Gå till innehåll

Andel som lever på pokerinkomster


Backemann

Hur många lever på sin poker?  

1 357 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur många lever på sin poker?

    • Går tokminus och får därför skaffa bidrag mm
    • Endast hobbyspelare (har ett fast arbete)
    • Lever på pokern


Recommended Posts

  • Svars 137
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Drygt 25% som säger sig leva på pokern...LOL i kubik :lol:

 

OK, jag anar att resultatet kan vara lite missvisande. Kanske en del som bor hemma/har minimala utgifter och därför anser sig kunna försörja sig på pokern just nu.

Men hur många av dessa dryga 25% är det som har levt på pokern i låt oss säga 3 år, har bil/hus/familj (ett eller flera av dom) och ändå kan leva på pokern? Någon?

Och om denna någon finns, vore kul att höra vad denne anser att man måste snitta för att det ska vara värt det. SEK 30 000 i månaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag undrar hur många det är som skulle svara på en helt annorlunda fråga än den fråga som faktiskt ställts.

 

Undrar hur många det är av de 25% som faktiskt är över 191 cm. LOL alltså...

 

Den där fattade inte Schenker...men det var säkert nåt kul :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte jobbat eller haft någon annan inkomst sedan nån gång förra året, men jag varken gillar att vara proffs om jag nu är det eller vill vara det om jag nu inte är det.

 

Majoriteten av pokerspelare är losers (slå mig inte nu) även om dom går plus och pokerspelare är inget jag vill vara om 10 år. Jag spelar bara för att det är lättare än att flippa burgare på McD, men roligare vet jag inte om jag tycker att det är. Livepoker kan vara rätt kul, men onlinepoker är ungefär lika kul som MS Röj.

 

Instämmer fullt ut poker e fan inte glamigt alls. Grind nivån där man överlever e så seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag undrar hur många det är som skulle svara på en helt annorlunda fråga än den fråga som faktiskt ställts.

 

Undrar hur många det är av de 25% som faktiskt är över 191 cm. LOL alltså...

 

Den där fattade inte Schenker...men det var säkert nåt kul :-)

 

Ja det var det faktiskt. På din bekostnad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag undrar hur många det är som skulle svara på en helt annorlunda fråga än den fråga som faktiskt ställts.

 

Undrar hur många det är av de 25% som faktiskt är över 191 cm. LOL alltså...

 

Den där fattade inte Schenker...men det var säkert nåt kul :-)

 

Ja det var det faktiskt. På din bekostnad ;)

 

Åh fan? Förstår dock fortfarande inte...Men-men, spelar ingen roll...jag fick ju iallafall mitt sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag undrar hur många det är som skulle svara på en helt annorlunda fråga än den fråga som faktiskt ställts.

 

Undrar hur många det är av de 25% som faktiskt är över 191 cm. LOL alltså...

 

Den där fattade inte Schenker...men det var säkert nåt kul :-)

 

Ja det var det faktiskt. På din bekostnad ;)

 

Åh fan? Förstår dock fortfarande inte...Men-men, spelar ingen roll...jag fick ju iallafall mitt sagt.

 

Det frågas om hur många som lever på pokern och inte hur många som har råd med familj/villa/bil/hund, förstår du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag undrar hur många det är som skulle svara på en helt annorlunda fråga än den fråga som faktiskt ställts.

 

Undrar hur många det är av de 25% som faktiskt är över 191 cm. LOL alltså...

 

Den där fattade inte Schenker...men det var säkert nåt kul :-)

 

Ja det var det faktiskt. På din bekostnad ;)

 

Åh fan? Förstår dock fortfarande inte...Men-men, spelar ingen roll...jag fick ju iallafall mitt sagt.

 

Det frågas om hur många som lever på pokern och inte hur många som har råd med familj/villa/bil/hund, förstår du nu?

 

Jepp, jag förstår nu. Och hur pass intetsägande pollen är.

Inser att de flesta som svarat är ungdomar som fortfarande inte har flyttat hemifrån.

Så jag avstår att kommentera tråden mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte jobbat eller haft någon annan inkomst sedan nån gång förra året, men jag varken gillar att vara proffs om jag nu är det eller vill vara det om jag nu inte är det.

 

Majoriteten av pokerspelare är losers (slå mig inte nu) även om dom går plus och pokerspelare är inget jag vill vara om 10 år. Jag spelar bara för att det är lättare än att flippa burgare på McD, men roligare vet jag inte om jag tycker att det är. Livepoker kan vara rätt kul, men onlinepoker är ungefär lika kul som MS Röj.

 

DU är en loser som spelar enbart för pengar och inte för att det är kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte jobbat eller haft någon annan inkomst sedan nån gång förra året, men jag varken gillar att vara proffs om jag nu är det eller vill vara det om jag nu inte är det.

 

Majoriteten av pokerspelare är losers (slå mig inte nu) även om dom går plus och pokerspelare är inget jag vill vara om 10 år. Jag spelar bara för att det är lättare än att flippa burgare på McD, men roligare vet jag inte om jag tycker att det är. Livepoker kan vara rätt kul, men onlinepoker är ungefär lika kul som MS Röj.

 

DU är en loser som spelar enbart för pengar och inte för att det är kul.

 

Vem tycker internetpoker är kull 100h+/månad ? inte jag iaf , finns 1000 saker jag hellre skulle göra än att spela poker , men pengar är pengar... tyvär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte jobbat eller haft någon annan inkomst sedan nån gång förra året, men jag varken gillar att vara proffs om jag nu är det eller vill vara det om jag nu inte är det.

 

Majoriteten av pokerspelare är losers (slå mig inte nu) även om dom går plus och pokerspelare är inget jag vill vara om 10 år. Jag spelar bara för att det är lättare än att flippa burgare på McD, men roligare vet jag inte om jag tycker att det är. Livepoker kan vara rätt kul, men onlinepoker är ungefär lika kul som MS Röj.

 

DU är en loser som spelar enbart för pengar och inte för att det är kul.

 

Jag väljer helt enkelt bästa sättet för mig att få in pengar. Hade jag kunnat tjäna 20k i månaden på något jag tyckte var kul så hade jag såklart gjort det istället.

 

Och visst - det kan vara kul att lira enstaka gånger. Men att grinda är som någon annan sa, inte så värst kul.

 

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om pengar dock, det har mer med att göra att jag försöker lägga undan lite så jag kan studera till läkare - om jag nu någonsin lyckas ta mig in. Det är något jag vill läsa till oavsett lön som färdig läkare. Bryr mig inte speciellt mycket om jag får 20k eller 40k i månaden. Men då är det jobbet jag vill åt, och inte pengarna. Med pokern är det tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj OJ OJ säger jag bara. Väldigt stor andel som lever på pokern på detta forum. Som vissa har påpekat så har jag inte dragit någon gräns för vad man skall dra in, utan bara hur många som lever på sina pokerinkomster. Realistiskt är väll att många av dem drar in relativt lite per månad, men ändå så de klarar sig. Det tar mig till ytterligare en intressant fråga (enligt mig). Hur stor andel har åsidosatt ett möjligt arbete för att satsa på detta, och hur många hade inte riktigt något val (ja, jag vet att man alltid har ett val, så slipper ni skriva det). Det jag menar är hur många var arbetslösa, deltidsarbetande mm innan, och hur många har offrat en potetiell karriär för att följa sina pokerdrömmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slutade städa på nätterna (vid sidan om studierna) första månaden när jag drog in 80 000 sek. Det räknas kanske inte direkt som att jag har åsidosatt en karriär dock.

 

En kompis till mig snittar 7000 sek i månaden på sin poker och har gjort så under en längre tid. Han lever på pokern. En annan snittar 250 000 sek i månaden och har också gjort det en längre tid. Det känns som natt och dag men båda lever onekligen på pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tja, poker verkar vara världens största statsfinansierade företeelse någonsin, då det verkar finnas en majoritet människos som går stadigt plus. ;=)

 

Väldigt få vill erkänna att de backar. Själv backar jag ju aldrig. ;=)

 

Som en tidigare talare inlade, 7000 eller 250000 per månad in, vad räcker för dig?

 

Jag tror att man helt enkelt får bestämma sig själv för hur bra liv man vill leva och sedan göra bedöömningen utifrån det.

 

Och det är ju faktiskt inte olagligt att bosätta sig någon annan stans (under förutsättning att man får uppehållstillstånd). Skulle mycket väl kunna tänka mig (fantasi) att spela poker i Thailand, om jag kunde dra in en stadig peng utan att bränna för mycket tid på det.

 

Som det ser ut nu, har jag räknat ut att jag skulle behöva en så stor bankrulle för att realistiskt få en sådan avkastning att jag ens skulle tänka mig byta bort mitt jobb.

 

Så här räknar jag, om man kan tighta så bra att man stadigt vinner:

 

* BR -> 10 - 20% vinst per år (mer är inte rimligt att förvänta sig)

 

Vinner man mycket mer, har man för liten bankrulle och spelar på för hög nivå! (lång diskussion kommer följa)

 

För att slå min nuvarande årslön, måste jag alltså ha en såpass stor bankrulle enligt min modell, att jag hellre skulle sätta de pengarna på ett chysst boende (bankrullen skulle i sådana fall lätt kunna betala en herrgård i Stockholms finkvarter (ok, lite överdrivet, men tänk på det)).

 

Ha det gott,

//magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så här räknar jag, om man kan tighta så bra att man stadigt vinner:

 

* BR -> 10 - 20% vinst per år (mer är inte rimligt att förvänta sig)

 

Vinner man mycket mer, har man för liten bankrulle och spelar på för hög nivå! (lång diskussion kommer följa)

 

Jag tror inte det behövs så värst lång diskussion för att inse att din beräkning inte stämmer. Säg att du har en helt ok tilltagen BR på 150 inköp i Texas NL. Menar du då att man inte ska förvänta sig att tjäna mer än 15-30 inköp på ett års heltidsspelande?

 

Visst, efter flera år som proffs har man antagligen en väldigt väl tilltagen rulle om man fortfarande spelar som högst NL1000 och då kan nog dina beräkningar var hyfsade, men att tro att man måste ha sådana gigantiska rullar är helt enkelt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag backar men jag går inte på bidrag. (Eller jo ... Studiebidrag + Studielån. Men det är inte en följd av poker. Det hade jag tagit ändå.)

 

Jag gillar dina uträkningar maglub.

 

Så en som lirar på NL50 med ca 30 inköp kommer tjäna någonstans mellan 150 - 300€/$/£/SEK per år?

 

Hur många timmar per dag (i genomsnitt) ska man spela för att din Teori ska stämma?

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* BR -> 10 - 20% vinst per år (mer är inte rimligt att förvänta sig)

 

Jag måste vara dum i hufvudet, för jag siktar på att dubbla/tredubbla min rulle. Denna månaden.

 

Ahh ... Men det får räcka med 0.8333 - 1.6666% denna månad.

 

Mer blir det inte sörru!!

 

PS. maglub - Ville du förklara dig lite närmare utan att vi skojar bort det?

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare,

 

Ingen fara för min del. Har kollat runt lite på internet efter referenser, då jag sitter på jobbet. Tror att Sklansky i en av sina böcker har en bra utläggning om ROI (Return on Investment), där mina siffror nämndes.

 

Några termer som är bra att ha koll på:

 

* Varians

* Bankroll

* Vinst

* Investering

 

Return on investment är i slutändan vad du har kvar vid en given tidpunkt, jämfört med vad du satsade.

 

En bra tankeböna: Om du hittar en spelare som spelar som en gud. Han har en ROI på en bra bit över 30%, vilket en riktigt duktig spelare bör ha, kanske till och med 50%.

 

Då skulle det eventuellt vara en bättre affär att stejka den killen, än att köpa en lägenhet i stockholm... Nu fungerar det ju inte riktigt så. Variansen gör att man oftast bara hör om vinster; "jag dubblade min bankrulle i går".

 

Börsen går ju rätt dåligt just nu... Det kanske skulle vara en bättre idé att skapa en fond, med pokerspelare, som är stejkade av fonden och allt överskott går till fonden.

 

Slut på tankebönan.

 

Ett exempel jag såg på nätet är här:

 

http://www.bet-the-pot.com/sng-and-br-stats-page18.html

 

Där skriver de att man över huvud taget inte bör gå upp i nivå om man ligger under en ROI på 20%. Detta är högre än jag skrev i mitt förra inlägg. Men jag tror också att den stora massan, speciellt de som vill försörja sig på poker, inte dubblar sin bankroll år efter år.

 

Ett annat exempel går att läsa här: http://thehumanity.blogspot.com/2006/04/corporation-junior.html

 

There is upside to this sample return, of course -- if I'm a barely decent player and can win 1BB/100, that juices Capital's return into the 15% range. 2BB/100 and we're pushing 20%. At the same time my earnings (for being Labor) rise to $20 to $25 per hour.

 

Det kanske också är så, att ni som har en otroligt hög ROI är inne i en fas, där ni dels bygger rullen, och dels spelar i för låg nivå? Det jag säger är att om du har en rulle på 15k SEK och kan plocka ut 7k SEK i månaden och ligga kvar på 15k i rullen, vilket slår studielånet i alla fall, så har du i slutändan en ROI på 560% på ett år (totalt uttag under året = 84k SEK, grundrulle 15k).

 

Slår i alla fall börsen rejält, men kommer inte göra dig speciellt fet i det långa loppet. Och variansen man skulle vara orolig för i det exemplet går ju inte att neglera.

 

Mitt resonemang går ut på att du kan gå upp i nivå när du spelar såpass säkert att du utklassar alla. Förr eller senare kommer du upp i en nivå där du själv blir utklassad (Peters Princip), varför du måste gå ner i nivå.

 

Så nivån styr ROI i slutändan. På en låg nivå måste du trycka hårdare för att få med folk på larvigt höga potter (för man kan bara spela en finit mängd potter under ett givet tidsintervall). På en högre nivå, lär det vara lättare att vinna (eller förlora) en fix summa pengar. (tänk dig hur du måste spela på 0.25/0.50 för att vinna 100k Dollar, jämfört mot om du spelare 100/200).

 

Svårt resonemang här, för jag trampar ju folk på fötterna genom att försvara mina siffror med "om du har högre ROI än jag skriver om, ligger du antingen i för låg nivå, eller så tar du ut för mycket pengar från rullen för ditt leverne, eller så har du inte kännt på variansen än". Och alla som har en lucky streak på ett halvår och är oövervinnliga, de kommer absolut inte lyssna.

 

Eller... Så har ni inte förstått vad bankrulle är...

 

Om erat resonemang mot mig är: Om mina 15k blir uppätna av variansen (för den lär ju vara grym om du förväntar dig att vinna 7k SEK i månaden), så sätter jag in ytterligare 15k.

 

I det läget var ju inte rullen 15k, då var den helt plötsligt 30k, för du kunde sätta in mer. Rullen är inte vad du har på Neteller, eller Martins poker. Det är vad du har för finansiella möjligheter att spela för. En spelmissbrukare har i princip oändlig bankrulle...

 

Låt oss säga att du vill ersätta ditt riktiga jobb, där du tjänar 300k SEK om året. En ganska ok lön, som gör att du har råd att käka ute lite då och då, men inte åka på långresor om du samtidigt har en MC, en hobby och en flickvän/pojkvän som vill att du pysslar om honom/henne. Typ. Motsvarar väl en 180k SEK efter skatt, låt oss säga 15k ut i näven i månaden. (hyra, mat, bil, försäkringar och sånt + ok sparande)

 

Då måste du plocka ut 15k SEK i månaden från pokern. Du spelar kanske 200 händer i timmen och för att ersätta jobbet, kanske du lägger 8h per dag. Ultimat vore att lägga mindre, för det skall ju inte vara jobbigare att spela poker än att jobba. Helst kanske man skulle lira poker ännu mindre, då pokerspel är jäkligt asocialt. På ett jobb har man arbetskollegor och fikarum.

 

Så, låt oss säga 8h i alla fall, för vi på forumet är säkert riktigt tråkiga jäklar... Då spelar du 1600 händer om dan. Bra för rutinen om inte annat.

 

Som en halvtaskigt ok spelare kanske du går plus 1BB per 100 händer. 2BB om du är lite duktigare. Låt oss säga att du är lite halvtaskig. 2BB/100 Händer.

 

Det blir 32BB in till dig om dan, vilket i sin tur tyder på att du på en 20 dagars arbetsmånad bör dra in ca 660 BB. Varje månad. Utan att förlora en enda dag...

 

Här kanske jag har fel. Jag har ju egentligen inte analyserat mitt eget spel, för att se om det stämmer in på mig. Men, låt oss säga att du spelar hyfsat tight. Vi är ju inte alla som de där WSOP-vinnarna. 2BB per 100 händer kanske stämmer.

 

Då bör stora blinden vara ca $3. Teorin är då, att du måste vara tillräckligt duktig att spela på den nivån, samt ha en tillräcklig rulle.

 

Rullen för 1.5/3.0 bör väl vara 3000 gånger BB, vilket är $9k, i runda slängar kring 100K SEK, inte illa.

 

 

Hmmm... Det här ser inte bra ut för mitt tidigare inlägg...

 

Det skulle betyda att jag på mina 100K SEK sparpengar, som jag är beredd att lägga på pokern (vilket i sin tur troligtvis betyder att jag konstant har ca 10k på Neteller för att flytta mellan olika siter, samt tillgång till fonder och bankkonton på 90K) har en ROI på 180%. Inte illa!

 

OM, jag är en bra spelare...

 

Vi får hoppas på det. I sådana fall ligger inte jag i den ligan i alla fall. ;=)

 

Då tror jag nästan mer på att de flesta av oss inte är kapabla att vinna 2BB per 100 händer, för annars skulle världen vara full med pokerproffs.

 

Och en ROI på 180%... Inte en jäkel skulle sätta pengar på börsen. ;=)

 

Nåväl, jag får sätta mig och räkna lite mer på det här. Mitt exempel ovan, talar emot mina 10% - 20% ROI i det tidigare inlägget.

 

Motfråga: Hur många spelar såpass tight?

 

2BB per 100 händer betyder inte att man vinner en pott på 2BB under de 100 händerna, utan att man går plus 2BB per 100 händer. På 100 händer har man chansen att torska 10 st BB och 10 SB och eventuellt förlora en pott eller två. Så om du spelar dina 7% - 12% av alla händerna, för bättre kort än så får man inte i pocketen om man spelar tight, är du med i ca 20 potter i timmen. På de 20 potterna måste du dels plocka in dina förlorade 15BB (10 BB + 10 SB), plus 2BB till.

 

Statistik... Krångligt det här.

 

Men som sagt, jag sätter mig och skissar lite till. Klart intressant ämne. Man kanske skall sluta jobba. I mitt fall, skulle jag vara tvungen att gå upp i både rulle och insats...

 

Ha det gott,

//magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...