Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det finns en hel del snookerspelare som spelar poker, och kanske gäller det omvända också? Är det fler än jag som gillar att titta på (och spela) snooker?

Igår möttes Jimmy White och Matthew Stevens i en av de största snookerturneringarna, Riley Club Master (går på Eurosport). Båda har fina pokermeriter: Jimmy White vann $150,000 i Poker Million Masters 2003 (arrangerat av Ladbrokes) och Matthew Stevens vann $500,000 i höstas i Pacific Poker UK Open.

Själv är jag gammal Jimmy White-fan ända sedan Screensport sände snooker för 15 år sedan, och det var en fröjd att se Jimmy White nå upp till gamla höjder igår när han vände 2-5 till vinst med 6-5.

(Varför inte göra detta till en allt om-tråd? - Kubo)

• Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Vad har hänt med Mark Williams?!, för ca 1½-2 år sedan spelade han den bästa snooker jag nånsing sett, men nu är han en skugga av detta, konstigt värre. Läste att han själv sa att han är ca 30 poäng sämre i varje frame idag jämfört med då....

mvh

zeb

Postad
har inte Jimmy White bytt namn till Jimmy Brown i någon form av reklamkupp? :)

Jo, han försökte men fick inte för arrangörerna. Det var något slags reklam för HP Sauce... Han fick nöja sig med att ha brun baksida på västen och brun fluga. :)

Vad har hänt med Mark Williams?!

Han har tappat allt. Sedan hans fantastiska säsong 2002/2003 som han avslutade med att vinna VM, har han varit en skugga av sitt forna jag. I rankingen räknas fortfarande resultaten från 2002/2003 in, men de försvinner till nästa världsranking och då är det till och med risk att han halkar ur topp-16.

Någon som har en ide hur man kan balansera spelet lite bättre för folk som är helt värdelösa som jag och mina vänner. Slutar oftast med att den som gör minst fel vinner.

Det låter väl rättvist, i och för sig. Det var likadant för mig när jag började spela. Lika bra att lära sig den hårda vägen. ;)

Postad

Kollade en del veckan som var, riktigt kul och avkopplande, tyvärr så kanske inte min bättre hälft uppskattade att se på snooker...

Century brakes, hmmmm, själv kanske man lyckats med några black jack brakes på sin höjd, dvs över 21 p... :D

mvh

zeb

Postad
Ram Vaswani har väl gjort några century breaks i sina dar... verkar helt klart finnas en koppling mellan snooker och poker.

Hmm, vad skulle det kunna vara?

* Bra positionsspel med köbollen -> Bygga pott

* Röd, svart, röd, svart... -> Value betting

* Snooker - "Trappa" sin motståndare

* Faul and a miss - Misslyckad bluff

Postad
* Faul and a miss - Misslyckad bluff

Nja, vid "foul and a miss" får ju spelaren en chans till. Jag skulle säga att "foul and a miss" är att förlora ett inköp under rebuyperioden i en rebuyturnering. ;)

Postad

Spelar själv helre 9-ball än snooker. Men tror absolut du har en poäng där Elvis, med att många pokerspelare gillar att utöva snooker och andra lite "softa" sporter. Undrar vad det beror på? Är vi lata?

Näää.. Eller? ;)

Är själv förtjust i både biljard, flipper och dart. Ja även klassiska arcadmaskiner e ju hur kul som helst, och kräver inte direkt mycket fysik...

Postad

Kan någon snabbt dra de exakta reglerna för snooker? För det är inte 9-ball-biljard vi snackar nu förutsätter jag?

Har gluttat lite på TV någon gång då det varit på, och tycker att det verkar riktigt kul. Särskilt när en kille började talla på bollarna, fick massa straff och domaren var tvungen att polera alla och sätta tillbaka dem där han trodde att de låg från början... =)

Så, vad är skillnaden på snooker, pool och carambole (stavning?)

Kan givetvis googla mig fram till svaren, men det är ju tråkigt.

Postad
Kan någon snabbt dra de exakta reglerna för snooker? För det är inte 9-ball-biljard vi snackar nu förutsätter jag?

Har gluttat lite på TV någon gång då det varit på, och tycker att det verkar riktigt kul. Särskilt när en kille började talla på bollarna, fick massa straff och domaren var tvungen att polera alla och sätta tillbaka dem där han trodde att de låg från början... =)

Kan givetvis googla mig fram till svaren, men det är ju tråkigt.

http://www.susning.nu/Biljard

http://www.susning.nu/Snooker

http://www.susning.nu/Carambole

//Hickmott

Postad

Steve Davis hette superstjärnan från 80-talet va?

Han är fortfarande aktiv.

Minns en match de visade repris på.En fullständigt osannolik historia från mitten av 80-talet förmodar jag.Det var VM-final,Steve Davis emot någon Nordirländare.Gick till avgörande frame,som blev supertätt.En boll kvar att göra-och ingen av gubbarna klarade av det.Höll på så i en evighet innan underdogen Nordirländaren lyckades sänka och bli mästare.

Underbar underhållning!

Postad

Snooker: gigantiska bord, små klot (15 röda, 6 "färgade" och 1 vit köboll), sex elakt skurna (smala) hål, knepiga regler

Pool: samlingsnamn för en rad olika spel (nineball, eightball och 14-1 är de mest kända) som har en del gemensamt: mindre bord än snooker, större klot, sex snällt skurna (breda) hål, en vit köboll och 15 klot numrerade från 1 till 15 (även om man exempelvis i nineball bara använder 1-9), enklare regler än snooker

Carambole: lika stora bord som pool, något större klot, totalt tre klot (spelarna har varsin köboll), inga hål

Postad

LOL!

Det är rätt-det ringer en klocka för Dennis Taylor.Otrolig match!

Snooker var för övrigt TV sporten nummer 1 i Storbritannien under 80-talet.Idag är den nummer 2-fotboll skall visst vara lite större.

Än värre är det att förstå britternas fascination för en sport som Cricket-men det är nog en helt annan diskussion.

Postad

Tycker att snooker är en fantastisk sport. Kim Hartman gör tv-sändningarna på Eurosport till en ren njutning och det är minst lika roligt att spela själv. Brukar hänga en hel del på biljardpalatset (drivs för övrigt av Kim) i sthlm, klart bästa stället i Sverige att spela snooker på. Här i Lund finns det bara ett bord men jag brukar lyckas plocka fram kön och spela ett par frames ibland ändå.

Någon annan som spelar snooker?

Har för övrigt beställt Ronnie O'Sullivans självbiografi från amazon nyligen och den är väldigt intressant.

• 1 month later...
Postad

Vad tror ni om Embassy då, vem vinner? Har du varit några otroliga matcher. O'Sullivan-Maguire var nog den bästa match jag sett! Steve Davis-Gerard Greene var inte dålig den heller, dåligt spel på slutet men väldigt spännande.

Såg Hendry-Robertson i förmiddags, var 8-2 till Hendry när jag började kolla, så det verkade inte bli så spännande match. Men Robertson tog två raka innan Hendry kunde ta sitt 9:e, och sen tog Robertson ytterliggare tre frames innan Hendry kunde avgöra, så det blev lite spänning mot slutet. Ännu en mycket bra match!

Och så 9-1 till Williams som imponerar. Dessutom maximum break i sista framet. Hoppas formen håller i sig, Williams-Hendry i semi vore en guldmatch som man inte får missa!

Jag tror O'Sullivan tar ena finalplatsen, slår antagligen Higgins i semi. Andra tror jag på Williams i efter dagens uppvisning. Tror han slår Hendry eller möjligtvis Stevens i semi.

Vem vinner en final mellan O'Sullivan och Williams om O'Sullivan har samma form som förra Embassy och Williams samma form som när han vann för två år sen? O'Sullivan har alltid varit min favorit, så jag måste tro på honom. Men det skulle bli 2000-talets match!

Var tvungen att skriva av mig, blir varm i kroppen varje gång jag ser någon göra maximum break! Det är så vackert :lol:

Postad

Själv har jag inte alls hunnit med att se på så mycket Embassy som jag velat i år, men det ska bli skärpning.

Såg i förmiddags en repris av maximumbreaket och det var verkligen fantastiskt. Dock lite störande att jag aldrig sett 147 live nån gång...alltså live som i direktsänd tv.