Gå till innehåll

NLT - Trn, MTT, lägga överkåken?


stj

Recommended Posts

spelar 20 dollars shorthanded turnering på Betsson, sitter med JJ och höjer 3bb, får en syn.

 

flop: TTJ

 

båda checkar.

 

turn: blank

 

river: T

 

jag bettar 1/3 pot och hoppas få lite betalt iaf. till min förtjusning höjer han 2xpot.

 

jag slår om igen, ej allin för vill ej riskera lägg.

 

han går all-in.

 

vad gör ni nu och hur tänker ni?

 

 

edit: någon mod hade ändrat rubriken till SnG. det var en MTT.

här kommer handhistoriken:

 

handid #461,150,883

 

NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM $20+$2 (Real Money), #461,150,883

Short-handed Multi Table Tournament, 9 May 2006 11:29 AM ET

 

 

 

Seat 5: hero ($1,605 in chips)

Seat 6: Philly no. 1 ($3,419 in chips)

Seat 8: RedRabbit6 ($4,321 in chips)

Seat 9: Glag07 ($1,380 in chips)

Seat 10: What button ($2,565 in chips)

 

 

 

ANTES/BLINDS

RedRabbit6 posts blind ($25), Glag07 posts blind ($50).

 

PRE-FLOP

What button folds, hero bets $150, Philly no. 1 calls $150, RedRabbit6 folds, Glag07 folds.

 

FLOP [board cards 10H,10S,JC ]

hero checks, Philly no. 1 checks.

 

TURN [board cards 10H,10S,JC,7D ]

hero checks, Philly no. 1 checks.

 

RIVER [board cards 10H,10S,JC,7D,10D ]

hero bets $100, Philly no. 1 bets $250, hero bets $500, Philly no. 1 bets $1,000, hero bets $855 and is all-in, Philly no. 1 calls $205.

 

SHOWDOWN

hero shows [ JS,JH ]

Philly no. 1 shows [ 10C,AD ]

Philly no. 1 wins $3,285.

 

 

 

SUMMARY

Dealer: Philly no. 1

Pot: $3,285

hero, loses $1,605

Philly no. 1, bets $1,605, collects $3,285, net $1,680

RedRabbit6, loses $25

Glag07, loses $50

What button, loses $0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, blinds 25-50. jag sitter med 1700, fi med 3100. ej säker på exakta bet nedan förutom preflopbeten, mailat betsson om de kan få fram hand-id för jag glömde spara det.

 

jag betar 150, han synar. pot alltså 375.

 

båda checkar flop och turn.

 

jag antar att han ej har någonting egentligen så betar 100 i hopp att kunna få syn av A-högt i bästa fall.

 

han reraisar då till 400. jag kommer förklara hur jag tänker här senare men redovisar bara fakta nu.

 

jag reraisar till 700. han går allin. jag synar. han visar vad?

 

 

jag är intresserad av att diskutera den som en cashgame-hand med 100BB i stacken eller mer också...handen blir mer intressant då än som turneringshand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när man ser lite mer siffror, så har jag räknat ut att du har fått in 150+700 (850 av 1700, alltså 50%) då han sätter dig all-in.

 

Vad kan han ha för händer?

 

En hand som en stor-stack synar en 3xbb höjning med preflop kan vara oändligt stor. Men trolig HD kan vara många typer av SC, T9s tex = jackpot på river men även typ 55-99 eller AK/AQ/AJ/KQ/KJ osv(QQ+ borde han re-raise, men det funkar juh även att slowplaya).

 

Ditt beslut på river?

 

Om du foldar på river måste det vara dagens grymmaste fold, men problemet är att han inte har fyrtalet så ofta att du kan göra en folden :P Syn alla dagar i veckan, han visar alla möjliga händer du slår.. troligen AJ.

 

Eftersom du postat denna hand sitter han med Tx eller megabluff :D

 

Nåja, var mina "seriösa" tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag slår om igen, ej allin för vill ej riskera lägg.

 

 

I detta lägget verkar du vara villig att gå all-in men är rädd för att han ska lägga sig. Nu får du nästan som du vill, han lägger sig inte och trycker på istället. Som jag ser det en självklar syn, hur skulle det vara om man alltid är rätt för cr och fyrtal varje hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ola brandborn i fråga ola:

 

Eller varför inte lägga sig, du VET ju att han har fyrtal.

Du ska beta på floppen, och bara syna hans höjning.

 

Rentstatistiskt sett så är det exakt samma sannolikhet att han har en tia (ett kort kvar) som en knekt (en knekt kvar) och alla överpar skulle ju spelats annorlunda på vägen.

 

 

 

JJ mot fyrtal forts

 

hej tack för snabbt svar.

 

inte riktigt det svar jag väntade mig. tex skriver doyle i SS2 att ens hand blir starkare om ett tredje kort i samma valör kommer eftersom man ALDRIG sätter någon på fyrtal.

 

20-dollars-turnering. inga proffs direkt alltså. att han skulle få för sig att slowspela AA eller KK där är väl ändå troligare än fyrtal? om folk kan syna en all-in på floppen med hålstegdrag i samma turnering...

 

staffan

 

staffan - 2006-05-09 18:59:11

 

 

svar

Jovisst, men nu har ni ju väntat tills river med att börja beta. Du betar, han slår om, du höjer en gång till, och han höjer ännu en gång... vad ska han ha liksom?

 

Eller säg så här, under förutsättning att ingen av er bluffar, så betyder din första bet att du har en kåk (22 till AA (eller Tx)). Hans höjning betyder att han slår alla låga kåkar (AA, KK, QQ, JJ, Jx, Tx), Din höjning säger att du slår merparten av dessa kåkar (AA, JJ, Tx). Hans återhöjning säger att han slår dina AA (och eftersom du själv har JJ så har han Tx)

 

 

 

 

så alltså han hade fyrtalet med AT på hand. hade jag vunnit handen hade jag aldrig refklektionerat över det igen.

 

men grejen var att jag efter hans allin tänkte, det är ju egentligen mest logiskt med fyrtal. men sen resonerade jag precis som reaper att det kan ändå inte givet de händer som faktiskt skulle kunna spelas likadant vara +EV med fold.

 

så jag satte honom med en onormalt stor sannolikhet på fyrtalet men inte tillräckligt stor för fold, synade och åkte ut.

 

 

alltså säg att han har ett par vilket som helst.

blindsen är inte så höga än så höja med skräp för att stjäla är ej så troligt.

när floppen då kommer TTJ så är det väldigt troligt att den på något sätt träffat mig.

om du då sitter på AA-QQ vill du då slowspela!? eventuellt då ge händer som KQ, AQ, AK, gratiskort till stege?

vill du inte ha reda på om dina AA står eller om fi har tex KT eller AT?

 

slowspela i det läget känns mest farligt. säg han har lägre par. vill han inte ha info på floppen då? och skulle han raisekriga på slutet då?

nej knappast.

de enda händerna jag normalt skulle checka vore AK, AQ, K9, KQ eller en hand med en T. bara det sistnämnda stämmer med spelet på river...

 

så har han de händer river-spelet stämmer med(AA, KK, QQ så spelar han farligt konstigt på floppen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

btw har jag en känsla av att Ola skrivit att det var en självklar syn om jag hade skrivit att jag foldade och fi visade AA.

 

Nej. De som säger att det här är en självklar syn tänker "du kan ju inte vara värsta Dan Glimne" och "omg, du har nötkåk!". Men framförallt förutsätter de att FI är dum i huvet.

En okej spelare har aldrig KJ här, och för övrigt finns det lika mångor tior som knektar kvar. Överparen är väl något mer troliga men fortfarande önsketänkande då han isåfall ska ha:

 

1. Slöspelat de pre-flop. Det händer men är knappast standard.

2. Tro så mycket på sin hand att han trots att du re-raisar honom ställer in. Kan han välja mellan showdown för 300 eller all in lär han ju inte dega in med iaf QQ och KK. Framförallt eftersom ditt spel är konsistent med ett slöspelat monster.

 

Jag säger inte att det är en lätt fold på river. Men att "det finns en massa händer som är troligare" är ju bara påhitt mot en någorlunda tänkande motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt tycker jag att din miniraise på rivern är horribel, framförallt om du inte vet vad du ska göra mot en all in.

 

Mot en spelare som jag känner till och vet har koll på relativ handstyrka hade jag antagligen foldat. Han måste helt enkelt ha en T:a.

Problemet är väl att på internet finns det trots allt idioter som går all in med en ensam J här. Just därför försöker jag undvika att hamna i såna här situationer mot okända bara för att vinna 300 marker mer (d v s höj mer på rivern eller syna bara. och bygg pott innan rivern!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säg den 3:e 10an ej kom.

alltså tex TTJ25. då är det väl given syn? mycket fler kombos(18) av AT(15) och TJ(3) än en kombo av TT? eller kan man där vara så säker med så många omslag att han har just TT?

 

vad gör man på TTJAK då? AT(15) och TJ(3) mot KK(3), AA(3) och TT(1), alltså 18 mot 7, men med så många omslag så får men helt enkelt se sig slagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt tycker jag att din miniraise på rivern är horribel, framförallt om du inte vet vad du ska göra mot en all in.

 

Mot en spelare som jag känner till och vet har koll på relativ handstyrka hade jag antagligen foldat. Han måste helt enkelt ha en T:a.

Problemet är väl att på internet finns det trots allt idioter som går all in med en ensam J här. Just därför försöker jag undvika att hamna i såna här situationer mot okända bara för att vinna 300 marker mer (d v s höj mer på rivern eller syna bara. och bygg pott innan rivern!).

 

det är ju det som är grejen, är ju en 20dollars-turnering. har varit med om liknande saker där jag vunnit mot i det läget dåliga händer.

 

tex igår floppade jag nötstegen i potlimit och efter bet-reraised-call på floppen, check call på ofarlig turn, bet-reraise-reraise-reraise-rereaise-allin-syn, visade han 2par och inte ens ett set.

 

hur märkligt spelat den än skulle vara med AA eller KK tycker jag det är troliagre än fyrtal.

 

 

miniraise var ju för att jag bestämt mig för att syna hursom även om jag var väldigt oroad när han ställde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt tycker jag att din miniraise på rivern är horribel, framförallt om du inte vet vad du ska göra mot en all in.

 

Mot en spelare som jag känner till och vet har koll på relativ handstyrka hade jag antagligen foldat. Han måste helt enkelt ha en T:a.

Problemet är väl att på internet finns det trots allt idioter som går all in med en ensam J här. Just därför försöker jag undvika att hamna i såna här situationer mot okända bara för att vinna 300 marker mer (d v s höj mer på rivern eller syna bara. och bygg pott innan rivern!).

 

som van pot-limit-spelare brukar jag bygga pott men floppade överkåken och ville som jag skrivit låta honom hitta stegen eller färg eller eventuellt en sämre kåk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...