Gå till innehåll

Riktvärden ROI?


mostrom

Recommended Posts

Finns det några generella riktvärden man ska sträva efter då det gäller ROI (Procentuell ökning på omsatt kapital) då man spelar turneringar?

 

Eller om ni som lever på poker har några värden att dela med sig av?

 

Är främst intresserad av heads-up, 5-manna och 10-manna.

Men alla siffror är förståss av intresse :)

 

//Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Citerar från twoplustwo.com's FAQ avseende Sng:

 

"What are attainable stats at the different levels?

 

NOTE: The below talks about the "old" party structure. Conclusive sorts of findings with respect to the "new" party structure haven't been come up with yet.

 

In this thread, one poster comments on many things, including attainable stats for the various buyins. More than that, there is quite a bit of posting later in that thread about what are attainable and realistic ROI’s for the higher stakes Party SNGs. A summary for a "good player" the following ROis are good, while 4 tabling:

 

11s - 25% ROI

20s - 20% ROI

33s - 16% ROI

55s - 13% ROI

109s - 10% ROI

215s - 7% ROI

 

Higher ROIs are attainable at every one of these levels, HOWEVER if you can achieve the above ROI's you are capable of making a good living at poker, especially if you can do so playing 8 at once.

 

Anyone who can acheive the above ROI's, while playing many tables at once, is a "good" player. They might not be great and may still have plenty of weaknesses, but they are definitely very good at what they do.

 

In short, if your ROI is higher than the above numbers, you are doing something right and should be relatively satisfied with your play. You may still have plenty of room to improve but you are definitely on the right track.

 

(thanks for the above to curtains.)

 

Basically, as you move up your ITM shouldn’t decrease very much, but your ROI will. If you’re making money though, you’re making money. Just don’t get overconfident with a small sample size. See the “what do you think of my stats?” section."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska sträva efter att ha så hög ROI som möjligt.

 

Vill man veta vad en bra spelare har kan man kika runt lite på http://www.sharkscope.com

 

Dom såg ut att ha ganska låg ROI på sharkscope, mellan 3-8% om jag förstod det hela rätt.

Fast dom spelar väl på gigantiska nivåer, då behövs väl inte mera.

 

Någon som vet några siffror på Heads up spelare?

Spelar själv på 50+2,5 nivån och har sista månaden snittat 23%

Skulle vara kul att se hur man ligger till jämfört med andra..

 

//Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska sträva efter att ha så hög ROI som möjligt.

 

Vill man veta vad en bra spelare har kan man kika runt lite på http://www.sharkscope.com

 

Dom såg ut att ha ganska låg ROI på sharkscope, mellan 3-8% om jag förstod det hela rätt.

Fast dom spelar väl på gigantiska nivåer, då behövs väl inte mera.

 

Ja på nivåer över $300 eller så antar jag att den typen av ROI är jättebra.

 

Vad gäller HU har jag inget vettigt att komma med, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

How are Sharks and Fish determined?

The shark symbol means the website has automatically categorized that player as being very strong. A very weak player will get a Fish symbol. The exact criteria used can be viewed (and changed if you disagree with our settings) in the preferences. We broadly aim to make the top 15% of players Sharks and the bottom 15% Fish by default. We have 3 types of Shark as a good Av. ROI varies with stake level. For example a 7% Av. ROI is extrememly good at the $1000 level, but mediocre at the $5 stake level.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basically, as you move up your ITM shouldn’t decrease very much, but your ROI will. If you’re making money though, you’re making money. Just don’t get overconfident with a small sample size. See the “what do you think of my stats?” section."

 

Det där kan någon gärna få förklara för mig...

 

Om vi nu är på samma ITM på både låga och höga nivåer, varför ska RoI gå ner? Vi slåss ju mot procentuellt lägre rake än på lågnivå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basically, as you move up your ITM shouldn’t decrease very much, but your ROI will. If you’re making money though, you’re making money. Just don’t get overconfident with a small sample size. See the “what do you think of my stats?” section."

 

Det där kan någon gärna få förklara för mig...

 

Om vi nu är på samma ITM på både låga och höga nivåer, varför ska RoI gå ner? Vi slåss ju mot procentuellt lägre rake än på lågnivå...

 

Skönt att nån mer än jag la märke till det där. Satt i 15 min och försökte lista ut hur han menade :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basically, as you move up your ITM shouldn’t decrease very much, but your ROI will.

 

Det där kan någon gärna få förklara för mig...

 

Om vi nu är på samma ITM på både låga och höga nivåer, varför ska RoI gå ner? Vi slåss ju mot procentuellt lägre rake än på lågnivå...

 

En liten minskning av ITM leder lätt till en stor minskning av ROI speciellt om det åtföljs av en minskad andel första och andraplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar från twoplustwo.com's FAQ avseende Sng:

 

"What are attainable stats at the different levels?

 

NOTE: The below talks about the "old" party structure. Conclusive sorts of findings with respect to the "new" party structure haven't been come up with yet.

 

In this thread, one poster comments on many things, including attainable stats for the various buyins. More than that, there is quite a bit of posting later in that thread about what are attainable and realistic ROI’s for the higher stakes Party SNGs. A summary for a "good player" the following ROis are good, while 4 tabling:

 

11s - 25% ROI

20s - 20% ROI

33s - 16% ROI

55s - 13% ROI

109s - 10% ROI

215s - 7% ROI

 

Higher ROIs are attainable at every one of these levels, HOWEVER if you can achieve the above ROI's you are capable of making a good living at poker, especially if you can do so playing 8 at once.

 

Anyone who can acheive the above ROI's, while playing many tables at once, is a "good" player. They might not be great and may still have plenty of weaknesses, but they are definitely very good at what they do.

 

In short, if your ROI is higher than the above numbers, you are doing something right and should be relatively satisfied with your play. You may still have plenty of room to improve but you are definitely on the right track.

 

(thanks for the above to curtains.)

 

Basically, as you move up your ITM shouldn’t decrease very much, but your ROI will. If you’re making money though, you’re making money. Just don’t get overconfident with a small sample size. See the “what do you think of my stats?” section."

 

Så mina 127% på $50+5 är ok då? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var försiktiga när ni kollar average RoI på Sharkscope

 

200611170216350.png

 

En sådan här kurva tycker Scarkscope är ett snitt RoI på 1%, dvs ett litet antal på låg nivå väger upp flera 100 på hög nivå.

 

Othello och jag har faktsikt halt på skämt, halvt på allvar, diskuterat om man inte ska colluda lite på H2H SnG-borden, spela på absolut lägsta nivån och se till att förlora (till en kompis) fyra på raken, så man dels får dålig snitt RoI, dels får stämpeln "Tilt".

 

Kan vara värt 2 dollar i rake om man normalt spelar på 1000-dollarsnivån :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få en bra bild om en spelares ROI stämmer är ju att se på den totala kurvan noga, och kolla om den är jämn och fin eller hoppig.

Min ser ut som en jordbävning tex.´

 

Medans i SirCirrus fall jämt neråt hela vägen. Inga skottningar som pajar kurvan.

 

Hade jag själv bara spelat 15$ hela tiden då hade min kurva var fint uppåtlutande. Nu när man spelat några 530$ HU och 9 manna så pajar det ju en del om resten är 15 dollars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...