Gå till innehåll

NLT - Fel läggning eller helt rätt med AA på NL50


mixx

Recommended Posts

Hand 1287155303, Started at 2006-11-22 10:31

Table 'Tbilisi': $0.50-$0.50 No Limit HE (Real)

Seat 0: DJPokers ($71.05 in chips)

Seat 1: el zurdo 2 ($65.35 in chips) (on the button)

Seat 2: princessxxx. ($80.30 in chips)

Seat 6: HERO ($59.90 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to HERO: Ah

Dealt to HERO: Ac

princessxxx. : Post Blind ($0.25)

HERO : Post Blind ($0.50)

*** Pre-Flop *** :

DJPokers : Fold

el zurdo 2 : Bet ($1)

princessxxx. : Call ($0.75)

HERO : Raise ($4)

el zurdo 2 : Call ($3.50)

princessxxx. : Fold

 

*** Flop *** : 4d 8s Kc

HERO : Bet ($4.50)

el zurdo 2 : Call ($4.50)

 

*** Turn *** : [ 4d 8s Kc ] Qd

HERO : Check

el zurdo 2 : Bet ($7)

HERO : Call ($7)

 

Här skulle jag nog reraisat för att se var jag står. Har han träffat trissen så går han ju ALLIN.

 

*** River *** : [ 4d 8s Kc Qd ] 8c

HERO : Check

el zurdo 2 : Bet ($35)

HERO : Fold

 

*** SUMMARY ***

Pot: $67.50 | Rake: $0.50

Board: [ 4d 8s Kc Qd 8c ]

DJPokers lost $0

el zurdo 2 bet $51, collected $67.50, net $16.50

princessxxx. lost $1

HERO lost $16

 

Otroligt dåligt spelad hand men fick en liten liten känsla av fi med QQ/KK. Men då skulle han reraisat preflop!?

Hur kan jag förbättra spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här skulle jag nog reraisat för att se var jag står. Har han träffat trissen så går han ju ALLIN.

Resultatet skulle bara bli att sämre händer viker och bättre skulle gå all-in eller syna. Det vill du inte. Bättre att som du gjorde syna och ge honom möjlighet att på rivern bluffa eller betta med en sämre hand.

 

Överbettet på rivern är jobbigt, men jag skulle nog syna. Han kan i det läget ha många händer som du har slagna, till exempel AK. Att vika AA är nog sällan rätt i NL50 och just i denna situation tror jag att en syn varken är särskilt mycket EV+ eller EV-, vad än det är.

 

Höj mer än halva potten på floppen. Som du har spelat nu så måste du på rivern ta hänsyn till att motståndaren kan ha uppfattat dig som svag efter floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

betta mer på flop, halvpott skriker ju ofta bluffvänlig, fwiw så är ju river ett ganska bra kort för din hand, du har ju nu nöttvåparet och har alltså dragit ut kq...

 

Personligen skulle jag nog bombat på igen på turn, gillar inte CR turn känns som att du gör om din hand till ren bluff... Som spelat antar jag (mkt osäker) att du borde kunna syna river om du vet att killen kan göra detta utan en båt.-..

 

EDIT: har kommit fram till instasyn river givet tidigare spel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon read på fi?

Skulle vara intressant att veta vad dina tankar var med din bet på floppen och din check på turn.

 

Din mes bet på floppen och check på turn är ju som att be fi att försöka köpa potten så din syn där tycker jag är horibel.

 

Hur du ska förbättra ditt spel hänger lite på hur du tänkte med din bet på floppen och din check på turn.

 

Nu är iofs floppen ganska ofarlig men har fi träffat med K så vill du ju få in en massa deg. Du kan aldrig sätta honom på QQ/KK utan monster read och även då så är den väldigt snäv. Eftersom han har possiton på dig så kan hans HD vara rätt vid beroend på hur lös han är. Men 88+ och AQs+ är ju inte en helt orimlig HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade synat river och kräkts när han visar K8. ;)

 

Jag tycker du spelar handen ok fram till river. Ok, att man kan tänka sig att beta mer än halvpott på floppen, men det är ju knappast fel på en sådan torr bräda. På turn gillar jag check, dels för att visa svaghet och inducera bet från halvstarka händer och dels för pottkontroll. Finns liksom ingen anledning att beta här.

 

River: Att fi skulle sitta på en åtta känns ganska osannolikt. Som jag ser det finns det en hand som slår dig och det är 44 (ok, 88 dårå, men det är ju fan sjukt i så fall). Förvisso brukar en överbet betyda stålet, men han kan lika gärna ha Kx. Jag tror du leder tillräckligt ofta för en syn, åtminstone på NL50.

 

EDIT: Såg nu att Samedi skrivit typ samma sak, men vafan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen vidare read på FI, men uppfattar honom som ganska aggro.

Flopbetten var svag, jag håller med.

Checkcallen på turn var för att få FI att slänga in lite mer pengar i potten.

Det är hans bet på river som gör mig lite orolig...

 

Check call känns inte rätt att göra på turn om du inte tror att du leder och vill få honom att skjuta igen på rivern. Är du osäker så led ut och beta på turn. Som du gör nu så bjuder du in honom att beta bort dig på turn eftersom du har väldigt dålig koll på var du står.

 

På rivern så slår du det mesta och är han aggro så kan han ha betydligt sämre händer än triss och som du slår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check call känns inte rätt att göra på turn om du inte tror att du leder och vill få honom att skjuta igen på rivern. Är du osäker så led ut och beta på turn. Som du gör nu så bjuder du in honom att beta bort dig på turn eftersom du har väldigt dålig koll på var du står.

Ditt resonemang är felaktigt, cheunce. Klart man är osäker på var man står, men det är ingen anledning att betta turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen har jag missat någon viktig information eller så anser jag att handen är felspelad.

 

Ifall han vill få in mer pengar i potten genom att checka-calla turn måste han ju syna rivern. Annars fanns det ju ingen anledningen att calla på turn. Men att vika sig där känns ju väldigt vekt och finns knappt på min karta.

 

Preflop är det väl en standardåterhöjning och det rä väl bra.

 

På flop känner jag att det är ett måste att betta pot då Fi hade höjt innan oss preflop. Kolla redan här var du står.

 

Gjort är gjort men att checka på turn ger ju honom enorma möjligheter att sno hem potten om du inte sitter med ett monster. Här skulle jag bettat ut med runt 12 dollar tror jag.

 

Gjort är gjort och vi sitter med en river framför oss och visar återigen svaghet så det stinker om det. Men hans överbet börjar man ju fundera på såklart och den här situationen borde vi inte hamna i, men nu måste vi fundera på vad Fi kan ha.

 

Antingen 66+, AJ+ eller 89s+ skulel jag kunna tänka mig. Men svårt att veta på hans spel då du ger bort hela potten ;(

 

Syna och skratta lite åt hans KQ vet jag :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check call känns inte rätt att göra på turn om du inte tror att du leder och vill få honom att skjuta igen på rivern. Är du osäker så led ut och beta på turn. Som du gör nu så bjuder du in honom att beta bort dig på turn eftersom du har väldigt dålig koll på var du står.

 

"Betta bort oss"? We aint going nowhere, som jag ser det. Kan det vara så att du är färgad av riverbetten? En naken K och bluffar kommer ofta betta turn här (det vill vi), men checka bakom på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check call känns inte rätt att göra på turn om du inte tror att du leder och vill få honom att skjuta igen på rivern. Är du osäker så led ut och beta på turn. Som du gör nu så bjuder du in honom att beta bort dig på turn eftersom du har väldigt dålig koll på var du står.

 

"Betta bort oss"? We aint going nowhere, som jag ser det. Kan det vara så att du är färgad av riverbetten? En naken K och bluffar kommer ofta betta turn här (det vill vi), men checka bakom på river.

 

Jag syfta mer på att han satte fi på QQ/KK (vilket är lite väll tight HD speciellt om man kolla på hur handen utspelas) och sedan blev bort betad. Dåligt skrivet och jag skyller på min feber och att jag är Skåning ;)

 

Problemet med spelet som jag ser på det är att han inte har någon plan och det är där jag tror det störrsta felet ligger. Så som det spelas nu borde planen vara att check-syna alt beta ut på rivern (finns kanske något kort som skulle få oss att fold men jag kan inte komma på något). Nu när 8:an kommer så är det en given check-syn i mina ögon då vi då slår alla eventuella två par. Kåk och triss får vi helt enkelt betala av till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syfta mer på att han satte fi på QQ/KK (vilket är lite väll tight HD speciellt om man kolla på hur handen utspelas) och sedan blev bort betad. Dåligt skrivet och jag skyller på min feber och att jag är Skåning ;)

 

Och om det håller jag med dig. Men det hade ju inget riktigt med ett optimalt turnspel att göra utan river, som jag förstod det. Det jag inte höll med om i din post var att det var dåligt att checka turn. Samtidigt ska jag väl dock passa på att säga att jag inte tycker det behöver vara dåligt att betta den heller, men då bettar vi för värde mot en dålig fi och inte för att "se vart vi står".

 

Problemet med spelet som jag ser på det är att han inte har någon plan och det är där jag tror det störrsta felet ligger.

 

Vår plan med att checka turn borde ju vara att 1, få svagare händer att betta/bluffa/stanna kvar och att samtidigt få lite kontroll på pottstorleken. Som sagt, många händer som bettar turn checkar river.

 

Så som det spelas nu borde planen vara att check-syna alt beta ut på rivern (finns kanske något kort som skulle få oss att fold men jag kan inte komma på något).

 

Jag håller med om att vi ska syna river här, nu när 8:an kom. Däremot vet jag inte om vi alltid kan syna ett stort bet på river om den blankar. Därmed inte sagt att vi ska autofolda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På flop känner jag att det är ett måste att betta pot då Fi hade höjt innan oss preflop. Kolla redan här var du står.

 

Det här är ju i princip den torraste flopen som finns. Visst, man kan gärna beta mer än halvpot, men då för värde. Beta pot tycker jag instinktivt känns väldigt konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag pangat pott både flop och turn och sen checkat ner river. Pottar du flop och får syn betyder detta att fi har en hand. Finns inga drag ute.

 

Vad kan Fi ha lixom? Hans dubbling från knappen anser jag vara det enda frågetecknet i denna pott. Skulle han dubblat från knappen med KQ 88 eller 44? Med ditt halvpott bet på flop får du ju i princip call av de flesta händer, dvs du snävar inte in hans HD nånting.

 

Känns inte som att du får någon information av det spelet du gör.

 

Gjort är gjort var det någon som skrev.

Går man tillbaka till hur potten är spelad anser jag att det är en given syn river. Antingen har han en hand såsom K9, KT, K9 eller också drog du precis ut honom. Har han K8 är det bara att betala av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte höll med om i din post var att det var dåligt att checka turn. Samtidigt ska jag väl dock passa på att säga att jag inte tycker det behöver vara dåligt att betta den heller, men då bettar vi för värde mot en dålig fi och inte för att "se vart vi står".

 

Problemet med spelet som jag ser på det är att han inte har någon plan och det är där jag tror det störrsta felet ligger.

 

Vår plan med att checka turn borde ju vara att 1, få svagare händer att betta/bluffa/stanna kvar och att samtidigt få lite kontroll på pottstorleken. Som sagt, många händer som bettar turn checkar river.

 

Alltså jag tycker det är ett bra spel att checka turn om man har som avsikt att få fi att beta/bluffa med sämre händer på rivern. Men att checka utan en plan tycker jag iaf inte är ett bra spel, förutom som du säga hålla nere pottstorleken.

 

Så som det spelas nu borde planen vara att check-syna alt beta ut på rivern (finns kanske något kort som skulle få oss att fold men jag kan inte komma på något).

 

Jag håller med om att vi ska syna river här, nu när 8:an kom. Däremot vet jag inte om vi alltid kan syna ett stort bet på river om den blankar. Därmed inte sagt att vi ska autofolda.

 

Nej det kan jag hålla med om och 8:an känns ju som ett riktigt bra kort. Tack för riktigt bra svar på mina kommentarer

 

Edit: Fixa till mina felavstyckade quote

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vika AA är nog sällan rätt i NL50

 

Där har du fel. På de låga nivåerna där han kan syna med typ 85 som du kan spara pengar genom att hitta fold med starka händer som AA.

 

just i denna situation tror jag att en syn varken är särskilt mycket EV+ eller EV-, vad än det är.

 

Här har du rätt däremot :)

 

Kan ju inte säga exakt vad som är rätt i givna läget. Men däremot så även utan read på just honom så har man ju ändå lite "känsla" hur bordet är. Finns ju vissa NL50 bord som är fulla med kompetenta grinders som man får jobba för varje bb. Sen finns det ju bord med enbart fiskar där man dubblar på en kvart... typ 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...