Gå till innehåll

Lätt urspårad narkotikadiskussion


Hjort

Recommended Posts

Det är vetenskapligt bevisat att det är dåligt för minnet och kanske även andra kognitiva funktioner. Dessutom tror jag det finns en hyffsad korrelation mellan marijuanarökande och utlösning av psykoser. Men det är bara det första påståendet jag är riktigt säker på då det var en studie i Forskning och Framsteg som visade just det.

 

Inget snack om att det är dåligt för (när)minnet. Detta erkänner varje inbiten rökare jag pratat med villigt själv, även de som befinner sig i djup förnekelse. Det är så tydligt att det inte går att förklara bort. Men det är långt ifrån säkert att det rör sig om permanenta skador.

 

Korrelationen mellan psykos och cannabis är belagd sen länge. I sverige har det länge hetat (helt ovetenskapligt) att cannabis kan orsaka psykoser, trots att det inte varit mer än just en korrelation. I en tysk studie, publicerad i British Medcial Journal i slutet av förra året, försökte man belägga detta. Man utförde studien på ett sätt som tog hänsyn till de alternativa förklaringar till korrelationen som kan finnas (dvs att människor med benägenhet till psykos kanske är mer benägna att röka cannabis), och fann att det ändå fanns ett samband.

- Marijuana ar ingen "gateway" drog. I sa fall kan man saga att alkohol ar en gateway drog till Heroin, eftersom alla som missbrukar heroin formodligen har druckit alkohol tidigare i sina liv.

För att inte tala om att större delen av dem också ätit hamburgare. ;-)

 

Men att alkohol är en inkörsport hindrar ju inte direkt att marijuana också är det. Jag ser inte direkt något som backar upp ditt påstående här. Logiskt sett så verkar det som folk som röker marijuana också i större utsträckning prövar andra droger. Sen vilken sorts fara det utgör är ju inte alls klarlagt.

Den populäraste av de illegala drogerna kommer alltid fungera som en inkörsport, oavsett vilken det är. Skulle cannabis legaliseras skulle den näst mest populära drogen vara inkörsport. Jag har tror att om skillnaden i användning av den mest populära och den näst mest populära drogen är tillräckligt stor, kommer en legalisering (av den populäraste drogen) leta till ett minskat användade av de tyngsta drogerna. Om det totalt sett är en vinst för samhället eller inte är svårt att säga, då måste man ju väga in massor med olika faktorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det är alltid roligt när personer försöker att få en viss drog legaliserad. För det första stöder de en statsmakt som skall bestämma över en enskild människa. För det andra sammanfaller drogen som de vill få legaliserad påfallande ofta med drogen de själva brukar.

 

Visst är det roligt! Precis som att de flesta som slogs för svartas rättigheter på 60-talet i USA själva var svarta! Och dom som i sverige idag slåss för homosexuellas rättigheter är till stor det homosexuella själva. Det är uppenbart att de enbart handlar i eget intresse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara tala for mig sjalv, mitt inlagg var inte menat som aggressiv.

 

Knark ar bajs, det haller jag med dig om, men om det finns nagon manniska som vill roka bajs sa tycker jag inte att det skall finnas lagar mot det. Sa lange hans bajsrokande inte skadar nagon annan.

 

Att han sedan inte kan fa en flickvan eftersom hans mun luktar anus ar hans eget fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker de finns 2 sätt att lösa det på.

antingen ska cannabis legaliseras, eller så ska alkohol och tobak oxå vara illegalt. Att komma å säga att de inte går att förbjuda alkohol för det är en svensk tradition är bara skitsnack. de va väl mer eller mindre tradition med åderlåtning o häxjakt förr i tiden, men inte fan får ja tända eld på en tant för hon har spetsig hatt, springer runt me en sop mellan benen eller sysslar med diverse naturmediciner idag.

 

Ska cannabis vara illegalt ska fanemej tobak o alkohol oxå vara det.

 

Staten kräver att de ska stå på ciggpaketen att de är livsfarligt och man kan dö av de och att de skadar oskyldiga i omgivningen men tillåtet javisst. fattar inte riktigt moralen i det.

 

vi bor helt enkelt i ett idiotiskt land, styrt av idioter som är valda av idioter va kan man göra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ectors fru vidhåller förresten fortfarande att Knark är Bajs! :)
Då så. Ett sådant sakligt argument går ju inte att argumentera emot.

 

Jag är inte så säker på att "psykiskt beroende" är i närheten av tillräckligt väldefinierat för att det ska vara värt att diskutera kring det. Är det dessutom något som alls är kopplat till substansen eller är det istället så att det är individer som har väldigt lätt/svårt att bli beroende av något?

Ett exempel på psykist beroende är spelberoende. Beroendet är på så vis inte kopplat till substansen, man utvecklar helt enkelt en vana.

 

Det är inte direkt ett misslyckande i sig. Om vi har 5 narkomaner på 1000 och 90% av dem dör av det så är det ju fortfarande bättre än att ha 20 narkomaner på 1000 där bara 20% av dem dör av narkotikarelaterade orsaker.

Jaså? Så narkomaners liv är inte värt ett piss alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska cannabis vara illegalt ska fanemej tobak o alkohol oxå vara det.

Vi kan bara se hur det gick i USA när alkoholen förbjöds. Vill du verkligen att samma sak ska upprepas i Sverige?

 

Staten kräver att de ska stå på ciggpaketen att de är livsfarligt och man kan dö av de och att de skadar oskyldiga i omgivningen men tillåtet javisst. fattar inte riktigt moralen i det.

Frågan har varit uppe i EU om att förbjuda tobak. Detta är dock inte möjligt av ekonomiska skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte direkt ett misslyckande i sig. Om vi har 5 narkomaner på 1000 och 90% av dem dör av det så är det ju fortfarande bättre än att ha 20 narkomaner på 1000 där bara 20% av dem dör av narkotikarelaterade orsaker.

Jaså? Så narkomaners liv är inte värt ett piss alltså?

Nej, då skulle ju båda exemplen vara lika värda.

 

Nu blev det ju forstas fel eftersom det blev ett halvt liv plus i fel exempel. Raknefel av mig, men tank att det ar 3 narkomaner per 1000 innevanare och de har 100% dodlighet sa forstar du kanske vad jag ar ute efter nar jag sager att det ar battre eftersom det dor totalt farre personer pa det sattet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...