Gå till innehåll

Upprop till Sveriges livepokerspelare


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 121
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Själva tanken och initiativet är ju hur bra som helst.

Men var inte tillslaget i Halmstad i första hand för att man hade sålt sprit utan tillstånd.Ryktet säger att de hade fler sorter starksprit att välja mellan än den lokala krogen.

 

När det sedan gäller att ta reda på vad som gäller enligt lagen att "driva och arrangera" pokerturneringar hade det väl varit mycket lättare om Svenskapokerförbundet bara hade anmält de klubbar som finns i vår kära huvudstad.För verkar det inte konstigt att mindre städer har razzior medan det i storstäderna fortsätter precis som om inget har hänt.

 

Intressant nog har åklagaren släppt spritanklagelserna, och kör bara på spelbiten, omjag fattat det rätt.

 

Tycker ändå att det verkar lite dumt att fokusera på det fallet. Blir det stort i media så kommer de säkert skriva om spriten. Btw, kan de inte använda spritförsäljningsvinster till att driva sin talan i domstol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bidrar med 1 big bet för att börja med.

 

Angående extrakonto på t.ex Stars.

Det borde gå att hitta en icke-pokerspelande & pålitlig släkting till någon för att göra kontot till.

 

Så länge man inte spelar med kontot borde inte Stars eller annan lägga sig i.

Problemen med t.ex Stars har mest varit att en användare har haft flera aktiva konton för att spela turneringar med.

 

Valde själv att inte ta risken med nytt konto & behålla mitt muppiga namn eftersom det blev lite vinster & spel för pengar på min frirulletid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men gynnar inte legalisering av poker huvudsakligen livepokerspelare? Vi som spelar uteslutande på internet får betala skatt på våra vinster om ni får er vilja igenom och poker kommer att betraktas som skickighetsspel. Internetspelarna ska nog tänka sig för ett par gånger innan de bidrar med pengar till denna insamling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men gynnar inte legalisering av poker huvudsakligen livepokerspelare? Vi som spelar uteslutande på internet får betala skatt på våra vinster om ni får er vilja igenom och poker kommer att betraktas som skickighetsspel. Internetspelarna ska nog tänka sig för ett par gånger innan de bidrar med pengar till denna insamling.

 

En legalisering av livepoker behöver inte nödvändigtvis innebära att poker ska klassificeras som skicklighetsspel. Poker kan fortfarande klassas som lotteri, men det kan bli tillåtet att anordna detta "lotteri" på klubbar. Poker har enligt min mening blivit så stort och är ett så speciellt spel att det förtjänar specialbehandling i svensk lag. Det finns många olika sätt frågan då skulle kunna lösas på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En legalisering av livepoker behöver inte nödvändigtvis innebära att poker ska klassificeras som skicklighetsspel. Poker kan fortfarande klassas som lotteri, men det kan bli tillåtet att anordna detta "lotteri" på klubbar. Poker har enligt min mening blivit så stort och är ett så speciellt spel att det förtjänar specialbehandling i svensk lag. Det finns många olika sätt frågan då skulle kunna lösas på.

 

Personligen tror jag mycket mer på den idén än att försöka få så att poker ska klassas som ett skicklighetsspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En legalisering av livepoker behöver inte nödvändigtvis innebära att poker ska klassificeras som skicklighetsspel. Poker kan fortfarande klassas som lotteri, men det kan bli tillåtet att anordna detta "lotteri" på klubbar. Poker har enligt min mening blivit så stort och är ett så speciellt spel att det förtjänar specialbehandling i svensk lag. Det finns många olika sätt frågan då skulle kunna lösas på.

 

Personligen tror jag mycket mer på den idén än att försöka få så att poker ska klassas som ett skicklighetsspel.

 

Allt ovanstående är en fantastiskt vacker tanke.

 

Men borde inte en jurists enklaste upplägg vara att få det klassat som ett skicklighetsspel med konsekvensen att nätpoker också blir beskattat!?

 

Nu vet jag att det här från början är ett privat initiativ som förbundet har hakat på. Har förbundet utrett att det är den här linjen medlemmarna vill hålla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att det här från början är ett privat initiativ som förbundet har hakat på. Har förbundet utrett att det är den här linjen medlemmarna vill hålla?

 

Nej, det enda som står klart är att förbundet ska verka för ATT livespel ska bli lagligt. Vilken väg vi ska gå för att nå dit är inte klart.

 

För övrigt tycker jag verkligen inte att vi diskutera om poker ska klassas som skicklighetspel eller inte i denna tråd, det finns andra trådar om det. Denna tråd ska fokusera på stridskassan, jag ville bara kort bemöta inlägget som antydde att det skulle vara dåligt för nätspelare att bidra till kassan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att det här från början är ett privat initiativ som förbundet har hakat på. Har förbundet utrett att det är den här linjen medlemmarna vill hålla?

 

Nej, det enda som står klart är att förbundet ska verka för ATT livespel ska bli lagligt. Vilken väg vi ska gå för att nå dit är inte klart.

 

 

Ok my bad.

 

Jag hade för mig att jag läste en post av en styrelsemedlem som skrev att förbundets ståndpunkt inte var helt klar gällande legalisering eftersom man inte viste hur medlemarna ställde sig till frågan.

 

Antingen kommer jag ihåg fel, har drömt, förstod inte innehållet i posten eller så har styrelsemedlemen uttryckt sig klumpigt.

 

Sen tycker jag att min fråga är relevant eftersom det finns en hel hög pokerspelare som spelar på nätet. Eller är förbundets nytta enbart till för live-klubbar, företag och live-spelare?

 

Jag antar att förbundet inte kastar sig in i detta utan att undersökt eventuella konsekvenser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt tycker jag verkligen inte att vi diskutera om poker ska klassas som skicklighetspel eller inte i denna tråd, det finns andra trådar om det.

 

Men det ligger väl i allra högsta grad i intresset av alla som ska donera pengar?

 

Om pengarna ska användas för att få poker klassat som ett skicklighetsspel i samband med de här rättegångarna så bidrar i så fall alla nätpokerspelare till sin egen död.

 

Denna tråd ska fokusera på stridskassan, jag ville bara kort bemöta inlägget som antydde att det skulle vara dåligt för nätspelare att bidra till kassan

 

Hmmm, men om stridskassan ska användas till att i striden kämpa för att få poker klassat som ett skicklighetsspel så ÄR det ju dåligt för nätpokerspelare att bidra till kassan.

 

Eller har jag missat något? :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som spelar uteslutande på internet får betala skatt på våra vinster om ni får er vilja igenom och poker kommer att betraktas som skickighetsspel.

 

Nu är det ju inte säkert att det blir så, men det här är en mycket viktig fråga som alldeles säkert delar upp pokerspelare i två läger.

Personligen bryr jag mig rätt lite om man kan dra av för resor, inköp, osv, men om kampen för detta skulle komma till priset av att man måste skatta ALLA vinster så är det inget jag ställer upp på. Jag är nöjd med att ha mina skattefria vinster på nätet.

 

Hur ska förbundet agera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte riktigt med, får inte de anmälda någon rättshjälp?

 

Jo, men med skräpadvokater som inte bryr sig.

 

Poängen med allt detta är ju att köpa bättre advokater som

kan sin sak

 

Verkligen, får de advokater som inte bryr sig, det låter synnerligen märkligt, har du pratat med försvarsadvokaterna, är det så att de inte bryr sig, då skall de ju bytas ut och samma sak om de inte kan sin sak, det låter ju fruktansvärt...

 

Eller är det kändisadvokater, typ Silbersky som ni vill ha?

En advokat som kan få ut det i media, men aldrig vinner ett fall?

(Inte utanför Stockholms stadsportar i vart fall)

Men det viktiga är väl så klart inte att göra det bästa för klienten utan att det blir omtalat....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi i förbundet kommer inte verka för att det ska bli skatt på nätpoker. Det känns för mig självklart att ett pokerförbund inte går in och mer eller mindre omöjliggör spel online för 200.000 spelare. En legalisering av livepoker behöver inte betyda att så blir fallet. Hurvida poker klassas som skicklighetsspel eller inte är irrelevant, vad vi vill få till är så bra möjligheter för pokerspelare som möjligt att bedriva vår hobby, såväl live som online.

 

Jo, detta konto är till för att hjälpa polisanmälda klubbar.

 

Det kan säkert hända att vi ibland har uttryckt oss klumpigt, men visst är det en komplex fråga.

 

Förbundets nytta är inte enbart till för live-klubbar, företag och live-spelare.

 

Vi har jurister som tittar på detta och undersöker eventuella konsekvenser, då vi inte själva har den juridiska kompetens som krävs.

 

Silbersky är inte påtänkt som advokat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte riktigt med, får inte de anmälda någon rättshjälp?

 

Jo, men med skräpadvokater som inte bryr sig.

 

Poängen med allt detta är ju att köpa bättre advokater som

kan sin sak

 

Verkligen, får de advokater som inte bryr sig, det låter synnerligen märkligt, har du pratat med försvarsadvokaterna, är det så att de inte bryr sig, då skall de ju bytas ut och samma sak om de inte kan sin sak, det låter ju fruktansvärt...

 

Eller är det kändisadvokater, typ Silbersky som ni vill ha?

En advokat som kan få ut det i media, men aldrig vinner ett fall?

(Inte utanför Stockholms stadsportar i vart fall)

Men det viktiga är väl så klart inte att göra det bästa för klienten utan att det blir omtalat....

 

Innan jag besvarar detta så vill jag tala om en sak för att undvika missförstånd:

 

Jag är inte på något sätt delaktig i det här, jag har aldrig spelat live, jag har inget med svepof eller någon förening att göra. Jag stödjer dock denna idé och kommer att bidra ekonomiskt men det är en annan sak.

 

Nu besvarande av din fråga:

 

Jag har med egna ögon sett loja advokater i rättssalar och jag har kompisar som haft advokater som överhuvudtaget inte bryr sig alls. Och ja, ibland har de fått bytas ut.

 

Sedan vet jag inte om de drivande i denna sak har tänkt sig kändisadvokat. Men i varje fall en advokat som är erkänd duktig och jobbar hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår syftet och applåderar viljan, men att misstro den rättshjälp de åtalade har fått genom att genast kräva byte av advokat, utan att förvararen fått göra sitt jobb är skrämmande.

Så dåliga är inte våra försvarare i det svenska rättsystemet.

 

99% av dem gör faktiskt ett bra jobb.

 

Ni kanske har varit i kontakt med de åtalades försvarare och kommit fram till att de inte gör ett bra jobb och då ber jag om ursäkt, men att utgå från att den tilldelade försvararen inte kan sitt jobb (och/eller är för trött för att göra det) är ingen bra utgångspunkt. Jag tror att de jurister som ni har till hjälp med detta håller med.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi i förbundet kommer inte verka för att det ska bli skatt på nätpoker.

 

OK, men det är väl ganska självklart att förbundet inte driver frågan "Hur ska vi få betala skatt på våra pokervinster.". :roll:

 

Hurvida poker klassas som skicklighetsspel eller inte är irrelevant, vad vi vill få till är så bra möjligheter för pokerspelare som möjligt att bedriva vår hobby, såväl live som online.

 

Är det irrelevant? Jag trodde att det var just därför inkomsterna från nätpoker VAR skattefria, eftersom det just nu klassas som lotteri.

 

Menar du att det är totalt irrelevant för behovet att skatta för vinsterna om poker klassas som skicklighetsspel eller inte? :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi i förbundet kommer inte verka för att det ska bli skatt på nätpoker.

 

OK, men det är väl ganska självklart att förbundet inte driver frågan "Hur ska vi få betala skatt på våra pokervinster.". :roll:

 

Hurvida poker klassas som skicklighetsspel eller inte är irrelevant, vad vi vill få till är så bra möjligheter för pokerspelare som möjligt att bedriva vår hobby, såväl live som online.

 

Är det irrelevant? Jag trodde att det var just därför inkomsterna från nätpoker VAR skattefria, eftersom det just nu klassas som lotteri.

 

Menar du att det är totalt irrelevant för behovet att skatta för vinsterna om poker klassas som skicklighetsspel eller inte? :?

 

Du har i dagsläget rätt i sak, pokervinster är skattefria för att det idag klassas som lotteri. Det vill vi inte ändra.

 

För oss pokerspelare är det dock irrelevant, så länge vi slipper betala skatt. Vad detta handlar om är att det ska kunna finnas lagliga pokerklubbar. Det ena utesluter inte det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...