Gå till innehåll

Allt om dykning!


hf89fc

Recommended Posts

Jag tänkte om det finns flera har på pokerforum som dyker regelbundet ?

 

Tänkte isf att man kunde snacka lite om dykning här isåfall Själv så ar jag just nu på ett dykcentrum i Kungshamn / Smögen som heter SALT :)

 

jezaja - Allt om tråd, ändrade stravning, meningsuppbyggnad samt åäö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jezaja är då en gullig moderator. Kan du inte ändra i alla inlägg som inte är

skriva med svenska tangentbordsuppsättningar? (;

 

PåÄmne: jag gick i fridykning för några år sedan och gjorde en tripp till Thailand

med familjen 2000. Vilken underbar resa! Vi beställde en båtresa och stack

ut i två grupper; de med dykarcertifikat (var för ung för att ha kunnat ha tagit

det då), samt pöblarna med gulddiplom i fridykning. Det spelade dock ingen

roll, "utsikten" under vattenytan var helt fantastisk. Efter det har jag aldrig

velat dyka (på riktigt) hemma i Sverige - har inte gjort det heller. Måste tillbaka

dit när ekonomin tillåter.

 

Har du själv varit på några fräcka äventyt, hampa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men ska det vara en "Allt om tråd" så får ju första inlägget vara lite strukturerat :)

 

Själv har jag också dykcert (tog i sverige) sedan 5-6 år tillbaka , dock bara dykt ett fåtal gånger sedan dess. Gillar det men det är lite för lugnt för min del, ingen direkt utmaning som man kan känna att man blir bättre i. (Väl inte riktigt sant för man kan ju vidareutbilda sig massor och göra olika sorters dyk)

 

Försöker jag iaf komma iväg på nån liten dyksafari när jag är utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe jag satt på min PSP och den är litte jobbig men nu har jag kommit hem:)

 

 

Har du själv varit på några fräcka äventyt, hampa?

 

Nja äventyr kommer just hem från ett dykcentrum som heter Salt som ligger i Kungshamn, det var ganska nice, men att dyka med våtdräckt i 9 gradit vatten va ju ingen hit ;)

För en månad sedan var jag i Kroatien och dök och då fanns det mera att se . :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det att ta ett dykcert? Standard, inga flashiga extragrejer och så.

Ungefär som att ta grönt kort i golf, men inte golfbilslektioner. :)

3000kr

 

Tackar.

Går det att ta i Luleå, tro?

Ni som är lite mer insatta i ämnet kanske kan kolla upp det på en halvminut, för mig skulle det förmodligen ta minst 15 minuter ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det att ta ett dykcert? Standard, inga flashiga extragrejer och så.

Ungefär som att ta grönt kort i golf, men inte golfbilslektioner. :)

3000kr

 

Tackar.

Går det att ta i Luleå, tro?

Ni som är lite mer insatta i ämnet kanske kan kolla upp det på en halvminut, för mig skulle det förmodligen ta minst 15 minuter ;)

Här har du en problemet är att det är CMAS jag är utbildad med Naui och tycker det är bra

 

EDIT: Jag betalade 2300kr för min kurs ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera dock att PADI är rekommenderat framför NAUI, ofta lite dyrare men mycket större, och mer omfattande. Siktar du på mer än bara hobbydykning är NAUI nästan helt uteslutet också.

 

Har PADI Open water diver-cerifikat, det första, men farsgubben min är i fullfart att utbilda sig till Divemaster, det högsta man blir innan man är fullärd instruktör om jag förstått rätt.

 

Jag har själv haft certifikat i två år och hunnit dyka i Egypten och Mexico. Röda havet rekommenderas starkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera dock att PADI är rekommenderat framför NAUI, ofta lite dyrare men mycket större, och mer omfattande. Siktar du på mer än bara hobbydykning är NAUI nästan helt uteslutet också.

 

Har PADI Open water diver-cerifikat, det första, men farsgubben min är i fullfart att utbilda sig till Divemaster, det högsta man blir innan man är fullärd instruktör om jag förstått rätt.

 

Jag har själv haft certifikat i två år och hunnit dyka i Egypten och Mexico. Röda havet rekommenderas starkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera dock att PADI är rekommenderat framför NAUI, ofta lite dyrare men mycket större, och mer omfattande. Siktar du på mer än bara hobbydykning är NAUI nästan helt uteslutet också.

 

Har PADI Open water diver-cerifikat, det första, men farsgubben min är i fullfart att utbilda sig till Divemaster, det högsta man blir innan man är fullärd instruktör om jag förstått rätt.

 

Jag har själv haft certifikat i två år och hunnit dyka i Egypten och Mexico. Röda havet rekommenderas starkt!

 

hmm var får du det ifrån att PADI är bättre en NAUI ??

Det är allmänt att PADI har massa dykskolor som kanske inte i sverige men i utlandet tar betalt och ger sedan certifikat utan att man går någon mera avancerad kurs.

Jag håller på att utbilda mig till Divemaster och Asistant instruktor och tycker det är bra med naui.

 

Historia: 1960 så startade ett antal dykare inom Amerikanska marinen en dykorganisation som kalades naui, vet inte riktigt när men efter några år så bröt sig några divemaster sig ut ur NAUI pch startade PADI som idag är den största dykorganisation.

Naui är ett förbund där man har ett litet annat upplägg än padi som nästan inte tar en avgift av att enskilda klubbar.

Padi har inte lika bra kontroll på sina medlemar och det går lättare att "köpa" ett kort inom padi än inom naui.

Jag har pratat med många inom padi eller som har utbildat sig inom padi som säger samma sak.

 

Hoppas det räcker :)

 

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Är PADI Open Water sedan någon vecka tillbaka... funderar på om jag skall ner och köra 5 dyk för att få Advanced open water... bra värde för det på 1300 :-.

 

do it! man blir verkligen mycket bättre dykare av kursen. väldigt rolig kurs med.

 

 

kan tipsa om att dyka på sipadan på borneo. riktigt fantastisk dykning och bra boende etc. gjorde runt 20dyk på en vecka där, alla riktigt bra, många spektakulära.

http://borneodivers.info/

 

är bara några hundralappar flygresa från bangkok,phuket,KL,singapore dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

denna tråd påminde mig om att även jag fick slänga upp 3000kr på dykcert för 6-8år sedan.

 

 

när jag kollade i min plånbok var den inte där dock. någon som vet om man kan beställa ett nytt kort?

 

jag tog det hos PADI.

 

 

edit: hittade:

 

http://www.padi.se/Lost%20certificate.htm

 

någon som vet vad det kan kosta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denna tråd påminde mig om att även jag fick slänga upp 3000kr på dykcert för 6-8år sedan.

 

 

när jag kollade i min plånbok var den inte där dock. någon som vet om man kan beställa ett nytt kort?

 

jag tog det hos PADI.

 

 

edit: hittade:

 

http://www.padi.se/Lost%20certificate.htm

 

någon som vet vad det kan kosta?

 

 

NAUI var det . eller kanske PADI, suck kommer inte ihåg det heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denna tråd påminde mig om att även jag fick slänga upp 3000kr på dykcert för 6-8år sedan.

 

 

när jag kollade i min plånbok var den inte där dock. någon som vet om man kan beställa ett nytt kort?

 

jag tog det hos PADI.

 

 

edit: hittade:

 

http://www.padi.se/Lost%20certificate.htm

 

någon som vet vad det kan kosta?

 

 

Det kanske är gratis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...