Gå till innehåll

Tomtes Inferno - Omaha Commedia


tomtetomte

Recommended Posts

Ett annat mycket bra spel som lyckas nästan jämt är att du har synat

nåns raise pre och ni hamnar HU. Du betar ut pott direkt oavsett om du träffat eller inte (såvida det inte är en flopp du tror fi har träffat).

 

Helt plötsligt uppenbarar sig ett läge att testa. Jag hade tänkt lägga mig först men insåg att jag skulle bli HU mot en fi som höjt en massa preflop och med en del döda pengar i potten. Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig så jag fick improvisera lite. Jag kan inte bestämma mig för om turn- och riverspelet var briljant eller brutalt dåligt.

 

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

MP2 ($15.50)

CO ($49.25)

Button ($48)

Hero ($52.80)

BB ($46.25)

UTG ($59.85)

MP1 ($51.05)

 

Preflop: Hero is SB with 4 :spade: , 5 :diamond: , 8 :spade: , 4 :diamond: .

UTG calls $0.50, MP1 calls $0.50, MP2 calls $0.50, CO calls $0.50, 1 fold, Hero completes, BB raises to $3.5, UTG folds, MP1 folds, MP2 folds, CO folds, Hero calls $3.

 

Flop: ($9) 3 :heart: , 7 :spade: , K :club:(2 players)

Hero bets $8.55, BB calls $8.55.

 

Turn: ($26.10) 5 :club:(2 players)

Hero bets $10, BB calls $10.

 

River: ($46.10) 2 :club:(2 players)

Hero bets $30.75 (All-In), BB folds.

 

Final Pot: $76.85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 236
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Preflop: Hero is Button with 5 :diamond: , 9 :spade: , 7 :club: , 6 :spade: .

 

Flop: ($11) 4 :diamond: , 8 :heart: , T :diamond:(3 players)

UTG checks, CO checks, Hero checks.

 

Hero skjuter en salva och hoppas på att vinna här men står ut med att både få syn och bli checkraisad.

 

Den här handen kändes väldigt bekant på något sätt. "Hero står ut med att bli checkraisad" ekade i mitt huvud. Så jag reraisade tillbaka och blundade, och fick MP3 att lägga färgdraget på kuppen. :D

 

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Button ($2.50)

SB ($27)

BB ($50)

UTG ($25.75)

Hero ($71.95)

MP1 ($59.25)

MP2 ($34.90)

MP3 ($63.60)

CO ($71.75)

 

Preflop: Hero is UTG+1 with 6 :heart: , 8 :spade: , T :diamond: , 7 :diamond: .

1 fold, Hero calls $0.50, 2 folds, MP3 calls $0.50, CO calls $0.50, Button calls $0.50, SB completes, BB checks.

 

Flop: ($3) 5 :spade: , 9 :club: , J :spade:(6 players)

SB checks, BB checks, Hero bets $2.85, MP3 calls $2.85, CO folds, Button calls $2 (All-In), SB folds, BB raises to $16.25, Hero raises to $56.45, MP3 folds, BB calls $33.25 (All-In).

 

Turn: ($113.80) Q :spade:(3 players, 2 all-in)

 

River: ($113.80) A :diamond:(3 players, 2 all-in)

 

Final Pot: $113.80

 

Results in white below:

BB has Jh Kc 3h Jd (three of a kind, jacks).

Hero has 6h 8s Td 7d (straight, queen high).

 

Outcome: Hero wins $113.80.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vet inte om du kör shorthanded eller inte.

 

Men spelar man shorthanded så höjer knappen varje hand o betar sen varje flop i princip.

 

Jag har ett flertal gånger sagt att man skulle plussa om man enbart checkraisade VARJE flop.

 

Det behövs som du säger mycket för att spela vidare.

 

(Menar det givetvis inte lika extremt som det låter, varannan går bra ;))

 

Tell me more. (jag spelar både short och full beroende på sinnesstämning)

 

Jag har fått för mig att man behöver sjukt mycket fold equity för att checkraisar ska fungera om man enbart bluffar. Man betar ju två gånger potten för att vinna densamma (om man checkraisar pott förstås).

 

Även om man gör det ’bara’ varannan gång så lär man ju inte ha så vidare värst bra kort jätteofta.

 

Ska man köra med nån sorts minimikrav på flopträff, typ par+färgdrag eller är det bara att hoppas/tro att motståndaren missat?

 

 

Shahin har rätt..Man hatar ju checkraises när man inte sitter men the nuts..

 

Ett annat mycket bra spel som lyckas nästan jämt är att du har synat

nåns raise pre och ni hamnar HU. Du betar ut pott direkt oavsett om du träffat eller inte (såvida det inte är en flopp du tror fi har träffat).

 

Funkar mycket bra...

 

Fast här nånstans blev jag förvirrad. Shahin förordar checkraise och här tycker du att beta ut också är bra...

 

Båda varianterna är säkert bra eftersom aggressivt spel premieras sådär i största allmänhet, men kan man få lite mer kött på benen när man ska köra med det ena respektive det andra?

 

 

Kött på benet är att du ska spela tillräckligt länge/mycket händer för att veta själv. Det är olika beroende på vilka floppar, oftast inte beroende på vad du själv har, även om många ogillar o bluffa när dom drar dött (=

 

Alltså jag ska nog egentligen inte förorda min egen spelstil eftersom den kanske inte är optimal eller så enkel o behärska.

 

Men kort o gott.... flop Jh8c6h. Han säger 100 du säger 300. På turn kommer flush, stege eller parning eller blank.

 

Kommer blank/parning har du set. Kommer stegkort har du stege, kommer flush har du givetvis flush (= (Kortfattat)

 

Funkar inte mot folk som har en hjärna, men på lägre nivåer eller mot lägre tänkande varelser. Dessutom måste du oftast veta vad dom har för o veta var/hur/när du bluffar och när du ska låta bli, vilket man ibland också måste. Många aggresiva spelare har svårt o ge upp rivern när det är givet att bluffen inte längre står.

 

Dessutom måste du veta när han betar i pos o inte. Kommer floppen 5-6-7 brukar de flesta checka utan en vettig hand. Så där är det kanske bättre o beta ut?

 

Flop 4-4-9 betar han oftast ut HU, då kan man våga sig på en CR.

 

Jag kan ha väldigt, väldigt fel eftersom teori inte är min starka sida, jag spelar bara (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat mycket bra spel som lyckas nästan jämt är att du har synat

nåns raise pre och ni hamnar HU. Du betar ut pott direkt oavsett om du träffat eller inte (såvida det inte är en flopp du tror fi har träffat).

 

Helt plötsligt uppenbarar sig ett läge att testa. Jag hade tänkt lägga mig först men insåg att jag skulle bli HU mot en fi som höjt en massa preflop och med en del döda pengar i potten. Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig så jag fick improvisera lite. Jag kan inte bestämma mig för om turn- och riverspelet var briljant eller brutalt dåligt.

 

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

MP2 ($15.50)

CO ($49.25)

Button ($48)

Hero ($52.80)

BB ($46.25)

UTG ($59.85)

MP1 ($51.05)

 

Preflop: Hero is SB with 4 :spade: , 5 :diamond: , 8 :spade: , 4 :diamond: .

UTG calls $0.50, MP1 calls $0.50, MP2 calls $0.50, CO calls $0.50, 1 fold, Hero completes, BB raises to $3.5, UTG folds, MP1 folds, MP2 folds, CO folds, Hero calls $3.

 

Flop: ($9) 3 :heart: , 7 :spade: , K :club:(2 players)

Hero bets $8.55, BB calls $8.55.

 

Turn: ($26.10) 5 :club:(2 players)

Hero bets $10, BB calls $10.

 

River: ($46.10) 2 :club:(2 players)

Hero bets $30.75 (All-In), BB folds.

 

Final Pot: $76.85

 

Gick ju bra..Men vad är det för bet på turn? Beta närmare pott eller pott.. Du representerar en stark han så beta på. Hans flop syn e oftasts bara för att han tror att du floatar han. Så beta alltid igen på turn så lägger dom sina AAXX eller 10JQK händer.. Visst kan han ha fått stege här men då blir du reraisad och får reda på det på en gång.

 

Bättre det än att bli reraisad pga att ditt bet är svagt och fi utnyttjar detta.

 

Annars så är det en bra flop för detta typ av spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste e igentligen att ha koll på vad fi har för hand.

 

Ligger det flushdrag och du betar med top2 exempel vis och fi bara synar.

Ja då har han flushdraget. kommer det då ett potientiell stege på turn fast det inte är flush så beta alltid igen. Detta funkar flera gånger än det inte gör det så + EV spel i längden.

 

Sen blir folk trötta på att du betar aggresivt efter ett tag och gör kanske nåt move med bottom trips när du har top triss osv.

 

Därav är en aggresiv image mycket mer profitabel i längden.

 

Så håll hela tiden koll på bordet och hur fi reagerar. Därför e det alltid bra att ta kommandot i potterna om ingen verkar vara intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger det flushdrag och du betar med top2 exempel vis och fi bara synar.

Ja då har han flushdraget. kommer det då ett potientiell stege på turn fast det inte är flush så beta alltid igen. Detta funkar flera gånger än det inte gör det så + EV spel i längden.

Sitter fi med nötfärgdraget och är lite kompetent kan han lika gärna slå om. En syn kan då istället betyda hyffsat lågt flushdrag och det går att ta hem potten med omslag ifall färgen skulle dyka upp. Men det är ju lite read-baserat och beroende på stackdjup mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger det flushdrag och du betar med top2 exempel vis och fi bara synar.

Ja då har han flushdraget. kommer det då ett potientiell stege på turn fast det inte är flush så beta alltid igen. Detta funkar flera gånger än det inte gör det så + EV spel i längden.

quote]

Sitter fi med nötfärgdraget och är lite kompetent kan han lika gärna slå om. En syn kan då istället betyda hyffsat lågt flushdrag och det går att ta hem potten med omslag ifall färgen skulle dyka upp. Men det är ju lite read-baserat och beroende på stackdjup mm.

 

Tveksamt att detta händer med stege ute som Omslagaren inte har. Speciellt inte på 025/50. Inte många som spelar andras kort där..

 

Slår han om med nötflush drag på floppen är det bättre spel då jag

skulle lagt mina top2 förm. E han då uppe mot trips dock som ställer så är det problem dock.

 

Spelade en liknande hand igår faktiskt. Jag sitter med X345 (hade 45 kommer inte ihår exakt de andra korten).

 

Flopp e 23J rainbow. en snubbe pottar jag synar. Turn A (nu ligger det 2 klöver på bordet). Fi pottar jag reraisar pott och fi reraisar mig all in (potbet) med top2 + nötflushdrag och jag reraisar det jag har kvar. Flushen kommer på rivern. Helt galet spelat av fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men kort o gott.... flop Jh8c6h. Han säger 100 du säger 300. På turn kommer flush, stege eller parning eller blank.

 

Kommer blank/parning har du set. Kommer stegkort har du stege, kommer flush har du givetvis flush (= (Kortfattat)

 

 

Det låter jätteenkelt. I love it.

 

Something like this?

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (4 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Hero ($50.65)

BB ($5.35)

UTG ($161.50)

Button ($100.15)

 

Preflop: Hero is SB with 8 :club: , Q :heart: , 9 :spade: , A :spade: .

1 fold, Button raises to $1.75, Hero calls $1.50, BB calls $1.25.

 

Flop: ($5.25) 6 :spade: , 3 :spade: , 9 :club:(3 players)

Hero checks, BB checks, Button bets $3.5, Hero raises to $15.5, BB folds, Button calls $12.

 

Turn: ($36.25) 3 :club:(2 players)

Hero bets $10, Button folds.

 

Final Pot: $46.25

 

 

Gick ju bra..Men vad är det för bet på turn? Beta närmare pott eller pott

 

Asch, jag som var så nöjd att jag lämnade tillräckligt för en ordentlig riverbluff. Den möjligheten försvinner väl om jag pottar, eller tänker jag fel där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par checkraisar som inte gick riktigt som planerat. Dåligt spel/fel läge, otur eller dumma motspelare som inte kan lägga sig när de borde?

 

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (8 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

UTG ($30)

Hero ($49)

MP1 ($44.10)

MP2 ($49.15)

CO ($14.75)

Button ($57.95)

SB ($123.60)

BB ($50.75)

 

Preflop: Hero is UTG+1 with Q :diamond: , T :spade: , T :diamond: , 9 :diamond: . UTG posts a blind of $0.50.

UTG (poster) raises to $1.75, Hero calls $1.75, 4 folds, SB calls $1.50, BB calls $1.25.

 

Flop: ($7) 7 :heart: , 4 :club: , K :diamond:(4 players)

SB checks, BB checks, UTG bets $3.5, Hero raises to $17.15, SB folds, BB folds, UTG raises to $28.25, Hero calls $11.10.

 

Turn: ($63.50) A :spade:(2 players)

 

River: ($63.50) 7 :diamond:(2 players)

 

Final Pot: $63.50

 

Results in white below:

UTG has 8s 8h Ad Ac (full house, aces full of sevens)

 

Outcome: UTG wins $63.50.

 

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Button ($36.50)

SB ($45.85)

BB ($128.20)

Hero ($53)

MP ($28.25)

CO ($18.65)

 

Preflop: Hero is UTG with 7 :heart: , 5 :diamond: , 7 :diamond: , 4 :club: .

Hero calls $0.50, 2 folds, Button raises to $2.25, 1 fold, BB calls $1.75, Hero calls $1.75.

 

Flop: ($7) Q :spade: , 3 :club: , 4 :spade:(3 players)

BB checks, Hero checks, Button bets $6.65, BB folds, Hero raises to $26.6, Button raises to $34.25, Hero calls $7.65.

 

Turn: ($75.50) 9 :spade:(2 players)

 

River: ($75.50) 3 :heart:(2 players)

 

Final Pot: $75.50

 

Results in white below:

Hero has 7h 5d 7d 4c (two pair, sevens and threes).

Button has Ac Kh 2d Ad (two pair, aces and threes)

 

Outcome: Button wins $75.50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Something like this?

 

Exakt. Betta bara likadant när du träffar.

 

Asch, jag som var så nöjd att jag lämnade tillräckligt för en ordentlig riverbluff. Den möjligheten försvinner väl om jag pottar, eller tänker jag fel där?

 

Nejdå. Dock, vad fan drog han mot? Alla drag i hela världen har träffat på rivern. Jag hade saktat ned redan på turnen, och det vete tusan om jag ställt på rivern. Shahin hade å andra sidan säkert bombat varje gata. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda är ju att fi i de här exemplen är hyffsat short. Det gör ju att du måste calla när han slår om, oavsett kort. Men annars är det bra spel som borde löna sig i längden, och smo othello säger, bara spela likadant när har du har något så kommer det definitivt vara en vinnande spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"snooker skrev:

 

Gick ju bra..Men vad är det för bet på turn? Beta närmare pott eller pott

 

 

Asch, jag som var så nöjd att jag lämnade tillräckligt för en ordentlig riverbluff. Den möjligheten försvinner väl om jag pottar, eller tänker jag fel där?"

 

Jo så kan man se det också. Min tanke var ju att du representerade trissen med ditt omslag efter floppen och då måste beta som du gör om du hade haft en kåk med 99 exempelvis.

 

Hur brukar ni spela er 99 i denna situatuation? checkraise,pott direkt?

osv..

 

Jag brukar potta direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå. Dock, vad fan drog han mot? Alla drag i hela världen har träffat på rivern. Jag hade saktat ned redan på turnen, och det vete tusan om jag ställt på rivern. Shahin hade å andra sidan säkert bombat varje gata. ;)

 

Varför sakta ner på turn? Du representerade väl triss med omslaget?.

 

vilken hand pratar vi om förresten? Det kom ju aldrig nån river :)..

 

Lite snurrig.

 

Rivrar som möjliggör alla möjliga drag e inte bra att bluffa på tycker jag..

 

Får ofta syner på såna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två olika händer snooker. :)

 

Den ena är den där jag 'representerar' 99, och där skulle jag inte potta om jag verkligen hade 99 heller. Jag skulle betta ungefär 10 där med. Om jag har nötkåken vill jag få in mer pengar i potten, inte att fi lägger sig.

 

Den andra är en misslyckad reraise på K-7-4 brädan där jag inte representerar 99. ;) Där borde jag troligen ha saktat ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha ok

 

då e jag med på banan igen :)

 

"Den ena är den där jag 'representerar' 99, och där skulle jag inte potta om jag verkligen hade 99 heller. Jag skulle betta ungefär 10 där med. Om jag har nötkåken vill jag få in mer pengar i potten, inte att fi lägger sig. "

 

Detta tycker jag e en intressant fråga att diskutera..

 

Hur spelar du om inte har 99 och vill bluffa där? Samma bet?

 

Varierar ni era bets mycket?

 

Jag tenderar att potta mest hela tiden vare sig jag bluffar eller ej (efter flop samt turn). Riverbluffar brukar bli lite olika (valuebet eller pott)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen tycker jag att whine är för jämrans trist att läsa, och bara för att bevisa detta….

 

WAAAAAAAH!

 

(Ja, jag vet att nedanstående inte är mycket till motgång, och det finns många som haft det mycket mycket värre, och om jag inte kan tåla sånt så är poker inget för mig, osv, osv. Jag vill bara ‘skriva av mig’, ok?)

 

De senaste två dagarna går precis allt emot mig på pokerborden. Mina färdiga händer står inte. Om de mot förmodan skulle stå, så får jag inget betalt. Mina drag träffar inte. Bluffar jag en missad träff så blir jag utan pardon nedsynad. Och så vidare. I all evighet. Amen.

 

WAAAAAAAAH!

 

Allt det där kan jag väl tåla, men lågvattenmärket kom när jag blev totalt mosad av en galning heads up. Människan har på ett femmannabord bokstavligen skänkt bort pengar till både höger och vänster och alla andra håll utom mitt. Varje gång jag har en hand så har någon annan bättre. Folk lämnar bordet en efter en som vinnare (varför de nu vill göra det) och till slut blir det bara han och jag kvar.

 

Jag tänker att nu är det väl ändå min tur (att träffa någon som vet vad jag behöver. Det verkar som mina ensamma…nej, vänta nu är jag på fel spår. Bort med Lisa Nilsson ur huvudet, bort.) Min tur att få ta del av allmosorna. Men där tog jag allt grundligt fel. Galningen fullkomligt kör över mig. Till sin hjälp har han lite K-höga färger när jag har Q-höga och lite annat smått och gott.

 

Inte för att det spelade någon roll i långa loppet kanske, för jag var totalt chanslös mot någon som betade konstant. Jag kände ju hur jag ‘borde’ vinna, och blev väl rätt så frustrerad till slut. Efter tre förlorade inköp på raken så var det bara att tacka för sig med mössan i hand och med klart stukat självförtroende. Jag som brukade vara bra på heads up.

 

WAAAAAAAH!

 

Vad göra? Lära mig att spela mot galningar ligger nära till hands. Men hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, slutwhinat för min del i den här dagboken. Med lite perspektiv så känns det bara löjligt.

 

Jag tog en paus igår och hamnade framför TVn där sambon satt och kollade på Extreme Home Makeover (för er som inte vet - amerikanskt program där man river/bygger nytt hus på en vecka). Det handlade om en familj med tre barn där mamman just dött i leukemi vid 28 års ålder. Hur sorgligt som helst. Och här gnäller jag om att en dryg tredjedel av månadvinsten (just det, vinsten) har försvunnit i ett kortspel. Patetiskt.

 

Dessutom, hur kan man vara deppig när NBA-säsongen börjar på tisdag?

 

Här är ett litet smakprov för att komma i rätt stämning.

 

http://www.youtube.com/watch?v=DEh5rfONvvI&mode=related&search=

 

(Damnit, hur gör man snygga länkar egentligen?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom, hur kan man vara deppig när NBA-säsongen börjar på tisdag?

 

Nu pratar du mitt språk.

 

Trist med backet dock, men det jobbar du igen snart.

 

HU spel mot maniacs. För det första - är du inte på rätt humör själv kommer det inte fungera, så se till att du är...inte nödvändigtvis i form, men i rätt sinnesstämning. Sedan finns en ok artikel här, visseligen för NLT, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TÄnkte lite på hur du resonerar kring dina mål. Eftersom du redan nått upp ditt månadsmål $1000 så reviderade du målet efter halva månaden. Men i poker kan det ju snabbt vända och du ska nu helt plötsligt upp till 1500 dollar. Kanske är bättre att vänta månaden ut innan du utropar "målet uppnått". Då kan du revidera målet till nästa månad istället.

 

Bara lite tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Trist med backet dock, men det jobbar du igen snart.

 

HU spel mot maniacs…. . en ok artikel här.

 

Vilket back? ;) Det är redan glömt. Eller, glömt är fel ord. Det vore ju rentav korkat att backa en massa och inte lära sig något av det. Jag lärde mig till exempel att jag har svårt för HU mot maniacs. Men det ska jag råda bot på bland annat mha artikeln som vid första anblicken verkar intressant. Thx.

 

TÄnkte lite på hur du resonerar kring dina mål. Eftersom du redan nått upp ditt månadsmål $1000 så reviderade du målet efter halva månaden. Men i poker kan det ju snabbt vända och du ska nu helt plötsligt upp till 1500 dollar. Kanske är bättre att vänta månaden ut innan du utropar "målet uppnått". Då kan du revidera målet till nästa månad istället.

 

Bara lite tankar.

 

Jag har faktiskt funderat i samma banor. Vad ska man med ett mål till om det ska revideras stup i kvarten? Inte för att jag ser orsak/verkan-sambandet med det reviderade målet och det risiga resultatet, men det kan ju ligga någonting i det. Mer om detta på måndag när det är dags för veckosammanfattning skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...