Gå till innehåll

NLT - A-hög färg mot färgstege, rätt bet på river?


Supertequila

Recommended Posts

Ok,, jag följer nog inte reglerna helt när jag skriver resultatet, men jag tyckte ändå handen skulle vara under handanalys då jag vill ha en analys av riverbeslutet och jag tänkte att folk ändå hade gissat sig fram till Fi.s hand då jag väljer att ta upp en hand då jag har Ess-hög-färg.

 

Fi har position på mig och vi spelar NL100. Han har 150 i stack och jag täcker.

 

Bordet är 6-manna och Fi är ny vid bordet. Min image är ganska loose preflop, men jag vet inte om han har hunnit bilda någon uppfattning om mig än.

 

Jag höjer fr mellanpos. med A :heart: 5 :heart:. Höjningen är standard för mig till 3 dollar.

 

Fi synar.

 

Flopp

A :club: 2 :diamond: 9 :heart:

 

Jag bettar halvpott, 4 dollar, Fi synar.

 

Turn

A :club: 2 :diamond: 9 :heart: J :heart:

 

Nu har jag fått flushdraget också. Jag checkar.

Fi bettar 5 dollar. Jag synar

 

River

A :club: 2 :diamond: 9 :heart: J :heart: K :heart:

 

Jag bettar 20.

Fi höjer till 40.

Jag går all in för totalt 150.

Fi synar och visar Q :heart: T :heart: för färgstege.

 

-------------------------------------------------------------------------

 

På rivern tänkte jag att jag förmodligen har bästa handen. Tänkte då inte checka o riskera check bakom med Ax utan bettar starkt för värde. Storleken på mitt värdebet är i linje med mina övriga värdebet.

 

När Fi rejsar så undrar jag om han har sämre färg. Typ AQ med Q i hjärter. På NL100 finns tomtar som höjer river utan Ess i det här läget.

 

QTs gick också igenom mitt huvud men med tanke på floppsynen kändes det inte troligt att han skulle fortsätta med QTs där.

 

Jag tänkte att det finns chans att Fi synar all in med Q hög färg här om han är tomtig nog att slå om med Q.

 

Frågan är då helt enkelt om jag borde bara synat på river utav rädslan för den ganska osannolika handen QTs, eller om jag i längden tappar värde om jag inte slår om.

 

Att slå om mindre än All in känns inte aktuellt då Fi hade ändå ställt in och då hade jag haft svårt att folda A-hög färg i det läget.

 

 

Tar gärna emot åsikter kring riverbeslutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All in alla dagar i veckan. Som sagt, man kan inte ta hänsyn till den extremt osanolika handen för färgstege.

 

Det finns i mina ögan en mängd händer han kan göra detta drag med. Floppad trips till exempel. Synar bara din bet på flop för att inte skrämma dig, betar själv ut på turn, och tror att hans hand är bäst på slutet. Eftersom färgen fångas runner runner (turn och river) så är det ganska osanolikt att någon av er satt färgen, eftersom det är en del bet innan.

 

Så, när du väl fått din osanolika färg, så vinner du säkert 99.99 % av fallen, där fi även kommer att syna med trips, lägre färg, stege (också en möjlighet) och även i vissa fall tvåpar eller t.ex AQ.

 

Du vet ju som sagt inte vad fi har för spelstil, och förlorar en massa värde i längden på att bara syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej på river är det marginellt syn/fold. Jag hade nog bitit i det sura äpplet och foldat med tanke på att han synar floppen och att då QT hjärter faktiskt är en av de troligaste händerna. Att höja all in är iaf verkligen jättefel. Det är såna här läggningar som skiljer agnarna från vetet. Igår t.ex hade jag AA på A67-flopp, betade - fick syn. Turn K, samma visa, river K. Här blir jag lite misstänksam och checkar. Han betar halvpott, väldigt självsäkert dessutom. Jag får kalla fötter och foldar till slut. Mycket riktigt hade han KK för runner runner fyrtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På rivern tänkte jag att jag förmodligen har bästa handen.

Genialt! :P

 

Klart du degar in!

 

Och varför i h-e var resultatet tvunget att vara med? Bad beat/cold deck-post.

 

Är du allvarlig, ST? Du förvånar mig.

 

Sorry Sansrom, men den här handen har jagat mig de senaste dagarna.

 

Jag tog med resultatet för att jag tänkte att det inte är så svårt för folk att räkna ut vad Fi kan tänkas ha i o m att jag väljer att posta handen. Jag menar mot vilken annan hand kan jag tänkas haft ett dilemma som jag vill ha diskuterat?

 

Och tanken är inte att jag ska lufta ut en bad beat story, utan min fråga är om jag skulle ha nöjt mig med en syn istället för att trycka in degen.

 

Vilken hand hade Fi valt att höja river med, och vilken hand hade Fi valt att syna min all in med? Finns det verkligen mervärde i all in där?

 

Det som försvårar beslutet är blindsnivån där folk inte alltid agerar som jag har tänkt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På rivern tänkte jag att jag förmodligen har bästa handen. Tänkte då inte checka o riskera check bakom med Ax utan bettar starkt för värde. Storleken på mitt värdebet är i linje med mina övriga värdebet.

 

När Fi rejsar så undrar jag om han har sämre färg. Typ AQ med Q i hjärter. På NL100 finns tomtar som höjer river utan Ess i det här läget.

 

QTs gick också igenom mitt huvud men med tanke på floppsynen kändes det inte troligt att han skulle fortsätta med QTs där.

 

Jag tänkte att det finns chans att Fi synar all in med Q hög färg här om han är tomtig nog att slå om med Q.

 

.

 

Han kan inte ha AQ och ha färg, då du har hjärter A. Sen så tycker jag inte att det är tomtigt att höja rivern här med Q-hög färg. Jag skulle ha gjort det mot de flesta spelare. Slutligen är ditt riverspel rätt. Det finns inte att bara syna hans höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig postat en badbeatstory i handanalysdelen och syftet var inte att börja med en sådan.

 

Frågeställningen var helt enkelt om det var korrekt att bara syna reraise eller om det fanns mervärde i att trycka in degen och räkna med att Fi synar med en sämre hand.

 

Det som har förföljt mig är inte att jag åkte på en badbeat. Badbeats åker jag på flera gånger per dag och är mer rutinmässigt nu än undantag. Det som har förföljt mig är huruvida jag gjorde rätt spel på river.

 

De som har förstått det och kommit med konstruktiva åsikter tackar jag.

 

Vad gäller AQs så var det my bad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat i mer än 30 min och jag har funderat över om Fi hade synat min all in med en sämre hand.

 

Det kan låta banalt i mångas öron att jag funderar över att gå all in med A-hög färgen här, men jag gillar att utmana mig själv att tänka i fler perspektiv än bara: Doh, jag har A-hög färg, klart jag trycker.

 

Jag vill gärna ställa mig frågan om det finns mervärde i ett spel.

 

 

Struntsamma. Jag har fått det kritik jag behöver från de jag respekterar.

 

Resten kan gärna tro att det är en bad beat story.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta detta som kritik eller ignorera om du vill:

 

om du funderar på om din hand kommer stå eller inte när ni spela för mindre än 500BB i stackdjup så har du helt fel inställning till poker No limit och bör antingen förändra inställning eller gå ner till en nivå där du är bekvämare med potstorleken.

 

Detta är 100% seriöst inlägg till skillnad från mitt förra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej på river är det marginellt syn/fold. Jag hade nog bitit i det sura äpplet och foldat med tanke på att han synar floppen och att då QT hjärter faktiskt är en av de troligaste händerna. Att höja all in är iaf verkligen jättefel. Det är såna här läggningar som skiljer agnarna från vetet. Igår t.ex hade jag AA på A67-flopp, betade - fick syn. Turn K, samma visa, river K. Här blir jag lite misstänksam och checkar. Han betar halvpott, väldigt självsäkert dessutom. Jag får kalla fötter och foldar till slut. Mycket riktigt hade han KK för runner runner fyrtal.

 

8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att jag övertänker mina drag, men å andra sidan, hellre det än att agera utan eftertanke.

 

Vad som stör mig i den här handen, som jag kanske misslyckats med att förmedla, är följande.

 

Givet händelserna, särskilt min reraise all in på rivern så representerar jag Axs där X är ett lågt kort.

Och storyn stämmer så att säga. Raise preflop, bet på A-hög flop, check-syn på turn och bet+reraise all in på river. Jag kan mycket väl ha A-hög färgen här. Det är t o m sannolikt.

 

När jag bettar river så väljer inte Fi att folda eller syna. Han väljer att rejsa. Givet händelserna och att jag faktiskt kan ha A-hög färg, och med tanke på att vi VET att Fi inte har hjärter Ess, vilken hand väljer han att inte syna river, utan höja den med?

Tänk även att brädan ser väldigt farlig ut. Det finns färg- och stegdrag och höga kort som ger möjlighet till tvåpar och triss.

 

Den hand han har måste på något sätt även rymmas in i den HD han kan ha agerat med hela vägen också.

 

Och därefter, Vilken hand som han rejsar river med, kommer han att syna en all in-rerejs med givet det faktum att han förmodligen sätter mig på A-hög färg eller ren luft? För något annat kan jag väl möjligen inte ha? Och tror han att jag är någorlunda kompetent så tror han väl inte att jag rerejsar all in på den farliga brädan med ren luft?

 

Vad jag försöker fråga är inte om jag borde folda rivern. Det finns inte ens.

 

Frågan är om det överhuvudtaget finns mervärde att i det här läget rerejsa all in. Finns det någon hand som Fi kommer att syna med (som är god nog att rejsa rivern med på den farliga brädan) förutom QTs?

 

Jag hoppas att tanken som surrar i bollen går igenom. Vilken hand sätter ni honom på som han betalar en all in med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger själv att du är ganska loose PF (dock så kanske inte han vet om det) och du puckar in A-högfärgen via en bakdörr.

 

Han gör en fiskig syn på floppen (som vi ej då kan veta) men som sagt vi puckar in bakdörrsfärg och vi tror utan tvekan att vi leder.

 

Det du funderar på är om det verkligen är värde i att skjuta in pengarna med A-högfärg.

 

Jag säger ja. Om du vet att Fi endast betalar av med absolutnötkakan, fine, syna eller folda.

 

Men om fi sitter på Khxh eller t.ex. 76hs så skjuter han troligtvis in degen. Kanske för stege, set med, beroende på löshet och read på dig. Att det är en bakdörr gör ju risken ännu mindre att Fi skulle oroa sig ifall han skulle ha haft två låga hjärter eller dy.

 

Om du slutar ställa händer i sådana lägen där en mirakel hand slår dig så ger du upp så jäkla mycket värde så att det inte är sant.

 

Sen lixom, om man sätter Fi på en hand, baserat på hans flop- och turnbeslut så är ju QTh inte någon hans som man direkt tror att han har.

 

Lägg inte så mycket tankar och snurrande bollar i dig själv på denna hand. All-In, sura, skriv i chatten vilken Idiot han är, Reload.

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det överhuvudtaget finns mervärde att i det här läget rerejsa all in. Finns det någon hand som Fi kommer att syna med (som är god nog att rejsa rivern med på den farliga brädan) förutom QTs?

 

Massor massor massor av Fi kommer att betala av med alla möjliga lägre färger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte flejma (eftersom alla andra redan gjort det) och jag antar att det är ok att fundera ibland på händer som den här, men jag säger som övriga, ST, att degar du inte in här tror jag du kommer tappa ganska bra med värde i längden. Det finns helt enkelt för mycket spelare som aldrig kan släppa en färg, stege, set nästan oavsett hur du beter dig, och när färgen dessutom var runner-runner kommer du få betalt desto oftare.

 

AA-lägget i nån annan post var för övrigt nästan prisvärt. Jesus alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era inlägg gubbar.

 

Ibland vet man att man gjort rätt, men en ohygglig liten röst tjatar på en på nätterna om att man spelade såååå fiskigt just den handen.

 

Då hjälper det att köra handen igenom maskineriet här på PF och stoppa en stor svettig strumpa i käften på den lilla rösten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...