Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har väl spelat ett par månader nu på expekt. Börja med 40 dollar som blev 1700. Sen tog jag ut 700 och köpte mig en dataskärm :lol:

Men med 1000 kvar var jag idiot nog att sitta kvar på 1/2 bord som jag precis hade börjat testa lite innan jag tog ut. Två förlorade buyins å så var man nere på 600. Gick ned till 0.25-0.50, men hade hamnat i dålig trend, kändes som jag var totalt kass. Vilket jag säkert var också. Så rasade ned till 400.

Hur som helst: Har hittat tillbaka till mitt spel, som innehåller en jävla massa brister, men i alla fall går plus. Har på två veckor tagit mig ifrån 400 till 1500 dollar på 0.25-0.50. Spelar då oftast 3 bord, men kan ibland bli 5. Men känner att jag spelar sämre ju fler bord jag spelar.

Vill ju inte spela 0.25-0.50 hela livet. Men vet inte om det är rätt läge att kliva upp, åtminstonde till 0.50-1?

På 0.25 VET man att det finns folk som är beredda att lägga hela sin stack på TP med kicker 7, sånt gillar jag.

När jag spelade 1-2 (vilket var allt för högt för min rulle, jag vet!) känns det som om ALLA bara sitter och foldar och väntar tills dom träffat setet.

Min frågeställning är väl någonstans, ska jag nöja mig med att jag går hyfsat med plus på 0.25-0.50. Eller söka mig högre upp och försöka/tvingas utveckla mitt spel något?

Min spelstil skulle väl kunna beskrivas som toktight, i alla fall tycker mina vänner det. Men jag ser det som en positiv egenskap. Jag går ALDRIG på tilt och är oerhört disciplinerad. Däremot så är jag för dålig på att vara aggressiv på mina medelmåttiga händer. Har jag AA eller träffar set osv så har jag naturligtvis inga problem att vara aggressiv. Däremot med mellanhänder som TPTK klarar jag inte att vara tillräckligt aggressiv, utan det slutar oftast med att jag tror att jag varit aggressiv, men min motståndare får in sin färg/stege på rivern. Samtidigt så vågar jag inte sätta för mycket pengar på risk för TPTK.

Å en annan brist är väl att jag MAX har bluffat 3 ggr i hela min pokerkarriär :lol:

Ja, jag vet i fan vad det här blev. Blev bara en långt jävla blajinlägg.

* RP - QoS *

Postad

Min erfarenhet är densamma på expekt. Nivåerna över dig (där jag spelar) har jag fått intrycket om att vara extremt svårslagna. Nästan fått känslan att man måste upp till 5/10 på expekt för att återigen spela mot folk som inte är så extremt tighta. Nu är min erfarenhet väldigt begränsad men de intryck jag fått är att det finns betydligt enklare ställen att tjäna pengar än att lira expekt 1/2-3/6. Sen är det aldrig roligt och sätta sig ner när majoriteten av spelarena som sitter vanligtvis sitter med stackar en bra bit över max buy in. Hur många torskar(eller åtminstone inte såna som dagligen går plus) behövs på ett bord för att hajarna ska ha nåt och äta?

Kanske ska tilläggas att jag inte har någon bra strategi att spela mot tight motstånd.

Önskar jag kunde gå tillbaka till de lägre nivåerna också men när jag provar kan jag inte hålla koncentrationen överhuvudtaget. Men stanna du där eller byt sida om du vill gå upp är min rekomendation.

Personligen måste jag förändra något. Visserligen ligger jag fortfarande plus på dessa nivåer men det är inte den dans på rosor som det kändes som i början. (för att inte tala om diverse HH på denna sida från andra pokersidor) Provade lite FL igår med lyckat resultat. Tillfällighet kanske men andelen bra spelare där verkade va betydligt lägre.

Postad

Det är ju helt beroende på varför du spelar poker. Vill du "bara" tjäna deg på att lira så ligg du kvar på nivån och grinda vidare, verkar ju gå bra.

Vill du utveckla ditt spel och bli bättre, och förhoppningsvis fortfarande tjäna pengar givetvis, så gå upp en nivå (när du har bankrulle till det).

PS. Man kan och bör bluffa (när tillfället är rätt) på de låga nivåerna också

Postad

Jag har ungefär samma funderingar. Har länge gått på plus på .25/.5 nivån NLSH och har idag en bankrulle för .5/1 även enligt Gdailys modell.

Men jag märker tydligt att skillnaden är rätt stor på spelarna bara på det lilla hoppet. Framförallt är de inte lika passiva. Mer aggression och de går inte på bluffar lika lätt?! Faktiskt, så är det min erfarenhet att i lägsta limiten på 24H kan jag bluffa på floppen bra mer lyckosamt än på .5/1. Fan vet varför det är så. Det borde vara precis tvärtom.

Kanske är det så att de flesta som varit med ett tag på .25/.5 känner till mig och de vet att jag är villig att satsa hela mitt inköp på en hand och oftast är de sällan själva villiga att förlora ett inköp. Och här kommer vi nog in på en viktig punkt.

Du måste känna dig bekväm med att satsa hela ditt inköp på när du får bra kort eller en bra chans. Kan du inte det utan spelar rädd och försiktigt så kan man aldrig bli en större vinnare vid den limiten.

Sedan vill jag varmt rekomendera dig att börja bluffa lite oftare, om de börjar känna igen dig vid borden och är den som enbart bettar hårt när du har nötterna eller riktigt stark hand så kommer du till slut inte få aktion. + att det finns många situationen där det är +ev att bluffa. Lär dig känna igen dem.