Gå till innehåll

Dålig på datorer!


kentAA

Recommended Posts

Jag har precis köpt en bärbar "Packard Bell" och en trådlös "d-link" router, så jag kan surfa och spela i hela hemmet utan kabelgravar. Till problemet nu: När jag sitter och spelar/surfar så förvinner min signal och hela spelet/surfningen stannar upp, så jag får trycka på wlan knappen så att den tar upp signalen igen och det är inte så roligt om man sitter i en monsterpott blir sitting out för tiden har gått ut.

Är det någon inställning jag måste ställa in på datorn eller är routern kass?

Är väldigt tacksam för hjälp :heart:

 

Prisklass på varorna:

 

Dator: 10 000kr (Packard bell)

Router: 600kr (D-LINK)

 

Är det något mer ni vill veta för att kunna hjälpa mig så skriv, TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sitter och spelar/surfar så förvinner min signal och hela spelet/surfningen stannar upp, så jag får trycka på wlan knappen så att den tar upp signalen igen och det är inte så roligt om man sitter i en monsterpott blir sitting out för tiden har gått ut.

Är det någon inställning jag måste ställa in på datorn eller är routern kass?

 

Är det något mer ni vill veta för att kunna hjälpa mig så skriv, TACK!

 

vars sitter "wlan knappen"??? kör du på batteri på laptopen? skriv gärna ner exakt vilka produkter du har, modellnamn etc!

men om jag förstår dig rätt så löser det sig efter du tryckt på "wlan-knappen" eller? låter som om din laptop går ner i någon form av strömsparar läge....

men som sagt mer info om du inte hitter lösningen själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittar ni info om datorn:

 

länk itll packardbell.se

 

Med kabel funkar det utmärkt, men jag vill inte ha kabel :?

 

Här hittar ni info om routern:

 

länk till dlink.se

 

När jag kikar på "antennen" nere i hörnet på skärmen och sätter musen på den står det att det är full mottagning 54Mbit/s.

 

Bredbandsleverantör: Telia 24/1mbit

 

Jag har inga problem med stationära datorn så telia sköter sin del iallafall..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sitter och spelar/surfar så förvinner min signal och hela spelet/surfningen stannar upp, så jag får trycka på wlan knappen så att den tar upp signalen igen och det är inte så roligt om man sitter i en monsterpott blir sitting out för tiden har gått ut.

Är det någon inställning jag måste ställa in på datorn eller är routern kass?

 

Är det något mer ni vill veta för att kunna hjälpa mig så skriv, TACK!

 

vars sitter "wlan knappen"??? kör du på batteri på laptopen?

skriv gärna ner exakt vilka produkter du har, modellnamn etc!

men om jag förstår dig rätt så löser det sig efter du tryckt på "wlan-knappen" eller? låter som om din laptop går ner i någon form av strömsparar läge....

men som sagt mer info om du inte hitter lösningen själv!

 

jo nu vet vi vilka produkter du använder iaf men som sagt lutar åt mjukvaru problem...

har du uppdaterat routerns firmware? har du kanske nån brandvägg som "bråkar"? får du någon form av felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer info:

 

Det händer både när jag har strömkabeln i och när jag kör med batteri.

 

WLAN knappen sitter längst upp ovanför alla knappar(Wifi-i på den), bredvid den är det en knapp som det står ECO antar att det är strömbesparning(inte intryckt).

 

Inga lampor slocknar, inga fel meddelanden.

 

Har norton virus/brandvägg det följde med datorn, kommer meddelande ifrån den men inget som sammanhänger att spelet slutar fungera.

 

Bra att du säger till, är det något mer.

 

Är det något jag lär ladda hem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm ska ta mig en funderare över natten och försöka komma ihåg den här tråden i morgon, men det låter som sagt som mjuvaru fel, och mitt starkaste tips är routerns.

 

Testa kontakta d-link för mer infomation, för ja vet många som har dessa problem. Norton är ju ingen höjdare egentligen för något datorsystem, så de skulle jag bytt i alla fall om jag vore du ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer info:

Det händer både när jag har strömkabeln i och när jag kör med batteri.

WLAN knappen sitter längst upp ovanför alla knappar(Wifi-i på den), bredvid den är det en knapp som det står ECO antar att det är strömbesparning(inte intryckt).

Inga lampor slocknar, inga fel meddelanden.

Har norton virus/brandvägg det följde med datorn, kommer meddelande ifrån den men inget som sammanhänger att spelet slutar fungera.

Bra att du säger till, är det något mer.

Är det något jag lär ladda hem?

 

ok, har aldrig använt Packard Bell som du kör med men det låter som om den vill "spara ström" och därmed avaktivera WLAN:et. vilka förinstallerade program hade/har du på burken som kan tänkas köras?

 

jag vet att Dell har ngt liknande strömsparar program där man kan ställa in liknande saker som du behöver, men där gick det att "låsa" WLAN:et till ALLTID på vilket jag antar att du vill. kolla upp vilka program som körs i bakgrunden/längst ner till höger/aktivitetshanteraren, sen kanske även Packard Bell har nån form av support som du kan fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar som om tidigare problem löst sig.

 

dock skall jag försöka hjälpa en vän med sin laptops "försvunna cd-drive". windows hittar alltså ej cd-läsaren, det går att mata ut skivsläden och stoppa in skivor men eftersom windows ej hittar läsaren så kommer jag inte längre...

 

kan vara så enkelt att den blivit avaktivierad via bios/windows/etc dock undrar jag hur man ev lättast felsöker en laptop...

 

på stationära brukar det väl vara tryck på/håll in del-knappen vid uppstart för att komma in i bios, är det samma på laptops? tror det är en HP laptop av äldre modell.

 

som sagt tacksam för ev idéer och tankar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar som om tidigare problem löst sig.

 

dock skall jag försöka hjälpa en vän med sin laptops "försvunna cd-drive". windows hittar alltså ej cd-läsaren, det går att mata ut skivsläden och stoppa in skivor men eftersom windows ej hittar läsaren så kommer jag inte längre...

 

kan vara så enkelt att den blivit avaktivierad via bios/windows/etc dock undrar jag hur man ev lättast felsöker en laptop...

 

på stationära brukar det väl vara tryck på/håll in del-knappen vid uppstart för att komma in i bios, är det samma på laptops? tror det är en HP laptop av äldre modell.

 

som sagt tacksam för ev idéer och tankar!

 

Jag hade precis samma problem med min dator, jag fick kalla in en kompis och han fick gå in i BIOS och göra vissa ändringar.. Allt började med att jag uppdaterade en drivrution för spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...