Gå till innehåll

NLT - SnG, JJ på bubblan


Recommended Posts

Tony Tyson har varit relativt aggressiv men ställer absolut inte med any two här.

 

Level VI (100/200)

Seat 1: Myssion (3505 in chips)

Seat 2: BigBadDevil (3825 in chips)

Seat 3: jvcap (1885 in chips)

Seat 5: Tony Tyson (4285 in chips)

Myssion: posts small blind 100

BigBadDevil: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [:Jd::Jh:]

jvcap: folds

Tony Tyson: raises 4085 to 4285 and is all-in

Myssion: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu har fattat SnGPT rätt så blir det $EV+ (minimum edge 0.5) först när han ställer med mer än 23% av sin HD (vilket motsvarar 22+,A2+,KJo+,K9s+,QJs) . BB är dessutom kvar och skall säga sitt, risken att han också skall syna borde vara väldigt liten eftersom han i stort sett är garanterad en ITM-plats om vi synar). Så frågan vi måste ha svar på är om Tony ställer med mer eller mindre än 23% av sina händer.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn, JJ är en monsterhand på 4 personer. Man måste våga ta syn med monsterhänder på bubblan.

 

Men sluta jamsa dig, det finns gott om situationer där "monsterhänder" är helt korrekt att lägga i en SnG.

 

Att lägga KK

 

Det handlar inte om att "våga". Det handlar om att maximera $EV.

 

Det är bara 3 händer du inte vill se AA KK QQ och 2 händer du inte gillar AK och AQ resten av händerna FI ställer med är du stor favorit mot.

 

Stor favorit är inte nödvändigtvis tillräckligt.

 

Mot två överkort är du svag favorit

 

Svag favorit är ännu mindre tillräckligt än stor favorit.

 

och det finns också en ganska stor möjllighet att minst ett av hans kort är J eller lägre.

 

Det är inte givet att det är korrekt att ta en syn mot ett överkort + ett underkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu har fattat SnGPT rätt så blir det $EV+ (minimum edge 0.5) först när han ställer med mer än 23% av sin HD (vilket motsvarar 22+,A2+,KJo+,K9s+,QJs) . BB är dessutom kvar och skall säga sitt, risken att han också skall syna borde vara väldigt liten eftersom han i stort sett är garanterad en ITM-plats om vi synar). Så frågan vi måste ha svar på är om Tony ställer med mer eller mindre än 23% av sina händer.

 

//Matte

 

Tack för en bra analys.

 

Jag tror att han är nååågot (men inte mycket) lösare än sådär. DOCK så är jag tveksam till om han skulle ställa med t.ex. AK/AA/KK/QQ här, så man får eventuellt räkna bort dem från hans HD, och då blir det lite annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu har fattat SnGPT rätt så blir det $EV+ (minimum edge 0.5) först när han ställer med mer än 23% av sin HD (vilket motsvarar 22+,A2+,KJo+,K9s+,QJs) . BB är dessutom kvar och skall säga sitt, risken att han också skall syna borde vara väldigt liten eftersom han i stort sett är garanterad en ITM-plats om vi synar). Så frågan vi måste ha svar på är om Tony ställer med mer eller mindre än 23% av sina händer.

 

//Matte

 

Hur stor del av gångerna innebär det att vi måste vinna vid syn för +$EV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Får först o främst tacka dig Myssion för din ständiga hunger på att förbättra din sng-strategi, och framförallt genom att du förmedlar dina tankar genom detta forum. Mina favorit-trådar här på forumet.

 

Jag är helt med på att slänga KK i ditt tidigare exempel.

 

Däremot är det inte autofold med JJ i detta fall.

Kan vi vara "säkra" på att chipleadern inte ställer med aa-qq (Mycket konstigt/genialt agerande isf) så borde det vara $ev+ på att ta en syn i detta läget. JJ mot a + underkort ligger väl i snitt på 70/30 i din favör. Och med tanke på att vi endast behöver 67% så är det ju syn. Med underpar så leder vi med 82/18.

 

Min bedöming är iaf att killen i detta fall sitter med underpar (82/18) eller A+underkort.

 

Mao: SYN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppenbalrigen en hel del at lära om SnG-spel. Trodde inte att men skulle spela så himla annorlunda. Fortsätt diskussionen!

 

En uppdubbling av marker är i detta skede inte i närheten av motsvarande en uppdubbling av väntevärde mätt i $.

 

Enligt ICM är vår stack vid fold värd ca 25% av den totala prispotten, men vid en uppdubbling blir den bara värd ca 37% (den som vinner turren får ju bara 50%, så ju fler marker vi får desto mindre värda blir de). Så om vi tar en coinflipp här där vi är marginella favoriter, så kommer vi i 50% av fallen att (i snitt vid sådana här situationer) att vinna 37% och i 50% av fallen vinna 0%, alltså i genomsnitt 18.5%, vilket är långt mindre än om vi foldar.

 

Så ofta är det korrekt (på bubblan) att vara väldigt tajt när det gäller att syna, och därmed också ofta korrekt att vara väldigt aggro när det gäller att ställa (beroende på stackstorlekar m.m. förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Får först o främst tacka dig Myssion för din ständiga hunger på att förbättra din sng-strategi, och framförallt genom att du förmedlar dina tankar genom detta forum. Mina favorit-trådar här på forumet.

 

Jag är helt med på att slänga KK i ditt tidigare exempel.

 

Däremot är det inte autofold med JJ i detta fall.

Kan vi vara "säkra" på att chipleadern inte ställer med aa-qq (Mycket konstigt/genialt agerande isf) så borde det vara $ev+ på att ta en syn i detta läget. JJ mot a + underkort ligger väl i snitt på 70/30 i din favör. Och med tanke på att vi endast behöver 67% så är det ju syn. Med underpar så leder vi med 82/18.

 

Min bedöming är iaf att killen i detta fall sitter med underpar (82/18) eller A+underkort.

 

Mao: SYN

 

I just den här handen tycker jag att det är syn. Dels för att han är tillräckligt lös med sin ställ HD, men till störst del för att man mer eller mindre garanterat kan räkna bort de starka händerna från hans HD.

 

Jag ville bara poängtera att de första två postarnas argument inte var särskilt relevanta (även om de kanske ledde till rätt slutsats).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...