Gå till innehåll

Förväntad vinst i turneringar?


prediktorn

Recommended Posts

Jag funderar på när man egentligen kan känna sig redo för att byta nivå på turneringar. Jag lirade 40 stycken $5+$1 10-pers turneringar och gick i snitt $3 plus på dem. Bytte sen till $10+1$ där jag efter 40 turneringar gått +-0 sammanlagt. Var mina +$3 tillräckligt för att känna att jag behärskade nivån? Ändras det här när det gäller multiturneringar?

Jag inser att 40 turneringar är för lite för att dra några riktiga slutsatser och att det krävs mycket fler spelade turneringar för att dra några slutsatser om multiturneringarna. När känner ni att ni behärskar en nivå?

 

mvh

 

Prediktorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen är det jag som är trött, eller så ÄR din fråga lite luddigt ställd?!

 

Menar du att du lirat 40st $5 turneringar och vunnit totalt $3??? Eller har du vunnit i snitt $3 på varje turnering?

 

Och sen lirat 40 $10 turneringar till och kammat hem +-$0... Det blir ju måååååånga timmars slit för ynka $3 isåfall...

 

Men vilken nivå man lirar på spelar ingen större roll tycker jag. Det blir bara lite glesare mellan tomtarna på $20 turneringarna och uppåt. Men spela på en nivå som passar din bankrulle bara. Och testa lite cashgames då och då, du verkar spela rätt thight (och ha en grymmt tålamod) och skulle säkert kunna tjäna bra på vanliga PL/NL bord oxå.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har borjat undra samma sak. Jag spelar $10+1 SNG's pa party poker. Har spelat 100 de senaste 15 dagarna och vunnit 42 av dem, och placed in the money i ytterliggare 31. Jag ar inne i en rush, och kanns som om jag inte kan forlora.

 

Jag vet, det verkar otroligt att vunnit 42%, det tycker jag ocksa, men jag vet att jag ar en bra turneringspelare. Bade SNG och multi.

 

har dock funderat pa att ga upp i limit, men jag vet inte om jag skall gora det. Spelade en 20+2 idag och vann den. Det var dock mkt tuffare. Jag kanner ocksa att min bankroll inte ar tillrackligt stor annu for att ga upp fran 10 till 20. Samtidigt sa staller jag mig fragan "varfor skall jag lamna 10 dollar SNG nar jag vinner sa mkt dar," dock vet jag ju att vinstpotentialen blir ju storre ju mer man gar upp i limit.

 

min fraga till er mer erfarna spelare... hur stor Bankroll matse man ha for enbords SNG. Skall man ha 100 gr inkop? Eller maste man ha annu mer?

 

mvh

 

Swede

 

(kommer hem till Sverige om en vecka, sa passa er och hall hart om era slantar :-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår predikatorns presentation så går han 3dollar plus per turnering, vilket är sammanlagt 40*3=120$ i vinst, sammanlagt har han alltså vunnit 8*40=320$.

 

Det är att likställa med att han vunnit 32% av sina spelade turneringar och inte kommit i pengarna i några andra. Det är inte att likställa med swedes rush men dessa är inga man kan förvänta sig.

 

Jag tycker det är rätt av predikatorn att flytta upp och pröva på nya nivåer. Man behöver inte sluta spela 5$ för den skull, tex kan man spela varannan, vinsten går ner, men predikatorn kanske lär sig och blir bättre och efter ett tag så kan han kanske också börja visa + på 10$ turneringar också. Nu är det mycket riktigt så att 40 turneringar inte är ett material som är tillräcklgit för statistiskt underlag MEN det kan dock ge en indikation om var du ligger i ditt spel.

 

BR? 100 buy-ins är i överkant om du har möjligthet att stoppa in mer pengar från sidan vilket de flesta har, i alla fall om du talar om sit&go turneringar, visst kan det komma perioder då du inte hamnar i pengar på ett bra tag, men inte så länge, då spelar du över din förmåga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren!

 

Visst var det +$3/turnering jag menade. Ursäkta om det var luddigt.

Roligt att läsa om dina resultat Swede, där har man något att sikta på. Tycker ni det är orealistiskt att förvänta sig att dubbla sin insats? Hur många multiturneringar tycker ni man ska ha spelat innan man kan dra några slutsatser där? Jag tänkte att efter att ha spelat lika många turneringar som det i snitt är spelare med i dem, borde man kunna dra några slutsatser. Men det blir rätt många turneringar att spela innan det är dags för utvärdering...

 

/Prediktorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni det är orealistiskt att förvänta sig att dubbla sin insats?

/Prediktorn

 

Nää varje gång jag sätter mig vid ett bord så är ju själva grundtanken självklart att dubbla (minst) :D

 

Men när det gäller turneringar så har jag inte orkat annalyserat/utvärderat det så mycket. Vet bara att det brukar gå "skapligt" iaf, och jag avskyr att komma 4:a. Åker hellre ut första handen jag spelar isåfall.

 

Fast har du lyckats dubbla din bankrulle på $5 SnG turneringar så kan du ju fortsätta lira där tills du har en FET bankrulle. Och då kommer du automatiskt vilja spela lite dyrare turneringar för att få rullen att växa mer och snabbare. Så mitt tipps får bli som Baller(?) sa, att växla mellan $5 & $10 varannan gång och kolla om du inte kan få bättre vinstmarginal på dom lite dyrare turneringarna med mer erfarenhet.

 

Kick ass

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en stor anledning till varfor inte predikatorn skall spela 5+1... man forlorar mycket pa det huset tar...

 

du spelar 5+1 och betalar 20% i avgift

10+1 ar det bara 10% i avgift.

 

jag ar inget mattegeni, men det verkar vara en valdigt stor och onodig utgift om man nu skall spela mer. pa 40 turneringar sa ar det ju $40 som gar i forlust automatiskt.

 

skillnaden mellan spelet pa 5 och 10 ar till en winning players fordel ocksa, i alla fall enligt mig.

 

Sa ett bra tips ar som ovan namnt att spela varannan. Da har man i alla fall skurit ner pa forlusten med avgiften med 50%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har följt den här tråden trots att jag är en inbiten FL-spelare och blev tvungen att testa ett par av de här SNG som jag fnyst åt tidigare. Körde 8 st $10+$1, 10-handed igår på PartyPoker, 6 NL, 2 FL. Resultat:

 

3 vinster, samtliga i NL

1 andraplats (NL)

2 tredjeplatser, båda i FL

 

Båda gångerna jag inte var ITM åkte jag iofs först av alla, *generad*

 

Nu har jag inte så mycket att jämföra med sedan tidigare när det gäller SNG men det kändes ändå inte som någon total tomteinvasion. Sämst motstånd blev det ju när man började komma neråt 3-4 kvar, då de flesta fortsatte att köra alldeles för tight. Jag sitter ju inte på nåt statistiskt godtagbart material ännu så jag ber att få återkomma.

 

Nu till det som tråden egentligen handlar om: Just nu alltså +EV $16,5/turnering, vilket är ungefär som mitt $/h på $3/$6. En SNG går ju mkt fortare så jag kanske ska sadla om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hejsan.. detta är min första post!

 

jag lirar mkt SNG på partypoker, paradis, expekt och pokerstars.

Det jag tycker är en vettig bankroll är 20ggr. buy in

dvs. om du har 210$ så kan det vara lämpligt att inte lira högre än 10$+1$ SNG.

Sen jobbar man sig upp allteftersom tills man når 420$ för att lira 20$+2$ skulle man droppa (man vinner inte alltid) ner till 15 x buy in .. dvs. om man lirar 20$ och kommer ner på 300$ kan det vara lämpligt att gå ner en nivå till 10$ och jobba sig upp igen.

 

Hoppas detta redde ut saken en del.

 

Raptor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lirat min beskära del av 5$+1 på multipoker, men sen upptäckte jag UB på vilken man "endast" betalar 0.5$ till huset vilket ger bättre vinstmarginaler.

 

Är precis inne i samma resonemang om att gå upp i limits och ska testa det med varannan ett tag framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips!

 

Måste jobba upp min statistik på $10+$1. Efter att ha läst en del på andra forum har jag kommit fram till att +50% av insatsen är ett bra mål dvs +$6 per $10 turnering. Jag är fortfarande långt ifrån det (+$1,5 turnering för tillfället). Tycker ni att det är ett realistikt mål för att behärska en nivå?

 

mvh

 

/prediktorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker att det är ett realistiskt mål , jag ligger nånstans däromkring nu och har som mål att öka det till 2-3 gånger insatsen.

Menar du att du ska tjäna $20-$30 dollar per $10+1 (eller vilken struktur du nu spelar på) turnering? Det låter inte särskilt realistiskt, i så fall så måste du ju komma ITM nästan varje turnering, hur ofta så beror det väl på hur din distribution av 1-2-3 ser ut.

 

Om vi säger att du vinner hälften av dina SnG (om det är sådana vi talar om) och torskar resten så plussar du ju fortfarande bara (50 - 22)/2 = 14$ per turnering. Personligen så tycker jag att det är svårt nog att komma ITM på 50% av turneringar, att 50% av gångerna komma etta under lång tid torde vara hart när omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag menar att jag ska tjäna ´1-2 gånger insatsen. det är rätt högt också men jag gillar att sätta höga mål. jag klarar dom sällan om jag ska vara ärlig,men brukar komma tillräckligt långt för att jag ska vara nöjd.

Ok, det är nog inte heller realistiskt, men det är ju inget fel på höga målsättningar så länge man inte verkligen räknar med att de ska gå i uppfyllelse.

 

Jag är faktiskt lite tveksam om det rent strukturellt är möjligt att vänta sig sådana siffror mot spelare som åtminstone försöker att placera. Jag tror helt enkelt att ens övertag är ganska hårt begränsat* av mörkstruktur och andra spelelement (till exempel att man nästan aldrig kommer att få vara bättre än 2:1 i en SnG och relativt ofta kommer att vara en 1:2 dog i en all-in situation). Därmed inte sagt att man inte kan tjäna bra med pengar på SnG, bara att man inte kan ha så jäkla stort övertag.

 

*Det här är bara något jag tror utan att studerat det hela mer ingående, om någon har data som indikerar motsatsen så är det bara att posta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjena läste lite i tråden och har börjat skriva upp hur det går i de 5-1 turneringar jag spelat.. Har kommit fram till att detta verkar vara mkt mer lönsamt för mig än att spela "vanligt"

 

här kommer lite info om de 10 turneringarna ja har skrivit upp hittills,

 

tot utgifter = 6*10= 60$

tot intäkter = 25*6+1*15 165$

Totalt : +105$

 

1. 1a plats 25$

2. 1a plats 25$

3. 1a plats 25$

4. 2a plats 15$

5. 1a plats 25$

6. 1a plats 25$

7. 8e plats 0$

8. 7e plats 0$

9. 4e plats 0$

10. 1a plats 25$

 

En liten formsvacka där i slutet ;/

men det har ändå gått +10,5$ i gjenomsnitt, undrar om de e stor skillnad mot att spela 10-1 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

humm har ingen koll på hur jag spelade riktigt. men min tid med pengar insatta var kort.... :)

 

jag satte in 200kr typ 26$ på ladbrokes och tänkte lira lite bara :P

 

jag är studerande så jag har helt enkelt inte råd med så mycket men jag tycker poker är kul och har läst mycket och kikat på en del filmer :)

 

iaf. jag vann och kom 2a ni några 5$+1$ 5spelares. förlorade ingen och tog mig snabbt upp till en bit över 50$ sen upp en bit till men kommer inte riktigt ihåg vad jag lirade då.

 

sen drabbades jag av övermod :)

 

torskade några 10$ och sen 2st 5$ lirade 3st 1$multi och sen var jag helt gul :)

 

helt enkelt ingen bra strategi :) nästa gång jag sätter in pengar ska jag spara ihop lite mer innan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min fraga till er mer erfarna spelare... hur stor Bankroll matse man ha for enbords SNG. Skall man ha 100 gr inkop? Eller maste man ha annu mer?

 

Jag har hört siffror som 20x eller 30x inköp bollas runt. 100x inköp är mer än gott och väl, men det finns inga som helst nackdelar med att ha en stor bankrulle. Du kan nog säkert flytta upp, bara du har skickligheten som krävs också. Personligen tror jag att du har det, för du visar enastående resultat. Jag brukar landa itm i 50% av mina SNG's, och jag brukar vinna ungefär 50% av itm. Vinner ungefär 25% av mina SNG's alltså, och det är ett resultat jag är nöjd med. Dina resultat är enastående! Keep up the great work!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antar att de e lite tidigt för att anta att de kommer fortsätta gå så här bra.

Antagligen bara haft en fin början,,

Förlora nyss den 11e turneringen,,

Fick AA och bettade ganska stort, en vart med å såg floppen

Floppen kom K 6 8

Han satsade lite, hmm tänkte ja par i kungar å en kicker?

så ja höjde å han höjde igen. Hmm hm bäst att passa sig.

Tog det lungt fram till rivern och det visade sig att han hade pocket 6or,

Det kostade mig ungefär hälften av chipsen, blev lite sur å försökte dubbla på nästa bra hand ja fick men de gick inge vidare,,

Usch ja hatar AA ibland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten formsvacka där i slutet ;/

men det har ändå gått +10,5$ i gjenomsnitt, undrar om de e stor skillnad mot att spela 10-1 :)

 

Här har vi ju åter situationen med för litet urval, själv har jag haft ett åtminstone två stycken sådana där vinststräckor, men också en motsvarande förlustperiod (alltså inte kommit ITM på 10 SnG i rad, vilket inte är lika kul som det låter). Om du har en 10-20 inköp så tycker jag definitivt att du ska hoppa upp till 10+1 eftersom det sällan är någon större skicklighetsskillnad på motståndet där, plus att den enormt förbättrade rakesituationen mer än väl kompenserar det.

 

Ett mycket bättre sätt att utvärdera hur bra du är är att posta i HH-forumet och diskutera. Om du hela tiden anser att dina spel är bra och har klart för dig varför de är bra, så är du antagligen bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min winning streak är över ;/ gick nog lite för bra i början,, men efter 20 turneringar så gick jag iaf +120$

fördubblade alltså de 120$ ja satsade, de e ju inte helt fy skam ändå. men kör jag 20 till så kommer de nog gå sämre,, om ja nu inte lyckas me en sån start som de blev nu.. men de tvivlar ja på 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Uppar den här gamla tråden igen.

 

Hur många inköp tycker ni behövs för middle limit sngs (typ $50-5 eller $100-10)? Räcker det verkligen med 30 inköp? Att det krävs fler inköp än vad det gör på lägre nivåer är väl rätt självklart, men hur många fler?

 

Skulle det funka att köra såhär?

$30-3 ---- 30 inköp ($990)

$50-5 ---- 40 inköp ($2200)

$100-100 - 50 inköp ($5500)

 

Eller är det fortfarande för få?

 

Mitt mål är att kunna grinda och multitabla på en nivå och samtidigt känna mig rätt så säker på att inte gå gul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...