Gå till innehåll

Ett vad som gick åt helvete...


Albert

Recommended Posts

Precis det jag menar

Eftersom folk i Alberts situation alltid åker dit för "våldsamt motstånd" så måste man anse att det är normal praxis i tid och otid.

.

 

 

Killen har ju själv erkänt att han gjorde våldsamt motstånd så vad är problemet?

 

Alla de andra åtalspunkterna är ringa så de spelar typ ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 220
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Visst var det dumt gjort, men man kan iakta ett par intressanta saker:

 

Hade du gjort samma sak mot en privatperson så hade det inte hänt mycket mer än en anmälan för skadegörelse. Normalt sett skulle Albert bli mer eller mindre friad eftersom han var full vid tillfället.

 

Nu var offret ifråga poliser och då åker han dit utav helvete för en miljon andra saker också.

Det är sveriges sk rättvisa inför lagen. Haha

 

Förmodligen klokt av dig att inte springa iväg. Med dagens poliser hade du haft goda chanser att bli nerskjuten.

 

För att polisen överhuvudtaget ska kunna fungera måste folk ha lite respekt för ämbetet. Det är alltså lite allvarligare att gå över en polisbil än att gå över en privatbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar verkligen rättshaverister som dig, Albert, däremot. Att utverka skadegörelse på en polisbil är inget som ska vara straffbart tycker du, eftersom du vägrade bli gripen.

 

Visa gärna var han skriver att det inte ska vara straffbart.

Men det måste trots allt finna någon proportion mellan brottet och straffet.

Att bara kliva över en polisbil kan inte anses vara något grovt brott. Det kan på sin höjd ge ett par repor i lacken.

Är det rimligt tycker ni att man ska bli straffad 100ggr hårdare om "offret" ifråga är poliser eller någon annan högt uppsatt grupp eller person i samhället?

 

Det är ju symbolhandlingen som är allvarlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att snorungar som Albert och parre och många andra puckon i Sverige inte har respekt för poliser är ganska beklämmande.

 

(Trunkering)

 

Om allt som står i din berättelse är sant så är det oprofessionella poliser du haft att göra med helt enkelt. Man kan bara anta att du provocerat dom nåt enormt, och att din historia är väldigt vinklad. Men det är klart att det finns idioter till poliser, men i detta fall är nog den största idioten du.

 

Klart Albert är den största idioten, det han gör är ju inte smart nånstans, men att poliser väldigt ofta är (enligt egen och andras erfarenheter) otrevliga och maktgalna svin. Om det är deras personligheter eller yrket som gjort dem sådana kan man bara spekulera i, men så är fallet. Självklart pratar jag nu om poliser som jobbar ute på fältet i Stockholmsnatten, jag är övertygad om att Greta som patrullerar Söderköpings gator på söndageftermiddagar är jättetrevlig både som människa och i sitt yrke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan var det POLISERNA som BÖRJADE kalla mig för "jävla idiot" så jag replikerade.

 

Fast handlingen var ju faktiskt jävligt idiotisk. Därav drog de kanske den slutsatsen.

 

Och så ska en polis helt enkelt inte uppträda. Det är precis det som händer när man har slappa intagningskrav där klent begåvade personer kommer in.

 

Vad åstadkommer man då genom att uppträda på det sättet?

 

1, Man visar vem som bestämmer och talar klart och tydligt om man är bättre än den andra. Översitteri med andra ord.

 

2, Man provocerar medvetet fram bråk.

 

Punkt 1 är inte en polismans uppgift

Punkt 2 står i direkt konflikt med ämbetets arbetsuppgift som går ut på att upprätthålla ordningen. En sådan person är direkt olämplig som polis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är deras personligheter eller yrket som gjort dem sådana kan man bara spekulera i, men så är fallet.

 

Har några bekanta som blivit poliser. De hade penalism-tendenserna redan innan de blev poliser. Att miljön skapar problemet tror jag är en myt.

 

Har för mig att det för några år sen dog en kille i Karlskoga när en polis satt på hans rygg för länge. Det är ju lika förjävligt oavsett om det är en

a-lagare eller nån som sprungit över polisens bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 6-9 månader (skulle tro att de tar den tiden innan det kommer upp i TR) får vi veta om det kostade mer än 500kr. (det blir MER, för bara avgiften till Brottsofferfonden käkar upp hans vinst)

 

Om inget blev skadat på bilen kan han inte dömas för skadegörelse, tror inte ens försök till skadegörelse är aktuellt. Iaf är straffet knappt mätbart. Om det är så att han verkligen spottade på interiören pga av att han mådde illa så är det heller inte straffbart. Att han kallade den kvinnliga polisen för könsord är också tveksamt. Albert har rätt att tycka att hon är en f*tta, vi har åsiktsfrihet i Sverige (iaf senast jag var där?). Du hotade väl ingen polis med stryk? ... Sen har vi motståndet då. Där finns det ju vittnen, kan bli tufft, men att du bad om att få röka klart tyder ju lite på att du inte tänkte mucka med dem.

Albert behöver en bra försvarare så kan han klara sig lindrigt undan.

Visst, Alberts agerande var idiotiskt. Men man brukar inte straffa personer bara för att de är idioter. Försök få en uppgörelse med åklagaren. Kanske ett strafföreläggande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så ska en polis helt enkelt inte uppträda. Det är precis det som händer när man har slappa intagningskrav där klent begåvade personer kommer in.

 

Nu önskar jag att du berättar vad du vet om polishögskolans antagningskrav och förfarande. Antingen det, eller så slutar du kasta ur dig sådana generaliseringar. Jag känner personligen ett par poliser i min egen ålder samt ett antal som aspirerar på att komma in på högskolan och de är banne mig varken lågbegåvade eller maktfullkomliga idioter (ja, det var väl nån som beskrev dem med detta epitet tidigare)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så ska en polis helt enkelt inte uppträda. Det är precis det som händer när man har slappa intagningskrav där klent begåvade personer kommer in.

 

Nu önskar jag att du berättar vad du vet om polishögskolans antagningskrav och förfarande. Antingen det, eller så slutar du kasta ur dig sådana generaliseringar. Jag känner personligen ett par poliser i min egen ålder samt ett antal som aspirerar på att komma in på högskolan och de är banne mig varken lågbegåvade eller maktfullkomliga idioter (ja, det var väl nån som beskrev dem med detta epitet tidigare)

 

/TF

 

Det är väl inte någon som sagt att ALLA poliser är maktfullkomliga idioter? Dessutom så har jag för mig att du bor i Varberg, skulle faktiskt bli väldigt förvånad om INTE det är stor skillnad mellan poliser i mindre orter och poliser i Stockholm - trots allt så torde brottsbilden och folket och arbetsmängden skilja sig kraftigt.

 

Jag har personligen träffat på väldigt få - jag tror att summan faktiskt är noll - trevliga poliser på helger/kvällar i Stockholm. Samma erfarenheter har mina vänner. Visst finns det garanterat riktigt trevliga och bra poliser som aldrig skulle drömma om att bruka övervåld eller vara allmänt otrevliga, t.ex. vakten på Kronoberg morgonen efter var ju oerhört trevlig (iaf mot mig), men de allra flesta poliser jag stött på eller hört om har varit mer eller mindre stora svin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så ska en polis helt enkelt inte uppträda. Det är precis det som händer när man har slappa intagningskrav där klent begåvade personer kommer in.

 

Nu önskar jag att du berättar vad du vet om polishögskolans antagningskrav och förfarande. Antingen det, eller så slutar du kasta ur dig sådana generaliseringar. Jag känner personligen ett par poliser i min egen ålder samt ett antal som aspirerar på att komma in på högskolan och de är banne mig varken lågbegåvade eller maktfullkomliga idioter (ja, det var väl nån som beskrev dem med detta epitet tidigare)

 

/TF

 

Jag är även intresserad av hur du hittar korrelationen mellan låga betyg och intelligens? Har man låg intelligens så får man ofta låga betyg, men det betyder inte att de är ekvivalenta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

parre, jag är inte intresserad av ett litet flamewar här och speciellt inte med dig eftersom jag har respekt för ditt vansinniga fredrik- och filip-aktiga liv ;)

 

Men jag hävdar att DrRoland insinuerar det, i princip, hela tiden i sina poster och jag tycker inte att det känns fair att föra en dialog på det sättet, ok?

 

Och jomenvisst, nog bor jag i varberg nu. Men innan dess bodde jag i Gbg i ca 8 år och har vart ute och krökat hårdare än de flesta och även haft samtal med polis nattetid.

 

Sen är det självklart att det kan vara skillnad i polisernas nypor beroende på om de konstant arbetar sthlms-natt eller om de arbetar söndagskväll i Blomköping, det säger jag ingeting om :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så ska en polis helt enkelt inte uppträda. Det är precis det som händer när man har slappa intagningskrav där klent begåvade personer kommer in.

 

Nu önskar jag att du berättar vad du vet om polishögskolans antagningskrav och förfarande. Antingen det, eller så slutar du kasta ur dig sådana generaliseringar. Jag känner personligen ett par poliser i min egen ålder samt ett antal som aspirerar på att komma in på högskolan och de är banne mig varken lågbegåvade eller maktfullkomliga idioter (ja, det var väl nån som beskrev dem med detta epitet tidigare)

 

/TF

 

Kolla i min tidigare post. 3.0!!! låg intagningspoängen på när jag gick i skolan. Tror iinte det har ändrats särskilt mycket sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så ska en polis helt enkelt inte uppträda. Det är precis det som händer när man har slappa intagningskrav där klent begåvade personer kommer in.

 

Nu önskar jag att du berättar vad du vet om polishögskolans antagningskrav och förfarande. Antingen det, eller så slutar du kasta ur dig sådana generaliseringar. Jag känner personligen ett par poliser i min egen ålder samt ett antal som aspirerar på att komma in på högskolan och de är banne mig varken lågbegåvade eller maktfullkomliga idioter (ja, det var väl nån som beskrev dem med detta epitet tidigare)

 

/TF

 

Jag är även intresserad av hur du hittar korrelationen mellan låga betyg och intelligens? Har man låg intelligens så får man ofta låga betyg, men det betyder inte att de är ekvivalenta.

 

Självklart skulle inte folk med pennalismetendenser komma in på utbildningen om kraven vore lite mer rimliga..

De personerna har sällan särskilt höga betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i min tidigare post. 3.0!!! låg intagningspoängen på när jag gick i skolan. Tror iinte det har ändrats särskilt mycket sedan dess.

 

Jo, det har det. Det ar faktiskt hyfsat svart att ta sig in nufortiden.

 

Jag älskar personer som känner sig tvungna att påpeka att man har fel trots att jag sitter med facit i hand.

Du tillför sällan någonting i diskussionerna jennez. Du verkar huvudsakligen sitta och posta en massa meningslösa inlägg enbart för att käfta emot. Känner du att du måste hävda dig själv på något sätt eller?

Som du kan se själv, det enda som krävs är godkänt.

 

 

Krav på förstudier:

 

För att vara behörig att söka krävs grundläggande behörighet för högskolestudier. Därutöver krävs även särskild behörighet i följande ämnen, med lägsta betygskrav 3 eller godkänt:

SVENSKA:

 

* Svenska B eller svenska som andra språk kurs B (nuvarande gymnasium)

* 3 åk HSENT (gamla gymnasieutbildningen)

* Etapp 3 (Komvux)

 

HISTORIA:

 

* Historia kurs A (nuvarande gymnasium)

* 3 åk HSN eller 2 åk ETN (med alternativt ämne) MuSoEp (gamla gymnasieutbildningen)

* Etapp 2 (Komvux)

 

----------------------------------------------------------------------

Om du har minst 20 poäng från juridiska eller beteendevetenskapliga studier vid högskola eller universitet uppfyller du kraven även om du inte har behörighet i historia.

----------------------------------------------------------------------

SAMHÄLLSKUNSKAP:

 

* Samhällskunskap kurs A (nuvarande gymnasium)

* 2 åk från tvåårig linje eller minst 2 åk från treårig linje (gamla gymnasieutbildningen)

* Etapp 2 (Komvux)

 

HÖGSKOLEPROV:

 

Du ska ha genomfört ett högskoleprov. Detta får inte vara äldre än 5 år. Har du 20 poäng eller mer från högskola eller universitet behöver du inte visa resultat från något högskoleprov.

Övriga krav:

 

* Ha svenskt medborgarskap

* Vara lämplig som polis (personliga egenskaper och laglydnad)

* Fylla lägst 20 år under antagningsåret

* Ha körkort för bil (B-behörighet)

* Ha en normal fysisk förmåga, d.v.s. inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller förslitningsskador som kan komma att försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket

* Vara simkunnig: (kunna simma 150 m bröstsim, 25 m ryggsim utan armtag och kunna hämta upp en docka från 1.5 m djup genom dykning från vattenytan. Intyg från simlärare eller mot- svarande krävs)

* Ha en synskärpa som uppgår till minst 0,1 på vardera ögat okorrigerat. Krav är också att sökande med korrektion måste se minst 0,8 på vardera ögat.

* Ha normalt färgseende

* Ha fullgod hörsel

 

Övriga meriter:

 

* Akademiska studier

* Ytterligare språkkunskaper

* Arbetslivserfarenhet

* Förtroendeuppdrag, verksam i föreningar mm.

 

Övrigt:

 

Utländska betyg översätts och tolkas till svensk behörighet av Verket för högskoleservice (VHS). Använd gärna mallarna för simintyg och synintyg på ansökningshandlingens bilaga 1.

 

Personer som har dyslexi erbjuds möjligheten till längre skrivtid vid genomförande av svenskprovet. För att få längre skrivtid måste du styrka din dyslexi genom ett intyg utfärdat av en av Svenska Dyslexistiftelsen eller av Högskoleverket godkänd intygsgivare.

 

Om du är inskriven vid en arbetsförmedling gäller också intyg från arbetsförmedlingens psykolog. Förteckning över godkända intygsgivare hittar du på http://www.studera.nu under rubrik högskoleprovet. Intyget gäller fem år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skulle inte folk med pennalismetendenser komma in på utbildningen om kraven vore lite mer rimliga..

De personerna har sällan särskilt höga betyg.

 

Vad baserar du det på? Varför skulle folk med pennalismtendenser har lägre betyg? Vad är korrelationen mellan låg inteligens och pennalismtendenser? Du borde börja med att slå upp var ordet pennalism härstammar ifrån.

 

Du borde kanske läsa vad Forskningscentralen för de inhemska språkensäger om ordetpennalism

 

Citat från Forskningscentralen för de inhemska språken

Ett begrepp som är nära besläktat med mobbning är pennalism. Ordet (liksom företeelsen) är känt i svenskan sedan 1700-talet. Det är bildat till pennal ’pennskrin’ som i äldre svenska (och vissa andra språk) användes om nyblivna studenter. Pennalism förekom bl.a. i samband med ett slags invigningsrit vid universitetet (motsvarande det vi i Finland kallar gulnäbbsintagning), men ordet har också används i stort sett synonymt med mobbning (kanske dock i högre grad syftande på fysiskt våld).

 

Hmmm låter som om ordet härstammar från invigninsriter på alla våra inteligensbefriade universitet? Så åter igen vad är korrelationen mellan låg inteligens och pennalismtendenser?

 

Är det något du tycker, hittat på eller är det något du kan backa upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar personer som känner sig tvungna att påpeka att man har fel trots att jag sitter med facit i hand.

Som du kan se själv, det enda som krävs är godkänt.

 

 

Krav på förstudier:

 

För att vara behörig att söka krävs grundläggande behörighet för högskolestudier. Därutöver krävs även särskild behörighet i följande ämnen, med lägsta betygskrav 3 eller godkänt:

SVENSKA:

 

* Svenska B eller svenska som andra språk kurs B (nuvarande gymnasium)

* 3 åk HSENT (gamla gymnasieutbildningen)

* Etapp 3 (Komvux)

 

HISTORIA:

 

* Historia kurs A (nuvarande gymnasium)

* 3 åk HSN eller 2 åk ETN (med alternativt ämne) MuSoEp (gamla gymnasieutbildningen)

* Etapp 2 (Komvux)

 

----------------------------------------------------------------------

Om du har minst 20 poäng från juridiska eller beteendevetenskapliga studier vid högskola eller universitet uppfyller du kraven även om du inte har behörighet i historia.

----------------------------------------------------------------------

SAMHÄLLSKUNSKAP:

 

* Samhällskunskap kurs A (nuvarande gymnasium)

* 2 åk från tvåårig linje eller minst 2 åk från treårig linje (gamla gymnasieutbildningen)

* Etapp 2 (Komvux)

 

HÖGSKOLEPROV:

 

Du ska ha genomfört ett högskoleprov. Detta får inte vara äldre än 5 år. Har du 20 poäng eller mer från högskola eller universitet behöver du inte visa resultat från något högskoleprov.

Övriga krav:

 

* Ha svenskt medborgarskap

* Vara lämplig som polis (personliga egenskaper och laglydnad)

* Fylla lägst 20 år under antagningsåret

* Ha körkort för bil (B-behörighet)

* Ha en normal fysisk förmåga, d.v.s. inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller förslitningsskador som kan komma att försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket

* Vara simkunnig: (kunna simma 150 m bröstsim, 25 m ryggsim utan armtag och kunna hämta upp en docka från 1.5 m djup genom dykning från vattenytan. Intyg från simlärare eller mot- svarande krävs)

* Ha en synskärpa som uppgår till minst 0,1 på vardera ögat okorrigerat. Krav är också att sökande med korrektion måste se minst 0,8 på vardera ögat.

* Ha normalt färgseende

* Ha fullgod hörsel

 

Övriga meriter:

 

* Akademiska studier

* Ytterligare språkkunskaper

* Arbetslivserfarenhet

* Förtroendeuppdrag, verksam i föreningar mm.

 

Övrigt:

 

Utländska betyg översätts och tolkas till svensk behörighet av Verket för högskoleservice (VHS). Använd gärna mallarna för simintyg och synintyg på ansökningshandlingens bilaga 1.

 

Personer som har dyslexi erbjuds möjligheten till längre skrivtid vid genomförande av svenskprovet. För att få längre skrivtid måste du styrka din dyslexi genom ett intyg utfärdat av en av Svenska Dyslexistiftelsen eller av Högskoleverket godkänd intygsgivare.

 

Om du är inskriven vid en arbetsförmedling gäller också intyg från arbetsförmedlingens psykolog. Förteckning över godkända intygsgivare hittar du på http://www.studera.nu under rubrik högskoleprovet. Intyget gäller fem år.

 

Du blandar ihopa krav och vilket betyg som krävs. Kraven för att komma in på valfri universitetskurs är heller inte höga men det har inget med vilket betyg man behöver för att komma in på kursen. Det du listar är vad man måste ha för att överhuvudtaget ansöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i min tidigare post. 3.0!!! låg intagningspoängen på när jag gick i skolan. Tror iinte det har ändrats särskilt mycket sedan dess.
Men herregud. Det där säger absolut ingenting om antagningskraven och och deras rekryteringsförfarande. Du baserar alltså din tåndpunkt att poliser är lågpannade idioter på att intagningskravet en gång i tiden var 3.0?

 

Det är slutdiskuterat med dig.

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...