Gå till innehåll

TexasLimitKing har min respekt!


Albert

Recommended Posts

Några verkar missa en väldigt basic grej. Han synar inte för att han är säker på att neverwin har 33. Han synar för att det är EN AV DE MÖJLIGA händerna och han har tillräckliga odds för att syna.

 

Exakt. Hade han varit helt säker på att han läser killen rätt så hade han ju höjt med mer pengar.. Aldrig att han var helt säker på den.

 

Även hur bra han än är på att läsa andras händer, så förstår jag inte hur han kan ta rísken, med 4 som högt kort. Helt sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 263
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Några verkar missa en väldigt basic grej. Han synar inte för att han är säker på att neverwin har 33. Han synar för att det är EN AV DE MÖJLIGA händerna och han har tillräckliga odds för att syna.

 

Exakt. Hade han varit helt säker på att han läser killen rätt så hade han ju höjt med mer pengar.. Aldrig att han var helt säker på den.

 

Även hur bra han än är på att läsa andras händer, så förstår jag inte hur han kan ta rísken, med 4 som högt kort. Helt sjukt.

 

 

Känns som att du ser dom där $1000 som 1000 dålars för dig,inte som 1bb som det ju handlar om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några verkar missa en väldigt basic grej. Han synar inte för att han är säker på att neverwin har 33. Han synar för att det är EN AV DE MÖJLIGA händerna och han har tillräckliga odds för att syna.

 

Exakt. Hade han varit helt säker på att han läser killen rätt så hade han ju höjt med mer pengar.. Aldrig att han var helt säker på den.

 

Även hur bra han än är på att läsa andras händer, så förstår jag inte hur han kan ta rísken, med 4 som högt kort. Helt sjukt.

 

 

Känns som att du ser dom där $1000 som 1000 dålars för dig,inte som 1bb som det ju handlar om...

 

Det är iofs sant.. Man kanske förblindar sig lite att det är så mkt pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några verkar missa en väldigt basic grej. Han synar inte för att han är säker på att neverwin har 33. Han synar för att det är EN AV DE MÖJLIGA händerna och han har tillräckliga odds för att syna.

 

Exakt. Hade han varit helt säker på att han läser killen rätt så hade han ju höjt med mer pengar.. Aldrig att han var helt säker på den.

 

Även hur bra han än är på att läsa andras händer, så förstår jag inte hur han kan ta rísken, med 4 som högt kort. Helt sjukt.

 

 

Känns som att du ser dom där $1000 som 1000 dålars för dig,inte som 1bb som det ju handlar om...

 

Det är iofs sant.. Man kanske förblindar sig lite att det är så mkt pengar.

 

Förståeligt.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår ärligt inte hur ni kan tycka att han ska raisa den??

Han kommer ju aldrig få syn av en sämre hand. Han e ju liksom inte 100% på att han har rätt.

O tilten för motståndaren blir ju grymt mer påtaglig av den synen än om han blivit raisad o kunde släppt handen o lagt den bakom sig som en i mängden .... Då hade han ju inte satt Texas på 44 direkt utan en klart starkare hand.

 

HU e ju sjukt mkt psykologi, o syna ned med kassa händer tiltar ju mer än allt annat det är så man skapar övertagen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att du ser dom där $1000 som 1000 dålars för dig,inte som 1bb som det ju handlar om...

(EDIT: Jag är dum)

 

Du har rätt, verkar vara väldigt få i denna tråd som räknar odds.

 

Vart tog pokerkunskaperna vägen? "Jag får 7 mot 1 från potten, men jag är inte 100% säker på att vinna handen, så jag lägger mig" it's crazy i tell joo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att du ser dom där $1000 som 1000 dålars för dig,inte som 1bb som det ju handlar om...

2 BB.. men ändå.. Du har rätt, verkar vara väldigt få i denna tråd som räknar odds.

 

Vart tog pokerkunskaperna vägen? "Jag får 7 mot 1 från potten, men jag är inte 100% säker på att vinna handen, så jag lägger mig" it's crazy i tell joo

 

Fast han kan ju inte vänta sig att vinna 1 av 7ggr med 44 i det läget och därmed blir synen inte matematiskt berättigad?

 

Eller var du ironisk? :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att du ser dom där $1000 som 1000 dålars för dig,inte som 1bb som det ju handlar om...

2 BB.. men ändå.. Du har rätt, verkar vara väldigt få i denna tråd som räknar odds.

 

Vart tog pokerkunskaperna vägen? "Jag får 7 mot 1 från potten, men jag är inte 100% säker på att vinna handen, så jag lägger mig" it's crazy i tell joo

 

Fast han kan ju inte vänta sig att vinna 1 av 7ggr med 44 i det läget och därmed blir synen inte matematiskt berättigad?

 

Eller var du ironisk? :?

Ash, du hann citera min blunder innan jag hann ändra den. så, for the record, jag vet att 1 bb = 2 BB. Nåja, över till din fråga:

 

Nej jag är inte ironisk. Det är här hans förmodade read kommer in i bilden. Jag kan inte säga hur snubben tänkte, för det är förmodligen så högt över min nivå. Som sagts tidigare så överanalyserar han varenda hand o har nog oftast en ganska hyffsad aning om vad fi har. Och han är inte dummare än att han vet att fi måste ha sämre 3 högt (eller 4 högt för split) ofta nog för att det ska vara en syn med EV+.

 

Om du har något mellan öronen - och denna snubbe har proppfullt mellan öronen - så gör du inte den synen om du inte e hyffsat säker på din sak. Hyffsat säker = 12,5% säker i detta fallet (inräknat splitchans).

 

Tror det var RaMz som gav en rätt bra tanke om hur han kan ha tänkt i handen. Läs det inlägget, lägg till att han bara behöver 12,5% equity, o plötsligt kan du se synen. Däremot rekommenderar jag inte att du nånsin hittar den synen. Jag kommer nog heller aldrig göra det. Vi är helt enkelt inte tillräckligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att att han är duktig och har en grymt bra read på fi. Det jag inte förstår är ju han kan tro att han vinner 1 av 7ggr med en syn där.

 

Missförstå mig inte, jag tycker inte det är "dåligt spel" utan önskar enbart att jag förstod honom och var lika bra. :D

Då är jag med dig, och håller med. Jag förstår heller inte, men önskar att jag gjorde det. Om jag förstod så skulle jag vinna så sjukt mkt mer. Men jag tror att RaMz ger en fingervisning om resonemanget iaf..

 

Sen räcker det inte att förstå. Man måste dessutom kunna göra denna typ av bedömningar inom loppet av de ca 60 sekunder som man har på sig att agera... :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta skoja nu. Ingen kan väl på allvar tycka att det är en bra syn.

De händer han slår utgör ca 2% av de möjliga händerna (bortser från att han i 0.057% ava fallen splittar). Om han ska ha värde i synen så innebär det att han med säkerhet måste kunna sätta fi på en handdistribution p som utgör mindre än 25% av alla möjliga händer. Det är kanske möjligt att sätta någon på top 25% av handdistributionerna, men att sätta någon de 25% sämsta möjliga händerna känns inte särskilt realistiskt.

Har också svårt att se varför man inte skulle höja i stället i detta läge om man nu har satt fi på en sådan handdistribution.

Tycker mer det låter som misclick, misread av bräda eller tillfällig hjärnblödning.

 

Edit: vid närmre eftertanke så splittar man en hel del mer än så, lämnar det dock upp till var och en att räkna ut hur mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut ingen idolyrkan från min sida, tycker bara du är patetisk.. :D

 

Bra argument du lyckades verkligen övertyga mig om att du har rätt och att jag har fel :roll:

 

Jag skiter väl i om jag övertygar dig eller inte.. Ville bara få ut mina tankar att ett nötproffs vet lite bättre än en micro/low/mid stakes (?) lirare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror unreal skulle erkänna om det var en missclick eller missread på brädan.

 

Jag själv precis som 99,99 % av alla andra på pf.nu befinner oss antagligen ljusår från unreals kunskap osv. Känns bara patetiskt om lowlimit grinders ska skriva värsta uppsatsen om hur dåligt spelet är.

 

Svensk avundsjuka.

 

Precis som jag känner, bra sagt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag som lowlimt grinder minsann skulle veta minsann skulle veta min plats och inte ifrågasätta spel från bättre spelare.

Hehe, tycker det är ganska självklart att även bra spelare ibland gör dåliga spel och jag tycker dessutom att detta är ett typexempel på ett sådant.

Tycker dessutom att det är viktigt att kunna ifrågasätta även bättre spelare vågar man inte göra det så har jag svårt att se hur man skulle kunna komma särskilt långt i sin egen utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De händer han slår utgör ca 2% av de möjliga händerna (bortser från att han i 0.057% ava fallen splittar).

Och vad vet du om vilka händer som är möjliga? Det antar jag att Hero har en bättre uppfattning, utifrån hans (förmodligen) grymt mkt större kunskaper och hans read på fi. Vad har du att gå på? En väl överlagd read utifrån en HH?

 

Låter iofs som du menar 2% av alla starthänder man kan få. Men det är ju fullkommligt irrelevant. Tänk på vilka händer han rent faktiskt kan ha i detta fall, inte vilka händer han skulle kunna ha om han alltid spelade alla händer på exakt detta sätt. Det är det poker handlar om. Skaffa dig en read på fi, läs hans bettingmönster och brädan, reducera hans HD. Enda gången som alla möjliga starthänder är relevanta är när du talar före fi pre flop. Sen ska du kunna reducera hans HD rätt kraftigt, vilket är (antar jag) vad Hero har gjort i detta fall.

 

Det är kanske möjligt att sätta någon på top 25% av handdistributionerna, men att sätta någon de 25% sämsta möjliga händerna känns inte särskilt realistiskt.

Varför skulle han sätta honom på antingen top/bottom 25%?? Han sätter honom naturligtvis på en HD som består av alla de händer som han tror är möjliga utifrån det sätt som handen utvecklat sig. Den innehåller rimligen både bottenhänder (uppenbarligen i detta fall, annars hade han inte synat) och toppenhänder samt mellan-bra händer.

 

Det är en spread på HD:n, inte ett sammanängande intervall. Pre flop kan ett sammanhängande intervall vara relevant, men efter floppen kommer detta att fragmenteras upp, pga att vissa händer i intervallet inte är rimliga att spela på ett visst sätt.

 

Har också svårt att se varför man inte skulle höja i stället i detta läge om man nu har satt fi på en sådan handdistribution.

Därför att det finns ett fåtal händer som han slår, men som inte betalar av hans höjning. De händer som ger honom stryk, däremot, synar hans höjning eller re-raisar vilket gör att han förlorar ännu mer de gånger han är slagen. Så en syn kan bara åstadkomma större förlust eller samma vinst, dvs EV-.

 

...missclick...

Det vi ser här är en syn som bara görs av idioter och genier. Ingen däremellan. Om du eller jag skulle göra den så vore vi idioter, men han kan mkt väl gjort det i ett ögonblick av genialitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tycker det är ganska självklart att även bra spelare ibland gör dåliga spel och jag tycker dessutom att detta är ett typexempel på ett sådant.

Naturligtvis kan de göra dåliga spel. Men detta är så dumt utan rätt read att det förefaller osannolikt att han skulle göra det (förutom fallet missclick/missread). Men det är möjligt. Men det är inte heller omöjligt att hitta synen där även efter ett riktigt resonemang, och det är det du inte kan inse.

 

SÅ: Ja, experter kan göra fel, och det måste vi inse, som du säger.

MEN: Experter kan oxo göra korrekta bedömningar som är så långt bortom vår fattningsförmåga, och det måste du oxo inse. Du kan ju inte säga att pga att DU aldrig skulle hitta synen där så är det omöjligtvis rätt för NÅGON att göra det. En riktigt bra spelare kan hitta lägen där det är rätt att göra nåt som ser helt galet ut. Det är det som gör dem riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...