Gå till innehåll

NLT - Folda AA på turn?


Carribean Stud

Recommended Posts

Vi är sex spelare vid bordet. Jag raisar 4*bb till $4 på knappen med AA. BB som är ganska tight och varken passiv eller aggresiv synar. På floppen T82 regnbåge betar bb $6 och jag synar. På turn kommer 5. BB checkar, jag betar $16. BB går all-in med $75. Jag har $120 kvar och foldar.

 

Hur skulle ni ha gjort?

 

Kanske skulle jag ha höjt på floppen men utan färg och bra stegdrag valde jag att "semi-slowspela". Först satte jag honom på typ KT eller en ren bluff, men när han gick check - all-in raise satte jag honom på T8 eller kanske 55. Han kunde väl knappast ha JJ eller QQ för då borde han väl inte ha checkat på turn? Ett stegdrag av typ J9 känndes också osannolikt. Hans spel förbryllade mig. Jag ser inte den typen av spel så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig någonsin folda i detta läge.

 

Det förvånar mig lite, särskilt med tanke på infon vi fick om fi (att han är tight och varken aggro eller passiv, och här är han rätt så aggro rakt ut helt plötsligt). Vad är det jag missar? Jag tycker inte på nåt sätt att det är en så solklar syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förvånar mig lite, särskilt med tanke på infon vi fick om fi (att han är tight och varken aggro eller passiv, och här är han rätt så aggro rakt ut helt plötsligt). Vad är det jag missar? Jag tycker inte på nåt sätt att det är en så solklar syn.

Jag tror inte att averagespelaren på NL100 leder in i PFR med en hand som slår AA särskilt ofta. Vi får ~2:1 på en syn och jag tror definitvt vi vinner en trdjedel av gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt bör väl inte resultatet framgå som ovan, iof en fold vilket inte ger så mkt info men iaf...

 

Känns faktiskt som att du ofta är slagen i detta läge, oftast av set men även tvåpar typ T8 (iof nästan den enda möjliga handen men ofta kanske inte de heller ingår givet spelarbeskrivning...) Troligast är ett set, men chansen för ett skumt spelat överpar som QQ är ju inte direkt försumbar. Som n ämnt tidigare fås ganska bra odds men jag är rätt tveksam mot om du har rätt tillräckligt ofta...

 

Sen kanske min analys även kan påverkas av att jag ofta spelar set på detta vis, är ju iof inte spec. tight och ganska agg. själv men ändå... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att averagespelaren på NL100 leder in i PFR med en hand som slår AA särskilt ofta.

 

OK, det ska jag kanske inte ge mig in och möta, eftersom jag inte har nån riktigt koll på det. Men som motfråga måste jag isåfall undra hur ofta en "varken passiv eller aggresiv TAG" CRAI på en T82(5)-turn med händer vi slår här, efter att han nu har spelat floppen så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att averagespelaren på NL100 leder in i PFR med en hand som slår AA särskilt ofta.

 

OK, det ska jag kanske inte ge mig in och möta, eftersom jag inte har nån riktigt koll på det. Men som motfråga måste jag isåfall undra hur ofta en "varken passiv eller aggresiv TAG" CRAI på en T82(5)-turn med händer vi slår här, efter att han nu har spelat floppen så?

Händer som QQ,JJ och AT är väl de som jag tänker på först och främst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humm, skumt. Om han sitter på settet måste han ju känna sig hyffsat säker på att du betalar av för att det ska vara lönt?

 

Sätt er in i hans situation. Knappen gör en standardsteal med 4*BB. Han försöker stjäla tillbaka på flop eftersom det kommer en låg flop, du synar. Turn kommer ett till lågt, han inducerar bluff och ställer in. Han sitter tryggt på sin JT som träffat T. Han vet att du sitter med två överkort och vill absolut inte låta dig ta ett kort till. Eftersom han sätter dig som tom så tror han att FE är gigantisk. Vilket den också var. (?)

 

Satt han på TT/88/22 så borde han väl i rimlighetens namn mjölka? Visst, om han verkligen sätter dig på AA-JJ så gör han ju rätt (?) i att trycka med ett lägre set, men annars, mot din standardhand? I detta läge är det väl mer troligt att du sitter på AK-AT, KQ-KJ eller liknande? Beror ju på hur du spelat tidigare förstås.

 

Som sagt, väldigt beroende på det tidigare spelet. Men jag skulle påstå att det inte alls är otroligt att han sitter på AT-JT och hugger emot med TP. Den stora risken är väl att han blev less på dina steals och synade in T8s.

 

Svår sits. Men i potten ligger ~$110 och du ska syna ~$60. Jag tror att du vinner minst 1/3 här. Du får garanterat stryk av en och annan triss, floppat tvåpar osv. Men samtidigt kommer han säkert att sitta på AT i 30-50% av fallen. (Men detta är såklart väldigt beroende av spelartyp och read. Du säger dock inte något som tyder på att han skulle vara en riktigt bra spelare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade mina AA i går på samma nivå NL100$ 6-manna bord enligt följande. Fick AA UTG höjde till 10bb fick en reraise av UTG+2 till 30bb jag gick all-in han synade jag van en fin pott. Jag hade ca 145$ o fi hade ca 125$ innan handen.... Väldigt enkelt att spela här. Min höjning pre flop gör jag för att bara få syn av höga pocket eller AKs möjligtvis. Att kallsyna 10bb med en draghand utan andra i potten är kanske lite väl löst, därför är det ganska säkert att man inte är uppe emot dem med den kraftiga höjningen pre flop. Om man väljer att slowspela händer som AA o KK så måste man gå in med inställningen att man kanske måste folda dem......vilket en del har problem att göra.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade mina AA i går på samma nivå NL100$ 6-manna bord enligt följande. Fick AA UTG höjde till 10bb fick en reraise av UTG+2 till 30bb jag gick all-in han synade jag van en fin pott. Jag hade ca 145$ o fi hade ca 125$ innan handen.... Väldigt enkelt att spela här. Min höjning pre flop gör jag för att bara få syn av höga pocket eller AKs möjligtvis. Att kallsyna 10bb med en draghand utan andra i potten är kanske lite väl löst, därför är det ganska säkert att man inte är uppe emot dem med den kraftiga höjningen pre flop. Om man väljer att slowspela händer som AA o KK så måste man gå in med inställningen att man kanske måste folda dem......vilket en del har problem att göra.....

1. Du har bara tur när du spelar så där och får action på NL100.

2. Du utvecklas inte ett dugg som pokerspelare av det.

3. Höjer du inte på samma sätt med svagare händer så är det väldigt lätt för en vaken spelare att göra profit på dig. (Vilket det troligtvis är ändå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade mina AA i går på samma nivå NL100$ 6-manna bord enligt följande. Fick AA UTG höjde till 10bb fick en reraise av UTG+2 till 30bb jag gick all-in han synade jag van en fin pott. Jag hade ca 145$ o fi hade ca 125$ innan handen.... Väldigt enkelt att spela här. Min höjning pre flop gör jag för att bara få syn av höga pocket eller AKs möjligtvis. Att kallsyna 10bb med en draghand utan andra i potten är kanske lite väl löst, därför är det ganska säkert att man inte är uppe emot dem med den kraftiga höjningen pre flop. Om man väljer att slowspela händer som AA o KK så måste man gå in med inställningen att man kanske måste folda dem......vilket en del har problem att göra.....

1. Du har bara tur när du spelar så där och får action på NL100.

2. Du utvecklas inte ett dugg som pokerspelare av det.

3. Höjer du inte på samma sätt med svagare händer så är det väldigt lätt för en vaken spelare att göra profit på dig. (Vilket det troligtvis är ändå).

 

 

1. Tur, det är väl bästa situationen att vara All in pre flopp m AA mot bara en motståndare.

2. Jag gav ett exempel på hur man kan spela AA. Det måste varieras efter spelarna hur man spelar den i olika situationer. Jag hade bluffat av honom 30$ i ett par händer innan så han var ganska sugen på att ge igen.

3. Jag spelar mina händer och betstrukturer väldigr olika i olika situationer, så jag anser mig vara svårläst oftast.

 

Jag tycker att killen borde foldat efter att han blev reraisad All in efter hans reraise på 30bb. Det finns bara en hand en normal spelare gör så med. Så även om det bara vara AA han kunde varit uppe mot som bättre hand så var det ganska givet att jag just nu höll just den handen. Jag kan inte räkna med att han foldar efter att ha reraisat 30bb fre flop, därför kan jag förmodligen inte bluffa bort honom pre flop, vilket i sin tur gör att jag bara kan spela så med just AA, därför skulle han foldat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...