Gå till innehåll

Löneskillnader mellan män och kvinnor


Elvis

Recommended Posts

Är Pokerforum redo för en feministdebatt? Ja, vi får snart se. ;)

 

I debatten kring könsskillnader vad gäller lön, brukar den enda lösning som diskuteras vara att höja kvinnornas löner. Jag tror att en bättre (och mer rimlig) lösning är att sänka lönen för en massa överbetalda okvalificerade män. Det finns till exempel (manliga) gatsopare som tjänar mer än (kvinnliga) bibliotekarier.

 

En genväg för att jämna ut löneskillnaderna mellan könen kan kanske vara att ta in fler baltiska byggjobbare. Ta in 10.000 stycken och vips så kanske kvinnorna i Sverige tjänar mer i snitt än männen. Dock har jag svårt att tro att de partier som kallar sig feministiska tycker att det är en bra lösning. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många underbetalda kvinnor jobbar inom stat och kommun.

 

Sossarna med stödpartier har haft mycket lång tid på sig att höja just dessa kvinnors löner.

 

Varför har de inte gjort det? Kan det vara för att retorik och praktik inte går ihop?

 

Tittar man på mitt eget jobb så tjänar kvinnliga civilingenjörer mer än de manliga (försvarsindustrin).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En genväg för att jämna ut löneskillnaderna mellan könen kan kanske vara att ta in fler baltiska byggjobbare. Ta in 10.000 stycken och vips så kanske kvinnorna i Sverige tjänar mer i snitt än männen.

Det fungerar bra tils vi tar in 10.000 baltiska sjuksköterskor... ;)

 

Varför skulle just en gatsopare tjäna mindre än en bibliotekarie (man eller kvinna)?

Kanske för att bibliotikarieutbildningen är en 4-årig universitetsutbildning,

Bibliotikarier borde ha samma lön som civilingengörer, civilekonomer och läkare - oavsett kön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på hur man ser på saken, jag läste det som att gatsoparnas jobb är mindre viktigt och därför skulle ha lägre lön än en bibliotekarie.

Sen trodde jag alla nu för tiden visste att bara för att du gått längre i skolan/universitet så betyder det inte att du kommer tjäna bättre än alla andra, oavsett kön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många underbetalda kvinnor jobbar inom stat och kommun.

 

Sossarna med stödpartier har haft mycket lång tid på sig att höja just dessa kvinnors löner.

 

Varför har de inte gjort det? Kan det vara för att retorik och praktik inte går ihop?

 

Man skulle givetvis inte kunna höja dessa löner särskilt mycket eftersom det enklaste sättet att göra detta vore att höja skatter för en massa överbetalda privatsektormjäkare och överföra dessa pengar till personer som gör viktigare saker (offentliganställda), men detta skulle aldrig svenska folket ställa sig bakom. Lite märkligt. Om arbetarklassen skulle kunna ena sig vore allt mycket enklare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många underbetalda kvinnor jobbar inom stat och kommun.

 

Sossarna med stödpartier har haft mycket lång tid på sig att höja just dessa kvinnors löner.

 

Varför har de inte gjort det? Kan det vara för att retorik och praktik inte går ihop?

 

Man skulle givetvis inte kunna höja dessa löner särskilt mycket eftersom det enklaste sättet att göra detta vore att höja skatter för en massa överbetalda privatsektormjäkare och överföra dessa pengar till personer som gör viktigare saker (offentliganställda), men detta skulle aldrig svenska folket ställa sig bakom. Lite märkligt. Om arbetarklassen skulle kunna ena sig vore allt mycket enklare...

 

låter ju bra om alla kunde göra detta "viktiga arbete". eller är det så att privatmjäkarna kanske betalar deras löner redan i dagsläget?

inte så konstigt att folk inte har lust att betala för vissa saker som dom inte utnyttjar.. privata försäkringar vore mkt bättre.. det funkar på bilar så varför skulle det inte funka för vård osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla behöver inte exempelvis bra bilar, men alla behöver (och förtjänar!) bra vård.

Ok, hows about: Offentlig konst, bibliotek, vägar i Norrland, subventionerade lägenheter i Stockholm, utbildningar som inte leder till jobb, allmänt förståsigpåande om vad man får och inte får göra, etc. Är det också saker som alla behöver och förtjänar?

 

Imho, så verkar det som staten tagit sig ansvar långt utanför vad de faktiskt är bra på och rakear skiten ur samhället för att finansiera sin mastodontorganisation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte så konstigt att folk inte har lust att betala för vissa saker som dom inte utnyttjar.. privata försäkringar vore mkt bättre.. det funkar på bilar så varför skulle det inte funka för vård osv.

Alla behöver inte exempelvis bra bilar, men alla behöver (och förtjänar!) bra vård.

 

Huvudet på spiken Kubo. Handlar ju i grund och botten om vilket samhälle vi vill ha. Mycket kan man säga om GP och hans socialdemokrater men jag delar iaf åsikten att a_l_l_a ska ha rätt till sjukförsäkring etc etc...

 

Som tjänsteman i den offentliga sektorn, med nästan uteslutande kvinnliga medarbetare, och med ca 4 års universitetsutbildning kan jag säga att jag inte tjänar för fett med deg. Om nu det beror på att det är ett kvinnodominerat yrke eller ej, låter jag vara osagt men det svider lite när ens civ.ing-polare tar ett konsultjobb direkt efter utbildningen och tjänar 30k+...

 

jaja...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla behöver inte exempelvis bra bilar, men alla behöver (och förtjänar!) bra vård.

Ok, hows about: Offentlig konst, bibliotek, vägar i Norrland, subventionerade lägenheter i Stockholm, utbildningar som inte leder till jobb, allmänt förståsigpåande om vad man får och inte får göra, etc. Är det också saker som alla behöver och förtjänar?

 

Imho, så verkar det som staten tagit sig ansvar långt utanför vad de faktiskt är bra på och rakear skiten ur samhället för att finansiera sin mastodontorganisation.

Helt rätt! Vem fan behöver vägar. Vi åker ju ändå bara rensläde på snön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla behöver inte exempelvis bra bilar, men alla behöver (och förtjänar!) bra vård.

Ok, hows about: Offentlig konst, bibliotek, vägar i Norrland, subventionerade lägenheter i Stockholm, utbildningar som inte leder till jobb, allmänt förståsigpåande om vad man får och inte får göra, etc. Är det också saker som alla behöver och förtjänar?

Enligt min åsikt finns det vissa funktioner som varje anständigt samhälle bör erbjuda sina medborgare: Vård, utbildning, omsorg, rättsväsende, räddningstjänst, kommunikationer, kultur (exempelvis bibliotek) osv.

 

Att samhället har blivit jävligt otympligt och svåröversiktligt tror jag har andra förklaringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! Vem fan behöver vägar. Vi åker ju ändå bara rensläde på snön.

Ja, och på sommaren så kan ni gott stanna hemma och hugga ved inför den långa vintern. ;-)

 

Min poäng är att det är bra att en sån sak som sjukvård betalas gemensamt eftersom alla verkligen behöver den, men det är en väldig massa andra saker som bara några behöver men som betalas av alla. Jag tycker det verkar rätt rimligt att de prylarna huvudsakligen betalas av de som faktiskt vill ha/behöver dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! Vem fan behöver vägar. Vi åker ju ändå bara rensläde på snön.

Ja, och på sommaren så kan ni gott stanna hemma och hugga ved inför den långa vintern. ;-)

 

Min poäng är att det är bra att en sån sak som sjukvård betalas gemensamt eftersom alla verkligen behöver den, men det är en väldig massa andra saker som bara några behöver men som betalas av alla. Jag tycker det verkar rätt rimligt att de prylarna huvudsakligen betalas av de som faktiskt vill ha/behöver dem.

Jag anser nog ändå att alla medborgare i ett land har rätt till en viss standard oavsett var man bor, må det då gälla sjukvård, vägar,TV, telefoni osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser nog ändå att alla medborgare i ett land har rätt till en viss standard oavsett var man bor, må det då gälla sjukvård, vägar,TV, telefoni osv.

Beror väl på vart man lägger standarden, men samma sak på olika ställen kostar olika mycket per person, det finns inte en chans att någon har rätt till en trea i Stockholms innerstad exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudet på spiken Kubo. Handlar ju i grund och botten om vilket samhälle vi vill ha. Mycket kan man säga om GP och hans socialdemokrater men jag delar iaf åsikten att a_l_l_a ska ha rätt till sjukförsäkring etc etc...

 

Som tjänsteman i den offentliga sektorn, med nästan uteslutande kvinnliga medarbetare, och med ca 4 års universitetsutbildning kan jag säga att jag inte tjänar för fett med deg. Om nu det beror på att det är ett kvinnodominerat yrke eller ej, låter jag vara osagt men det svider lite när ens civ.ing-polare tar ett konsultjobb direkt efter utbildningen och tjänar 30k+...

 

jaja...

/TF

 

Fast om du har i åtanke att det civilingenjörskillen fick göra under sin utbildning var betydligt svårare och jobbigare än 98% av alla filfaksutbildningar plus att han antagligen hamnar på nåt ställe med 95% killar så kanske det inte behöver svida lika mycket..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många underbetalda kvinnor jobbar inom stat och kommun.

 

Sossarna med stödpartier har haft mycket lång tid på sig att höja just dessa kvinnors löner.

 

Varför har de inte gjort det? Kan det vara för att retorik och praktik inte går ihop?

 

Man skulle givetvis inte kunna höja dessa löner särskilt mycket eftersom det enklaste sättet att göra detta vore att höja skatter för en massa överbetalda privatsektormjäkare och överföra dessa pengar till personer som gör viktigare saker (offentliganställda), men detta skulle aldrig svenska folket ställa sig bakom. Lite märkligt. Om arbetarklassen skulle kunna ena sig vore allt mycket enklare...

 

låter ju bra om alla kunde göra detta "viktiga arbete". eller är det så att privatmjäkarna kanske betalar deras löner redan i dagsläget?

inte så konstigt att folk inte har lust att betala för vissa saker som dom inte utnyttjar.. privata försäkringar vore mkt bättre.. det funkar på bilar så varför skulle det inte funka för vård osv.

 

Privatmjäkarna betalar ju uppenbarligen inte tillräckligt av deras löner då en reklamare eller konsult eller ekonom eller säljare eller fucking bilmekaniker kännar bättre än ett vårdbiträde men fyller fan så mycket mindre funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudet på spiken Kubo. Handlar ju i grund och botten om vilket samhälle vi vill ha. Mycket kan man säga om GP och hans socialdemokrater men jag delar iaf åsikten att a_l_l_a ska ha rätt till sjukförsäkring etc etc...

 

Som tjänsteman i den offentliga sektorn, med nästan uteslutande kvinnliga medarbetare, och med ca 4 års universitetsutbildning kan jag säga att jag inte tjänar för fett med deg. Om nu det beror på att det är ett kvinnodominerat yrke eller ej, låter jag vara osagt men det svider lite när ens civ.ing-polare tar ett konsultjobb direkt efter utbildningen och tjänar 30k+...

 

jaja...

/TF

 

Fast om du har i åtanke att det civilingenjörskillen fick göra under sin utbildning var betydligt svårare och jobbigare än 98% av alla filfaksutbildningar plus att han antagligen hamnar på nåt ställe med 95% killar så kanske det inte behöver svida lika mycket..

 

Nu är det ju så fantastiskt ordnat att alla människor är inte intresserade av att läsa tekniska inriktningar på högskola/universitet etc... En chalmerist, exempelvis, skulle inte vara det minsta intresserad av att läsa det som jag har läst och skulle därför inte (eller förmodligen inte) göra ett bra jobb då han/hon började yrkesarbeta inom min sektor... Så att chalmeristens skolgång på något sätt var "svårare" är ju i sammanhanget egalt...

 

ÄSch, för trött för att få ihop nåt sammanhang ;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En genväg för att jämna ut löneskillnaderna mellan könen kan kanske vara att ta in fler baltiska byggjobbare. Ta in 10.000 stycken och vips så kanske kvinnorna i Sverige tjänar mer i snitt än männen.

Det fungerar bra tils vi tar in 10.000 baltiska sjuksköterskor... ;)

 

Varför skulle just en gatsopare tjäna mindre än en bibliotekarie (man eller kvinna)?

Kanske för att bibliotikarieutbildningen är en 4-årig universitetsutbildning,

Bibliotikarier borde ha samma lön som civilingengörer, civilekonomer och läkare - oavsett kön.

Trots att ex. läkarutbildning ligger på 6+2+2 år innan man är färdigutbildad? Lägg dessutom till ett eller ett par år som ofta behövs för att läsa upp gymnasiebetygen till de 20.0 som behövs, och vill man vara riktigt jävlig kan man plussa på ytterligare ett års väntetid om man inte kommer in första året man söker. Har en polare med 20.0 som inte kom in första året han sökte. :)

 

Vem fan vill vara färdigutbildad vid 31-32 års ålder (om man legat i dvs.) om det inte ger rejält betalt? För att ytterligare förstärka så kan man ju poängtera att läkare har ett bra mycket viktigare jobb än bibliotekarier, och inom vissa grenar är det nog tämligen psykiskt påfrestande lite då och då (tveksamt om man är så uppåt som kirurg efter att den 10-åriga patienten avlidit under operation).

 

Tro nu för guds skulle inte att jag läser till läkare, för det gör jag faktiskt inte. ;) Däremot så vill jag peka på att det i mitt tycke är en jädrans massa faktorer som spelar in när sätts löner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att ex. läkarutbildning ligger på 6+2+2 år innan man är färdigutbildad?

Självklart ska bibliotekarien ha samma lön som läkare och sopgubben ska ha högre lön än både läkare och bibliotekarier. ;)

Vad jag ville komma fram till var att vissa yrken, som t.ex. bibliotekarier och lärare är underbetalda.

Tänk dig att man utbildar sig till bibliotekarie i 4 år och jämför det med en person som tar jobb som sopgubbe samtidigt som man börjar plugga.

Under de 4 åren som man pluggar har man pissekonomi, medans sopgubben har det bra ekonomiskt.

När man väl kommer ut i arbetslivet så har man fortfarande lägre lön än sopgubben plus att man har studieskulder som sänker ekonomin ytterligare.

 

Nu är det ju så fantastiskt ordnat att alla människor är inte intresserade av att läsa tekniska inriktningar på högskola/universitet etc... En chalmerist, exempelvis, skulle inte vara det minsta intresserad av att läsa det som jag har läst och skulle därför inte (eller förmodligen inte) göra ett bra jobb då han/hon började yrkesarbeta inom min sektor... Så att chalmeristens skolgång på något sätt var "svårare" är ju i sammanhanget egalt...

Jag tror du missar en sak här.

En tekniker/ingenjör kan givetvis läsa in icketekniska ämnen på samma sätt som en icke-tekniker kan läsa tekniska ämnen.

Det stämmer nog för båda parter att de skulle göra ett dåligt jobb om de arbetade inom "fel område".

Men det du missat är att samma kurser på icke-tekniska högskolor är längre än på tekniska högskolor, dvs de ger mer poäng.

 

mao så är inte en civilingejörsutbildning värd 450 högskolepoäng, utan snarare 700-800 poäng.

 

Samma sak med läkar och sjuksköterskeytbildning.

I de fall som de läser samma ämner så är det ofta så att läkaren får MINDRE poäng för samma kurs för att läkaren har en HÖGRE studietakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att ex. läkarutbildning ligger på 6+2+2 år innan man är färdigutbildad? Lägg dessutom till ett eller ett par år som ofta behövs för att läsa upp gymnasiebetygen till de 20.0 som behövs, och vill man vara riktigt jävlig kan man plussa på ytterligare ett års väntetid om man inte kommer in första året man söker. Har en polare med 20.0 som inte kom in första året han sökte. :)

 

Det är ju inte direkt så att att man måste låna från csn i de 10 studieåren. Dessutom kan jag inte se sambandet mellan hög lön och höga intagskrav, det höga intagskravet existerar ju bara för att läkarsamfundet (eller nåt sånt) vill hålla nere antalet utbildade läkare för att yrket ska få fortsätta ha hög status och vara välavlönat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så fantastiskt ordnat att alla människor är inte intresserade av att läsa tekniska inriktningar på högskola/universitet etc... En chalmerist, exempelvis, skulle inte vara det minsta intresserad av att läsa det som jag har läst och skulle därför inte (eller förmodligen inte) göra ett bra jobb då han/hon började yrkesarbeta inom min sektor... Så att chalmeristens skolgång på något sätt var "svårare" är ju i sammanhanget egalt...

Jag tror du missar en sak här.

En tekniker/ingenjör kan givetvis läsa in icketekniska ämnen på samma sätt som en icke-tekniker kan läsa tekniska ämnen.

Det stämmer nog för båda parter att de skulle göra ett dåligt jobb om de arbetade inom "fel område".

Men det du missat är att samma kurser på icke-tekniska högskolor är längre än på tekniska högskolor, dvs de ger mer poäng.

 

mao så är inte en civilingejörsutbildning värd 450 högskolepoäng, utan snarare 700-800 poäng.

 

Samma sak med läkar och sjuksköterskeytbildning.

I de fall som de läser samma ämner så är det ofta så att läkaren får MINDRE poäng för samma kurs för att läkaren har en HÖGRE studietakt.

 

Skoj att se att du uttalar dig om nåt du inte verkar ha pejl på. Har själv läst på både chalmers och GU och jag kan säga dig så mycket att de kurser som jag har läst på Chalmers som var icketekniska till sin natur var rent patetiska i både studieupplägg och innehållsmässigt. Verkade som om de antog att chalmerister har noll koll på ämnen som inte var tekniska och därför var de back-to-basics. Alltså en väldigt låg nivå. Det program jag läst på universitetet, sammanlagt fyra år, innehöll inga sådana element. Där var det djupdykning efter djupdykning efter djupdykning och man fick verkligen ut ngt av kursen.

 

Så att komma och dilla om att tekniker skulle ha högre studietakt, generellt sett, är ju bara översitterifasoener från, vad jag antar är, en teknikstudent.

 

Visst, matten ä_r tung på, exempelvis chalmers, och den tar tid att bemästra men det är lika svårt att ta till sig det skrivna ordet, göra det till sitt eget och använda det på ett professionellt sätt i sin yrkesutövning.

 

;)

 

/TF

 

edit: *grr* posten blev inte riktigt som jag ville layoutmässigt, men du hajjar läget anth :?

 

Hyvens som jag är, så rättar jag till citatet :)

 

Varsågod!

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statestikkursen på KTH (4p) räckte gott att skriva betyg på en 20-poängskurs på Handels. Å andra sidan var grundläggande företagsekonomikursen på Handels betydligt "tyngre" än motsvarande på KTH (Ind Ek)

 

Så det varierar nog från skola till skola och kurs till kurs.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statestikkursen på KTH (4p) räckte gott att skriva betyg på en 20-poängskurs på Handels. Å andra sidan var grundläggande företagsekonomikursen på Handels betydligt "tyngre" än motsvarande på KTH (Ind Ek)

 

Så det varierar nog från skola till skola och kurs till kurs.

 

/Ola

 

Jo, allt är ju inte svart och vitt, tackar för ett bra exempel!

 

Tackar även Hickmot(t?) för en hejdundrandes bra förbättring av den förra posten...

 

Förresten, vart tog lönediskussionen manligt/kvinnligt vägen? :lol:

 

Samma yrke, samma anställningstid, samma ansvarsområden = lika lön... Sen finns det ju en massa saker som spelar in, exempelvis spetskompetens, duglighet, villighet (att ta på sig ansvar, inte mellan lakanen :twisted: )

 

Kan f.ö påpeka att min sambo tjänar en dryg tusing mer än mig. Men så är hon ju också privatanställd med en riktig galning till chef, hehe. Bara att bita ihop där hemma :lol:

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...