Gå till innehåll

FL - Vad gör jag för fel?


nysta

Recommended Posts

Hejsan!

Har spelat poker i drygt 2 månader nu.

I början vann jag ganska mycket.. eller ja.. några hundra $ första månaden. Men nu börjar det sakta men säkert gå utför.

Har hoppat upp lite i limit plus bytt site från Unibet till PartyPoker.

Spelade .25/.50 FL på Uni och spelar nu 1/2 FL på PP.

Gick bra till en början men senaste veckan går det rakt utför.

Är det svårare motstånd rent av på PP? kanske borde gå tillbaka till UB och deras lowlimit? Känner att jag har koll på starthänder och och position och så.. men det går helt enkelt inte vägen längre.. blir så less på det här med poker nu.. det som var så kul förut.

Uppmuntra mig någon =) eller ge mig lite tips vad jag ska göra för att utvecklas.

 

/Daniel

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är snarare så att motståndet på PP är katastrofalt dåligt vilket gör att du kommer bli utdragen fler gånger men tjäna mkt mer i längden. I och med större swings så måste du ha större bankrulle där.

 

På PP gäller det att spela snortight och aldrig tappa humöret oavsett hur osannolika utdragningar du utsätts för. Det funkar i alla fall för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är snarare så att motståndet på PP är katastrofalt dåligt vilket gör att du kommer bli utdragen fler gånger men tjäna mkt mer i längden. I och med större swings så måste du ha större bankrulle där.

 

På PP gäller det att spela snortight och aldrig tappa humöret oavsett hur osannolika utdragningar du utsätts för. Det funkar i alla fall för mig.

 

Känns just nu bara som hela siten är emot mig.. mina AA blir utdragna av triss hela tiden nu på sista tiden.. En del synar till rivern med gutshot straight och sätter den.. jag missar konstant mina nötfärgdrag..

känns helt enkelt inte lika kul att spela längre.

Problemet är nog att jag tappar humöret och disciplinen och släpper lite på starthänderna.. märker ibland också att jag försöker hitta anledningar till att släppa på dom också.. och kanske syna med K7o och såna händer.

Antar att det bara är att ta nya tag.. spela tightare.. läsa mer böcker så kommer det väl allt eftersom =)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid väldigt lösa bord, som exempelvis PP's, ska man inte spela snortight. Istället bör man köra händer som behöver mycket hjälp, men som kan bli riktiga monster då de träffar: Axs, connectors och pocket pairs (även låga sådana om många spelare är med i potten.)

 

Att bara vänta på stål är att göra sig själv en otjänst. Säg att du foldar 50 skräphänder i rad och plötsligt hittar du KK på hand. Du höjer, fyra spelare synar - du blir utdragen. Risken för tilt är då duktigt stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnandet!

Har kikat runt här ett bra tag.. kände nu att jag behövde lite uppmuntran för att fortsätta försöka att bli en bättre och en vinnande spelare igen.

 

Nu blir jag jag lite förvirrad hur jag ska spela.. ska jag spela tajtare eller ska jag som Kudo säger... spela mer Axs och s-connectors?

Låga par brukar jag spela om det är 2 eller mer limpers innan mig.. men har aldrig träffat trissen än.. hehe

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika i den här tråden...

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=72985#72985

 

Alltså, vad som sker på "weak-lösa bord" är att suited connectors och suited äss och små par går upp i värde. Om något går upp i värde så måste något annat gå ner, och det är just höga par.

 

På ett tight bord så kan man spela höga par (och ex AK) som bästa handen med just det paret.

 

På ett löst passivt bord så står ett par mycket mer sällan (som du märkt) utan här måste man dra till kompletta händer (trissar, stegar, färger).

 

Så kan man komma in billigt i potten med 77, 89s och A6s så gör det. Dumpa handen på floppen om du inte fått triss eller bra drag till din hand.

 

På ett löst aggressivt bord, där det är mycket betande före floppen, så tappar alla dessa händer återigen i värde, och då är det höga kort som gäller helt plötsligt igen.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Har spelat poker i drygt 2 månader nu.

I början vann jag ganska mycket.. eller ja.. några hundra $ första månaden. Men nu börjar det sakta men säkert gå utför.

 

Det är ju så med poker att man inte kan öka o gå med vinst varenda gång. Hade jag spelat hem ett par hundra dollar mina första två månader skulle jag varit överlycklig. Det är en kliché men man får räkna med svängningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är snarare så att motståndet på PP är katastrofalt dåligt vilket gör att du kommer bli utdragen fler gånger men tjäna mkt mer i längden. I och med större swings så måste du ha större bankrulle där.

 

På PP gäller det att spela snortight och aldrig tappa humöret oavsett hur osannolika utdragningar du utsätts för. Det funkar i alla fall för mig.

 

I stand corrected.

 

Snortight var fel uttryckt, eller låter i alla fall fel. Det jag menar är att i mitt livespel bluffar jag vanligtvis mycket vilket man inte får någonting för på PPs bord. Lyssna på gdailys råd ovan!

 

Och se till att inte tappa hoppet eller humöret (vilket är lätt hänt på den siten).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vad som sker på "weak-lösa bord" är att suited connectors och suited äss och små par går upp i värde. Om något går upp i värde så måste något annat gå ner, och det är just höga par.

Nej det är inte höga par som går ned i värde, de går upp i värde preflopp. Det är osuitat skräp som framför allt går ned i värde.

 

På ett löst aggressivt bord, där det är mycket betande före floppen, så tappar alla dessa händer återigen i värde, och då är det höga kort som gäller helt plötsligt igen.

Beror på hur många som är med i potten. Jag tar gärna en cappad lösaggro pott med 98s om jag har 5+ motståndare som hänger på.

 

Position blir dock väldigt mycket viktigare vid lösaggro bord eftersom man måste ha det för att få någon överblick över hur betandet kommer te sig innan floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era tips!

Känner genast att suget börjar komma tillbaka.

Blev att jag tappade suget när jag spelade in 500$ på Pacific på 3 dagar som jag sen loosade på 1 dag. Sen bytte jag till Party och där spelade jag jag upp mig 100$ på två dagar som jag nu loosat dubbelt upp på 2 dagar.

 

Men flytet måste vända snart och jag tror jag fått lite mer insyn i hur jag ska spela mina kort.. Kan nog erkänna själv att jag är dålig att slänga QQ/KK osv när det finns möjlighet till triss och stege på bordet.

 

Tack för all uppmuntran och tips!

Nu ska jag logga in på PP och se om lyckan vänt =)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Lustigt. Jag har precis vart med om bland de värsta downswingens sen jag startade min pokerkarriär under en och samma dag. Kör unibet paralellt med Pacific Poker som jag just startat. Blev lite av en chock när jag märkte att typ alla vid bordet synade floppen i stort sett varje gång på 10 bord. (ja i alla fall 6-8). Blev utdragen HELA dagen av helt osannolika skithänder. 2 gånger av mina AA, 3 ggr av KK, ett x (stort X) antal ggr av gutshots och runner-runner. Var tvungen att ta på mig joggingkläderna och springa en låååång sträcka. Okej hur som, denna tråden tyckte jag passade till min fråga eftersom jag absolut främst är en shorthandedspelare och van vid 6- bord med flop% ca 50.

 

Jag har AA och sitter på knappen. 8 (!) har synat framför mig. ska jag i detta läge höjja eller checka? Anledningen till min fråga är efter vad som hände:

 

1. Jag höjde.

2. Alla synade (!)

3. flopp : 5 :heart: 5 :spade: 6 :heart:

4. check fram till mig som givetvis (?) bettar. i stort sett hela bordet synar.

5. turn 9 :club:

6. Check fram till mig som givetvis (?) bettar igen. 5 stycken synar

7. river 9 :diamond:

8. bet av UTG syn fram till mig som synar (vet att jag är slagen men tiltsynar)

 

winner: UTG med 9 :spade: 2 :heart:

 

Het osannolikt men ändå sant. Så till min fråga:

 

Om man sitter med Högt ( högsta) PP och bästa position SKA man verkligen höjja (med 8:a synare) och dels få fi "Pot-commited", dels (som i detta fallet) "avslöja sin hand vilket gör att ingen kommer coldbetta 2 st (dels pga att det checkas fram till mig - om ingen annan har floppat monster då, vilket gör att du ändå är slagen) ? Hur många FI (med i potten) ligger till grund för ditt beslut och varför i så fall?

 

Jag menar om du inte hade höjt och en spelare i sen pos bettar på flop och du raisar tappar du förhoppningsvis ngn/ngra i tidig pos (som UTG i mitt exempel med 92o) ?

 

Hur många FI (med i potten) ligger till grund för ditt beslut och varför i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många FI (med i potten) ligger till grund för ditt beslut och varför i så fall?

Ju fler motståndare - ju nödvändigare är en raise. Antalet potter du vinner kanske minskar en aning, men knappast jättemycket mot lösa motståndare, men pottstorleken på potterna du vinner ökar med 4 stora bet. Vilket är rätt smaskigt om man tänker på ett en bra win-rate normalt sett är i trakterna 2-3 stora bet / 100 händer.

 

Så se det som skillnaden mellan att vinna 54 potter av hundra och 52 potter av hundra, men du i det första fallet vinner 4 stora bet extra per pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FL är lite av en mjölkko. Samtidigt som man spelar suboptimalt där. Low-limit FL för att få in stålar till ett NL bord/tournyinsats? Man drar in rätt lite/h och får spela 2-3 fönster samtidigt. Då missar man samtidigt möjligheten att läsa borden & kartlägga motståndarna.

Frågan är hur mycket man utvecklas själv som spelare om man kör så? Typ nada är väl en bra gissning.

Vet inte vad du menar med att FL suger, men varje mynt har ju också typ två sidor ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tråden hamnade väl lite offtopic.

 

Men givetvis generellt så höjjer man potten med bra starthänder.

Men i detta fallet var det en liten trixighet/strategi som man kan utnyttja FL med SÅ många limpare jag kom på i efterhand och för att se om ngn tänkte som jag.

 

Först att limpa in på button för att sedan raisa för definiera/skaka av sig FI. Måste ju vara en stor skillnad på 6 kontra 10-bord. Altså att andra strategier borde användas med hänsyn till antal FI i potten samt position (no reads). Shorthanded med 2 FI är jag tveksam till att UTG (92o) hade synat min bett med flopp 556.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...