parre Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Det Parre skrev, fast åtta gånger längre och motiverat med massvis med cirkelargument och konstig s.k. "matematik". FYP Citera
andpet Postad 9 November , 2006 Författare Rapport Postad 9 November , 2006 Intressant diskussion. Jag väljer (som vanligt) att hålla med psatiw. naaw. Handen utspelade sig som följande: nledande spel 726024285. dav1821 sitter vid 0 med $492,62. rodro sitter vid 1 med $1.131,96. Anchorman sitter vid 2 med $787,36. bauersackman sitter vid 3 med $395. Puhi2006 sitter vid 4 med $620,44. koendb sitter vid 5 med $384. Dealern sitter vid 2. Puhi2006 lägger en blind på $2. koendb lägger en blind på $4. (Anchorman ges Qk 10k.) Före floppen: dav1821 synar med $4. rodro foldar. Anchorman höjer med $14. Puhi2006 foldar. koendb foldar. dav1821 höjer med $42. Anchorman synar med $42. Floppen kommer upp Ar 8h Jh. dav1821 satsar $126. Anchorman höjer med $378. dav1821 går all-in med $306,62. $71,38 skjuts över till Anchorman. Kortvisning: dav1821 visar Ak As. Triss i ess - Ar Ak As Jh 8h Anchorman visar Qk 10k. Ess högt - Ar Qk Jh 10k 8h Turnkortet kommer upp Ks. Riverkortet kommer upp 10s. Anchorman: Straight, Ess högt - Ar Ks Qk Jh 10s dav1821: Triss i ess - Ar Ak As Ks Jh Anchorman vinner potten på ($988,24). Citera
brut Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Utan att orka traggla (troglodyta mig?) genom hela jävla tråden så är det fel att passa preflop sålänge man kan spela bra postflop. Men shit det som nästan alltid kommer att hända givet din read på fi är att han bettar ut floppen. Och nästan alltid måste du lägga.Även om du spelar perfekt poker efter det(och det är inte särskilt svårt) så kan du inte räkna med så mycket annat än att du stärker upp ditt metagame i bästa fall. Citera
hazeelnut Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Jag hör vad du säger, men jag tycker dels du har viktat ditt inlägg till att det viktigaste i min argumentation är att vi just ska bluffa en hel väldig massa och för mig var en parameter bland andra och dessutom en som inte var i toppen av dem om jag skulle rangordna dem individuellt. Saken är väl lite den att det måste vara ett av dina huvudargument för vi får inte tillräckligt många bra floppar annars. Det här är ju inte som att syna med ett pp och hoppas på set. Många stegar blockas av hans kort, floppade färger och tvåpar drar han ofta ut osv. Att vi har position betyder heller inte speciellt mycket när så mycket gått in preflop. Hade varit benägen att hålla med om det var nånstans runt 20% (då hade jag inte förespråkat en syn heller förstås), men här håller jag faktiskt inte med alls. När jag tänker på det så är det faktiskt en lite festlig motsägelse från din sida att du argumenterar för att positionen är viktig. Hela tanken med position är ju att du får mer info om motståndarens hand vilket gör att du kan ta bättre beslut. Om hans hand då är face up från början så har positionen ingen vidare betydelse alls, i alla fall inte om motståndaren vet hur väldefinierad hans hand är. Man kan alltså säga att ju större betydelse positionen har postflop desto sämre blir vår syn preflop. Det känns också som du räknar bort bluffar helt ur hans HD vilket försämrar rätt jävla mycket även om han bara har några få sådana. "bluffarna" i det här fallet kan förresten vara en rätt vid range med händer och inte bara rent skräp. Jag ska villigt erkänna att jag utgick från att han har just AA/KK i mina resonemang och jag vet att det finns en del spelare som gör det här med AK och en vidare HD än så (inkl. bluffar). Men faktum är att det, enligt min erfarenhet givet nivån, nästan uteslutande handlar om just AA/KK. Jag vet inte hur ofta det är AA/KK på den här nivån men jag skulle gissa på att det inte är lika ofta som du tror, alltså nästan alltid. Men även om det var så att han alltid har AA/KK och är beredd att stacka av postflop oavsett flop så skulle jag tro att vi faktiskt inte ens då får tillräckligt med gynnsamma floppar för att syna pre. Har iofs inte räknat på det så jag kan ha fel. Den är högst tveksam och isolerat är den direkt dålig om man inte har extremt bra koll på hur han spelar postflop vilket OP uppenbarligen inte har här. Som sagt, metagame var en del av argumentationen så jag förstår inte att du drar upp "isolerat" som ett motargument. Var nog inte menat som motargument utan jag ville mest få fram att det är i stort sett enda anledningen till att man kan ta synen överhuvudtaget. Och att hålla på att motivera alla dåliga spel man gör med metagame är en farlig väg att vandra även om det kan vara sjysst på sitt sätt. När jag tänkt lite mer på det så tror jag inte man bör ta synen alls, metagame or not. Anledningen till att jag tar såna här syner ibland är nog snarare uttråkning än nåt annat. Citera
mgps Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 Förstår verkligen inte dem som säger att man ska vika pre här. Jag tycker det är ett finfint resonemang om hans hands transperens och i position känns synen rätt självklar faktiskt. Klart intressant läge faktiskt. Och jag tror han jävligt ofta sitter på KK, alltså fler än hälften av gångerna givet spelet på floppen. Vi "vet" ju innan att han har AA/KK, men jag tror alltså att KK kommer att vara överreppad iom hans floppbett. Orkar inte räkna, men om han foldar alla sina KK för en push (vilket väl är väldigt sannolikt - du reppar ju JJ) och vi kan hitta ett positivt väntvärde om KK är typ 60-65% av hans HD givet floppspelet, så go for it. Personligen skulle jag också vilja lägga till metagame här - det är ju så SJUKT mycket värde att klonka hålpipan/backdoorfärgen mot hans AAA här att det är värt en push bara därför. Edit: WTF, du har ju en dubbel belly, det missade jag förut. Då är det ju GIVET att vi degar in. dubbel hålpipa. för övrigt har jag en read på dig, du älskar att använda ordet transparent om någons hand eller hur? du bara äääälllsssskar det! Citera
mgps Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 om inte annat kan man ställa floppen för att se fi tilta sönder i chatten de gånger man fiskar in stegen. +ev i glädje. Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 @ hazeelnut Precis som jag skrev till brut så orkar jag inte riktigt stånga mig blodig ang. den här handen, i synnerhet inte eftersom jag - som jag skrev ovan - inte har ork (eller kanske ens kunnande) att räkna på antalet för oss gynsamma floppar och utfallet senare i handen. Jag har verkligen läst det du skrivit och känner inte nån särskild prestige i det heller och för säkerhets skull ska jag väl även lägga till att jag vet att du är jävligt mycket grymmare än mig och att jag verkligen värdesätter det du brukar skriva. Dock måste jag fortfarande säga att jag lutar åt att ta synen pre här, även jag inte känner mig lika tvärsäker som jag gjorde när jag såg handen första gången. Sen vad som är "rätt" får vara upp till andra att bedömma. Några sista kommentar på det du skrev bara: När jag tänker på det så är det faktiskt en lite festlig motsägelse från din sida att du argumenterar för att positionen är viktig. Hela tanken med position är ju att du får mer info om motståndarens hand vilket gör att du kan ta bättre beslut. Om hans hand då är face up från början så har positionen ingen vidare betydelse alls, i alla fall inte om motståndaren vet hur väldefinierad hans hand är. Man kan alltså säga att ju större betydelse positionen har postflop desto sämre blir vår syn preflop. Visst har du en poäng i det. Men vi har ju fortfarande en HD (om den så bara är AA/KK) att kunna få ut eventuell information om och dessutom kommer det väl hända ibland att han checkar och då är det upp till oss att ta frikort eller inte. Var nog inte menat som motargument utan jag ville mest få fram att det är i stort sett enda anledningen till att man kan ta synen överhuvudtaget. OK, som sagt, orkar inte argumentera emot, men det låter konstigt att vi inte ska ha nån equity alls i potten. Fast det kanske täcks under "i stort sett", om du nu tycker den är väldigt väldigt liten. Och att hålla på att motivera alla dåliga spel man gör med metagame är en farlig väg att vandra även om det kan vara sjysst på sitt sätt. Agreed. Och det har ju sagts en del på forumet på sistone. Samtidigt tycker inte jag man kan helt bara avfärda det, och här tycker jag verkligen att det spelar in - att göra en marginell syn mot nån man vet har AA/KK och som man sen kommer sitta i position på och få dra ut med den där typen av hand, det tror jag verkligen kan ha ett värde i sig. Citera
psatiw Postad 9 November , 2006 Rapport Postad 9 November , 2006 dubbel hålpipa. för övrigt har jag en read på dig, du älskar att använda ordet transparent om någons hand eller hur? du bara äääälllsssskar det! Och du mår bra eller? (Och tillför mkt som vanligt) Om du bekymrat dig om att läsa så hade du sett att jag i min edit av posten redan konstaterat det du försöker göra dig lustig över. Citera
hazeelnut Postad 10 November , 2006 Rapport Postad 10 November , 2006 Psatiw, trot eller ej men jag kan glädja dig med att jag nu har räknat på skiten och kommit fram till att synen är rätt mycket värre än jag trodde. Kanske är onödigt att fortsätta älta det här, speciellt nu när du var så snäll mot mig och allt, men jag tyckte resultatet var lite intressant. Dessutom var det rätt trist att räkna så jag känner att jag måste få basunera ut mitt resultat. Nån sabla cred tycker jag att jag gjort mig förtjänt av. Om inte det så åtminstone nån som tycker ett uns synd om mig för det lite tragiska beteendet att lägga tid på att räkna ut en rätt oviktig sak för att vinna en diskussion som ingen verkar intresserad av längre. Resultatet är att även om vi tar det totalt orealistiska drömscenariot att han alltid har AA/KK, alltid stackar av postflop oavsett flop och vi vinner 100% av händerna där vi leder på floppen så har vi inte odds att syna. Citera
Intrepid Trawler Postad 10 November , 2006 Rapport Postad 10 November , 2006 Du har gjort dig förtjänt av lite cred, och jag är alltid redo att portionera ut lite! Cred! Citera
psatiw Postad 10 November , 2006 Rapport Postad 10 November , 2006 Psatiw, trot eller ej men jag kan förfära dig med att jag nu har räknat på skiten och kommit fram till att synen är rätt mycket värre än jag trodde - du har jättejättefel, fisk!. FYP. Kanske är onödigt att fortsätta älta det här, speciellt nu när du var så snäll mot mig och allt, men jag tyckte resultatet var lite intressant. Ang. ältandet så är det väl snarare väldigt intressant om du faktiskt har tagit fram siffror på det, och inte alls ältande längre (eftersom ältande väl mer är att ingenting nytt kommer fram). Dessutom var det rätt trist att räkna så jag känner att jag måste få basunera ut mitt resultat. Nån sabla cred tycker jag att jag gjort mig förtjänt av. Cred from me. Garrat. Resultatet är att även om vi tar det totalt orealistiska drömscenariot att han alltid har AA/KK, alltid stackar av postflop oavsett flop och vi vinner 100% av händerna där vi leder på floppen så har vi inte odds att syna. Meh - metagame! Närå. OK, säger du det alltså? Sjukt. Trodde som mest att det kunde vara marginellt dåligt efter vår tidigare diskussion, men nu kommer du alltså och säger att det oddsmässigt är t.o.m jättekasst. Det förvånar mig verkligen, men jag ser ingen anledning att ifrågasätta det. Jag böjer mig för fakta och ditt kunnande. Igen: stort jobbat och alltid intressant att ta del av dina tankar. Props till brut också, som "visste" det t.o.m utan att räkna på det. Citera
brut Postad 10 November , 2006 Rapport Postad 10 November , 2006 Visste och visste, intutionen ledde mig rätt i detta teoretisk exempel (om nu hazelnut har räknat rätt vilket jag inte betvivlar)men tyvärr fungerar den oftast dåligt när jag spelar Cred to you all. Citera
liu1234 Postad 11 November , 2006 Rapport Postad 11 November , 2006 Ingen read på fienden som har spelat solid poker. Själv har jag en syningsfrekvens på 19 % och har spelat aggresiv och bra poker. Synar fiendens re-raise preflopp då syn-reraise endast kan innebära AA/KK/Bluff vilket gör fienden väldigt transparent. Hur agerar ni på floppen? Är det någon som tror att fienden kan pottbetta sina AA på en flopp som denna? Inledande spel 726024285. dav1821 sitter vid 0 med $492,62. rodro sitter vid 1 med $1.131,96. Anchorman sitter vid 2 med $787,36. bauersackman sitter vid 3 med $395. Puhi2006 sitter vid 4 med $620,44. koendb sitter vid 5 med $384. Dealern sitter vid 2. Puhi2006 lägger en blind på $2. koendb lägger en blind på $4. (Anchorman ges Qk 10k.) Före floppen: dav1821 synar med $4. rodro foldar. Anchorman höjer med $14. Puhi2006 foldar. koendb foldar. dav1821 höjer med $42. Anchorman synar med $42. Floppen kommer upp Ar 8h Jh. dav1821 satsar $126. Anchorman ??? Citera
Recommended Posts