Gå till innehåll

NLT - SnG, hur göra med AA?


Recommended Posts

NL Texas Holdem $11 Buy-in

 

Level:2 Blinds(30/60)

 

Seat 9 is the button

Total number of players : 10

Seat 6: LongDongJohn ( $1540 )

Seat 3: Venetian_21 ( $1636 )

Seat 7: HERO ( $2730 )

Seat 5: hi_im_alan ( $2130 )

Seat 10: gusripley ( $3100 )

Seat 2: cadespapa13 ( $1292 )

Seat 1: basil979 ( $2331 )

Seat 8: B_n_k ( $2393 )

Seat 9: SparkyV61 ( $548 )

Seat 4: jpmoney91198 ( $2300 )

Trny:22777854 Level:2

Blinds(30/60)

 

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ As Ad ]

 

Yes, AA! Hoppas folk callar så det finns lite i potten...

 

cadespapa13 calls [60].

Venetian_21 folds.

jpmoney91198 folds.

hi_im_alan folds.

LongDongJohn folds.

HERO raises [202].

 

Freak, bara en. Höjer till 202 få jag får med mig någon i alla fall, halva bordet är ju redan borta. En eller två borde väl syna.

 

B_n_k folds.

SparkyV61 folds.

gusripley folds.

basil979 calls [142].

cadespapa13 calls [142].

 

OK, great. Två hänger med!

 

** Dealing Flop ** [ Kc, Tc, 8s ]

basil979 bets [300].

cadespapa13 folds.

OK, relativt bra flop. En bettar och en lägger sig. Gillar inte färgdraget!

 

EDIT: skrev fel pott när jag knåpade ihop HH... Pot = 936.

Hand bet på 300 ska ju vara med...

HERO raises [691].

 

 

En ***** höjning, han ska fan inte få färg gratis. Och har han typ AK så ska han få betala för det! :)

 

basil979 calls [391].

** Dealing Turn ** [ 6s ]

Pot = 2018.

basil979 is all-In [1438]

HERO ? , har 1837 i chips.

 

Förlorar jag ligger jag ruskigt dåligt till, vinner jag blir jag badass chipleader.

 

Hmm, han går insta-allin på turnkortet, en sexa som ger dubbelt färgdrag. Har han fått in något på turnkortet eller hade han ett monster innan turn? Eller kör han hårt med en "normal" hand, typ AK?

 

Lätt call, eller lätt fold?

Spelar jag som en kung eller som ett ass?

Hade Ni spelat annorlunda?

 

Reads då? Finns inga starka reads direkt, det är ganska tidigt i SnG. Han var uppe mot mig i en pott tidigare där jag höjde pre-flop och träffade bra. Han höjde, jag re-raisa på flop. Han minihöjde turn och jag re-raisa och han lade sig. Han kan ju ha träffat med en dålig kicker då.

 

Min image då? Jag har varit med i två potter tidigare, den ena finns beskriven ovanför och den andra är väl liknande. Jag höjde pre och fick en call. Missade flop och vann potten med en CB på halva potten. Så jag ser nog ut att vara ganska "bettig" av mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En redig höjning, han ska fan inte få färg gratis. Och har han typ AK så ska han få betala för det! :)

 

Redig höjning??? Du höjer lite drygt 1/4 av potten på floppen. Höj mer!!

 

Hade du gjort en normal höjning på floppen hade det varit en enkel syn på turn då ni bara hade haft peanuts kvar jämfört med potten. ;)

 

Själv skulle jag nog blundat och synat och hoppats på det bästa på den aktuella turnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, redig och redig... Man vill ju att han ska hänga med om han har AK. Allt högre är ju lika bra att köra all-in. Han får ju nästan inget kvar i stacken om jag höjer med mycket mer... :oops:

 

EDIT, skrev fel pott i HH först, potten ska ju ha med hans raise på 300, och då blir inte höjningen så redig längre, tyckte att det såg ut som ett pottbet när jag nu i efterhand knåpade på HH...

 

Men jag vill ju ha med honom efter floppen, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt call, eller lätt fold?

Jag tycker det är värt risken att syna.

Största risken är väl att han sitter med TT på handen. Med KK skulle han nog ha reraisat innan floppen. KT borde han väl ha slängt? AK, AQ känns också troliga. Men tidigt på $11 SNG kan folk gå all-in med vad som helst…

Jag skulle ha chansat på att han sitter med drag på färg och/eller stege och att han försöker bluffa ut dig från potten. Syna och var beredd att slänga in en ny tia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När "basil979 bets [300]." efter floppen skulle jag trycka in ALLT!

Det är $11 du spelar. Får jag inte in allt pre-flop och floppen inte är parad så trycker jag in allt efter floppen oavsett med AA.

Men nu var det inte det som var frågan... Ja, du ska göra en Call. Man måste gambla ibland. Det börjar en ny $11-sng om 30 sekunder ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel all-in på floppen! Och sedan tror jag inte man kan kalla mini-raise för redig raise :roll:

 

Om du gör en sådan mesig raise på floppen är du ändå tvingad att välja all-in eller fold på turn och varför ska du ge han turnen så billigt? Även om fi nu inte hade gått all-in på turn hade du ju ändå behövt ta beslutet, eller hur? Vad kan du göra på turn om han checkar förutom all-in eller fold?

 

Nej, SNGs har inte plats för finspel. Speciellt inte på $11 nivån. All-in på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför betar han så hårt på turn? Antingen har han en svag hand som par i kungar med dålig kicker och sätter dig på draget, instabetar när turn är blank och hoppas att du lägger dig. Eller så kan han ha ett straightflush drag som han verkligen inte kommer lägga, men gärna tar potten med utan att behöva gå till showdown. Eller kanske bara ett flushdrag som han försöker skrämma iväg dig med då du snott potter tidigare med cb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är värt risken att syna.

Största risken är väl att han sitter med TT på handen. Med KK skulle han nog ha reraisat innan floppen. KT borde han väl ha slängt? AK, AQ känns också troliga. Men tidigt på $11 SNG kan folk gå all-in med vad som helst…

Jag skulle ha chansat på att han sitter med drag på färg och/eller stege och att han försöker bluffa ut dig från potten. Syna och var beredd att slänga in en ny tia.

 

Bra analys.

 

Du har rätt i att folk går all-in med lite vadsomhelst tidigt i de här SnG. Rätt knäppt tycker jag... Om man nu inte har en vettig hand då förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När "basil979 bets [300]." efter floppen skulle jag trycka in ALLT!

Det är $11 du spelar. Får jag inte in allt pre-flop och floppen inte är parad så trycker jag in allt efter floppen oavsett med AA.

Men nu var det inte det som var frågan... Ja, du ska göra en Call. Man måste gambla ibland. Det börjar en ny $11-sng om 30 sekunder ändå.

 

Japp, det är $11 jag spelar. Men om man nu tokdominerar med AA så vill man väl inte skrämma bort folk med all-in direkt på floppen?

 

Är det bäst EV att göra så månntro? Hmmm....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel all-in på floppen! Och sedan tror jag inte man kan kalla mini-raise för redig raise :roll:

 

Om du gör en sådan mesig raise på floppen är du ändå tvingad att välja all-in eller fold på turn och varför ska du ge han turnen så billigt? Även om fi nu inte hade gått all-in på turn hade du ju ändå behövt ta beslutet, eller hur? Vad kan du göra på turn om han checkar förutom all-in eller fold?

 

Nej, SNGs har inte plats för finspel. Speciellt inte på $11 nivån. All-in på flop.

 

Ja, om han inte hade gått all-in så hade jag gjort det på turn. :)

Jag vill inte få bort honom helt på floppen, det är ju tokbra om han har träffat kungen med en bra kicker, då betalar han ju av min re-raise.

 

Hade han betalat av en all-in från mig på floppen månntro?

 

Som jag ser det kan jag inte folda på turn, men det är spelet dit jag undrar lite om, större re-raise verkar de flesta säga. Är poängen då att få in mer pengar (allt) eftersom vi troligen leder, eller vill vi helst vinna potten som den är nu?

 

Är chansen större att han synar en all-in på floppen eller på turn? Hmmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Call.

 

Men med essen vill du få in degen så tidigt som möjligt i handen. Helst före floppen förstås, men hellre på flopp än på turn --> all-in på floppen. Det är stor chans att en sämre hand synar i sådana häringa SnG.

 

OK, är det större chans att folk synar en all-in på floppen?

Har inte tänkt på det tror jag. Iofs så har de fler kort att hoppas på. Och tror väl mindre att jag har ett monster kanske?

 

Ju längre man drar med sig folk desto mer pengar får man in har jag tänkt, men längre än till turn vill jag inte släppa folk med AA. Man kanske ska ändra på det till nästan ett automatiskt all-in på floppen med AA?

 

Hmmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga du bör ställa dig är ju denna: om det där var en redig höjning, hur ser då en oredig ut? Du minhöjer ju i princip.

 

Aja, jag kollade på vad jag hade skrivit i HH när jag beskriver det som en "redig" höjning, och jag hade visst räknat ut fel pott först i min lilla HH. :oops:

 

Men om jag höjer mycket mer så är jag ju uppe i hälften av hans stack, och går jag så högt är det ju lika bra att gå all-in. Har han typ 2000 i stacken så synar han ju inte för 1000 och sedan foldar, det är ju all-in som gäller då.

 

Jag ville ju höja för att få in med deg och sedan gå all-in på turn, men han hann före. Men en adjustment till all-in på floppen från mitt spel verkar vara den allmänna uppfattningen här. Tveksam, men håller kanske med.

 

Gillar att få in lite mer innan all-in dock, så att man får med sig folk. Risken finns ju att de får in ett tvåpar eller något då... Kanske är -EV att göra så, släppa med folk till turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När "basil979 bets [300]." efter floppen skulle jag trycka in ALLT!

Det är $11 du spelar. Får jag inte in allt pre-flop och floppen inte är parad så trycker jag in allt efter floppen oavsett med AA.

Men nu var det inte det som var frågan... Ja, du ska göra en Call. Man måste gambla ibland. Det börjar en ny $11-sng om 30 sekunder ändå.

 

Japp, det är $11 jag spelar. Men om man nu tokdominerar med AA så vill man väl inte skrämma bort folk med all-in direkt på floppen?

 

Är det bäst EV att göra så månntro? Hmmm....

Nix, det var inte det jag menade. Jag menar att du vill ha mothugg pre-flop så att du kan re-raise och till slut sitter ni med all-in. (Sällan man får det, eller nä... det får man ofta på $11sng, men inte denna gång.) Och eftersom du inte fick in allt pre-flop skall du trycka in allt efter floppen DIREKT!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, vad hade han då?

 

Jo: Han hade pocket 10, så han satt med triss och hade spöat mig hur jag än hade spelat. Utgången var oundviklig, I got busted!

 

Ska fundera på det däringa med all-in på flopp oavsett flopp med AA, håller de flesta med om att det i princip är det som gäller eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar att få in lite mer innan all-in dock, så att man får med sig folk. Risken finns ju att de får in ett tvåpar eller något då... Kanske är -EV att göra så, släppa med folk till turn?

 

Den typiske spelaren på $11 nivån synar för mycket. Ta vara på det och spela aggresivt.

 

Du frågar om man går all-in på floppen för att få potten på en gång eller få syn. Svaret är att det egentligen inte spelar någon roll. Vinner du potten som den är (vilket kanske är troligast) så kan du inte sitta och sura över att du säkert fått mer om du slöspelat. Tänk på att stackarna i en SNG är överlag rätt grunda. Tänk att för varje mesraise du gör, får du inte bara in mer pengar, du ger din motståndare sjukt bra odds att syna.

 

Men om jag höjer mycket mer så är jag ju uppe i hälften av hans stack, och går jag så högt är det ju lika bra att gå all-in. Har han typ 2000 i stacken så synar han ju inte för 1000 och sedan foldar, det är ju all-in som gäller då.

 

Exakt. Du verkar förstå att du antingen kommer bli all-in på antingen flop eller turn i alla fall. Alla alternativ leder till samma sak, men att du går all-in själv på flop ger din motståndare ett svårt beslut och dåliga odds. Lägger han sig så var glad att dina AA inte blev utdragna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag höjer mycket mer så är jag ju uppe i hälften av hans stack, och går jag så högt är det ju lika bra att gå all-in. Har han typ 2000 i stacken så synar han ju inte för 1000 och sedan foldar, det är ju all-in som gäller då.

 

Om du raisar 1000 så har han ett val att göra, fold eller allin, om han inte är tomte och synar. Då får du ut precis vad du vill av den betten.

 

Alla som spelar poker känner inte till termer som stack size och pot commited :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spelar mot dåliga spelare tycker jag att du ska göra större höjningar pre när du får en premium-hand.

 

Även om halva bordet är borta och det är tidigt i SnG med väldigt lite i blinds att nöja sig med? Hade jag varit i tidigare position med fler spelare kvar, eller med 2 limpare i alla fall så hade jag höjt mer.

 

Det sista man vill med AA är ju att vinna fjuttblinds när alla foldarl... 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oavsett vilken hand du möter med AA har du bäst hand och deras kan betraktas som draghänder. Din vinstchans ligger mellan 80-drygt 90%. Ofta synar dåliga spelare de tittar på sin hand enligt starttabeller men inte på pottoddsen. Så du kan gott höja till 400. Sedan blir AA generellt mer lättspelade, det finns nästan inga situationer det blir rätt att lägga dem. Det är bara om du känner dig säker på att vinstchansen med dem blir<30% som du kan fundera på att lägga mot en stor bet, men även då blir beslutet ofta marginellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spelar mot dåliga spelare tycker jag att du ska göra större höjningar pre när du får en premium-hand.
Ja, speciellt i början på en $11-sng. Dom kommer att syna med alla par (njae kankse inte 66-22) och AK-A9, kanske även KQ-K9 :? Helt sjukt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...