Gå till innehåll

Vad började du med första gången du lira poker på nätet?(om du började med texas holdem)  

218 medlemmar har röstat

1. 1. Vad började du med första gången du lira poker på nätet?(om du började med texas holdem)

Recommended Posts

Postad

Jag har märkt att de flesta som börjar med poker på nätet nästan alltid först testar att spela NL. Själv lirar jag fixed(=limit) och förstår faktiskt inte varför nya spelare föredrar NL. De vanligaste svaren man får när man frågar varför de lirar NL är att limit är "tråkigt" och/eller "alla sätter ju sina drag hela tiden i fixed". Jag kan intyga att limit inte är tråkigt och man sätter ju sina egna drag lika ofta som alla andra.

Är det någon som har en teori?

* Poll, till Poker OT - QoS *

Postad
Ugrath skrev:

Jag kan intyga att limit inte är tråkigt

Jag kan intyga att blåbär är goda. Hajar du??

Jo jag fattar vad du menar men motivera varför limit är tråkigt istället för att skriva som du gör då?

Postad

Jag har spelat i flera år och har åsikten att Limit är tråkigt.

Ja inte tråkigt om du spelar H.O.R.S.E Limit i Tomte-cupen med de andra moderatorerna men sitta och nöta fixed online är tråkigare än att skura toan typ.

De flesta nya spelarna vill nog ochså ha lite av det gamblingmoment som försvinner i fixed eftersom du spelar mycket mer matematiskt i fixed och inte kan bluffa ut dina motspelare på samma sätt som i NL.

Postad
Jag kan intyga att limit inte är tråkigt och man sätter ju sina egna drag lika ofta som alla andra.

Men du får ju se andra få in drag mot dig mycket oftare än du själv får se dig dra ut andra.

Personligen så tror jag inte det spelar så väldigt stor roll vad man spelar så länge man siktar på att spela mot folk som är ännu tomtigare än en själv. En sak som kan förklara no-limits popularitet är att det på många sätt är mer lättförståeligt att se rätt beslut. Det är ganska uppenbart att det är bra att vara all-in med AA preflopp, men det är inte alls lika uppenbart att det är bra att höja 5 limpers med AA eftersom det tar så lång tid för spelet att betala ut sig. Variansen tenderar helt enkelt att skumma till folks förmåga att se skillnaden på rätt och fel spel mer i fixlimit än i nolimit.

Just nu föredrar jag fixlimit, men det går i vågor.

Postad
Jo jag fattar vad du menar men motivera varför limit är tråkigt istället för att skriva som du gör då?

Jag har aldrig påstått att limit är tråkigt - vad jag menade är att det är en smakfråga.

(Fast om jag ska vara ärlig tycker jag att limit är skittråkigt. Jag är en sucker för PL.)

Postad
Personligen så tror jag inte det spelar så väldigt stor roll vad man spelar så länge man siktar på att spela mot folk som är ännu tomtigare än en själv. En sak som kan förklara no-limits popularitet är att det på många sätt är mer lättförståeligt att se rätt beslut. Det är ganska uppenbart att det är bra att vara all-in med AA preflopp, men det är inte alls lika uppenbart att det är bra att höja 5 limpers med AA eftersom det tar så lång tid för spelet att betala ut sig. Variansen tenderar helt enkelt att lägga in skumma till folks förmåga att se skillnaden på rätt och fel spel mer i fixlimit än i nolimit.

Så tänker nog inte de flesta som sätter sig framför poker på nätet efter att sett för mycket på WPT. De tycker nog bara att det är jävligt coolt och att FL ser tråkigt ut och är för nybörjare (vilket de inte är eftersom de har sett på WPT).

Själv spelar jag FL cashgame och NL SnG..

Postad
Så tänker nog inte de flesta som sätter sig framför poker på nätet efter att sett för mycket på WPT. De tycker nog bara att det är jävligt coolt och att FL ser tråkigt ut och är för nybörjare (vilket de inte är eftersom de har sett på WPT).

Jag tror nog att de kan tycka att spelet är svårförståeligare när de väl spelar det. Det är ju exempelvis inte helt ovanligt med postare som påstår att låglimit är oslagbart eftersom motståndarna är så dåliga. De prövar spelet och tycker det är obehagligt eftersom de har så svårt att hitta rätt beslut, och det som de tror är rätt beslut ofta är fel.

Postad

Själv är jag ganska ny...

Lirar mest NL shorthanded och tycker det är rackarns kul för det blir så mycket action. Man kan vara med å vinna många småpotter och en å annan stor. Lirar även FL, men det är mest för att man inte riskerar så mycket deg på en gång, det är mest när jag vill rakea händer för att plocka bonusar.

Nu ska man kanske tillägga att jag inte är helt grön, utan jag har väl ca 2-3000 händer bakom mig.

När jag var helt grön spelade jag billigaste FL, sedan ganska direkt gick jag på billiga SNGs och fick många händer för pengarna och det kändes som den lättaste spelformen att bli vinnande i.

Postad

Pollen verkar säga att dom flesta börjar med FL. Men jag förstår o andra sidan inte varför NL skulle vara nåt problem att börja med, bara man börjar på låga nivåer så behöver det ju inte handla om så stora pengar.

Postad
Pollen verkar säga att dom flesta börjar med FL. Men jag förstår o andra sidan inte varför NL skulle vara nåt problem att börja med, bara man börjar på låga nivåer så behöver det ju inte handla om så stora pengar.

Så sant så sant.. Jag spelar själv helst PL & NL på låga nivåer. Enda gången jag kan lira fixed seriöst är om jag lirar på en nivå som jag absolut inte har råd med egentligen. Där varje bet/raise/call/fold känns som ett viktigt beslut för bankrullen.

Sitta och grinda med fixed har iaf inte jag tålamod till, är väl en "action junkie" som vill kunna dubbla hela min stack på ETT beslut och inte på mängder... (ja ja ja jag loosar hela min stack titt som tätt oxå, men det hör ju lixom till :roll: )

Postad

NL känns fullkomligt livsfarligt, särskilt när man innehar en 0 grams studentplånbok. Lirar enbart FL när det handlar om cash-game (lirar dock en hel del SnG och där är det NL).

Har också intrycket att många nybörjare väljer NL. Några reaktioner från folk jag pratat med (som jag anser vara mer newbie än jag själv):

"Vadå? Hur menar du? Jaså, finns det annat än No Limit? Hur funkar det?"

"Fy fan va tråkigt"

"Men om insatserna är fasta kan man ju inte bluffa!"

Ja, ni hör själva vart nivån ligger.

Personligen gillar jag FL främst av två anledningar:

- Lätt att göra pengar på tomtar

- Inte lika mycket svängningar (lyckades dock slarva bort $50 på $0.25/$0.50-borden på Prima på en kväll, mycket skickligt och fullkomligt idiotiskt)

Men det är väl fråga om smaksak, precis som val av spel, själv är jag väldigt nyfiken på 7CS och skulle vilja lära mig mer om det spelet.

WPT-avsnittet där de lirade Fixed Limit fann jag mycket intressant, särskilt när de kom till HU och både Chip Jett och Howard Lederer vägrade att lägga sig pre-flopp. (Där drar också Howard ut Chip Jett när han är underdog (1:326)).

Postad
Jag har spelat i flera år och har åsikten att Limit är tråkigt.

Jag tycker no limit är tråkigare personligen. Det är så sällan man gör svåra beslut. (Man gör ofta beslut som involverar många marker, men om man ser marker som pengar är man rökt i alla fall.) Att försvara bra, men sårbara, händer i en stor pott tycker jag personligen är bland det klurigaste som finns, och det är ju aldrig ett problem in NL, men kanske ett av de mest frekvent förekommande problemen i (låg) limit.

Men eftersom jag gillar pengar så sätter jag mig gärna vid ett tomtigt NL-bord. NL-Tomtar kan blöda på ett sätt som normalt inte ses utanför japanska splatterfilmer.

Att nybörjare gärna spelar NL beror nog på att de sett det på TV.

Postad

Själv tycker jag att NL, PottL och FixedL nästan.... Hm det är lite som i sport nästan....Olika regler för samma sak eg...

(Dvs, försök att bluffa på ett lågt fixed-bord så ska ni se nåt som är svårt!!!), Det gör ju att man blir mer begränsad trots att det är samma spel i bottten, det är iallafall därför som jag giller NL bättre..

Jag tror eg inte att det är fler som börjar med NL direkt.... Har du nån koll på att det är så eller gissar du bara??

Postad

Jag började med FL också.. Men det är som nån skrev.. Mindre "action" och mer matematiska beslut. Ganska tråkigt att sitta och nöta när man inte har någon egentligen rulle alltså. Idag spelar jag bara NL tourneys med låga inköp.

Postad
FL kan ju vara det tråkigaste som finns. Inte alls samma känsla som i NL där du hela tiden sitter på nålar :D

Spelade mina första 10000 händer på FL och testade sedan dom låga NL borden ett tag för att nu nästan uteslutande köra NL. Inte för att det skulle vara roligare utan för att jag kan få in lite mer pengar/fler rakade händer på NL. Mina första NL sessioner var inte alls roliga utan jag satt som på nålar och fick nästan magsår av bettingen. Nästa steg blir att öka i limit på FL och undersöka 1-2 borden på 24h. Och FL är minst lika roligt som NL tycker jag. PL har jag lite erfarenhet av men det kommer ju krävas lite mer av en att kunna bygga potter.

Postad

Jag tycker både NL och FL har sin speciella charm. Jag lirar ganska seriöst på båda, samtidigt. Dock kan jag förstå folk som börjar spela Fixed och tröttnar snabbt, optimalt FL-spel innebär ju rätt få händer (typ max 20% flops seen, helst mycket mindre). Sitter man som blåbär med ett bord igång... klart som fan att det blir tråkigt! Måste tillägga att inget slår känslan när man totalt spelat ut någon och maxat en pott i Fixed! Där kommer NL inte i närheten för där är det mycket enklare...

Just some thoughts... /7ft.

Postad
Dock kan jag förstå folk som börjar spela Fixed och tröttnar snabbt, optimalt FL-spel innebär ju rätt få händer (typ max 20% flops seen, helst mycket mindre)

Då kan man ju spela short-handed eller heads-up så blir det betydligt mer varierade situationer.

Postad

Började spela FL men gick snabbt över till NL SnG. Nu är jag tillbaks på fixedlimit igen, och trivs bättre än på både turneringar eller vanlig NL. Svängningarna på de senare får mig å min tunna plånbok att kallsvettas.