Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

5-10 NL med PF.nu folket.

Rundfold till SB (Nebbis) som höjer till 35 och jag synar i BB.

Pott: $70

Flopp: Qc 4c 4h

Nebbis betar pott

Jag slår om till $210 jämnt ($140 till Nebbis för att syna). Det finns $895 kvar att beta.

Här är fem

frågor:

1) Vilka händer kan jag ha?

2) Vilka händer kan Nebbis ha?

3) Vilka händer bör Nebbis syna med?

4) Vilka händer bör han gå all-in med?

5) Vilka händer bör jag syna ett omslag med?

Postad

Gör ett försök...

1, 22+, 4.a, Q, Färgdrag, Ak

2, 22+,Q7+ SC, 46s+

3, QQ, Q, Ax:club: .4

4, AA, KK, 4, Ax :club:

5, AA, KK, QQ Ax: club: 4.a och nog en stark Q

Postad

Det innebär ju att jag bara skulle syna med runt 1/3 av mina händer. Verkar lite tamt att jamma med så få händer då. Särskilt som färgdragen gillar att vara all-in mer än att ha spel kvar på turn.

Postad
Det innebär ju att jag bara skulle syna med runt 1/3 av mina händer. Verkar lite tamt att jamma med så få händer då. Särskilt som färgdragen gillar att vara all-in mer än att ha spel kvar på turn.

ja, kanske ngt tamt..har väll hänt att man synat all in i sånna lägen med 88 och liknande, säkert AK med... men ditt beslut blir väll ändå lite readbaserat om han ställer hela stacken där?

Dom händer jag satte upp är dom jag garanterat skulle syna med utan read.

Postad

Vad är det jag ska ha read på då?

Han betar, jag höjer, han ställer. Vet inte riktigt vad det är jag ska läsa där. Om det rörde sig om något superblixtställ så skulle jag ju skriva det, men det är ändå svårt att lägga så stor vikt vid sånt mot en rutinerad spelare. Han skulle ju lätt kunna ha bestämt sig för att bluffa med exempelvis färgdraget redan när han betar ut och därför reagera så snabbt.

Postad

Hur han uppfört sig tidigare under partiet borde väll spela in?

Annars får man väll ta ngt snitt av hans hd, kika på sin egen hand och räkna på om oddsen känns ok.

Postad

Svaret på fråga 1 och 2 borde rimligen vara topX% av era händer, d v s alla händer ni spelar pre-flop kan ni potentiellt göra detta med? För nog slår du om tom ibland på en sådan här flop? Att Nebbis kan vara tom är dock helt klart.

Fråga 3-5 borde sedan bero mycket på hur ofta du gör detta spel med en svag hand tycker jag. Är du överaggro och är heltom ofta i såna här lägen kan han nog syna med de flesta av sina starka händer (och kanske även hans mediokra). Vad jag vet om dig är dock inte fallet det och antagligen bör han pusha ganska många händer för att inte ge dig ett free card med färgdraget.

Någon exakt hand range vill jag dock inte ge. Hur ska vi kunna göra det egentligen?

Postad

Annars får man väll ta ngt snitt av hans hd, kika på sin egen hand och räkna på om oddsen känns ok.

Ok, men då blir ju ditt förslag tämeligen inkonsistent. Om hans minimala hand är KK så känns det inte så hett att syna med KK och färgdrag. Då är det ju i princip bara att vika allt utom fyrorna.

Svaret på fråga 1 och 2 borde rimligen vara topX% av era händer, d v s alla händer ni spelar pre-flop kan ni potentiellt göra detta med?

Jag spelar ju inte 8s7s eller QQ på det där viset.

För nog slår du om tom ibland på en sådan här flop?

Ja, det finns inte tillräckligt med drag för att dra ned styrkan på en värdehöjning. Möjligen att jag borde hålla mig till de starkaste av de tomma händerna, typ A-hög och K-hög.

Någon exakt hand range vill jag dock inte ge. Hur ska vi kunna göra det egentligen?

Ni kan ju komma med åsikter om vad som är bra poker i den här situationen när båda spelarna tänker mycket och vet om att motståndaren också gör det.

Postad

Skulle du aldrig spela någon av dessa händer så? Om du t ex har varit väldigt timid hittills samtidigt som Nebbis har bombat på rejält, kan inte en höjning med 87s vara korrekt här? Han lär ju rimligen ge dig viss credit isåfall och kan väl inte spela vidare med >40% av händerna? Chansen att han har tokmissat är ju stor och även om han misstänker att du bluffar kan han få svårt att spela vidare med många händer.

Dock missade jag hur djupa stackar ni hade (fick för mig runt 600 var) så det borde göra en syn korrekt oftare istället för att pusha.

Postad

Ok, men då blir ju ditt förslag tämeligen inkonsistent. Om hans minimala hand är KK så känns det inte så hett att syna med KK och färgdrag. Då är det ju i princip bara att vika allt utom fyrorna.

Nej om man ger honom snittet KK så, satte ju honom på betydligt sämmre snitt än det på fråga 2.

Står fast vid mina urspungshänder utan "read" än så länge ialf..ska fundera lite mer och se om jag kommer på ngt b ättre.

Edit : Vad Nebbis bör och gör har jag skiljt på ;)

Postad
5-10 NL med PF.nu folket.

Rundfold till SB (Nebbis) som höjer till 35 och jag synar i BB.

Pott: $70

Flopp: Qc 4c 4h

Nebbis betar pott

Jag slår om till $210 jämnt ($140 till Nebbis för att syna). Det finns $895 kvar att beta.

Här är fem

frågor:

AA-QQ, Qx, 4x, XX

alla bra händer bör väl iofs slå om preflop. så Qx och 4x mest troligt. tex 4-6 eller QT.

vad som helst

4x, QQ.

inga

Q4, 4x, QQ.

Postad

hmm ändrar mig lite.

alla bra händer slår om preflop. eller inte, det beror ju på hur du spelar. vi ska ta hänsyn till att ni är tänkande spelare men det är ju svårt utan att veta hur ni brukar spela.

Qx. 4x beror ju på hur du brukar spela sådana. bara syna och låta honom bluffa på turn också eller höja flopp? syn på flopp och ställ på turn tyder ju tex på slowspelad 4x så det är kanske svårt att få syn av tex AQ då.

XX

4x, QQ

inga

4x, QQ

Postad
Om du t ex har varit väldigt timid hittills samtidigt som Nebbis har bombat på rejält, kan inte en höjning med 87s vara korrekt här?

Om det är fallet kan det lätt vara för att han faktiskt fått ok kort ett tag medan jag fått dåliga. Det är farligt att anta att motståndaren har hoppat långt ifrån en stark strategi (dvs att inte folda bort alldeles för många händer mot en höjning) bara för att spelet sett ut på ett visst sätt ett par varv.

Han lär ju rimligen ge dig viss credit isåfall och kan väl inte spela vidare med >40% av händerna?

Det är viktigare att tänka på hur stor del av händerna han minst måste spela. Skulle han vika 50%+ så gör han det ju väldigt jobbigt för sig.

Dock missade jag hur djupa stackar ni hade (fick för mig runt 600 var) så det borde göra en syn korrekt oftare istället för att pusha.

Vi startade med $1k i spelbar stack. Ju kortare stack ju mer ohållbar blir synen.

Postad

Jaha: Menar du på allvar att Nebbis bör folda händer som AA och A :club: K :club: i det här läget? Det kanske är rätt mot en weak/tight nit på FR 1/2 men det tror jag inte Hjort är tyvärr.

För övrigt Hjort:

"Vi startade med $1k i spelbar stack. Ju kortare stack ju mer ohållbar blir synen"

Det var ju precis det jag sa. Med en djupare stack borde fler händer vara rimliga att syna med.

Sedan är det förstås sant att man inte ska räkna med att folk avviker för ofta från en standardstrategi. Men om Nebbis aldrig viker 50% av händerna mot ett omslag här måste han ju konstant spela stora potter OOP med A hög och liknande?

Postad
Lol, Jaha, om du resonerade sådär så skulle du bli totalt överkörd i den här situationen, that much I can say.

antagligen, ni ärbättre än mig men det är ju ingen anledning att vara otrevlig.

förstår dock inte poängen med att bluffkriga bort hela stacken för att eventuellt vinna med högsta kort?

Postad
Jaha: Menar du på allvar att Nebbis bör folda händer som AA och A :club: K :club: i det här läget? Det kanske är rätt mot en weak/tight nit på FR 1/2 men det tror jag inte Hjort är tyvärr.

nej men det är ju en ganska meninglös analys det här eftersom jag aldrig spelat med dem.

liksom det beror ju som jag skrev på hur man brukar spela 4x, Qx.

skulle han bara yna floppen med 4x eller skulle han höja?

menar ni omvänt att det går aldrig att komma ifrån med AA här? så ni förlorar alltid med AA mot suitec connectors som träffat hårt?

men kanske inte var världens mest genomtänkta analys.

Postad
Menade inte att vara otrevlig, men tänk efter: Om du menar att jag inte ska ställa in med ngt och bara kan syna med en 4a eller QQ så inser du välganska fort att hjort kan ignorera sina egna kort fullständigt när den flopen/situationen uppkommer och bara slå om oavsett vad han har 100% av gångerna då jag kommer ha den HDn du föreslår knappt nån procent av gångerna typ.

nej men jag jag har ju ingen aning om hur ni spelar så...

men vad är poängen med att syna? vad gör du då på nästa gata?

Postad

vad som helst

vad som helst

beror ju på hur han brukar spela. slowspelar han oftast QQ, 4x så ställ med dem.

syna och check-raisa allin på turn med AA, KK, AQ, KQ.

se 3

alla par, 4x, Qx.

´

liksom hela frågeställningen bygger ju på hur de brukar spela, tycker det är svårt att svara för allmänt tänkande pokerspelare...

Postad

1: Precis vad som helst antar jag, ni är väl såna som betar som tokar för att slippa vara den som viker :P

2: Läs ovan

3: AA,KK,QQ, 4x,Qx är väl mina förslag, andra händer anser jag måste spelas map vad han vet om hur du spelar, och om vad han vet om vad du vet om hur han spelar ;)

4:Färgdraget kanske, annars gäller det jag skrev ovan.

5:AA,KK,QQ, 4x är de enda självklara om du frågar mig, och inte ens dom är självklara beroende på Nebbis speltyp.

Det beror på så mycket mer än hur betandet gick just den här potten... och han ska såklart inte spela vissa händer på samma sätt varje gång.

och det här med att räkna på hur många % av händerna du ställer/synar med hit och dit... bara för att han skulle tjäna på att raisa varje pott betyder det inte att han gör det... och isåfall tycker jag man kan börja sätta sig emot när man upptäckt mönstret, dvs när man har en read. Man kan inte börja syna och ställa så fort nån raisar bara för att han skulle kunna bluffa och tjäna på det.

Nu tror jag du och Nebbis har spelat såpass mycket med varann att ni har lite koll iallafall så gå på det istället. Poker är mer än matte.

När jag tänker lite på det antar jag att frågan var riktad till dom som har lite koll på dig och Nebbis och hur ni spelar, och jag är inte en dom. Jaja, jag svarar ändå.

Postad
5:AA,KK,QQ, 4x är de enda självklara om du frågar mig, och inte ens dom är självklara beroende på Nebbis speltyp.

Jag skulle aldrig vika någon av händerna du nämner mot en spelare jag respekterar. Att göra det är att säga "du är löjligt lättläst och alldeles för passiv".

och det här med att räkna på hur många % av händerna du ställer/synar med hit och dit...

Vilket mönster är bäst när du inte vet motståndarens mönster men han kanske vet ditt?

Alternativt, vilket mönster fungerar bäst mot så många andra mönster som möjligt?

Jag lovar att ett sådant mönster inte innebär att man aldrig semibluffar med färgdrag eller viker AA mot ett omslag.

Man kan inte börja syna och ställa så fort nån raisar bara för att han skulle kunna bluffa och tjäna på det.

Det handlar om att se till att hans semibluffar inte får bli för lönsamma. Och det ska naturligtvis vägas mot att inte göra hans värdebet för lönsamma. Om man hamnar för långt ut åt något håll där så kan det väldigt lätt bli så att man förlorar rejält, medan det inte alls är nödvändigt att man tjänar så mycket extra på det om man faktiskt har rätt. Säg att Nebbis bara ställer med QQQ där, då skulle man tycka att jag gör ett stort fel som synar med en massa händer. Men det gör jag inte, för det är en så ovanlig händelse att han har QQ att det i det stora hela inte kostar särskilt mycket.

Nu tror jag du och Nebbis har spelat såpass mycket med varann att ni har lite koll iallafall så gå på det istället.

Heh. Det var första gången i livet som vi spelade mot varandra.

När jag tänker lite på det antar jag att frågan var riktad till dom som har lite koll på dig och Nebbis och hur ni

Nope, jag undrar vad folk tror är stark poker här. Alltså, om du var en av spelarna, vilket är den spelstil du minst skulle vilja att din motståndare hade om du visste om den?