Gå till innehåll

Myssion lirar söndagsturrar!


Myssion

Recommended Posts

Kul att det börjar gå lite bättre för dig.

Har en fråga till dig.

Jag tänker börja att spela lite liveturneringar. Spelar normalt inte turneringar. Kan du rek någon litteratur?(som går på djupet ffa relationen chip EV/$EV )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker att jag förstår $EV mycket bra, till stor del tack vare SNGPT, men är också nyfiken på i vilka situationer, och på vilket sätt, som ICM blir alldeles för stelbent som verktyg. T.ex. edge-funktionen... Den är grundinställd på 0.5%, men hur fan justerar man den optimalt liksom...

 

Tror inte du tjänar så mycket på att manipulera med edge funktionen. Du måste ändå göra en bedömning i varje situation när du tror (vet) att ICM ger dig ett marginellt +EV beslut att t.ex. syna all-in: Har du såpass stor edge gentemot de överiga spelarna att du kan lägga den här marginella handen och invänta ett bättre läge? Den gränsen är ju ganska flytande och kräver en viss känsla.

 

Sen vet jag inte om jag gillar det här plantskoleprojektet så mycket längre. Du tar fram intressanta händer, skapar intressanta diskussioner och gör insiktsfulla analyser. Snart finns det ingen fisk kvar! :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion,

alla dina bubbeltrubbelhänder har fått mig att fundera på följande situation(er). Om du skulle kunna peta in detta i SNGPT skulle jag bli glad.

 

Bubblan i en SnG (50/30/20-struktur). Alla har samma stack (x) innan mörkposter. Du sitter på BB. SB pushar.

 

Vad krävs för edge mot SB:s HD för att det ska vara +$EV att syna om BB är

 

1) x/10

2) x/5

3) x/3

 

Danke! 8-)

 

EDIT: En grej till om du orkar. Samma förutsättningar som ovan, men knappen har bara x/2 i stacken. Och, om du har vällldigt mycket tid över, vad händer om knappen bara har x/3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att jag förstår $EV mycket bra, till stor del tack vare SNGPT, men är också nyfiken på i vilka situationer, och på vilket sätt, som ICM blir alldeles för stelbent som verktyg. T.ex. edge-funktionen... Den är grundinställd på 0.5%, men hur fan justerar man den optimalt liksom...

 

Vad menar du? Vad är SNGPT? Vad är ICM? Vad är edgefunktionen?

 

I cash game är varje marker lika mycket värd. Den har ett nominellt värde i rena $ som står tryckt på den. I cash game är därmed cEV (väntevärde i antal marker) alltid detsamma som $EV (väntevärde i $), och därför pratar man bara om EV i cash game-sammanhang, utan att göra skillnad på de två.

 

I turneringsspel så är cEV och $EV detsamma, i början av turneringen. Om alla 9 spelare i en SnG har betalat $100 i inköp för att delta och får 1500 marker, så är deras markerstapel värd exakt en niondel av den totala prispotten ($900), vilket ju blir $100. Varje marker är i detta skedet värd $10/1500=$0.67. Men ju längre turneringen lider, desto mindre värd blir varje marker. I slutändan har en person skrapat ihop samtliga 13.500 marker, men vinner bara 50% av den totala prispotten (i MTT's är det ännu mindre andel till förstaplatsen), och varje marker är nu värd $450/13500=$0.33. I turneringsspel är alltså inte cEV och $EV samma sak. Det kan t.ex. på bubblan vara cEV+ att syna, men $EV-, beroende på prisstrukturen: Du dubblar inte ditt $EV om du synar, och du åker ut och vinner $0 om du förlorar, vilket kräver en equity på mer än 50% (i KK-handen krävs t.ex. en equity på 74% för att en syn ska vara korrekt).

 

ICM betyder Independent Chip Model. Det är en teoretisk modell som omvandlar en given stackstorlek till ett värde i $, baserat på hur troligt det är att man hamnar 1:a, 2:a, 3:a eller utanför pengarna med den stackstorleken.

 

ICM tar inte hänsyn till andra faktorer, såsom skill edge och annat, men är ändå väldigt användbar i de flesta situationer. Jag håller på att utforska situationer där man bör avvika från det $EV som är baserat på ICM, så jag får återkomma med mer om det senare.

 

SNGPT är ett program som baserat på ICM räknar ut om ditt $EV för syn/fold/ställ i olika situationer, baserat på din hand och motståndarens HD. Det är inte ett lajvstödprogram som ger dig råd/tips/odds när du spelar, utan du får mata in en massa variabler som antal spelare, stackstorlekar osv i efterhand (eller på förhand). Jag tycker att man lär sig jättemycket genom att sitta och experimentera med olika situationer, och förutsatt att man lär sig förstå de bakomliggande faktorerna till varför det är $EV+ eller $EV- att ta beslut X i en given situation så kan det nog förbättra de flestas spel.

 

Edgefunktionen kan användas för att bedöma om det vore korrekt att undvika att ta ett beslut som i teorin är $EV+, om man bedömer sig ha ett framtida skill-övertag mot fi som motsvarar ett högre $EV+. Tydligaste exemplet är väl att man gärna undviker en kåjntåss där man är 51% favorit i början på en HU-SnG, om man bedömer att man har t.ex. 60% chans att vinna om man foldar och spelar fler händer. Men jag har inte klurat ut hur man använder den funktionen optimalt, om det nu ens är lönt att bekymra sig om det överhuvudtaget, som folder påpekar.

 

Kul att det börjar gå lite bättre för dig.

Har en fråga till dig.

Jag tänker börja att spela lite liveturneringar. Spelar normalt inte turneringar. Kan du rek någon litteratur?(som går på djupet ffa relationen chip EV/$EV )

 

Bästa turneringsböckerna måste ju vara Harrington (I-III), men gällande cEV/$EV så är det nog Sklansky's Tournament Poker for Advanced Players (som jag inte har läst själv ska tilläggas).

 

Funderat länge på att köpa mig SNGPT... Värt slantarna, antar jag?

 

Helt klart. Eller... eh... jag menar... Absolut inte! ;)

 

Danke! 8-)

 

Ska pilla imorgon. Eller så köper du programmet själv, snålkorv. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Hur många bord spelar du samtidigt? Hejdå!

 

4-6. När jag skaffar en till skärm blir det nog 8.

 

Hur går det om du kommer till ITM på flera bord samtidigt?

JAg har provat att köra 2st SnG samtidigt några gånger, en gång kom jag till HU på bägge borden samtidigt, det var minst sagt stressigt!

 

(det var iofs på Partys turbobord, där har man väl kortare tid på sig att tänka än på Pokerstars, tror jag i alla fall...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem att spela flera bord ITM samtidigt. Hade jag kunnat undvika överlappning så hade det ju varit busenkelt med fler än 8 bord också, men det kräver för många skärmar och dessutom klarar PO bara 8 bord på Stars.

 

 

Följer med stort intresse...gällande de 5 punkterna så vore det intressant om du kunde posta några ang de ...så man får smak på fingertopp känslan om du förstår vad jag menar...

 

Posta några vadå? HH:s? Fingertoppskänsla är lite klurigt att förklara, utveckla gärna hur du menar att jag ska utveckla.

 

 

Smilla stod på näsan igår. Helt plötsligt hade hon ställt sig upp och höll i en pall, sen tappade hon greppet och innan vi hann reagera så föll hon som en fura *smack* i golvet med ansiktet före... :cry: Hon blev jätterädd och jätteledsen såklart, skitläskigt var det... Det är jättekul att hon är så aktiv, men ungen kommer ju att slå ihjäl sig... Man kan ju inte vara runt henne heeela tiden, och sedan vill man ju låta henne utforska och inte hämma henne... Eller så blir det helt enkelt madrasserat rum och sumobrottardräkt...

 

Igår bjöd banken på bio. Da Vinci-koden inklusive dricka och påppkårn för 20:-/person (kanske får räkna om det till $ så man får en uppfattning om hur mycket pengar det egentligen är... ;)). Filmen var väl ok. Har ju läst boken, vilken jag tyckte var bra, men hela charmen med berättelsen ligger ju i att man inte vet vad man ska hända och vad det hela handlar om. Som att se en Agatha Christie-deckare omgjord till film när man redan vet vem som är mördaren...

 

 

 

Har du ledigt idag?

Jag är inne och kör lite turbo på $15 nivå och hade tänkt att man kanske kunde få sig en uppvisning :-)

 

//Matte

 

Väntar nog till senare i eftermiddag eller ikväll med att spela idag. Dessutom har jag gått upp till $25 nu. Du får ju öka tempot nu Matte så du hänger med! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilla stod på näsan igår. Helt plötsligt hade hon ställt sig upp och höll i en pall, sen tappade hon greppet och innan vi hann reagera så föll hon som en fura *smack* i golvet med ansiktet före... :cry:

 

Det hinner bli en del smällar när man har barn. Man känner sig rätt maktlös när de gör sig illa. Min lillpojk har hunnit med både ett och annat på sitt 4-åriga liv.

 

Vad är väl en eller ett par bad beats i poker jämför med sånt? Det är ju en enorm fördel med barn. Man får perspektiv på saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, om jag spelar 130 SnG's innan söndag så blir jag guldmedlem och kan delta i $100K VIP-frirullen.

 

Dra vad mycket FPP du får, jag har bara spelat in 682 FPP under min tid i plantskolan.

 

Jag får 15FPP/SnG jag spelar. Det är nog mycket mer "lönsamt" än att spela cash game, kriterierna för att få poäng är lite kassa på de låga nivåerna när man spelar CG.

 

Skrev förresten fel ovan, jag räknade på att jag fick 10FPP/SnG, men jag får 15 eftersom jag har 50% bonus p.g.a. jag är silvermedlem, så det blir ca 82 jag behöver spela till.

 

Hmm... jag räknade nog lite fel igen där... Jag har 50% FPP-bonus, men inte någon VPP-bonus, och det är bara VPP's som räknas för att bli Silver-/Guld-/Platinamedlem.

 

Så jag behöver spela 129 till innan söndag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens pokersanning: Om en hand är värd att limpa med, så är den värd att syna all-in med. :)

 

 

Blev kallad för fisk och allt möjligt på ett bord. Tajtrövarna satt där och spelade sitt stål på bubblan, någon nämde t.om. "dessa idioter som går all-in med skräp"...

 

Sedan fick jag tag i lite marker och då blev det åka av, till tonerna av Lacrimosas Stolzes Herz! Ställde med any two och drog ut på bubblan två gånger med totala skräpkort och de fattade ingenting, trodde jag var helt galen och sa att jag var världens sämste spelare o.s.v. Det var riktigt roligt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har vissa en avatar som föreställer dem själva där de ser lite tuffa och koola ut, när de inte kan spela poker för fem öre?? Jag hade skämts som en gris om jag hade haft en bild på mig själv där jag försöker se häftig ut när man bara gör bort sig på bordet hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...