Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Simulation kring att attackera mörkarna från knappen i 5-10 fixed-limit.

Alla spelarna är jämnbra och syftet är att gränsvärdeshänderna för att höja okända mörkar. Detta uppnås genom att använda jämnbra, tuffa spelare. Är en hand lönsam i det här testet bör den alltså även vara lönsam generellt.

Spelarna är satta att anpassa sig till antal motståndare och position.

Maxraken är $2 och tas ut i 5%-inkrement av potten.

Jag använder mig av 500 000 händer för att få fram win-rate.

EDIT: Jag kom på att det var bättre att titta på win-raten för att avgöra längden på simulationen. Jag kör istället minst till 500 000 händer och tittar på vinstkurvan, om den inte är rak kör jag vidare tills den blir det.

Intuitivt förslag på gränsvärdeshänder:

A4o

A2s

K4s

K7o

Q6s

Q8o

J6s

J8o

T7s

T90

97s

98o

87s

76s

65s

33

Den här listan kommer senare så klart uppdateras.

* Mini, mini RP :) - QoS *

Postad

Enheterna i listan nedan är i stora bet.

A4o -0,066

A2s +0,152

K4s -0,114

K7o -0,202

Q6s -0,008

Q8o -0,186

J6s -0,06

J8o -0,18

T7s +0,052

T90 -0,02

97s +0,081

98o -0,098

86s +0,032

65s +0,002

33 +0,207

22 +0,113

Kommentarer: Här kan jag alltså konstatera att jag allmänt övervärderat osuitade kort och underskattat par och suitade kort.

Intressant är också hur lång tid det tar för händer att jämna ut sig, särskilt marginella. Ett extremt exempel är 65s som låg back i 2 miljoner händer och sedan vände om och blev positiv i 5 miljoner händer!

Värt att notera är också att värdena inte är så exakta som de verkar. När en hand etablerat en klart positiv eller negativ trend så avbröt jag simulationen och fortsatte med nästa hand. Några av dem kan alltså tänkas fluktuera en del. Dock rör det sig oftast om tusendelars, eller som mest hundradelars, stora bet.

Postad

Fråga: Det är givet att samtliga innan knappen har lagt sig?

I så fall, (för jag antar att mörkarna är vanliga random-händer i simuleringen) borde inte mörkarnas handdistribution vara aaaaaningens bättre än en helt slumpmässig just eftersom 7st spelare (vid fullbord) har fått dåliga kort?

Postad
Fråga: Det är givet att samtliga innan knappen har lagt sig?

Det är givet att alla lagt sig. Det är också givet att det inte är mer än 5 spelare till att börja med. Vilket är orsaken att jag kör med en rake cappad på $2.

I så fall, (för jag antar att mörkarna är vanliga random-händer i simuleringen) borde inte mörkarnas handdistribution vara aaaaaningens bättre än en helt slumpmässig just eftersom 7st spelare (vid fullbord) har fått dåliga kort?

Kanske, men det skiter jag i. ;-)

För övrigt så tror jag inte att programmet går att ställa in på en så liten ökning i handkvalité.

Postad
Mjo, ok, SH lär ju den effekten vara väldigt försumbar, men vid ett fullbord tror jag nog att det kan spela in, i alla fall vid de tajta fallen.

Skulle snarare tro att det har större relevans vid lösa bord, om alla spelar alla sina ess t.ex. vet man ju inget ess har delats ut till någon av dem.

Postad
Skulle snarare tro att det har större relevans vid lösa bord, om alla spelar alla sina ess t.ex. vet man ju inget ess har delats ut till någon av dem.

Shorthanded så kan man nog oftast räkna med att nästan inget ess blir foldat om det är först in i potten. Men det är väldigt mycket jobb för väldigt liten pay-off, och med tanke på att de här tabellerna likt förbannat blir en approximation, som ofta behöver ruckas på, känns det inte värt det.

Postad

Var kanske lite otydlig, med "tajta fall" menade jag inte bordsstämningen, utan borderlinefallen på Hjorts lista, dvs de med ett marginellt positivt EV. Där kan det eventuellt vara så att EV hamnar på minus om man tar hänsyn till att dåliga händer foldats.

Postad
Var kanske lite otydlig, med "tajta fall" menade jag inte bordsstämningen, utan borderlinefallen på Hjorts lista, dvs de med ett marginellt positivt EV. Där kan det eventuellt vara så att EV hamnar på minus om man tar hänsyn till att dåliga händer foldats.

Fast och andra sidan så ökar ju sannolikheten att man floppar ett ess med exempelvis A5o. Så det är ju inte självklart åt vilket håll den effekten verkar.

Plus att det hela rör sig om två foldade spelare. Vid större bord är maxraken $3 och det kommer ha mycket större effekt än eventuellt foldade kort oavsett om det är 5 eller 10 spelare vid bordet.

Postad

Den här gången försöker jag istället hitta gränshänderna genom att leta efter handpar med angränsande kickers där den ena är klart negativ och den andra klart positiv. Där det inte finns något par är alla händer i kategorin antingen klart positiva eller klart negativa. Exempelvis så är alla 5-hög händer klart negativa.

Återigen så är enheten big bet.

22 +0,112

A7o +0,026

A6o -0,028

A2s +0,155

KTo +0,078

K9o -0,07

K5s +0,05

K4s -0,015

QTo +0,072

Q9o -0,073

Q7s +0,09

Q6s -0,008

JTo +0,096

J9o -0,069

J7s +0,024

J6s -0,056

T9o -0,02

T7s +0,052

T6s -0,04

97s +0,081

96s -0,019

86s +0,032

85s -0,088

76s +0,071

75s -0,039

65s +0,002

64s -0,095

54s -0,058

43s -x

32s -x

Postad

Summan av det hela är att 386 händer, eller 29%, är höjningsbara först in på knappen vid ett 5-10-bord med raken cappad till $2 och tuffa, duktiga spelare i mörkarna.

Detta kan jämföras med Abduls prefloppstrategi. Där han rekommenderar att höja 546 händer, eller 41%, först in på knappen. Då ska man förstås betänka att den tabellen syftar på ett orakeat bord med 1-2 i mörkar och inte så lysande spelare i mörkarna. Skillnaden är ändå runt 41% i höjningsfrekvens.

Postad

Happy, happy, joy, joy!

Märkte att jag hade ställt in det hela så att betstrukturen var för 10-20 och mörkstrukturen för 5-10. Självklart så invaliderar det alla resultat och förklarar också varför min handuppsättning låg så väldigt långt ifrån Abduls. Kan inte ha varit mer än 6-10 timmars jobb som gick åt helvete! :-)

Men nu har jag åtminstone fixat en arbetsrutin. Men en stor jäkla fördel vore ju om de kunde automatiserat en process för sånt här så att jag bara behövde slå på datorn och dra hemifrån.

Postad
Vilket program använder du för att simulera spelet?

Turbo Texas Hold'em från Wilson Software.

Du skulle inte kunna ta fram en liknande tabell för

5CD?

Nix, vad jag vet så finns det inga sådana program. Och draw har ju då en aning fler starthänder...

Postad
Vilket program använder du för att simulera spelet?

Turbo Texas Hold'em från Wilson Software.

Kan du lite kort förklara vad det är som simuleras? Simuleras hela handen utifrån någon modell av spelarna? Har inte använt TTH.

Postad
Kan du lite kort förklara vad det är som simuleras? Simuleras hela handen utifrån någon modell av spelarna? Har inte använt TTH.

Det är hela händer som simuleras enligt regelsystem för spelarna, de är till stor del anpassningsbara men något sådant har jag inte gjort. Jag har bara använt den expertprofilen och kryssat i att de ska anpassa sig till short-handedspel. Jag tror inte att de här botarna är jättenära optimalt spel, men jag tror inte heller de brukar göra stora misstag.

En stor del av poängen med tråden är ju också att lära mig mer om hur programmet funkar.

Postad

Ny lista med rätt betstruktur. Den här listan är preliminär och jag tror inte att åtminstone tusendelarna stabiliserat sig riktigt än. Jag ska låta Turbo köra över kvällen och se om det blir några signifikanta förändringar.

A2s +0,17

A2o +0,004

K2s +0,023

K9o +0,022

K8o -0,041

Q3s +0,002

Q2s -0,016

Q9o +0,02

Q8o -0,048

J5s +0,004

J4s -0,01

J9o +0,034

J8o -0,033

T6s +0,032

T5s -0,02

T9o +0,06

T8o -0,004

96s +0,054

95s -0,009

98o +0,016

97o -0,044

85s +0,014

84s -0,046

87o -0,021

75s +0,036

74s -0,02

76o -0,043

64s +0,011

63s -0,054

54s +0,026

53s -0,021

43s -0,053

32s -x

22 +0,167

Postad

Går det att använda programmet att simulera steal ur lilla mörken? Går det isåfall att ändra "dealerknapp" så att det liknar strukturen vid ett HU spel?

Otroligt intressant förresten!

Postad
Går det att använda programmet att simulera steal ur lilla mörken? Går det isåfall att ändra "dealerknapp" så att det liknar strukturen vid ett HU spel?

Jag är rätt säker på att gåda går bra.

Otroligt intressant förresten!

Mm, se bara till att inte läsa in för mycket i resultaten. Jag ska försöka göra lite jämförande analyser med andra spelaruppställningar och se hur starthändernas lönsamhet varierar med olika spelaruppställningar.

Postad

Jag bytte approach och lät helt brutforcade så mycket spel med mörka händer som möjligt. Totalt spelades ungefär 371 miljoner händer, vilket borde räcka för de allra flesta händer. Notera att det här inte gör anspråk på att vara absoluta värden, bara att de gällde när alla spelare var någorlunda kompetenta på shorthandedspel och jämnbra vid ett 5-10 bord (som har mindre mörkpengar än exempelvis 10-20) med raken cappad till $2.

Här är alltså gränshändernas lönsamhet i varje kategori:

22 +0,168

A2s +0,175

A2o +0,006

K2s +0,016

K9o +0,022

Q4s +0,01

Q9o +0,016

J5s +0,004

J9o +0,034

T6s +0,036

T9o +0,059

96s +0,052

98o +0,015

85s +0,018

75s +0,046

64s +0,011

54s +0,029

Om en viss handtyp inte är med i listan så beror det på att den inte spelades lönsamt alls.