får komma ut om det inte är jävligt klart att han inte gör om det.

 

Överlag så är det egentligen lite märkligt med tidsbestämda straff snarare än behovsstyrda inspärrningar. En del människor bör ju inte sitta inne och en del borde inte finnas i samhället alls. Om man har en snubbe som med runt 90% sannolikhet kommer återfalla så känns det ju inte så smart att släppa ut honom igen.

 

Sen har vi ju hela den här biten med narkotikabrott som kan tyckas lite märklig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

jag ar verkligen kluven nar det galler narkotika.

 

Speciellt marijuana. Jag har aldrig gjort nagra droger, men jag kan inte fatta varfor man skall fa fangelse for en substans som ar mindre skadligt an alkohol, ar ingen "gateway" drog, och orsakar inte nagot farligt beteende.

 

personligen tycker jag att marijuana skall goras lagligt, for da slipper man den olagliga verksamheten som omger den, och det ar denna verksamheten som ar farligt for samhallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dricker jag alkohol: ja, ibland i stora mängder...

 

Tycker jag att alkohol är ett samhällsproblem: utan tvekan...

 

Anser jag att marijuana ska legaliseras: nope...

 

Varför: Idiotiskt att belasta samhället med ytterligare en drog (jag vet att det finns massvis med folk, kanske till och med här inne, som anser att de kan hantera marijuana men samtidigt så finns det väldigt många som säkerligen intekan det)...

 

Swede: Du ser inga problem med att legalisera något som de internationella drogaktörerna tjänar miljardbelopp på varje år. Helt plötsligt blir deras industri laglig med allt vad det innebär. Tror att det skulle kunna få rätt så skruvade konsekvenser...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående droger:

 

Min principiella ståndpunkt är att staten ej har någon rätt att lägga sig i vad jag som vuxen individ gör med min egen kropp och mitt eget liv.

 

Att sedan det i praktiken kanske inte är genomförbart är en annan fråga, men ur ett rent teoretiskt perspektiv är min utgångspunkt att mitt liv är mitt och inte statens.

 

Sedan gällande just marijuana så är det mer eller mindre bevisat att det vid en "normal" konsumtion snarare är mindre farligt än t.ex. alkohol, samt mindre beroendeframkallande. Att det precis som med vilka substanser som helst finns folk som ej klarar av att hantera det är en annan sak. Hur som helst så anser jag det vara individens egna ansvar att se till att man ej tar ett missbruk för långt, samt individens egna ansvar att se till att ta sig ut ur ett eventuellt missbruk.

 

Jag är bara så jävla trött på alla missbrukare av alla slag som gråter ut i pressen och skyller allt på samhälle, vänner etc. Det är oftast ingen som direkt håller dig fångne och tvingar dig att skjuta heroin månader i sträck från början - du gör ett eget medvetet val. Om ditt val sedan påverkats av yttre faktorer är möjligt, men faktum är fortfarande att du som individ har ansvar för dina egna handlingar.

 

Swede: Du ser inga problem med att legalisera något som de internationella drogaktörerna tjänar miljardbelopp på varje år. Helt plötsligt blir deras industri laglig med allt vad det innebär. Tror att det skulle kunna få rätt så skruvade konsekvenser...

 

Just marijuana vet jag inte om de tjänar så mycket på. De största inkomsterna kommer nog från kokain och heroin, tyngre och mer beroendeframkallande och framförallt dyrare droger. IMHO:

 

Positivt med laglig marijuana:

 

* Hamnar ej i kontakt med kriminella för att införskaffa denna lätta substans. Marijuana som gatewaydrog försvinner helt, i den lilla utsträckning det kan ses som det.

* Samhällets tvång gentemot individer försvinner - eget bruk kan aldrig vara straffbart, vad det än gäller.

* De kriminella handlarna försvinner.

* Folk får en mer nyanserad bild av marijuana.

* När stigmatiseringen försvinner kommer de som brukar ha det lättare att t.ex. ta sig ur missbruk (om de nu hamnar där), prata öppet om sitt bruk, ej känna sig utstötta etc.

 

Negativt:

 

* Fler människor kommer bruka, vilket antagligen leder till fler som missbrukar.

 

Typ min åsikt i frågan. Själv skulle jag säkert röka oftare om det var lagligt, det är det enda som hindrar mig från att ta en joint istället för att dricka bira en fredagkväll, men jag är ganska så övertygad om att det skulle ha positiv inverkan på min hälsa om jag rökte oftare och drack mer sällan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte pejl på hur man klipper och klistrar in citat hur som helst i trådar så parre, jag bemöter ditt inlägg en aning ostrukturerat ;)

 

(fullt medveten om att du inte bryr dig ett skvatt om mina åsikter :D )

 

(Fixar citaten - Kubo)

 

Min principiella ståndpunkt är att staten ej har någon rätt att lägga sig i vad jag som vuxen individ gör med min egen kropp och mitt eget liv.

Ok. Men om staten inte ska ha någon rätt överdig så kan ju inte staten gärna anses ha några skyldigheter gentemot dig heller, eller?

 

Sedan gällande just marijuana så är det mer eller mindre bevisat att det vid en "normal" konsumtion snarare är mindre farligt än t.ex. alkohol, samt mindre beroendeframkallande.

Det är just sådana här påståenden som inte tillför debatten ett dyft. Om jag bara letar en stund kan jag säkert hitta "bevis" för att motsatsen är sant.

 

Hur som helst så anser jag det vara individens egna ansvar att se till att man ej tar ett missbruk för långt, samt individens egna ansvar att se till att ta sig ut ur ett eventuellt missbruk.

Eftersom du resonerar efter något slags individens-rätt-till-självbestämmande-perspektiv så förstår jag att du har den synpunkten. Tyvärr faller det lite ur samhällssynpunkt i mina ögon. En individ klarar säkert av sitt majja-rökande men det finns ett stort mörkertal som inte gör det. O det är pudelns kärna för mig, varför belasta samhället med ytterliggare ett problem?

 

Jag är bara så jävla trött på alla missbrukare av alla slag som gråter ut i pressen och skyller allt på samhälle, vänner etc. Det är oftast ingen som direkt håller dig fångne och tvingar dig att skjuta heroin månader i sträck från början

Det som är tragiskt om något är väl att pressen utnyttjar dessa människor för att sälja lösex?

 

Just marijuana vet jag inte om de tjänar så mycket på. De största inkomsterna kommer nog från kokain och heroin, tyngre och mer beroendeframkallande och framförallt dyrare droger. IMHO:

Du tror inte att allt hänger ihop då?

 

Sedan vad gäller ditt vägande av eventuellt positiva gentemot eventuellt negativa effekter av laglig marijuana så kan jag bara tacka och ta emot ;) Kunde inte gjort min ståndpunkt klarare än så...

 

/TF - hoppas det här inte blir en ny "riggning av sajter - vad tror du?" :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan gällande just marijuana så är det mer eller mindre bevisat att det vid en "normal" konsumtion snarare är mindre farligt än t.ex. alkohol, samt mindre beroendeframkallande.

Det är just sådana här påståenden som inte tillför debatten ett dyft. Om jag bara letar en stund kan jag säkert hitta "bevis" för att motsatsen är sant.

Nja, om det verkligen stämmer så är det ju en rätt viktig poäng. Angående bevis så är det ju bara att begagna sig av lite ordentlig källkritik, alltså bara korrekt vetenskaplig metod accepteras (många av inlagorna på båda sidor försvinner naturligtvis då).

 

 

O det är pudelns kärna för mig, varför belasta samhället med ytterliggare ett problem?

För att samhället är till för individen och inte tvärtom? Förstås en åsiktsfråga, men ändå rätt relevant.

 

Vad jag kan se så finns det i stort sett 0 vettiga moraliska argument för att hindra individer som vill använda illegala substanser att göra det. Tvärtemot så finns det en hel del moraliska argument för att tillåta det (rätten till sin egen kropp, självbestämmande, etc). Det starka argumentet som lagstiftarna har på sin sida är i stort sett ett om samhällskostnader, vilket kan stämma men är väldigt långt ifrån bevisat.

 

Det står inte alls klart att vi får ett sämre samhälle om man kan köpa kokain på pressbyrån.

 

För övrigt så får samhällskostnadsargumentet en hel del riktigt otrevliga konsekvenser om man drar det till sin spets på andra områden i livet. Exempelvis nyttan med handikappade.

 

Sen börjar det nog bli dags att föra drogdebatten till en annan tråd och kanske helst till ett annat forum. Någon av oss lär ju knappast ändra åsikt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näh, det är nog lika bra att lägga ner diskussionen eftersom det lär vara döfött att försöka omvända någon ;)

 

För övrigt så måste ju detta vara en av de få poster där Hjorten använder sig av fler bokstäver än siffror (hittar endast en) :lol:

 

... i stort sett 0 vettiga...

 

Hepp, fortsätt klanka på polisen så går jag och dricker kaffe...

 

/TF

 

*edit* samhällskostnadsanalys: droger vs handikappade, Hjort? hoppas det var ironi...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlag så är det egentligen lite märkligt med tidsbestämda straff snarare än behovsstyrda inspärrningar. En del människor bör ju inte sitta inne och en del borde inte finnas i samhället alls. Om man har en snubbe som med runt 90% sannolikhet kommer återfalla så känns det ju inte så smart att släppa ut honom igen.

 

Sen har vi ju hela den här biten med narkotikabrott som kan tyckas lite märklig.

 

Så är det ju litegrann i alla fall. Dels så tar rätten hänsyn till såna faktorer när straffet bestäms, dels när den straffade friges i förtid (eller snarare övergår i öppenvård). Men det går i praktiken inte att hålla någon inlåst i längre än 10-12 år om inte personen anses ha en psykisk störning.

 

I sverige idag är det ungefär jämställt att ha en marijuanaplanta hemma som att utföra en brutal våldtäkt på en 4-åring. Jag skulle vilja höra någon försvara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt så får samhällskostnadsargumentet en hel del riktigt otrevliga konsekvenser om man drar det till sin spets på andra områden i livet. Exempelvis nyttan med handikappade.

 

 

historiskt så känner vi ju till en som drog detta till sin spets, farbror hitler :evil: .

 

man kan ju verkligen hoppas att det INTE händer igen.

 

mitt inlägg i den drogdebatt som är ovan är följande.

 

eftersom Sveriges lagar är skrivna som de är, så tar samhället ansvar för dig även om du har knarkat hjärnan till ett minne blott och du själv inte klarar de enklaste saker.

 

detta kontra individens fria val så blir det väldigt enkelt egentligen.

 

FLYTTA till något land som har en friare/liberalare droginställning och knarka bäst du vill, för så länge du "bara" skadar dig själv så är det väl ganska OK. Men tyvärr så stämmer inte det heller eftersom de som hamnar i drogberoende för eller senare ramlar in på vägar som kostar samhället (oavsett vart man bor) pengar, då är det inte längre lika ok.

 

du i detta fall ovan, är den som vill ta åt sig *ler*

 

som vanligt är detta mina åsikter och ingen annan kan lastas för dem

 

/A :club:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja höra någon försvara det.

 

Eftersom du uttrycker dig på det sättet så verkar det som om du förväntar dig att någon här på forumet skulle få för sig att försvara det... Finner det lite märkligt... Sen ställer jag mig lite frågande till hur du kommit fram till att dessa två brott är jämställda i dagens sverige... Finner det minst lika märkligt...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FLYTTA till något land som har en friare/liberalare droginställning och knarka bäst du vill, för så länge du "bara" skadar dig själv så är det väl ganska OK.

Tja, jag råkar vara av åsikten att så många nationer som möjligt ska ha rationell lagstiftning. Sen är ju argumentet i samma still som "FLYTTA till något land där kvinnor får rösta om det nu är så viktigt". Det handlar till stor del om rätt och fel, både moraliskt och samhällsekonomiskt.

 

För övrigt är jag inte särskilt intresserad av att knarka, men även om jag vore det så sätts det ju rätt stor press på de flesta länder att hålla det illegalt så det är nog svårt att hitta ett land där man får knarka hur man vill.

 

Men tyvärr så stämmer inte det heller eftersom de som hamnar i drogberoende för eller senare ramlar in på vägar som kostar samhället (oavsett vart man bor) pengar, då är det inte längre lika ok.

Jo, men hur många hamnar i drogbereonde och hur mycket skulle det kosta per drogberoende om drogen var billig och inte socialt stigmatiserande?

 

Och sen har vi den moraliska biten om hur samhället kan rättfärdiga att förstöra en persons liv för att denne ville hålla på med droger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen har vi den moraliska biten om hur samhället kan rättfärdiga att förstöra en persons liv för att denne ville hålla på med droger.

 

Och vem ska bära det moraliska, och faktiska, ansvaret för de människor som kommer att gå ner sig i missbruk om marijuana introduceras som laglig "drog" i sverige? Du? Jag? Vi? Samhället? Eller får individen skylla sig själv som var så svag att han/hon inte kunde hantera denna lätta drog...

 

Tycker inte att man bara ska prata om vad samhället ska eller inte ska utöva för "förtryck" över individen. Bör man inte även fråga sig vilket ansvar individen har för samhället? Ask not what your countrie should do for you, but what you can do for your countrie...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men hur många hamnar i drogbereonde och hur mycket skulle det kosta per drogberoende om drogen var billig och inte socialt stigmatiserande?.

 

jag förstår inte detta... skulle färre människor hamna i ett drogberoende om drogen var billig och samhället tyckte att det var ok att knarka?

 

Och sen har vi den moraliska biten om hur samhället kan rättfärdiga att förstöra en persons liv för att denne ville hålla på med droger.

 

jag har tydligen inte vaknat i dag för jag förstår inte denna mening heller. *ler*

 

förstöra en persons liv..hur?

 

förtydliga tack...

 

/A :club:

 

*edit.. jag diskuterar alla olagliga substanser som är narkotikaklassade, inte bara de "lätta" varianterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns INGET som är bra med knark/droger alls enligt mig. Dom som nyttjar/brukar det en längre tid tid tar skada och det märks rätt snabbt ibland.

 

Men om folk vill knarka så låt dom göra det, men jag är för att då kan dom åka till nåt annat land och knarka ihjäl sig.

 

Vem har inte skyndat förbi plattan och sett hur dom som hänger där ser ut, USCH och Fy säger jag, riktigt tragiskt och se, och säkert 99 % av dom trodde säkert att dom hade koll i början och aldrig skulle hamna i den sitsen...

 

mvh

 

zeb (som provat några droger själv(ung och dum) och märkte att det inte var min grej)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kan man få fängelse, men man får oftast böter för att ha brukat cannabis. Om man försvarar det, och tycker att det är helt rätt, då skall man inte dricka en droppe alkohol, snusa en prilla, röka en cigarett, dricka kaffe, hoppa bungy-jump/fallskärm, köra bil, åka skidor, ha sex, gå över gatan, arbeta med lacknafta och andra kemikalier, äta med kniv och gaffel eller spela poker för då är man en hycklare.

 

Om man ändå gör detta i egenskap av att vara cannabismotståndare skall man vara en god samhällsmedborgare och direkt betala substitut för dagsböter och 500 kr till brottsofferfonden.

 

Allt detta och oändligt mycket annat kan, om det inte sköts med tillbörlig omsorg av utövaren, leda till mer eller mindre allvarliga personskador t.o.m. med dödlig utgång eller missbruk ledande till allvarliga personlighetsförändringar och skall därför av cannabismotståndaren anses vara något som vid utövande/bruk bör leda till böter eller fängelse upp till två år.

 

Dessutom ligger det under cannabismotståndarens ansvarsområde att motsätta sig varje nytt påfynd som kan leda till missbruk/personskador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hycklare

 

:lol:

 

Ni vet hur det känns när ni försöker komma på ett ord och har det på tungan men kan inte riktigt få fram det... Satt och försökte få fram det svenska ordet för hypocrit men kunde inte för mitt liv komma på det... Så tack Kraxe, nu kanske jag kan få lite jobb gjort :lol:

 

Antar f.ö att jag är värsta sortens hycklare då... Jag är även skenhelig... Folk har anklagat mig för att vända kappan efter vinden samt att kasta sten i glashus...

 

/TF ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kan man få fängelse, men man får oftast böter för att ha brukat cannabis. Om man försvarar det, och tycker att det är helt rätt, då skall man inte dricka en droppe alkohol, snusa en prilla, röka en cigarett, dricka kaffe, hoppa bungy-jump/fallskärm, köra bil, åka skidor, ha sex, gå över gatan, arbeta med lacknafta och andra kemikalier, äta med kniv och gaffel eller spela poker för då är man en hycklare.

Du tycker inte att du gör några logiska skutt på vägen till den slutsatsen?

 

För övrigt så är det väl enbart psykopater och idioter som inte har interna motsägelser i sin moral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Är de typiska straffen likartade, eller vad?

 

Sen ställer jag mig lite frågande till hur du kommit fram till att dessa två brott är jämställda i dagens sverige... Finner det minst lika märkligt...

 

Jag måste verkligen lära mig att tänka efter innan jag postar. :(

 

1. Jag mindes fel

2. Jag överdrev

3. Jag har nu gjort lite efterforskningar och det visar sig att det har kommit domar i HD som borde vara prejudicerande som sänker straffvärdet betydligt

 

Så jag tar officiellt tillbaka mitt uttalande.

 

/grodmannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har inte skyndat förbi plattan och sett hur dom som hänger där ser ut, USCH och Fy säger jag, riktigt tragiskt och se, och säkert 99 % av dom trodde säkert att dom hade koll i början och aldrig skulle hamna i den sitsen...

 

Du har inte hört talas om begreppet "selektivt urval"?

 

EDIT: Jag läste ditt inlägg som att du ansåg att pundarna på plattan är det enda vi ska diskutera narkotikafrågor utifrån. Läser din post igen och inser att det inte behöver vara så, tar i så fall tillbaka det jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga åsikt är att folk ska få göra precis vad dom vill med sin egen kropp så länge de inte skadar andra, det spelar ingen roll om det handlar om droger (lagliga eller olagliga), adrenalinsporter eller kinkysex, alla får kickar på sina egna sätt.

 

Dock så tror jag tyvärr inte att det skulle funka i praktiken om folk fick konsumera vilka droger dom själva vill, men egentligen skulle man i sånt fall inte heller tillåta alkohol, som också orsakar otroligt stora skador på de som inte kan kontrollera sitt bruk. Det finns alltid folk som kan bruka (utan att missbruka) alla sorters droger, men ju tyngre drog det blir, destå fler kommer att trilla dit i missbruk. Frågan är bara var man rent lagligt ska dra gränsen, det vet jag inte.

 

Jag har personligen aldrig testat någon olaglig kemisk drog, men till exempel potentiellt riskerat andras liv genom att köra alldeles för snabbt på motorvägar i jakten på egna kickar (något jag slutat med nu), så jag inser ju att inte ens jag själv klarar av att hålla mig inom mina dessa gränser, hur ska jag då kunna förvänta mig att andra gör det? Ett helt fritt samhälle fungerar tyvärr inte i praktiken...

 

Allt man gör påverkar andra på ett eller annat sätt, och man kan i förväg inte se alla konsekvenser för sitt agerande. Jag riskerar till största delen främst mitt eget liv när jag hoppar fallskärm eller klättrar, men skulle jag dö eller bli allvarligt skadad kommer jag att belasta samhället ekonomiskt och mina bekanta psykiskt, är det mer rätt än att använda kemiska droger för att uppnå personlig lycka?

 

Vad som är lagligt eller inte har mest historiska orsaker och vad majoriteten tycker är acceptabelt drogbruk, och baserar sig inte på rent medicinska och samhällsekonomiska orsaker, annars så skulle rökning och alkohol också varit förbjudet, så det känns konstigt att döma folk för att dom använder marijuana när man själv dricker alkohol...

 

Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till i detta inlägg med allt svammel, det är en väldigt svår fråga att diskutera, och jag vet nog inte själv var man bör dra gränsen på vad som ska vara tillåtet eller inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga åsikt är att folk ska få göra precis vad dom vill med sin egen kropp så länge de inte skadar andra, det spelar ingen roll om det handlar om droger (lagliga eller olagliga), adrenalinsporter eller kinkysex, alla får kickar på sina egna sätt.

 

Dock så tror jag tyvärr inte att det skulle funka i praktiken om folk fick konsumera vilka droger dom själva vill, men egentligen skulle man i sånt fall inte heller tillåta alkohol, som också orsakar otroligt stora skador på de som inte kan kontrollera sitt bruk. Det finns alltid folk som kan bruka (utan att missbruka) alla sorters droger, men ju tyngre drog det blir, destå fler kommer att trilla dit i missbruk. Frågan är bara var man rent lagligt ska dra gränsen, det vet jag inte.

 

Jag har personligen aldrig testat någon olaglig kemisk drog, men till exempel potentiellt riskerat andras liv genom att köra alldeles för snabbt på motorvägar i jakten på egna kickar (något jag slutat med nu), så jag inser ju att inte ens jag själv klarar av att hålla mig inom mina dessa gränser, hur ska jag då kunna förvänta mig att andra gör det? Ett helt fritt samhälle fungerar tyvärr inte i praktiken...

 

Allt man gör påverkar andra på ett eller annat sätt, och man kan i förväg inte se alla konsekvenser för sitt agerande. Jag riskerar till största delen främst mitt eget liv när jag hoppar fallskärm eller klättrar, men skulle jag dö eller bli allvarligt skadad kommer jag att belasta samhället ekonomiskt och mina bekanta psykiskt, är det mer rätt än att använda kemiska droger för att uppnå personlig lycka?

 

Vad som är lagligt eller inte har mest historiska orsaker och vad majoriteten tycker är acceptabelt drogbruk, och baserar sig inte på rent medicinska och samhällsekonomiska orsaker, annars så skulle rökning och alkohol också varit förbjudet, så det känns konstigt att döma folk för att dom använder marijuana när man själv dricker alkohol...

 

Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till i detta inlägg med allt svammel, det är en väldigt svår fråga att diskutera, och jag vet nog inte själv var man bör dra gränsen på vad som ska vara tillåtet eller inte...

 

Inte svammel alls, tycker du träffade huvudet på spiken ganska bra. Tycker själv inte det är en lätt fråga heller. Det jag är säker på är dock att den svenska modellen är förkastlig dels ur ett rent moraliskt perspektiv och dels att den har varit totalt misslyckad och framkallat en hel del onödigt lidande och onödiga dödsfall.

 

Svenska politiker anser tydligen att vår politik är en framgång eftersom vi har något färre ungdomar som prövar cannabis än EU-genomsnitt. Det faktum att vi har den snabbaste ökningen av narkotikarelaterade dödsfall verkar de inte ta någon notis om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det faktum att vi har den snabbaste ökningen av narkotikarelaterade dödsfall verkar de inte ta någon notis om.

 

Och vaddå, vi löser den problematiken genom att legalisera?

 

Det kan inte bero på att den tunga narkotikan väller in över öresundsbron och att narkotikan har blivit billigare?

 

Humdidumdumdum...

 

/TF - sista posten för mig i den här tråden... vi pratar bara förbi varandra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vaddå, vi löser den problematiken genom att legalisera?

Det är fullt möjligt att vi gör det ja. Renare preparat och bättre vägledning kring användandet skulle säkert minska dödsfallrisken per användare. Sen kan det ju förstås leda till så pass många nya användare att det totala antalet dödsfall ökar. Men det är ju inte säkert eller klarlagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att göra en annan vinkling på detta med att fritt få bruka olika substanser, som för närvarande är olagliga i Sverige.

 

jag har tidigare arbetat inom psykiatrin och där sett vad dessa (enligt vissa) ofarliga och harmlösa droger kan göra med människor.

 

hade det ur sekretess hänseende varit lagligt att filma dessa individer när de kommer till akutintaget och sedan visa upp den filmen på bästa sändningstid så hade nog många lagt ned denna diskussion att det är mindre farligt att bruka dessa substanser än vad det är att bruka alkohol.

 

jag säger inte att alkohol är ofarligt, men det är iallafall än så länge lagligt att använda, till skillnad mot andra substanser.

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...