Gå till innehåll

Vad betyder olika pokertermer?


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 430
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Varningar utdelade för OT

 

OT= Off Topic

 

Så om någon moderator skriver "Varningar utdelade för OT" gällande dina inlägg så betyder det att dom tycker att du inte hållt dig till ämnet. Dom ger dig då en varning för detta. Sen beror det på forumets regler, men efter ett par varningar så kan man bli avstängd om det är så att man inte skärper sig. Men det är snarare en "forumterm" än en pokerterm.

(Det är viktigt att hålla sig till ämnet då det annars blir det väldigt svårt att hitta relevant information på forumet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst om pfbb i olika poker sammanhang. Typ jag har vunnit 5pfbb/100 eller nåt, vad menas??

 

 

Edit: kan även ha varit 5bb/100 eller liknande..

 

Det du kanske sett är ptBB/100 vilket om jag inte är ute och cyklar är PokerTracker BigBlinds/100. Dvs hur många PTBB du tjänar per 100 spelade händer.

 

BB/100 är då antalet BigBlinds per 100 händer du tjänar.

 

Skillnaden har jag för mig är att PTBB = 2 vanliga BB.

 

Har jag fel får väl någon räta mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svära, men tror du har rätt. Det är väl som så, att PT (Poker Tracker) räknar Big Bets, som man gör i FL. Dvs en Big Bet är 2 Big Blinds. Iaf var det förr (när FL var mer mainstream) vanligt att man skiljde dem åt genom att skriva den ena i gemener och den andra i versaler. Tror BB = big bet och bb = big blind, men osäker. Det där har glömts bort nu, så det är rätt meningslöst iaf att skriva BB och bb i olika betydelse, men det gör jag ändå. :)

 

Nåja, PT räknade BB, inte bb. Så även i NL, där det inte finns några BB, och man vanligtvis alltså räknar i bb. Därav förvirringen.

 

Det är min teori iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, Vad betyder BRM och mtt's?

 

Edit: googlade lite och BRM är bank role management vad används det för?

 

hittade den här länken

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Är det bara hur mycket pengar dom rekommenderar man ska sattsa innan man börjar spela?

 

Men en förtydligan uppsakttas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MTTs betyder MultiTableTournament dvs en turnering.

 

 

De menar nog antalet inköp du bör ha för den nivån du spelar på när det gäller NL, dvs om $100BB är maxinköpet och det står 15 så menar de att man bör ha $1500 i "bankrulle".

 

Och när det står BB så menar de att man bör ha X antal Bigbets i bankrulle för att spela en viss nivå FixLimit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BRM är allt som handlar om hur du hanterar dina pengar i relation till de risker du tar. Hur stor del av ditt kapital du satsar på en viss typ av turneringar, tex. Typiska tumregler som "spela aldrig turneringar vars inköp är högre än din BR/100" är ett typexempel. BRM är en form av riskhantering kan man säga. Rekommenderar starkt att du läser in dig på ämnet. Det är en av de viktigaste kunskaper du kan ha inom poker. Har du dålig BRM så kommer du aldrig att långsiktigt tjäna pengar på poker, om du så är världens bästa pokerspelare.

 

MTT då? Multi-Table Tournament. Dvs alla turneringar med mer än ett bord. Men, det är inte alla flerbordsturneringar som kallas MTT. SnG (Sit and Go) är oftast ett bord, men det finns även flerbords-SnG. Egentligen kan ju dessa också ses som MTTs, men de brukar bara kallas SnGs iaf.

 

Vanligen görs distinktionen mellan SnGs å ena sidan (som startar när den uppnått det förbestämda antalet anmälda spelare) och MTT å andra sidan (som startar, oavsett antal anmälda, vid en förbestämd tidpunkt). Det är inte en helt lyckad distinktion.

 

Förr gjordes distinktionen mellan MTT och STT (Single-Table Tournament). De senare är nästan uteslutande av SnG-typ, men man kan ju tänka sig STTs som har en bestämd starttid och en cap på 9-10 spelare. Verkar knasigt dock.

 

För att lätta på den förvirring jag kanske skapat genom detta röriga inlägg: MTT avser (vanligtvis) en flerbordsturnering med en bestämd starttid. Till skillnad från en SnG som startar först när alla platser (hur många de nu må vara) är fyllda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...