Gå till innehåll

NLT - SH, passiv linje m överpar ur pos


Sansrom

Recommended Posts

NL400, för tillfället fyrhandat.

 

Har ingen större koll på fi, han har suttit vid bordet i några minuter och lyckats få upp stacken till 550, jag täcker. Själv har jag varit ganska aktiv och vunnit rätt mycket potter utan showdown.

 

Jag sitter på BB och plockar upp :Qd::Qh:.

 

Preflop:

 

Fi limpar UTG, SB synar, jag slår upp till $22. Fi synar, SB lägger.

 

Flop: :Js::3h::3d:

 

(Pott $48)

 

Jag betar $42, fi slår om till $100 jämnt. Jag synar.

 

Tja, standard eller? Vad bör min plan för turn vara?

 

Turn: :5c:

 

(Pott $248)

 

Jag checkar, fi betar $200, jag synar.

 

Ska jag lägga här utan read? Kanske. Dock har jag väldigt svårt att sätta honom på en hand, så jag synar.

 

River: :7c:

 

(Pott $648)

 

Jag checkar, fi ställer in för typ $230, jag synar.

 

Självklar syn här va? River är ju blank. Funderar bara på om jag kan komma undan någonstans mtp de halvdjupa stackarna. Som sagt, svårt att sätta honom på en hand. Är ju inte direkt en standardlinje han väljer på flopp i alla fall.

 

Synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad jobbigt. Frågan är ju vad fan han limpsynar med UTG. AJ? A3s är väl också möjligt. Pga det sjuka prefloppspelet orkar jag nog inte lägga här. Tippar på att fi antingen överspelar AJ eller har någon äcklig randomtrea. Men blä, känns marginellt.

 

edit: Som spelat känns riversynen given.

 

edit2: Min kommentar gällde alltså turnspelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med joje att det är svårt att hitta en rimlig näve. Det ser ju ut som du har nöten hela vägen.

Vadgäller readen. Han har väl spelat många händer under den korta tid han suttit vid bordet?så 3or är nog inte bannlysta ur hans HD. Men detta balanseras nog av att han säkert har lufft ofta också. Det kan vara så illa att det inte finns något rätt svar med de indikationer som finns.

Edit:

Det är ju lite interessant med 3e och 4e skottet just i sådana här händer där det är ovanligt att man "går om fi". På turnen får man ju räkna med att varje gång man är slagen ryker hela stacken(om man nu spelar föe värde/tänker syna rivern också) men när man leder så kommer man i genomsnitt vinna mindre potter. Detta innebär ju att man får räkna med neg implied. Man behöver alltså leda oftare än motsvarande pottodds för att kunna spela vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rivern är ju lika intressant som övriga gator...

 

Och jag tror du ofta måste vika den handen på turn men framför allt på rivern. Om du inte har en read som skulle indikera på något annat. Att han skulle spela en J eller bluff så hårt känns inte realistiskt, han har dig här väldigt väldigt ofta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rivern är ju lika intressant som övriga gator...

Hur menar du då? Syna pottbet på turn och lägga river för ett lika stort bet känns för mig lite främmande. Utveckla gärna!

 

Får lite känslan av att du lever med de livsfarliga resonemanget synar jag turn så måste jag så klart syna rivern, glöm de! De har att göra med frekvenser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får lite känslan av att du lever med de livsfarliga resonemanget synar jag turn så måste jag så klart syna rivern, glöm de! De har att göra med frekvenser...

Säkert gör jag det. ;) Men i det här fallet har jag groteska pottodds på river och bara möjligheten att han är ute på bluffturné eller gillar sin J borde kunna göra synen som värst marginellt dålig. Eller?

 

Sen ska sägas att spelet på floppen gjorde mig väldigt misstänksam, känns inte som standardlinje med något egentligen. Han kanske lirade upp mig på läktaren här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, well. Jag synade som sagt river, mest p.g.a. av fi:s floppspel, som jag tyckte gjorde en bluff för sannolik för att lägga. I och med att jag dessutom hade varit väldigt aktiv senaste perioden, ökade sannolikheten för en bluff ytterligare.

 

Tack för kommentarerna och tack speciellt till Gekko och jacobmal. C/r på turn är bättre än check-syn/check-syn, håller med. Visst trycker man bort bluffar, men det kompenseras väl av att man får värde av J-händer, som annars checkar bakom på river. Sen kanske fold är det absolut bästa.

 

Att lägga på river fanns inte i min värld när jag väljer att syna turn, bra kommentarer där också. Alla J-händer försvinner ju ur fi:s bet-HD på river och då återstår bara bluffarna, och då räcker kanske inte de goda pottoddsen till om man inte har en read som säger annorlunda.

 

Och just det, Fi visade 76, my hand is good.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att han lirade upp dig på läktaren.

 

Med tanke på att du indikerar en riktigt bra hand preflop borde inte fienden slå om på floppen om fienden har träffat en 3a/JJ. Alltså återstår alla pocketpar och J med bra kicker.

 

Jag älskar ditt spel och skulle ha synat rivern 9 dagar av 7. Om fienden har en trea/JJ är det bara grattulera fienden till ett sjukt spel.

 

SYNA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju allting sagt i den här tråden, men fwiw så skulle jag också antingen folda turn eller CRAI. Och som spelat, utan read, så foldar jag river.

 

Edit: Hmm, missade att floppen var parad med 3or. OK, då är jag nog kanske mer benägen att syna river också, men samtidigt...äh, fan, det är ju en så sjukt 3-barellbluff han gör alltså. Den lär vara så jävla sällsynt. Jag menar, din hand är ju sjukt definerad som ett stort par och kan t.o.m vara JJ, vafan sysslar han med liksom? Jävla fitta. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att han lirade upp dig på läktaren.

Om man får vara lite resultatorienterad så har du ju rätt. ;)

Med tanke på att du indikerar en riktigt bra hand preflop borde inte fienden slå om på floppen om fienden har träffat en 3a/JJ. Alltså återstår alla pocketpar och J med bra kicker.

Precis min tanke, men samtidigt kanske man inte ska utesluta ett monster här utan read på fi. Värt att offra stacken mot en okänd här?

Jag älskar ditt spel och skulle ha synat rivern 9 dagar av 7. Om fienden har en trea/JJ är det bara grattulera fienden till ett sjukt spel.

 

SYNA

Ok, du verkar tänka precis som jag.

 

 

Jag kan fortfarande inte riktigt svälja bet/syn check/syn check/fold här, men jag tycker det är intressant. Gav mig en liten aha-upplevelse iaf. Handen blev för mig mer intressant än jag trodde, ni får gärna utveckla lite till om den linjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också lite nyfiken på en utveckling angående vad det är som gör CRAI på turn bättre än check-syn, check-syn.

Jag med, men min gissning, som jag skrivit tidigare, är att för att få värde av J-händer som med stor sannolikhet checkar bakom på river. Beror ju lite på hur ofta han bluffar kontra har Jx förstås. En normal-fi har nog faktiskt betydligt oftare J än bluff här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan fortfarande inte riktigt svälja bet/syn check/syn check/fold här, men jag tycker det är intressant. Gav mig en liten aha-upplevelse iaf. Handen blev för mig mer intressant än jag trodde, ni får gärna utveckla lite till om den linjen.

 

Alltså, tanken är ju bara att det är ett så sjukt 3-barellbluff-läge (så osannolikt) och det finns ju inte ens några drag att semibluffa med. Hans valda linje säger ju bara en sak: JÄTTESTÅL. Din hand är duktigt definerad, bordet är torrt som fan och han bara fortsätter skjuta, med mål att få in degen. Eftersom han måste "förstå" där att FE'n på river på dig är rimligen väldigt liten - du vet att han vet vad du har för hand, och ÄNDÅ bombar han - så minskar helt enkelt sannolikheten att det är en bluff.

 

Det som är konstigt i den här handen är ju att hans preflop-linje ofta indikerar en lågt-medium PP, och ett sådat kan han ju vilja "testa" på floppen (om du var på en steal eller typ AK/AQ), men han "borde" verkligen inte betta turn med det och SYNNERLIGEN inte river om han inte fyllt. Men eftersom du är i BB och han vet att han kommer att få spela den HU mot dig, finns ju även AA/KK förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag med, men min gissning, som jag skrivit tidigare, är att för att få värde av J-händer som med stor sannolikhet checkar bakom på river. Beror ju lite på hur ofta han bluffar kontra har Jx förstås. En normal-fi har nog faktiskt betydligt oftare J än bluff här.

 

Precis. Och även andra jätteöverspelade händer, som 99-88 kanske. Som vissa fi's kommer känna sig "committade" med om du CRAI på turn. Vi vet ju ingenting om honom, vi vet ju inte om han kan limpa dessa UTG t.ex.

 

Och exakt, alla de händerna (om de inte fyller) checkar bakom på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är ganska enkelt. När du synar på turn kan du inte ha AK/AQ. Det betyder att fi vet vad han ska göra på rivern. Om du därimot går all in på turn blir det svårare för honom att sätta dig på en hand och ibland kommer han att syna med AJ typ.

Edit: Hans AJ kommer då helt att sakna showdownvärde, men det sitter nog i ryggmärgen att han inte bettar dem på rivern.

Edit2: Sammanfattningsvis om man ändå tänker syna river så är det bättre att CR turn pga fördelar

1) Värde av typAJ/QJ

2) Skydd mot utdragning.

1+2 ger mer än att fi bettar en sämre hand på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, tanken är ju bara att det är ett så sjukt 3-barellbluff-läge (så osannolikt) och det finns ju inte ens några drag att semibluffa med. Hans valda linje säger ju bara en sak: JÄTTESTÅL. Din hand är duktigt definerad, bordet är torrt som fan och han bara fortsätter skjuta, med mål att få in degen. Eftersom han måste "förstå" där att FE'n på river på dig är rimligen väldigt liten - du vet att han vet vad du har för hand, och ÄNDÅ bombar han - så minskar helt enkelt sannolikheten att det är en bluff.

Ganz genau! Men...

Det som är konstigt i den här handen är ju att hans preflop-linje ofta indikerar en lågt-medium PP, och ett sådat kan han ju vilja "testa" på floppen (om du var på en steal eller typ AK/AQ), men han "borde" verkligen inte betta turn med det och SYNNERLIGEN inte river om han inte fyllt. Men eftersom du är i BB och han vet att han kommer att få spela den HU mot dig, finns ju även AA/KK förstås.

...det var det här som satte griller i huvudet på mig. Kan hända att han hade tröttnat på mig också, eftersom jag varit aggro rätt länge, men jag vet inte hur mycket man ska ta det i beaktande. AA/KK finns ju på kartan, men SB är kvar att agera också, så han bör slå om preflop med dem.

 

Borde nog folda turn iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...