Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

NLT 0.5/1 på B2B

Jag har ca €100 och fi har närmare €200.

Får JJ i sen position. Alla har limpat till en snubbe som minihöjer i mittenposition. Fi sitter direkt till vänster om minihöjaren och synar. Jag sitter direkt till höger om fi och höjer upp till 10. Minns inte hur det var med limparna men jag tror att alla lägger sig fram till minihöjaren som synar.

Fi väljer att höja upp till €30.

Jag sätter honom nu på AK eller ett mittenpar som försöker representera AA eller KK och trycker all in rätt så snabbt. Fi synar efter en kort betänktetid. Minihöjaren är jag inte orolig för eftersom han bara synar. Han har troligtvis en suited connector eller ett lägre pp än JJ. Tror ni mitt spel är korrekt?

Jag har ingen read på fi:s HD men han verkar absolut inte übertight och är helt klart benägen att göra moves och har inget emot att spela stora potter av vad jag sett hittills.

Postad

Mina erfarenheter är att Fi i detta fall sitter på AA, KK och kanske AK och därför skulle jag förmodligen folda preflopp när du blir reraisad.

Så, nej, JJ är nog inte favoriten här.

Postad

Är du fi? :lol: Nej, du borde väl sitta till vänster om båda två?

Tumregeln i dessa situationer lyder "limp-reraise = AA/KK". Du har ju inte odds för en syn och hoppas på set så det är ju fold eller all in som gäller. Har du tur är du knapp favorit. Har du otur är du i princip död.

Men nu antar jag att han foldade eller att du vann en showdown mot AK eftersom du formulerar dig som du gör. Men jag tycker ändå det är ett dåligt spel med JJ.

Postad

Ja, självklart satt jag till vänster om fi! ;)

Ja, jag pushade all in och han synade. Det kom en K på brädan men resten var blankt. Jag vann mycket riktigt potten och han hade alltså troligtvis TT eller lägre. Alternativet är en skumt spelad AJ eller AQ.

Jag var faktiskt rätt säker på att jag var favorit här. QQ+ var givetvis en risk, men jag bedömer den som liten. Anledningen är att det var 4-5 pers i potten och fi verkar kompetent. Min bedömning är att han är mer lös än tight även om jag som sagt inte hade någon säker read på honom.

Dessutom var han aggressiv och höjde rätt stort och mycket.

Därför har jag mycket svårt att tro att han bara skulle syna en minihöjning med 4-5 pers i potten. Det fanns ingenting som talade för att det skulle komma en höjning av någon annan kring bordet eftersom det var ett rätt passivt spel, så det verkar vara en onödig risk som jag har svårt att tro att en kompetent fi skulle ta. Ett högt pocketpar bleknar ofantligt när 4-5 pers ser floppen och det tror jag fi är högst medveten om här.

Att säga att jag inte hade någon read var väl iofs lite felaktigt. Men min read var knappast jättesäker. Jag pushade mest med tanke på hur satsandet hade gestaltat sig men även lite på min osäkra read av fi som kompetent, aggressiv och halvlös.

Jag bedömde att jag antagligen var 80% favorit eller att det var en slantsingling med mig som knapp favorit. Givetvis är båda situationerna gynnsamma och därför satsar jag rubbet. Jag hade självklart gjort det även om jag visste att han hade AK.

Edit: Mot en erkänt tight och passiv spelare hade jag givetvis slängt mig illa kvickt. :)

Postad

Hmm först skrev du att du inte hade någon read på fi förutom att han inte var ubertight...

Har man inga reads så kan man inte påstå att man är säker på att han inte har QQ+ i detta läge.

Postad

Anledningen till att jag är hyfsat säker på att jag leder är att jag, åtminstone hittills, har uppfattat fi som kompetent. En kompetent spelare synar sällan med QQ+ i ett läge då han med största sannolikhet kommer få syn av 4-5 st slumpartade händer, vilket var fallet här. Fi visste ju självklart inte att jag (eller någon annan) skulle höja så han måste utgå från att alla andra skulle syna också eftersom alla fick riktigt bra pottodds.

Observera alltså skillnaden mellan en tidig syn-reraise och samma sak i sen position med många som har synat innan.

Det var alltså mer situationen än min read på fi som övertygade mig. Men om jag hade uppfattat fi som väldigt tight eller oerhört passiv hade jag givetvis kunnat hitta läggningen. :)

Postad

Folk verkar inte förstått att Fi till att börja med kallsynade en minihöjning efter att två personer innan limpat, och riskerar att få med väldigt många spelare i potten väldigt billigt. Skulle han göra så med AA/KK/QQ? Det tror jag inte.

EDIT: Stavfel :)

Postad
Folk verkar inte förstått att Fi till att börja med kallsynade en minihöjning efter att två personer innan limpat, och riskerar att få med väldigt många spelare i potten väldigt billigt. Skulle han göra så med AA/KK/QQ? Det tror jag inte.

Han hoppas väl att nån i sen position ska bli frestad att slå upp ordentligt. Självaste Doyle Brunson föreslår det i Super System II. Han gillar att limp/raisa med AA/KK. Iofs gör han det med andra händer också ibland för att inte bli för lättläst men...

Dessutom känns din analys väldigt färgad av resultatet. :)

Postad

hade han haft AA/KK så hade det väll bara varit att gratulera för ett korkat spel. han synade som sagt enbart en miniraise med limpare före, inte speciellt ultimat spelat med AA/KK mao, därav så bör inte de händerna vara ett alternativ...

edit :det hade visst redan blivit sagt..

Postad

Han hoppas väl att nån i sen position ska bli frestad att slå upp ordentligt. Självaste Doyle Brunson föreslår det i Super System II. Han gillar att limp/raisa med AA/KK. Iofs gör han det med andra händer också ibland för att inte bli för lättläst men...

Dessutom känns din analys väldigt färgad av resultatet. :)

I position när en spelare redan har minraisat? Har inte läst SS2 men det låter konstigt.

Postad

Dessutom känns din analys väldigt färgad av resultatet.

Detta var absolut inte en limp/raise. Detta var en kallsyn av dubbling efter att två personer limpat. Jag kan lova att Doyle inte rekommenderar detta spel med AA/KK.

Postad

Dessutom känns din analys väldigt färgad av resultatet.

Detta var absolut inte en limp/raise. Detta var en kallsyn av dubbling efter att två personer limpat. Jag kan lova att Doyle inte rekommenderar detta spel med AA/KK.

Möjligt. Men minraise preflop är väl bara att dubbla blindsen? Det är väl i princip att limpa? Fast jag håller med om att man nog inte bör "limpa" i sen position med AA/KK efter att många redan är inne i potten. Det är nog inte det Doyle menar direkt. Dessutom funkar det inte så bra på låga bord eftersom folk i regel inte är tillräckligt aggressiva med andra händer.

Nåväl. Min erfarenhet är att folk spelar AA/KK så jäkla konstigt och att det ofta brukar se ut ungefär så här.