Gå till innehåll

Tomtes Inferno - Omaha Commedia


tomtetomte

Recommended Posts

Floppar suckerstegen mot aggro preflopraisare. Slår om och får syn. Hur ska man gå vidare?

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

BB ($68)

UTG ($118)

MP1 ($57.65)

MP2 ($30)

CO ($93.75)

Hero ($49.25)

SB ($25.20)

 

Preflop: Hero is Button with 8diamond.gif, 9spade.gif, 7spade.gif, 9heart.gif.

1 fold, MP1 raises to $2, 2 folds, Hero calls $2, 2 folds.

 

Flop: ($5) Tdiamond.gif, Jdiamond.gif, Qspade.gif(2 players)

MP1 bets $4.75, Hero raises to $13, MP1 calls $8.25.

 

Turn: ($26.25) 5spade.gif(2 players)

MP1 checks, Hero ???

 

Rätt intressant läge här. Hans check på turnen är lite svårtolkad. Har ju svårt att se vad han checkar med här som slår din hand, oortodoxt i så fall. Samtidigt blir det ju omöjligt att syna om du får omslag när du raisat. Dock är det ju nästan alltid värt att beta ut här, frågan är ju då hur mycket. Eftersom han nästan säkert sitter på någon form av drag är ett pott-bet mitt råd här, fold om han slår om.

 

Ungefär mina tankar också. Han betade ju ut, och jag hade tänkt slänga om han rereraisade floppen. Men efter syn och check så vetefasen. Kan han sitta på AK och vara rädd för att bli frirullad av AK med färgdrag?

 

Om jag betar pott har jag bara $8 kvar bakom. Jag vet att jag ofta har svårt att lägga mig, men de sista slantarna lär också åka in om han slår om. Det kostar $8 att syna $80 isåfall. Nog måste jag kunna leda/ha levande spaderfärgdrag 10% av gångerna även om han slår om här?

 

Jag väntar lite med att avslöja fortsättningen av handen ifall det är fler hugade spekulanter som vill dela med sig av sina kunskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 236
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag väntar lite med att avslöja fortsättningen av handen ifall det är fler hugade spekulanter som vill dela med sig av sina kunskaper.

Tänkte inte bidra med några kunskaper utan bara med ytterligare förvirring, hoppas det är ok.

 

Finns det inget som heter pottkontroll i Omaha? Du har ju en rätt medioker hand med en ganska svag redraw. Är det inte bättre att checka turn för att syna en bet på river om den är blank eller spader och lägga om den är äcklig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar lite med att avslöja fortsättningen av handen ifall det är fler hugade spekulanter som vill dela med sig av sina kunskaper.

Tänkte inte bidra med några kunskaper utan bara med ytterligare förvirring, hoppas det är ok.

 

Finns det inget som heter pottkontroll i Omaha? Du har ju en rätt medioker hand med en ganska svag redraw. Är det inte bättre att checka turn för att syna en bet på river om den är blank eller spader och lägga om den är äcklig?

 

Jo det gör det. Men problemet i omaha är nötterna e alltför ofta ute så det är mera ett spel att läsa fi och vad han har. I denna hand leder vi 99% av fallen och det sista vi vill göra är att ge fi ett gratiskort..

 

Sig att vi checkar turn och det kom ett ruter på rivern. Fi pottar vad gör du då?

 

Syna ner sådana lägen e inte bra i längden kan jag säga. Fi kommer att ha flushen 90% av gångerna och du måste lägga dig. Allt för att man försöker hålla potten nere. Visst kan vi blir "lurade" här men det händer alltför sällan för att man ska vara skraj på denna nivå då. Högre ja då ska man se upp mera.

 

Man kan inte ge gratiskort i Omaha på samma sätt som i holdem om man inte har 4 tal eller str8flush eller royal typ.

 

Pottkontroll kommer mera in där man har en fi som spelar massor av floppar och du har 2par exempelvis och tror att du leder (men är inte säker)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer handen i sin helhet. Både oortodoxt och intressant spelat av MP1 som satt med AAK2 suited i ruter och fick mig att beta bort hela min stack genom att bara syna på floppen.

 

Kanske ett spel att ta efter?!

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

BB ($68)

UTG ($118)

MP1 ($57.65)

MP2 ($30)

CO ($93.75)

Hero ($49.25)

SB ($25.20)

 

Preflop: Hero is Button with 8diamond.gif, 9spade.gif, 7spade.gif, 9heart.gif.

1 fold, MP1 raises to $2, 2 folds, Hero calls $2, 2 folds.

 

Flop: ($5) Tdiamond.gif, Jdiamond.gif, Qspade.gif(2 players)

Hero raises to $13, MP1 calls $8.25.

 

Turn: ($26.25) 5spade.gif(2 players)

MP1 checks, Hero bets $29.5, MP1 calls $29.50.

 

River: ($85.25) 3club.gif(2 players)

MP1 checks, Hero bets $4.75 (All-In), MP1 calls $4.75.

 

Final Pot: $94.75

 

Results in white below:

MP1 showed [Kd Ac 2d Ad] and won ($94.75) with a straight, Ten to Ace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar en ny variant på samma tema. Har funderat lite mer på den senaste handen och gjorde om den så att MP1 blir Hero och Hero blir Tomte (glasklart, eller hur?). Skulle ni ha synat eller slagit om här?

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

BB ($68)

UTG ($118)

Hero ($57.65)

MP2 ($30)

CO ($93.75)

Tomte ($49.25)

SB ($25.20)

 

Preflop: Hero is MP1 with Kdiamond.gif, Adiamond.gif, 2diamond.gif, Aclub.gif,

1 fold, Hero raises to $2, 2 folds, Tomte calls $2, 2 folds.

 

Flop: ($5) Tdiamond.gif, Jdiamond.gif, Qspade.gif(2 players)

Hero bets $4.75, Tomte raises to $13, Hero ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hero bets $4.75, Tomte raises to $13, Hero ???

 

Pushelipush. Du vill ju inte låta honom komma undan om en ruter träffar på turnen.

 

My point exactly. Han borde pusha där. (Jag är inte Hero i denna handen utan Tomte, se tidigare version av handen också) Så vad fasen ska jag sätta honom på när han bara synar i det läget istället?

 

Finns det överhuvudtaget nån hand man kan syna med istället för att slå om eller lägga om man är Hero i detta läget, det skulle vara AA med ruterdrag möjligen?! Eller AK utan ruterdrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer förresten lite PT stats från den senaste månaden eller så. Totalt lite drygt 13000 händer från Party och Stars. Jag har ingen aning om vad som är rimligt eller inte för de olika variablerna, och jag fattar inte riktigt varför jag tjänar tio gånger så mycket på Party som på Stars. (ok, litet urval jag vet) Jag tycker övriga nuffror ser rätt så likvärdiga ut. Anar att det kan ha något med Won SD% att göra. Vad borde man ligga på där?

 

Alla kommentarer och/eller tips uppskattas. Är det något jag borde förändra eller fokusera mer på? Att jag borde spela mer på Party än Stars har jag dock redan kommit på själv. :)

 

               Party    Stars
Hands           4234     9094
VP$IP          27,82    27,26
VP$SB          40,41    39,87
Won$WSF        30,41    29,59
BB/100         26,52     2,66
Went SD%       22,26    21,22
Won SD%        53,75    47,83
PF Raise        7,61     6,76
PF Aggr         0,33     0,28
Flop Aggr	    2,07     2,64
Turn Aggr	    2,56     2,50
River Aggr      4,41     4,40
Tot Aggr	     2,53     2,84
Fold SB	     69,57    72,37
Fold BB	     34,48    58,33
Att Steal	   24,52    21,44

 

Jag har inga kloka kommentarer men väl lite data för jämförelse från Stars (hur fixa fancy grafik? blir lite plottrigt...) Siffror inom parentes representerar senaste 5k händerna.

 

Game level PL ($0.50) Hi

Hands 18675 (5000)

VP$IP 22.92 (23.21)

VP$SB 39.95 (38.82)

Won$WSF 23.81 (25.84)

BB/100 5.78 (10.13)

Went SD% 16.98 (18.53)

Won SD% 53.25 (48.16)

PF Raise 3.43 (4.30)

PF Aggr 0.16 (0.20)

Flop Aggr 2.38 (3.18)

Turn Aggr 2.56 (2.33)

River Aggr 2.95 (2.54)

Tot Aggr 2.51 (2.77)

Fold SB 88.41 (80.95)

Fold BB 67.78 (62.96)

Att Steal 16.97 (16.11)

 

Jag tycker dina siffror ser fina ut till skillnad från mina tajt/passiva, men jag jobbar på det som synes. Möjligen att du är lite väl fäst vid dina blinds (position!) Jag tror inte att man ska ligga alltför högt när det gäller won SD%, gör man det spelar man nog alltför tajt, runt/strax över 50% är nog bäst. Sen går det kanske inte att dra alltför stora växlar med så pass få händer, en 400bb-pot åt ena eller andra hållet gör ju rätt stor skillnad för bb/100 med ett så pass klent urval.

 

Jag tycker nog du ska hålla dig till party, du verkar alldeles för bra för att jag ska vilja lira mot dig :D Jag har för övrigt klurat på vad du skulle kunna nicka och jag har mina aningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog du ska hålla dig till party, du verkar alldeles för bra för att jag ska vilja lira mot dig :D Jag har för övrigt klurat på vad du skulle kunna nicka och jag har mina aningar...

 

Ah, smickrare där. Tror du får öva upp dina readskills lite om du tycker att jag verkar vara för bra. ;)

 

Mitt nick är nog egentligen inte så jättesvårt att gissa sig till (Othello lyckades iallafall). Är det någon som är riktigt jämrans nick-nyfiken eller bara vill snacka omaha eller livet i största allmänhet, så får ni väl skicka ett PM eller kontakta mig på MSN (som man kan få genom att skicka PM).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

"Back to life, back to reality, back to the here and now. Yeah."

 

I den här ödmjuke skribentens värld finns det få triviala saker som är tristare än att återvända till arbetet efter semestern. Sovmorgnar, vackert väder och ytterst få åtaganden byts ut mot, tja.., motsatsen. Inkorgen är proppfull och knallröd (i folkmun känd som ”röda havet”) och jag har sexton sidor med olästa pokerforumtrådar. Men även om det känns som en ultramåndag så är det faktiskt redan torsdag och bara en dryg dag kvar till helg. Veckans måndagsrapport som är överspelad sedan länge får helt enkelt utgå eftersom jag inte är totalt pokerskadad utan faktiskt med lätthet kunde låta bli att spela på semestern trots sådana påfund som internetcaféer.

 

Pokerinnehållet under veckan sträckte sig till en på Arlanda inköpt och mycket snabbt genombläddrad pokertidning vid namn Poker Magazine. Jag har försökt tidigare också, men blivit lika förvånad varje gång. 100+ sidor tidning och jag har behållning av kanske fem (vilket förvisso är fler än i en genomsnittlig First Poker som jag också har slutat prova). Är det bara jag, eller består hela tidningen av yta?

 

Dessutom gjorde jag ett halvdant försök att fördjupa mig i Roffe Slotbooms bok igen, men gav upp efter en kort stund. Efter alldeles för många år i skola på diverse nivåer är jag inte främmande för att plöja igenom även svårlästa verk men jag tror att jag har hittat min gräns vid pokerlitteratur (och då har jag ändå läst hela [censored] die Buddenbrooks till en kurs i tysk litteratur). Eller så var det kanske bara kombinationen av sol, bad, värme och Roffe Slotboom som inte gick ihop riktigt.

 

Istället fick det bli lite skönlitteratur vid barnpoolkanten som omväxling. Jag hittade den för denna dagbok mycket passande The Dante Club av Matthew Pearl. Lite brutala mord, Inferno-style, i 1800-talets Boston kändes på något sätt mer avkopplande än poker. Go figure. Boken var inget mästerverk, men väl värd en genomläsning för den som gillar historiska deckare eller vad genren nu kan kallas. Och då menar jag inte kioskvarianten åt DaVinci Code-hållet utan snarare med The Name of the Rose som riktmärke. Utan att gå in på en djupare recension så får den 6 bloddrypande tomtar av 10.

 

Ännu bättre, fast för en betydligt smalare publik, är The King – chess pieces av J.H. Donner. Förmodligen komplett ointressant för någon som inte är schackintresserad, men däremot mycket underhållande för den som är det. Donner var stormästare och holländsk schackjournalist under många år och boken innehåller de bästa av hans artiklar från olika sammanhang. Boken innehåller många guldkorn eftersom Donner skrev bra och inte var rädd för att sticka ut hakan. Bland annat hävdar han i en dagstidning att den (när det begav sig) nyblivne holländske mästaren inte kunde skilja en löpare från en springare (ungefär som att påstå att valfri highstakes-lirare inte vet att färg slår stege). Dessutom hade han en del kontroversiella idéer om varför varken kvinnor eller datorer kan spela schack. Boken får 8 vänsterradikala tomtar av 10.

 

Nog med bokrecensioner för tillfället. Vi återgår snart till våra ordinarie pokersändningar. Avslutningsvis vill jag bara ge ett råd till alla som tittar i en resebroschyr och funderar på vilket hotell som kan passa. Står det "något kuperat" så gör ni bäst i att ta med er bergsklättrarutrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

“When you have only two pennies left in the world, buy a loaf of bread with one, and a lily with the other.” ~Chinese Proverb

 

 

Som alla har märkt så är Partypoker inte sig likt efter att jänkarna försvunnit. Antalet spelare har minskat dramatiskt, bonusarna har blivit sämre och jag har fått medrigg som heter duga som leder ända till blomsterhandeln. Men vi tar sakerna i tur och ordning.

 

Om man som jag vill spela tre eller fyra PLO50-bord samtidigt så är Party inte rätt ställe. Ett bord kan man alltsomoftast hitta, ibland två, och ibland är det helt öde och inte ett bord i sikte. Igår var ett undantag då jag faktiskt lyckades hitta tre bord samtidigt för första gången sen oktober. Förmodligen på grund av att det är bonustider på Party nu i veckan.

 

Tidigare har jag med få undantag fått $100-bonusar (x10 raked hands) varje månad. Inget att hyra en billboard för, men wth, om nån vill slänga 700 spänn på mig för att jag ska spela när jag tänkt göra det ändå, så är inte jag den som duckar. Men i oktober blev det bara $15 (x10) och nu i november $75 (x12!). Håller partykassan på att sina måntro?

 

Som kompensation för de trista bonusarna har jag dock lyckats få partyriggen på min sida sedan ett tag tillbaka. Gårdagen var inget undantag. Jag provade att fem-tejbla, och plussade marginellt på alla fem. Och tack vare det lyckades jag äntligen ta mig över blom-gränsen på plus 10 inköp (för den nytillkomne läsaren så har jag lovat att köpa blommor till min sambo om/när jag plussat 10 inköp, se mål för november).

 

Frågan är nu: Ska jag berätta för min sambo att jag köper blommorna för att jag plussat på poker eller ska jag bara köpa blommorna och hålla tyst om 10-inköpsregeln?

 

Min read är att hon kommer att bli glad/chockad för blommorna oavsett. Om jag berättar om de tio plussade inköpen så borde det förbättra chanserna att spela mer poker, men å andra sidan skulle argument som att hon är värd dem och att jag älskar henne (båda två stämmer) kunna leda till +EV på sitt eget lilla sätt.

 

Vad säger ni kära läsare (och här vänder jag mig speciellt till eventuella kvinnliga läsare som ännu inte gett sig till känna, ty bara kvinnor förstår sig på kvinnor), vilken linje ska jag välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är nu: Ska jag berätta för min sambo att jag köper blommorna för att jag plussat på poker eller ska jag bara köpa blommorna och hålla tyst om 10-inköpsregeln?

 

Min read är att hon kommer att bli glad/chockad för blommorna oavsett. Om jag berättar om de tio plussade inköpen så borde det förbättra chanserna att spela mer poker, men å andra sidan skulle argument som att hon är värd dem och att jag älskar henne (båda två stämmer) kunna leda till +EV på sitt eget lilla sätt.

 

Vad säger ni kära läsare (och här vänder jag mig speciellt till eventuella kvinnliga läsare som ännu inte gett sig till känna, ty bara kvinnor förstår sig på kvinnor), vilken linje ska jag välja?

 

OK, så jävla kvinnlig är jag inte, men jag nappar ändå och föreslår ett mellanting.

 

Berätta att pokern går bra, men inte att tio inköp leder till blommor. Det känns liksom inte så spontant och kan därigenom ta udden ur den kärleksharrang som du utan tvivel kommer häva ur dig oavsett.

 

Min gissning är att du med denna plan får möjlighet till både poker och sex. Alltså scoopa på omahaspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta att pokern går bra, men inte att tio inköp leder till blommor. Det känns liksom inte så spontant och kan därigenom ta udden ur den kärleksharrang som du utan tvivel kommer häva ur dig oavsett.

 

Min gissning är att du med denna plan får möjlighet till både poker och sex. Alltså scoopa på omahaspråk.

 

Njae, jag tänkte väl ungefär samma sak om spontaniteten där, så det blev blommor helt utan pokerreferens. Ingen scoop heller för den delen…småbarnsförälder och över trettio - sex är ett räkneord. :)

 

Däremot så blev det lite poker i morse samtidigt som dottern tittade på Snövit. Jag behövde ett par hundra händer till för att klara av bonusen på partypoker. Tyvärr är det extremt dött på söndagmornar, PLO50-bord fanns det till exempel inga. Så det fick bli tre $25-bord och ett $100-bord (skottning deluxe!). Rätt ok spel och jag gick plus på tre av borden, men naturligtvis inte på det dyraste. Jag fick in hela inköpet preflop med AA97s, men sprang såklart in i AAJ5 som träffade tvåparet. Inte mycket att göra åt.

 

Nu är i alla fall bonusen avklarad och jag är tillbaka på Stars igen. Egentligen är det helt sjukt hur jag kan ha 26BB/100 på Party och 3 BB/100 på Stars och jag föredrar att spela på den sistnämnda klienten.

 

Och så en pokerhand som omväxling. Nånstans blev det fel när jag skulle sno blinds, frågan är var jag borde agerat annorlunda…

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

MP1 ($49.70)

MP2 ($28.50)

CO ($53.65)

Button ($74.25)

SB ($43.50)

Hero ($85.05)

UTG ($34.55)

 

Preflop: Hero is BB with Kdiamond.gif, Tdiamond.gif, Jdiamond.gif, Theart.gif.

5 folds, SB completes, Hero raises to $1.5, SB raises to $4.75, Hero calls $3.

 

Flop: ($9.25) 7diamond.gif, 5club.gif, Aspade.gif(2 players)

SB bets $2, Hero calls $2.

 

Turn: ($13.25) 7heart.gif(2 players)

SB bets $2, Hero raises to $6, SB calls $4.

 

River: ($25.25) Jheart.gif(2 players)

SB checks, Hero bets $7, SB raises to $18, Hero folds.

 

Final Pot: $50.25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta att pokern går bra, men inte att tio inköp leder till blommor. Det känns liksom inte så spontant och kan därigenom ta udden ur den kärleksharrang som du utan tvivel kommer häva ur dig oavsett.

 

Min gissning är att du med denna plan får möjlighet till både poker och sex. Alltså scoopa på omahaspråk.

 

Njae, jag tänkte väl ungefär samma sak om spontaniteten där, så det blev blommor helt utan pokerreferens. Ingen scoop heller för den delen…småbarnsförälder och över trettio - sex är ett räkneord. :)

 

Däremot så blev det lite poker i morse samtidigt som dottern tittade på Snövit. Jag behövde ett par hundra händer till för att klara av bonusen på partypoker. Tyvärr är det extremt dött på söndagmornar, PLO50-bord fanns det till exempel inga. Så det fick bli tre $25-bord och ett $100-bord (skottning deluxe!). Rätt ok spel och jag gick plus på tre av borden, men naturligtvis inte på det dyraste. Jag fick in hela inköpet preflop med AA97s, men sprang såklart in i AAJ5 som träffade tvåparet. Inte mycket att göra åt.

 

Nu är i alla fall bonusen avklarad och jag är tillbaka på Stars igen. Egentligen är det helt sjukt hur jag kan ha 26BB/100 på Party och 3 BB/100 på Stars och jag föredrar att spela på den sistnämnda klienten.

 

Och så en pokerhand som omväxling. Nånstans blev det fel när jag skulle sno blinds, frågan är var jag borde agerat annorlunda…

 

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

MP1 ($49.70)

MP2 ($28.50)

CO ($53.65)

Button ($74.25)

SB ($43.50)

Hero ($85.05)

UTG ($34.55)

 

Preflop: Hero is BB with Kdiamond.gif, Tdiamond.gif, Jdiamond.gif, Theart.gif.

5 folds, SB completes, Hero raises to $1.5, SB raises to $4.75, Hero calls $3.

 

Flop: ($9.25) 7diamond.gif, 5club.gif, Aspade.gif(2 players)

SB bets $2, Hero calls $2.

 

Turn: ($13.25) 7heart.gif(2 players)

SB bets $2, Hero raises to $6, SB calls $4.

 

River: ($25.25) Jheart.gif(2 players)

SB checks, Hero bets $7, SB raises to $18, Hero folds.

 

Final Pot: $50.25

 

Tjo..

 

Här reraisar fi dig pre. På denna nivå så är det AA i stort sett hela tiden.

 

Sen kommer det ett minibett på floppen och du börjar ju undra dock.

 

Ska du försöka stjäla denna gör det direkt på floppen istället.

 

Sen så funkar inte miniraises för att stjäla. Omaha e som holdem man måste sätta press på motståndaren. Sig att han har top 2 efter floppen här.

 

Du reraisar han pott på floppen istället. Mycket svårare att syna det än att syna än 4 dollar mer i en 13 dollar pott. Synar han ditt pott bet så check folda sen.

 

Jag vet det är svårare mentalt att tjoffa in pott bet med luft men du kommer även att tjäna på det de ggr du har träffat också.

 

Hade en liknande igår. Jag raisar pott pre. 2 syner. Bordet är weaktight som fn..

 

Flopp e AXX. snubben innan minibetar direkt. Han vill veta om nån slår hans top2 eller bottom triss förm. Jag reraisar han pott direkt. Killen efter mig lägger samt minibettaren. Har jag AA ? Nej. Kunde någon annan haft det javisst men då får jag reda på det direkt. Men chansen är mycket större att jag får potten direkt.

 

Ge dom tuffa beslut direkt e bättre.

 

I denna pott slutate det med att du la in mera pengar i potten än om du hade reraisat pott direkt istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att det inte hänt så mycket så kör vi en kort veckouppdatering idag eftersom det är måndag och förra veckans dito uteblev.

 

Resultat hittills i november är i runda slängar +$540. Så om inte månadens fyra sista dagar blir extraordinärt positiva lär jag missa månadsmålet. Oh well. TV-köpet får vänta ett tag.

 

Jag lyckades med att köpa blomster iallafall och har fått mer motion än på länge pga barnpoolsbadande och ett backigt hotellområde. Badrummet är marginellt mer färdigt än tidigare.

 

Som avslutning ett par länkar till 2+2 där RoundTower har en Q&A-session om PLO och annat som är mycket läsvärd och som grädde på moset så har TheRempel också en frågelåda.

 

Kanske något för pokerforum att införa med några av de mer kända postarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här reraisar fi dig pre. På denna nivå så är det AA i stort sett hela tiden.

 

Sen kommer det ett minibett på floppen och du börjar ju undra dock.

 

Precis. Som du säger så är en reraise oftast AAxx men varför minibeta med AAxx där? Helskumt. Men samtidigt så vet han väl att jag knappast har AAxx heller å andra sidan eftersom jag inte rereraisade.

 

Det känns ju trist att lägga sig för en sån liten bet så jag ”synar för att se nästa kort”, vilket jag hatar att göra.

 

Sen så funkar inte miniraises för att stjäla.

 

Men hade jag haft AAxx så hade jag nog gjort just den miniraisen (det kanske är fel då med). Jag tror problemet är att mitt spel på turn inte är konsekvent med spelet på floppen. Jag hade ju inte bara synat bakom med AAxx på den floppen.

 

Hade en liknande igår. Jag raisar pott pre. 2 syner. Bordet är weaktight som fn..

 

Flopp e AXX. snubben innan minibetar direkt. Han vill veta om nån slår hans top2 eller bottom triss förm. Jag reraisar han pott direkt. Killen efter mig lägger samt minibettaren. Har jag AA ? Nej. Kunde någon annan haft det javisst men då får jag reda på det direkt. Men chansen är mycket större att jag får potten direkt.

 

Ge dom tuffa beslut direkt e bättre.

 

Bra spel & tips. Jag ska testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här reraisar fi dig pre. På denna nivå så är det AA i stort sett hela tiden.

 

Sen kommer det ett minibett på floppen och du börjar ju undra dock.

 

Precis. Som du säger så är en reraise oftast AAxx men varför minibeta med AAxx där? Helskumt. Men samtidigt så vet han väl att jag knappast har AAxx heller å andra sidan eftersom jag inte rereraisade.

 

Det känns ju trist att lägga sig för en sån liten bet så jag ”synar för att se nästa kort”, vilket jag hatar att göra.

 

Sen så funkar inte miniraises för att stjäla.

 

Men hade jag haft AAxx så hade jag nog gjort just den miniraisen (det kanske är fel då med). Jag tror problemet är att mitt spel på turn inte är konsekvent med spelet på floppen. Jag hade ju inte bara synat bakom med AAxx på den floppen.

 

Hade en liknande igår. Jag raisar pott pre. 2 syner. Bordet är weaktight som fn..

 

Flopp e AXX. snubben innan minibetar direkt. Han vill veta om nån slår hans top2 eller bottom triss förm. Jag reraisar han pott direkt. Killen efter mig lägger samt minibettaren. Har jag AA ? Nej. Kunde någon annan haft det javisst men då får jag reda på det direkt. Men chansen är mycket större att jag får potten direkt.

 

Ge dom tuffa beslut direkt e bättre.

 

Bra spel & tips. Jag ska testa!

 

 

Som jag ser det handlar det att beta så som du gör när du har det goods.

 

Generellt så har du det mer än inte så då vill du får ut som mycket som du kan. Därav pott beten. Till slut så undrar dom ju :)..

 

Jag raisar pre mycket också så jag kan ju inte ha AA hela tiden så det är klart dom undrar.

 

Sen e jag lite halvlat och det är ju enklare att potta en att välja ut ett genialiskt mindre belopp :)..

 

folk spelar ju så hävl skumt ibland så man får betalt av Aggr spel.

 

Ett ex..

 

Igår så hade jag top 2 med A8 samt nötflush drag efter floppen. Pottar direkt. En kille synar . Turn något lågt kort ej flush. Jag pottar igen.

River K eller nåt ej flush. Jag checkade ner efter hans check..

 

Gissa vad han har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten vad tror du om Kramnik vs Fritz som precis börjat?

 

Innan dagens parti skulle jag ha svarat nåt i stil med: Torkande målarfärg är väl kanske att överdriva, mer som en 0-0 match i fotboll kanske. Den kan ha sina ljuspunkter och bjuda på underhållning då och då, men i det stora hela blir man besviken eftersom man vill se mål.

 

Men efter dagens riktigt grova bortsättning (jag har iofs gjort värre saker själv, men jag är inte super-GM) skulle jag bli mycket imponerad om Kramnik orkar komma igen och vinna något parti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

“Move on up, towards your destination. You may find, from time to time, complications.” – Curtis Mayfield

 

Spontant känner jag att jag skulle vilja flytta upp till PLO100 omkring årsskiftet för att känna att det går framåt. Vi får se. Jag återkommer i ärendet.

 

Så var det snart dags för en flytt. Åtminstone om jag ska följa mina egna lösa planer från slutet av september. Jag har som tidigare meddelats redan snubblat in på ett PLO100-bord av misstag och lyckats bränna nästan ett inköp, så för närvarande har jag en BB/100 på -357 på den nivån. Det kan ju bara bli bättre! :)

 

Nu skulle jag behöva lite tips från vana klassklättrare. Dels generella angående vad man ska tänka på när man flyttar upp i nivå. Ska man prova lite i taget eller avsätta en viss budget och sen slänga sig i med huvudet före? Även texasspelares åsikter efterfrågas. Nivåbyten borde vara rätt så lika oavsett spelform.

 

Men även specifika PLO-tips uppskattas. Åsikter om olika klienter, om man borde spela shorthanded eller full ring, och så vidare. Allt är av intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...