iamivar Postad 5 Oktober , 2006 Rapport Postad 5 Oktober , 2006 Ja men nu pottade vi inte pre. Sen att potta för att se var man står... Men vad ska man göra då?! Låta alla som sitter med PP få se gratisturn och klonka in eller? Måste ju rensa bort lite händer. Va fan potten är ju liten vad ska man vara rädd för. Är man så weaktight bör man inte spela Omaha. Vad nickar du och vart lirar du sorkenkk? Jag ser det som värdefull information. Eller så menar jag att du inte verkar må helt bra. Se det som en synonym för något vi har gemensant. Termen "potta för att se vart vi står" på brädor som denna tillhör ju de mer korkade i pokervärlden. Dels får du ingen information alls eftersom att du inte kan ha en aning om en eventuell syn innebär KKxx, QQxx eller 4xxx. Nästan alla gånger du blir synad kommer du att vara slagen i vilket fall. Sen behöver du inte potta för att "driva bort" sämre händer som drar till fantastiska 2 outs vardera, när risken är överväldigande att det är du själv som drar till den längste runner-runnern som finns. Vi har absolut ingen anledning att höja tempot här.
sorkenkk Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Fortsätt med era påhopp och ni kommer ha en ljus framtid på detta forum.
tomtetomte Postad 6 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Femmanna. Fi1 är en synstation, ganska risig spelare har ca $20 på big blind och Fi2 är en relativt tight och hygglig spelare och har ca $50 på cutoff. Jag sitter på button och täcker båda. Jag har spelat rätt så aggressivt och höjt mycket preflop denna sessionen. Jag blir tilldelad 6:diamond: 5:club: 4:club: 3:diamond:. En fold, Fi2 limpar och jag höjer pott. Small blind foldar, Fi1 synar, Fi2 reraisar pott, jag synar, Fi1 synar. (pot $28) I det här läget så kan Fi1 ha i princip vad som helst och Fi2 har troligtvis AAxx, detta är första gången han reraisar preflop. Floppen kommer K:spade: 6:heart: 2:spade: Fi1 betar $5, Fi2 höjer pott och är all-in (eller närapå). Fi1 kommer helt klart att syna så vi räknar med hans sista $5 också. Då blir det ca $38 för mig att syna in i en pott på $76. Vad gör jag här, synar eller slänger? Och varför?
iamivar Postad 6 Oktober , 2006 Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Mtp att färgdraget förmodligen dödar många av dina outs så känns det som ett rätt enkelt lägg. För potoddsen som ges måste du scoopa 1/3 av alla gånger, vilket endast sker i den bästa av världar. Du har trots allt som allra, allra bäst 11 outs, men det är mer troligt att du bara har 6.
tomtetomte Postad 6 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 6 Oktober , 2006 Spontant kändes det som en fold, men efter att ha funderat ett tag så är jag inte säker. Jag håller helt klart med om att färgdraget är avgörande. Men också vem/vilka som har det. Om jag kan vinna endast sidopotten ibland så behöver jag inte scoopa 1/3 av gångerna för att en syn ska vara tänkbar. Om ingen av motspelarna har färgdraget så borde jag ha ett klart positivt EV, och om bara Fi1 har färgdraget så tror jag att det är ungefär jämnt upp. Problemet är om Fi2 förutom AAxx även har färgdraget. Knäckfrågan är: Hur ofta har Fi1 respektive Fi2 färgdraget här, sådär mellan tummen och pekfingret?
jackbalsam Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Ja men nu pottade vi inte pre. Sen att potta för att se var man står... Men vad ska man göra då?! Låta alla som sitter med PP få se gratisturn och klonka in eller? Måste ju rensa bort lite händer. Va fan potten är ju liten vad ska man vara rädd för. Är man så weaktight bör man inte spela Omaha. Garanterat bättre EV att folda first to act än att spela som du vill. Frågan står kvar: Har du nånsin spelat omaha?
sorkenkk Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Postad 7 Oktober , 2006 Frågan står kvar: Har du nånsin spelat omaha? Ja, en hel del. Försöker du håna mig kan du lägga ner direkt.
tomtetomte Postad 8 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 8 Oktober , 2006 “Nothing to see here, move along…” Eftersom det är min dagbok så vill jag bara meddela att jag rent principiellt inte har något emot hån i den. Särskilt inte när det inte är jag som är utsatt för det. Men nu tror jag att det räcker i just det här fallet. Vi kommer inte så mycket längre. Och för dem som undrar så har sorkenkk en egen dagbok där det står var han spelar och vad han nickar… In completely unrelated news, ibland är det lätt att vinna. En rätt trist session femmanna. Potterna går sällan till showdown; den som betar på floppen får den. Jag sitter med ca $70 och får 8:club: 7:heart: 6:spade: 5:heart: på knappen och höjer pott. Tre syner och potten är på $9. Floppen kommer 6:heart: 4:heart: 3:spade: Alla checkar fram till mig, jag betar pott och förväntar mig att ta hem potten där och då. Men får en syn av Fi som började handen med ca $60. En kompetent spelare som förmodligen slagit om med samma stege som jag. Har han färgdraget eller en triss kanske? (potten $27) Turn är J:club: Perfekt kort, jag betar pott igen. Och får syn! Ok, bara att hoppas på att slippa färgen eller att bordet paras. River 3:heart: Men det är ju själva f-n. Både färgen och parad bräda. Skit också. Eller vänta lite. Klonk menar jag. Hmm, hur mycket ska jag beta för att få honom att betala av som mest? Innan jag har hunnit tänka den tanken färdigt går Fi all-in (med J-hög färg). Tackar! Och instasyn. Kom till pappa.
tomtetomte Postad 9 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2006 Måndag morgon och dags för en avstämning mot månadsmålen. På grund av en topp på arbetet kallad kvartalsbokslut så blev det inte så mycket poker (allt är relativt) förra veckan. +$1000 ca +$525, positiv varians. Inte spela efter 23.00 Close but no cigar, satt till 23.20 en kväll. Ändå ett klart framsteg. 2 Pokerfria dagar/vecka Poker endast 5 kvällar av 8 hittills i oktober. Success. Max 2h-sessioner Lätt. Jag har inte haft tid med längre även om jag hade velat. Läsa en pokerbok Slotbooms bok trillade ner i brevlådan så jag började med den istället. On track. Posta 3 HHs. Ett konstigt mål som jag härmed överger. Fixa badrum Inte ens nära. Motionera 2 ggr/vecka Nu ska vi se, jag cyklade till och från dagis en dag. Och sen var jag med sambon på klädshopping, det räknas väl nästan som motion. Eller, kanske inte. Usch, vilket sorgebarn den här punkten är. Skärpning.
tomtetomte Postad 9 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2006 PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver) Hero ($113.05) Button ($60.65) SB ($47) BB ($77.55) UTG ($44.50) MP1 ($39.75) MP2 ($32.95) Preflop: Hero is CO with K, T, A, J. 1 fold, MP1 calls $0.50, MP2 calls $0.50, Hero raises to $2.75, 3 folds, MP1 calls $2.25, MP2 calls $2.25. Flop: ($9) 8, J, J(3 players) MP1 bets $6, MP2 folds, Hero calls $6. Turn: ($21) Q(2 players) MP1 bets $20 What? Vad kan en sån bet betyda? Vad gör jag här? (och varför slog jag inte om på floppen?)
tomtetomte Postad 11 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 11 Oktober , 2006 Jag har kommit lite drygt halvvägs igenom Secrets of Professional Pot-Limit Omaha av Rolf Slotboom (hädanefter kallad Roffe) och det som slår mig är att om det är det här som är hemligheterna för att bli proffs i Omaha, då får jag nog ta till min gamla devis från första inlägget: Hur svårt kan det vara? Antingen har jag missat något fundamentalt, eller så bygger hela Roffes hemlighet på tålamod, disciplin och att skyffla in hela stacken med AAxx. Jo just det, man ska ha en liten stack och sitta till höger om en maniac så underlättar det. Det känns inte direkt som världsomvälvande nyheter. Följande exempel nämner Roffe i sin bok som “An interesting hand“ (pp 125 -129). Han sitter på knappen med 10 9:heart: 8:heart: 5:diamond: och synar ett pottbet. Sex pers ser floppen som är 7:heart: 6:diamond: 2:heart: Potten är $155. Small blind betar ut $100 (har $385 kvar), big blind synar ($900 kvar), 3 foldar och så är det Roffes tur med $525 i stacken. *trumvirvel* Han går all-in. Sen följer en lång utläggning varför han gjorde det och åtminstone en motståndare (också ett proffs?!) tyckte att det var tomtigt spelat och att han hade tur som vann potten när han gick all-in med bara drag. Allvarligt talat, är inte all-in i det läget med monsterwrap + färgdrag ungefär så standard som det kan bli?
iamivar Postad 11 Oktober , 2006 Rapport Postad 11 Oktober , 2006 Jag har kommit lite drygt halvvägs igenom Secrets of Professional Pot-Limit Omaha av Rolf Slotboom (hädanefter kallad Roffe) och det som slår mig är att om det är det här som är hemligheterna för att bli proffs i Omaha, då får jag nog ta till min gamla devis från första inlägget: Hur svårt kan det vara? Antingen har jag missat något fundamentalt, eller så bygger hela Roffes hemlighet på tålamod, disciplin och att skyffla in hela stacken med AAxx. Jo just det, man ska ha en liten stack och sitta till höger om en maniac så underlättar det. Det känns inte direkt som världsomvälvande nyheter. Följande exempel nämner Roffe i sin bok som “An interesting hand“ (pp 125 -129). Han sitter på knappen med 10 9:heart: 8:heart: 5:diamond: och synar ett pottbet. Sex pers ser floppen som är 7:heart: 6:diamond: 2:heart: Potten är $155. Small blind betar ut $100 (har $385 kvar), big blind synar ($900 kvar), 3 foldar och så är det Roffes tur med $525 i stacken. *trumvirvel* Han går all-in. Sen följer en lång utläggning varför han gjorde det och åtminstone en motståndare (också ett proffs?!) tyckte att det var tomtigt spelat och att han hade tur som vann potten när han gick all-in med bara drag. Allvarligt talat, är inte all-in i det läget med monsterwrap + färgdrag ungefär så standard som det kan bli? Jo. Ge bort boken till den spelberoende grannpojken lr nåt, så att iaf någon har nytta av den. Inte för att jag har läst den, men det var nog bland det töntigaste jag hört.
tomtetomte Postad 11 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 11 Oktober , 2006 Ge bort boken till den spelberoende grannpojken lr nåt, så att iaf någon har nytta av den. Inte för att jag har läst den, men det var nog bland det töntigaste jag hört. Det har jag inte nog skam i kroppen för att göra. Han är visserligen förmodligen spelberoende, men bara av nåt sorts 'springa-runt-och-skjuta-på-folk-spel'. Counterstrike tror jag det heter (och ungefär här känner jag mig extra gammal eftersom jag inte har en aning om vilka datorspel som är populära för tillfället). Dessutom är han för liten, så han får inte spela poker, och jag vill verkligen inte uppmana minderåriga att börja spela. Eller snarare, jag vill egentligen inte uppmana någon att börja med poker. Inte för att jag tror att Roffes bok skulle få någon att bli pokerberoende, men man vet ju aldrig. I övrigt så är jag ledsen att meddela att jag hädat och faktiskt spelat lite Texas igen. Det är pokerkväll med några på jobbet på fredag och jag tänkte jag skulle fräscha upp mina turnerings-skills lite samtidigt som jag kollade på Island-Sverige. Pokerforum turneringen på Sportingbet med hela 15 deltagare kändes som en lagom utmaning. Faktiskt gick det långt över förväntan. Med mycket tur och ingen skicklighet lyckades jag klonka till mig en andraplats. Och Sverige vann. Jag är officiellt nöjd. Frågan är hur jag ska kunna undvika att ta hem spelet på fredag? Jag återkommer i ärendet.
tomtetomte Postad 13 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 13 Oktober , 2006 ”Can’t buy me love” – time management, behövs det? Efter att ha konstaterat att jag är en vinnande spelare på låga nivåer så drabbas jag emellanåt av stress framkallad av girighet. Det vill säga, jag blir stressad av att inte hinna spela tillräckligt mycket och på så sätt gå miste om inkomst. Alternativt stressad av att jag spelar på så låg nivå att jag kanske går miste om inkomst för att jag skulle tjäna mer högre upp. Och det som stressar allra mest är när jag förlorar, för då går jag ju minus när jag egentligen ’borde’ gå plus. Detta trots att det jag tjänar på kortspel är en bråkdel av vad många (?) andra tjänar. Exempel. När jag låter bli att titta på nåt skräp på TV i en timme utan spelar poker istället så kanske jag tjänar en hundring på det. Inte mycket pengar men hundra är mer än noll. Om jag struntar i att börja läsa en ny bok som jag velat läsa ett tag och spelar poker istället så tjänar jag en till hundring eller två. Inte mycket, men mer än noll. Sett till det enskilda fallet så är det i princip alltid mer lönsamt att spela mer poker än att göra nånting annat. Rent pengamässigt alltså. Det här synsättet måste helt enkelt vara helt förödande för ens personliga utveckling och det sociala livet. Som tur är blir jag inte såhär girig speciellt ofta, och jag kan bara tänka mig vilka problem det skulle medföra om jag hade en betydligt högre winrate per hour. ”Släktträff, eh nej, det skulle kosta mig åtta lakan, jag stannar hemma och grindar istället.” eller varför inte ”Gå ut i lekparken och gunga en liten stund? Tyvärr gumman, pappa förlorar tvååetthalvt på det, fråga mamma istället.” Problemet är att jag försöker jämföra det monetära värdet av att spela poker med saker som är svåra, för att inte säga omöjliga, att värdera i pengar (dock inte ovärdeliga, för det är det väldigt få saker som är i livet). Det talas mycket om hur man blir bättre på poker och vikten av money management och bankrullekrav och gud och hans moster. Allt det är jättebra så länge som man ser pokern som en enskild företeelse. Men, de allra flesta av oss spelar inte poker i ett vacuum. Lite då och då poppar det upp trådar som (och här parafraserar jag friskt utan någon specifik tråd i åtanke): ”Hur ska jag välja mellan poker och kärlek?” eller ”Jag har spelat så mycket poker att jag försakat allt annat och blivit tjock och deprimerad. Vad ska jag med alla pengarna till?”. Svaren blir ofta (jag fortsätter parafrasera): ”All is well, keep playing” eller ”Du e nog spelberoende. Sök hjälp.” eller nånstans däremellan. Ofta sagda i all välmening och förmodligen riktiga på sitt sätt. Det jag är ute efter är att man kanske borde ta sig an pokern från ett annat håll. Precis som det krävs money management för att inte gula rullen så tror jag det skulle behövas lite teorier för time management vad gäller poker för att inte gula livet (lite klyschigt kanske, men jag gillar catchphrases). Jag har funderat på detta en tid och har kommit en bit på vägen med mina mål att låta bli att spela minst två kvällar i veckan, spela till 23.00 som längst och att begränsa sessionerna till två timmar max (se sid 1). Om det är en slump eller ej ska jag låta vara osagt, men mina resultat hittills i oktober är mer än över medel, trots att jag spelar mindre än vanligt. Men jag är fortfarande stressad ibland och vill gärna slippa. Så därför undrar jag kära läsare (för har du tagit dig ända hit måste du vara en sådan), hur gör du för att få balans mellan pokerspelande och övriga livet? Har du något bra tips? Alla svar välkomnas.
Othello Postad 13 Oktober , 2006 Rapport Postad 13 Oktober , 2006 Så därför undrar jag kära läsare (för har du tagit dig ända hit måste du vara en sådan), hur gör du för att få balans mellan pokerspelande och övriga livet? Har du något bra tips? Alla svar välkomnas. Time management behövs! Jag kan mycket väl relatera till detta. Jag både är i samma situation, med familj och barn. Här är vad jag och frugan kommit fram till: -Jag spelar sällan på tisdagar och onsdagar. Det är ändå mest grinders ute då, så man missar inte så mycket. -Minst en kväll på helgen är vikt åt icke-spel. Här är ett litet problem, fiskarna simmar i stim på helgen och man vill gärna spela då, men är vi överens så är vi. Rekommendationen är fö att ha lördagkvällen fri. -Hon har rätt att säga "nu är det för mycket, nu skall vi göra något annat". När hon säger det så stämmer det oftast också. Var lyhörd. -Jag förvarnar alltid om jag kommer spela långa sessioner eller en MTT. Jag beskriver vad jag skall göra och hur lång tid jag kommer vara uppe. Nu senaste körde när jag körde PLO Freezeouten på WCOOP var hon helt med på vad det innebar och att hon kunde bli tvungen att få ta hand om barnen mitt i natten om de vaknade eller liknande. -Då och då kommer du sitta uppe för länge. Be om ursäkt, förklara varför du satt uppe och var ärlig. Klassiska citat från mig: "Det gick så jäkla dåligt, jag borde gått och lagt mig men satt kvar...förlåt", "Jag vet faktiskt inte, jag gjorde ingenting och spelade inte ens. Jag satt och tittade på när [namn] spelade och så var klockan tre". -Jag kör korta sessioner på vardagskvällar. 22:30 är sluttid för alla mina sessioner, annars är jag ofta så uppe i varv att jag får svårt att somna innan klockan 01:30. Pengatips: -Prata inte om att du vunnit eller förlorat efter enskilda sessioner. Varians är lätt att förklara, enkelt att förstå konceptuellt men oerhört svårt att verkligen förstå. Man måste nästan blivit utdragen 10 ggr på raken för att kunna förstå det. -Om du förlorar får du dock vara ärlig och säga att "Äh, det gick åt pipan". Om du praktiserar sund bankroll management kan du få lägga till "men det blir så ibland tyvärr". Frågar hon hur mycket - tala sanning. Tjejen min vet vad min rulle ligger på, hon förstår att jag vill ha över 30 inköp för en nivå och vilken min "miniminivå" är för spel. -Använd inte hushållspengar till poker utan att förklara varför eller hur mycket. Fast jag har en ganska stabil rulle numer som räcker för midstakes PLO (2/4 och lite 3/6) är jag ändå informativ om jag av någon anledning skall spendera 500 kronor på en turnering på jobbet. En sak: Det har blivit enklare sedan jag tog ut pengar från pokern och betalade semestern. Då blev helt plötsligt vinsterna konkreta för henne, och det gjorde att vi kunde diskutera mer om tidsåtgång och liknande. Innan dess hade jag förklarat varför jag sällan tog ut pengar (jag ville komma upp till 1/2, sedan vinna ihop semestern), men det är ändå svårt att förklara. Lycka till!
tomtetomte Postad 16 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 16 Oktober , 2006 Så var det måndag igen. Sammanfattningsvis blev det ganska lite poker förra veckan också, men trots det ett hyggligt plus. Målet på $1000 är uppnått (yay!) med $40 och halva månaden till godo. Det reviderade målet är numera +$1500 för oktober. Disciplinen är klart förbättrad. Endast 8 av 15 kvällar spenderade framför datorn och bara en gång senare än 23.00 och likaledes bara en session längre än 2h (behöver jag nämna att den gick minus?). Snart har jag kommit igenom Roffe Slotbooms bok också. Trots en viss förundran över del av innehållet ovan i dagboken så tycker jag ändå att den är ok läsning. Jag hade kanske lite för höga förväntningar. Det finns helt klart en del matnyttigt i den. Samtidigt har jag börjat skumma igenom Psychology of Poker (Schoonmaker) och kommit fram till att jag förmodligen är Tight-Passive. Det passar ju jättebra ihop med Omaha... De icke poker-relaterade målen är inget att skriva hem om egentligen. Svågern duckade skickligt mina hintar om badrum när vi träffades senast, så jag får nog kalla in förstärkning där. Det är pokerkväll med några på jobbet [...] Frågan är hur jag ska kunna undvika att ta hem spelet på fredag? Jag återkommer i ärendet. Nivån på spelet var ungefär den förväntade. Folk agerade när det inte var deras tur (favoritmovet var att folda när det gick bra att checka) och undrade om man betalar blinds på varje runda och lite annat smått och gott. Naturligtvis var det helt omöjligt att sätta någon på en hand, så det var bara att vänta på bra kort. Tyvärr kom det inga, så jag fick nöja mig med att skyffla in rubbet i ett 70/30-läge och se variansen hånskratta mig i ansiktet. Istället blev det cashgame på loserbordet med blinds på 1 och 2 kr och inköp på 20. Inte mycket till poker, men klart underhållande. Kvällens favorithand måste nog ha varit när två personer höjde varandra fram och tillbaka på brädan A-J-x-A och till slut hamnade all-in. Endast en synsk person kan gissa vad de hade, så jag ställer inte ens frågan. Han som höjde all-in hade monsterhanden K10o, och blev självklart synad av KQo. Riven är en J, varpå killen killen med K10 ser förkrossad ut, samtidigt som KQ blir överlycklig. Jag känner mig tvungen att ingripa och påpeka att det är delad pott och kalabalik utbryter (men damen slår ju 10:an?!). Härliga tider. Ett välskrivet och genomtänkt svar på frågan om time management. Tack. Jag tar till mig alltsammans. Lyhörd och ärlig verkar vettigt. Inte bara när det gäller poker förvisso.
tomtetomte Postad 16 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 16 Oktober , 2006 Det här bordet på Partypoker var helt galet. Fi9 drog iväg 3 inköp på 10 minuter varav ett till mig. Sen lyckades han få in lite kort och en galen rusch följde. Vid det här tillfället sitter nog mer eller mindre alla och väntar på att få en bit av kakan. Seat 1: Fi1 ( $49 ) Seat 2: Fi2 ( $115.62 ) Seat 3: Fi3 ( $71.76 ) Seat 4: Hero ( $108.47 ) Seat 5: Fi4 ( $49.50 ) Seat 6: Fi5 ( $33.52 ) Seat 7: Fi6 ( $0 ) Seat 8: Fi7 ( $54.15 ) Seat 9: Fi8 ( $50.65 ) Seat 10: Fi9 ( $302.24 ) Fi8 posts small blind [$0.25]. Fi9 posts big blind [$0.50]. Dealt to Hero: T:diamond: 8:diamond: 8:club: 7:diamond: Fi1 calls. Fi2 calls. Fi3 calls. Hero calls. Fi4 folds. Fi5 folds. Fi7 folds. Fi8 calls. Fi9 raises to $3.50. Fi1 calls. Fi2 calls. Fi3 calls. Hero calls. Fi8 folds. (Pot: $18) Dealing Flop: 7:club: 9:diamond: T:spade: Fi9 checks. Fi1 checks. Fi2 checks. Fi3 checks. Top och botten tvåpar med stegblockers. Borde jag beta ut här? Hero checks. Dealing Turn: 7:heart: Fi9 checks. Fi1 checks. Fi2 checks. Fi3 checks. Där kom en låg kåk också. Nu måste jag väl beta? Är $5 för lite? Hero bets $4.98. Fi9 calls $4.98. Fi1 calls $4.98. Fi2 calls $4.98. Fi3 folds. (Pot: $38) Dealing River: Q:club: Fi9 checks. Fi1 checks. Fi2 checks. Hero ?? Nu då? Är det någon vits att beta här? Isåfall hur mycket? Vad får jag syn av, och tål jag ett omslag?
Beardo Postad 16 Oktober , 2006 Rapport Postad 16 Oktober , 2006 Jag tror att jag löst ditt mål om att motionera två gånger per vecka. Så här står det om ordet "motionera" i Svenska akademiens ordbok: "Betydelse: framställa l. väcka motion l. förslag (om ngt); förr äv. i uttr. mo- tionera ngt, om ngt." Alltså kan du skita i att springa och istället släppa två förslag per vecka till sambon, exempelvis: "Kan du lämna mig ifred! Ser du inte att jag spelar poker?" så har du uppfyllt motionsmålet.
Shahin86 Postad 16 Oktober , 2006 Rapport Postad 16 Oktober , 2006 Det här bordet på Partypoker var helt galet. Fi9 drog iväg 3 inköp på 10 minuter varav ett till mig. Sen lyckades han få in lite kort och en galen rusch följde. Vid det här tillfället sitter nog mer eller mindre alla och väntar på att få en bit av kakan. Seat 1: Fi1 ( $49 ) Seat 2: Fi2 ( $115.62 ) Seat 3: Fi3 ( $71.76 ) Seat 4: Hero ( $108.47 ) Seat 5: Fi4 ( $49.50 ) Seat 6: Fi5 ( $33.52 ) Seat 7: Fi6 ( $0 ) Seat 8: Fi7 ( $54.15 ) Seat 9: Fi8 ( $50.65 ) Seat 10: Fi9 ( $302.24 ) Fi8 posts small blind [$0.25]. Fi9 posts big blind [$0.50]. Dealt to Hero: T:diamond: 8:diamond: 8:club: 7:diamond: Fi1 calls. Fi2 calls. Fi3 calls. Hero calls. Fi4 folds. Fi5 folds. Fi7 folds. Fi8 calls. Fi9 raises to $3.50. Fi1 calls. Fi2 calls. Fi3 calls. Hero calls. Fi8 folds. (Pot: $18) Dealing Flop: 7:club: 9:diamond: T:spade: Fi9 checks. Fi1 checks. Fi2 checks. Fi3 checks. Top och botten tvåpar med stegblockers. Borde jag beta ut här? Hero checks. Dealing Turn: 7:heart: Fi9 checks. Fi1 checks. Fi2 checks. Fi3 checks. Där kom en låg kåk också. Nu måste jag väl beta? Är $5 för lite? Hero bets $4.98. Fi9 calls $4.98. Fi1 calls $4.98. Fi2 calls $4.98. Fi3 folds. (Pot: $38) Dealing River: Q:club: Fi9 checks. Fi1 checks. Fi2 checks. Hero ?? Nu då? Är det någon vits att beta här? Isåfall hur mycket? Vad får jag syn av, och tål jag ett omslag? Om du nåååågonsin funderar på om du kanske borde beta eller inte men usch det kan bli omslag... Då ska du garanterat beta (=
peji Postad 16 Oktober , 2006 Rapport Postad 16 Oktober , 2006 Det här bordet på Partypoker var helt galet. Fi9 drog iväg 3 inköp på 10 minuter varav ett till mig. Sen lyckades han få in lite kort och en galen rusch följde. Vid det här tillfället sitter nog mer eller mindre alla och väntar på att få en bit av kakan. Seat 1: Fi1 ( $49 ) Seat 2: Fi2 ( $115.62 ) Seat 3: Fi3 ( $71.76 ) Seat 4: Hero ( $108.47 ) Seat 5: Fi4 ( $49.50 ) Seat 6: Fi5 ( $33.52 ) Seat 7: Fi6 ( $0 ) Seat 8: Fi7 ( $54.15 ) Seat 9: Fi8 ( $50.65 ) Seat 10: Fi9 ( $302.24 ) Fi8 posts small blind [$0.25]. Fi9 posts big blind [$0.50]. Dealt to Hero: T:diamond: 8:diamond: 8:club: 7:diamond: Fi1 calls. Fi2 calls. Fi3 calls. Hero calls. Fi4 folds. Fi5 folds. Fi7 folds. Fi8 calls. Fi9 raises to $3.50. Fi1 calls. Fi2 calls. Fi3 calls. Hero calls. Fi8 folds. (Pot: $18) Dealing Flop: 7:club: 9:diamond: T:spade: Fi9 checks. Fi1 checks. Fi2 checks. Fi3 checks. Top och botten tvåpar med stegblockers. Borde jag beta ut här? Hero checks. Dealing Turn: 7:heart: Fi9 checks. Fi1 checks. Fi2 checks. Fi3 checks. Där kom en låg kåk också. Nu måste jag väl beta? Är $5 för lite? Hero bets $4.98. Fi9 calls $4.98. Fi1 calls $4.98. Fi2 calls $4.98. Fi3 folds. (Pot: $38) Dealing River: Q:club: Fi9 checks. Fi1 checks. Fi2 checks. Hero ?? Nu då? Är det någon vits att beta här? Isåfall hur mycket? Vad får jag syn av, och tål jag ett omslag? Jo det verkar som om bordet är riktigt löst så en bet är det ju helt klart värt, fast jag vet inte hur mycket jag hade slängt in tyvärr. Sen hade du många kloka ord andgående time management o så. Själv så går jag på gymnasiet och pokern går ju oftast före skolarbetet. Jag menar om man kan tjäna pengar på det istället för att kanske få mvg på ett historia prov så kan du ju gissa vad som vinner? Synd att man tänker så här fast skolan är ju inte helt försummad för pokern. Och når jag dit så kommer nog morsan döda mig om jag bor hemma fortfarande. Men det är nog bra att skriva ner konkreta regler när det gäller pokerspelande som du har gjort, ska nog ta och sätta upp en sån lista vid min dator så jag inte ballar ur alltför ofta. Kan tyvärr tilta bort mer än 10 inköp per dag ibland och utan såna dagar hade statistiken varit mycket ljusare. Eftersom du verkar vara en klok rackare så gick igenom ditt huvud när du la upp dina regler? Bra dagbok, riktigt intressant läsning Keep up the good work!
tomtetomte Postad 17 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 17 Oktober , 2006 Jag tror att jag löst ditt mål om att motionera två gånger per vecka. Ah, självklart. Det verkar onödigt att ta itu med själva målet när det går att lösa med semantik. I samma anda borde jag kunna klara 23.00-målet genom att använda mig av den tidszon där pokerservern står placerad. Om du nåååågonsin funderar på om du kanske borde beta eller inte men usch det kan bli omslag... Då ska du garanterat beta (= Problemet med kommunikation på internet är att det är väldigt lätt att missförstå varandra (särskilt som jag kan vara en riktigt trög jävel). Jag fattar helt enkelt inte riktigt om smileyn betyder att du skämtar eller om den är menad som uppmuntrande eller om du helt enkelt alltid (ofta) lägger till en smiley, och gjorde det i det här fallet också utan att fundera mer på det. Så jag försöker mig på en egen tolkning av vad du egentligen menade, och om det var helt fel så får du väl säga emot med en ny oneliner med smiley. Det finns ett rätt så känt citat av Ralph Waldo Emerson som lyder: ”Always, always, always, always, always do what you are afraid to do.” Kontraintuitivt kan tyckas, men meningen är att man ska konfrontera sina rädslor för att komma över dem. Det kan ju helt klart vara så att jag är för passiv och att min rädsla för omslag inte maximerar mina vinster. Jag ska prova ‘the Shahin/Emerson rule of scared valuebetting’ ett tag och se hur det går. I den här handen hade det varit helt rätt eftersom jag fegcheckade ner och vann potten. Motståndarna satt på KK33, QJT9 resp AQJ2. Någon av dem hade säkert betalat av en liten bet. Själv så går jag på gymnasiet och pokern går ju oftast före skolarbetet. Jag menar om man kan tjäna pengar på det istället för att kanske få mvg på ett historia prov så kan du ju gissa vad som vinner? ... [vad] gick igenom ditt huvud när du la upp dina regler? Det officiella och politiskt korrekta svaret är att du absolut inte ska låta pokern gå före skolarbetet. Tyvärr tror jag inte att en förmaning från en random snubbe med pokerdagbok kommer att göra så stor skillnad, och jag tror att du egentligen måste sätta upp dina egna regler så att de passar dig. I mitt fall så hade jag till exempel mer än en gång känt mig alldeles för trött på jobbet på grund av för sent pokerspelande. Således ett tidsbestämt mål. Fundera på vad du vill förändra och utforma reglerna/målen därefter. Som ett konkret exempel så får du följande råd. Uppenbarligen är du inte helt nöjd med att skolarbetet ibland blir lidande och att du kan tilta bort en massa inköp då och då. Lösningen är att du sätter en regel som säger att när du förlorat ex. två inköp så måste du sluta spela och istället plugga resten av kvällen (eller två timmar eller vad som du tycker är ett lagom ’straff’). Eller kanske ännu bättre (åtminstone för skolresultaten), du måste börja med att plugga x timmar innan du ens får börja spela. Inget spel dagen före prov. Etc. Dessutom så tycker jag att du ska köpa blommor till din mamma varje gång du har tjänat 10 inköp. Nothing fancy, det finns i närmsta dagligvaruhandel för femtiolappen. Dels för att hon är din mamma, och dels för att du kan förebygga eventuella mordplaner om du skulle försumma skolan alltför mycket. Lycka till!
Othello Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Postad 17 Oktober , 2006 Problemet med kommunikation på internet är att det är väldigt lätt att missförstå varandra (särskilt som jag kan vara en riktigt trög jävel). Jag fattar helt enkelt inte riktigt om smileyn betyder att du skämtar eller om den är menad som uppmuntrande eller om du helt enkelt alltid (ofta) lägger till en smiley, och gjorde det i det här fallet också utan att fundera mer på det. Shahin är tänker "out of the box". Han smileys reflekterar detta - de är helt enkelt felvända. (= är alltså samma sak som Kontentan är att Shahin är en laggy jäkel som gillar att betta.
Shahin86 Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Postad 17 Oktober , 2006 Problemet med kommunikation på internet är att det är väldigt lätt att missförstå varandra (särskilt som jag kan vara en riktigt trög jävel). Jag fattar helt enkelt inte riktigt om smileyn betyder att du skämtar eller om den är menad som uppmuntrande eller om du helt enkelt alltid (ofta) lägger till en smiley, och gjorde det i det här fallet också utan att fundera mer på det. Shahin är tänker "out of the box". Han smileys reflekterar detta - de är helt enkelt felvända. (= är alltså samma sak som Kontentan är att Shahin är en laggy jäkel som gillar att betta. Mina smileys är där för att jag alltid (ofta) lägger till en smiley, men den var även uppmuntrande (= Folk betar för lite på rivern i omaha, bara för att handen gick från nöt->nästnöt bara som ett exempel. Jag är en laggy jävel, MEN resten är waaaaaaaaaay too tight. Man får betalt av så underbart många händer så det är synd att inte vilja tjäna mer deg (= Än en gång, vet inte exakt hur det var nu i ditt fall men jag menar generellt.
parre Postad 17 Oktober , 2006 Rapport Postad 17 Oktober , 2006 Herregud. Hur kunde jag missa denna? En dagbok som: 1) Inte handlar om Nils som spelar 18 bord 0.1/0.2 och bara postar badbeathänder ("jag fick in degen med AA preflop, 93o vann, gjorde jag fel?"); 2) Är skriven på både korrekt och läsvärd svenska; 3) Handlar om något intressantare än texas (texas på nätet är i mitt tycke sjukt tråkigt att läsa om); 4) Handlar om annat än bara poker (lite allmänt svammel om livet i allmänhet är alltid uppskattat). Du har en ny läsare. Ifall nu det betyder något. Keep up the good work
tomtetomte Postad 18 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 18 Oktober , 2006 Herregud. Hur kunde jag missa denna? En dagbok som: 1) Inte handlar om Nils som spelar 18 bord 0.1/0.2 och bara postar badbeathänder ("jag fick in degen med AA preflop, 93o vann, gjorde jag fel?"); 2) Är skriven på både korrekt och läsvärd svenska; 3) Handlar om något intressantare än texas (texas på nätet är i mitt tycke sjukt tråkigt att läsa om); 4) Handlar om annat än bara poker (lite allmänt svammel om livet i allmänhet är alltid uppskattat). Du har en ny läsare. Ifall nu det betyder något. Keep up the good work Tack. Var inte så hård mot dig själv. Det är många som inte hittat hit än. Min marknadsföringsbudget är lika stor som Partypokers, fast inverterad och avrundad neråt. Skälen till att dagboken ser ut som den gör är, om jag tar mig friheten att återanvända din punktform: 1) Jag heter inte Nils (förvisso heter jag inte någonting med tomte heller) och jag är smått allergisk mot badbeathänder. 2) Äh, ja, evahettere, asså, tyckere e typ viktitt å stavva rett å inte sär skriva. 3) No argument there. 4) Whaddaya mean? Svammel? You and me, heads-up för hela bankrullen, NU! Eller, okejdå, jag svamlar väl en del ibland. Jag gillar svammel. Keep reading. Och tyck gärna till lite. Det gäller för övrigt alla.
Recommended Posts