Gå till innehåll

Jag är spelberoende. Så enkelt är det.


Mascot

Recommended Posts

Jag började spela poker för lite drygt 2 år sedan på nätet, i första hand på Unibet. Har periodvis vunnit en del pengar och av och till cashat ut 4-5 tusen efter att ha gått in med 500 kr eller en tusenlapp. Jag spelade tight och bra i SnG's och kom ofta bland pengarna. Nästan hela tiden.

 

Jag har läst mycket pokerböcker och anser mig vara en mycket god ABC-spelare. I början gick det bra, jag spelade BRA poker under långa perioder och gick en del plus. Jag tiltade sällan och kände att jag hade hyfsad kontrol på min egen förmåga att lämna en session eller helt enkelt ta en länge paus med pokern. Vilket jag också gjorde av och till i början.

 

Sedan började TILTEN. En bestående TILT som nu har varat i över ett år. Jag går in med pengar, spelar upp mig till ibland 3-4 ggr insättningen. För att sedan TILTA bort allt, gå in med mer pengar, och mer.. och mer.. och mer. "Snart vänder det" , "vid 230 euro skall jag casha ut" "bara 5 händer till.." osv osv osv

 

Sista halvåret har varit ett helvete. Var och varannan session har slutat i ordentlig TILT och jag har ständigt klivit upp i nivå för att kunna "vinna tillbaka snabbare". Jag började spela på NL 0.25/0.50 vilket jag gjorde under den mest positiva tiden. Jag klev över till NL 0.50/1 efter ett tag, sedan till 1/2, ibland 2/4 beroende på hur mycket pengar jag hade på kontot. När insättningarna sedan landade på över 1000 euro åt gången så hände det också att jag hamnade på 5/10 och 10/20.

 

Kunskaperna på den nivån har jag definitivt inte, men efter att ha spelat bort ca 65.000 SEK på ungefär ett års tid så hamnade jag i en situation där min ABC-poker och mitt tålamod räckte allt kortare tid innan TILTEN slog till. Enda sättet att avbryta tilten är när kontot är tomt, så enkelt är det har jag själv konstaterat. In med 500 EUR på 2/4, backar 400 på en kvart.... "Kom igen, bara träffa EN monsterhand på 5/10 så är jag plus minus noll igen"... Dessa tankar snurrar ofta runt i huvudet.

 

Det sjuka är att jag nästan VET med 100% säkerhet att mitt tålamod och min tight agressiva ABC-poker funkar bra för mig direkt när jag sätter mig ner vid ett pokerbord. Går stadigt plus 8 ggr av tio DIREKT när jag sätter med. Tyvärr krävs bara 1-2 bad beats på halvstora potter för att TILTEN skall infinna sig. Då höjs det stadigt med skithänder och jag BLUFFAR helt plötsligt vilket jag sällan gör (faktiskt) annars...

 

För några veckor sedan så var det helt enkelt dags att komma ur garderoben. Min sambo och min bästa vän var tvungna att få veta. Det var jobbigt att berätta, även om sambon har misstänkt det länge. Hon har även nämnt det förut i något sammanhang när vi grälat, men det har liksom aldrig kommit till saken de gångerna.

 

Nu har jag gett henne mitt ID-kort, mitt VISA-kort och... tyvärr har jag ju även möjligheten att sätta in kontanter på banken.

 

Det hände för några dagar sedan, tyvärr. Jag har till dess hållit upp med pokern i nästan en månad, avslutat konton osv, och det hela har känts väldigt bra. 809 EURO (7500 SEK) TILTADE jag bort på en dag på jobbet efter att givetvis har varit uppe och vänt på drygt 17000 SEK och sagt till mig själv "bara ett par händer till och sedan casha ut!!! NU!!!"

 

Pokern har ju tagit mycket tid av mina barn (vi har två barn tillsammans) och allt annat som intresserar mig (har många andra intressen) har hamnat i skymundan.

 

Hela mitt liv har bara handlat om hur jag skall ljuga för att förklara att pengar försvinner här och där. Privata skulder måste "bortföklaras", konstgjorda utbetalningar. Insättningar på kontot med fejkade "pokermeddelanden" på kontoutdraget arrangeras för att visa för min sambo att jag "vunnit" pengar eller gått plus minus noll så det "spelar väl ingen roll att jag spelar, eller?"

 

Nu har jag en gång för alla insett att jag måste sluta.

 

Jag måste, måste, måste sluta.

 

Det finns folk som spelat bort sina hus, hundratusentals kronor, förlorat familj och fru. Jag är LÅNGT ifrån där. Jag har spelskulder på runt 40 TUSEN.

 

Min sambo och jag skall gifta oss i höst. Hon vill fortfarande det (jag friade på nyårsafton för snart 2 år sen) och jag är tacksam för att jag inte fallit djupare än jag har. Jag har vänner och familj som älskar mig. Jag har hundra saker som jag tycker är ROLIGARE än poker som jag skall ta tag i. Jag måste hitta tillbaka till mitt liv som det var innan pokern.

 

Tack alla som läser. Ge mig gärna tips och råd. Har ringt en stödlinje och det känns bra. Andra spelberoende här får gärna höra av sig...

 

Jag hoppas en dag i framtiden kunna återuppta pokern då jag ju givetvis tycker det är kul, men det finns inga garantier för det.

 

Jag har haft känslan förut av detta undermedvetet. Jag spelade periodvis onödigt mycket blackjack när jag var ute på krogen, jag spelade en hel del på sport på unibet också innan pokern kom... Mer än normalt har jag fattat nu. TACK OCH LOV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att du har ABC-poker-skills och de räcker rätt långt på lägre nl games MEN det är uppenbart att du saknar helt fundementala bankroll kunskaper och har problem med självkontrollen, två egenskaper som är minst lika viktiga som poker-skillsen.

 

Pokern har ju tagit mycket tid av mina barn (vi har två barn tillsammans) och allt annat som intresserar mig (har många andra intressen) har hamnat i skymundan.

 

Hela mitt liv har bara handlat om hur jag skall ljuga för att förklara att pengar försvinner här och där. Privata skulder måste "bortföklaras", konstgjorda utbetalningar. Insättningar på kontot med fejkade "pokermeddelanden" på kontoutdraget arrangeras för att visa för min sambo att jag "vunnit" pengar eller gått plus minus noll så det "spelar väl ingen roll att jag spelar, eller?"

 

Men för helvete sluta genast med pokern. bortföklaras, fejkade, konstgjorda, läs det där och inse att det inte håller...

 

Lycka till med livet och spela mindre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är också något som förändrats på slutet. I början gick jag aldrig in med mer än 10% av min rulle i en session. På slutet cashar jag in 500 euro och sätter mig på 5/10 och gamblar.

 

Ja. Jag inser att jag måste sluta för gott. Tack och lov har jag häcken full just nu med annat, det är perfekt i "början" när man ska sluta, ungefär som att sluta röka på nya jobbet där man inte får röka någonstans alls. Perfekt helt enkelt.

 

Det första jag kommer förlora ifall jag inte lyckas sluta är min sambo och mina barn. Jag älskar dom alldeles för mycket för det.

 

Tack för att du lyssnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara skriva ett inlagg for att visa mitt stod. Tror du ar inne pa ratt vag med stodlinje etc. Jattebra att du pratat med din sambo ocksa! Du har kommit till ratt slutsats nar du sager att du inte ska spela mer.

 

Men sluta inte med att ta emot hjalp! Forsok komma till en stodgrupp som verkligen kan hjalpa dig. Jag vet att det ar svart att fa ordentlig vard men ge inte upp! Sok det stod du sjalv tycker du behover - av myndigheter, nara och kara.

 

Det kommer sakert en massa inlagg i den har traden som sager att du ska forandra din spelstil, boktips m.m. Lyssna inte till de raden, vad du an gor! Lagg bara ner pokern. Stall in dig pa att inte spela en enda giv mer i hela ditt liv, inte ens playmoney, varken online eller live. Det ar bara onodigt att satta dig sjalv pa prov.

 

Lycka till! Vi haller tummarna for dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till med ditt försök att sluta, då det verkligen syns att du tappar proportionerna vid spelbordet. Återkom gärna hit och berätta hur det går för dig, då jag tror att det finns fler personer här som behöver inse samma sak och som gärna ser att det går att bryta mönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om du är på rätt väg i alla fall. Tycker det är mycket modigt av dig att till slut berätta för vänner och fru. Vet folk som inte berättat och det har slutat ännu värre. Hoppas allt löser sig och tänk på att 40 000 är inte så mycket och det finns bra mycket viktigare saker i livet än pengar och poker. De två ensamma gör ingen lycklig. Lycka till i fortsättningen

 

/ marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt att tänka på är givetvis också att även en vinnande spelare kan vara spelberoende. Det finns många här på PF.nu, inklusive mig själv, som garanterat spelar för mycket poker men framförallt även tänker för mycket poker. Personligen spelade jag i princip varje dag från i höstas till nu i sommar och man märker att man inte bara spelar utan även tänker alldeles för mycket poker. Själv tog jag ett pokerbreak nu under fotbolls VM (snart 6 veckor) och måste säga att det är bara nyttigt att tänka på annat.

 

Du bryter som du beskriver mot den mest grundläggande regeln av alla och den som visar inte bara beroendesymptom utan även missbrukarsymptom. Spela bara för pengar du har råd att förlora. Att du nu har höjt dina stakes inte bara från 0.25/0.50 till 10/20 utan höjer dem till stakes långt mycket viktigare än pengar, nämligen din sambo och dina barn borde få dig att tänka till igen. Kan du inte göra det framför datorn så ta bilen, åk ut i skogen eller sätt dig på en klippa vid vattnet där du är helt avskärmad från omvärlden och tänk igenom din situation och vad du egentligen vill.

 

 

När det gäller att sluta spela tycker jag personligen att man ska trappa ned gradvis med sitt spelande istället för att sluta helt abrupt. (Har du följt trådar här på PF.nu eller vissa utvalda dagböcker om personer som vill sluta spela så har du säkert fått en bild av hur svårt det är) Att sluta för gott kräver normalt en omskakande händelse. För en spelberoende kan det vara att man blir vräkt, lämnad av hustru och barn etc och för en alkoholist kanske att man får en hjärtinfarkt, kör på ett barn rattfull etc. Med trappa ned gradvis menar jag att sluta spela poker, men att spela något annat liknande. Om du fortfarande känner att du måste få spela något tycker jag du kan hitta ett spel som inte handlar om pengar utan om exempelvis en ratingskala. Spela hjärter mot andra eller lär dig exempelvis att spela bridge på http://www.playsite.com. Det kostar inget men är ändå samma tillfredsställelse att vinna. (Dessutom är bridge ett roligare kortspel än att grinda poker (trots att jag är 27 ;) ). Jag tror att många av de som spelar bridge är beredda att hålla med mig.)

 

 

 

Från ett Gunnersfan till ett Man U fan skickas ändå ett stort lycka till! Det finns saker i livet som är långt mycket viktigare än fotboll :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från ett Gunnersfan till ett Man U fan skickas ändå ett stort lycka till! Det finns saker i livet som är långt mycket viktigare än fotboll

 

"People who say that football is a matter of life and death are mad - Football is much more important than that!"

 

Så det så!

 

Tycker för övrigt att förslaget om att ex-vis spela bridge istället var lysande! Det är faktiskt ett grymt intressant kortspel.

 

Lycka till och fortsätt att lämna ekonomin i sambons händer i största möjliga mån, ju svårare det är att komma åt pengarna, desto bättre. Öppna ett bankkonto som bara hon har dispositionsrätten till och för över alla dina pengar dit, så att du inte ens kan gå in på banken och föra över stålar till någon pokersajt, om suget skulle ta överhanden någon dag.

 

/Trogen Red Devil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg!

 

Det finns risker med pokern (och livet i allmänhet ;) )

bra att man kan läsa att det finns de som är (blir) medvetna om sina svagheter,

och då även kan ta tag i sig själv om det blir bekymmer.

 

Se detta som en värdefull och nyttig erfarenhet i livet.

Låt bli pokern, låt din blivande fru läsa ditt inlägg här och Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer ang bankrulleregler och självdisciplin. En spelares dilemma är att det inte spelar någon roll hur bra man är när man hamnar i kraftigt underskott och börjar jaga förluster. Mike Caro skriver nåt jag försöker ta fasta på: Försök inte komma tillbaka till break even efter förlust, det är helt enkelt fel att tänka så. Du är break even där du är just nu.

 

Sluta helt, 40K är inga pengar över en livstid eller ens på kort sikt! Se det som en näsbränna och var tacksam att du är så ärlig mot dig själv och din omgivning att du stoppar i tid. Glöm pengarna, de är inte värda att offra kärlek och familj för!

 

Stålarna svider just nu men tiden läker alla sår, kom tillbaka till livet och uppskatta det enkla, riktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för nick? 8-) Nej usch jag bara skoja såklart. Vad som jag tror fungerar bra är att skriva ner exakt hur du känner och mår när du precis spelat bort 10 lax, hur det känns att bränna 400€ på 15 minuter och försöka gambla för att gå +- 0. Beskriv all den ångest du känner timmarna efteråt, hur jobbigt det är att ljuga etc. Sen när du känner spelsuget så tar du fram din lapp och läser. Det borde dämpa suget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något vis är det tyvärr så att det är just dessa människor som gör att de som tjänar bra på poker tjänar så bra. Edgen hade varit så sjukt mycket lägre om folk kunde hantera sin bankroll samt inte tiltade på det sätt du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig driver en stödgrupp i Alingsås för spelberoende. Han är kunnig i ämnet och utbildad psykolog, rekommenderas varmt. Skicka iväg ett pm till SirGrunge här på pokerforum om du är intresserad så kan han ge mer info. Om du inte bor i närheten av Alingsås så borde det finnas fler, någonstans närmre, och tro mig - en stödgrupp full med folk som upplever samma sak som en själv är väldigt bra hjälp. Det är ett råd utöver de du redan fått som jag kan ge dig.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt inlägg Mascot!!

 

Jag känner igen mig i mycket av vad du skriver, oj oj!

 

Tycker du gjort ett starkt och bra beslut att lägga ned pokern helt, insatserna är för höga för dig, då menar jag inte 2/4 NL, då pratar jag om din fru, dina barn och dina vänner!!

 

Se för faaan till att du behåller dem som älskar dig, och att du inte rör ett internetpokerbord på läääääääääänge.

 

Lycka till i livet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg. Det skönaste att höra är väl att man inte är ensam, och framförallt få bekräftat att man faktiskt inte är dum i huvudet, det var den första rädslan jag hade med att berätta för bästa polaren, speciellt med tanke på att han spelar mycket poker (vinnande och ej spelberoende) och att vi tidigare analyserat en hel del poker osv, allt med framgångsrika resultat som följd...

 

Jag har spelat framgångsrik poker månader i sträck på NL 0.50/1, och jag vet att spelberoendet inte är ett problem bara för att man förlorar hela tiden. Det som många beskriver just med att man störs själv av att hela tiden TÄNKA poker är minst lika viktigt som pengarna. Barnen skriker och vill ha uppmärksamhet, men det får vänta för pappa är ledig idag och sitter och nöter poker i 5 timmar. Lunch? Oj, glömde det idag också.. :?

 

Att ta itu med andra intressen för fulla muggar kan jag verkligen rekommendera er andra som har problem.

 

Ok, poker är kul men bara för att oxfilé är gott så vill man inte ha det 7 dar i veckan eller??? ;)

 

Jag skall iaf inte spela mer, och sambon får ha hand om ekonomin ett bra tag nu. Jag hoppas jag inte får något mer återfall...

 

Dessutom , vad gäller pengarna så har jag kommit på ett bra tankesätt och det är enkelt: Tänk vad mycket annat kul jag kan göra för 7500 SEK, eller 15000 SEK eller vad nu inköpet som TILTAS bort är.. Resa, tjacka extra mycket kläder, festa extra mycket osv osv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till klubben, lycka till med att ta dig ur skiten, glöm det att du kommer plussa på nätet om du har tiltproblem och spelmissbruksproblem. Förr eller senare åker du dit igen, hur hårt det vet jag inte och det är väl inte mitt problem heller men förr eller senare sitter du med skiten i halsen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...