Gå till innehåll

Vem vill göra testet på politicalcompass.org?


eurythmech

Recommended Posts

Jag har gjort testet förr i flera olika sammanhang, men det kan vara trevligt att ta om det, och så får man en uppfattning om vilka man inte borde lyssna på här på forumet =)

 

Economic Left/Right: -9.12

Social Libertarian/Authoritarian: -8.10

 

Länk: http://www.politicalcompass.org

 

* La till länken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 142
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Economic Left/Right: 0.62

Social Libertarian/Authoritarian: -5.03

 

Inte få förvånande för min del... är liberal när det gäller privata sfären men mindre så när det gäller ekonomi.

 

Extremist-eurythmech är en annan femma... Du har inte förändrats sen då jag spelade EKO alltså ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick 2.00 på höger-vänster-skalan och -2.56 på den andra, om någon intresserar sig (kan ju vara intressant för er som retade sig på att jag försvarade Bush i en annan tråd), men jag hade svårt med en del frågor som jag inte riktigt visste hur jag skulle tolka. Framförallt den med enpartistaten som hade en viktig fördel jämfört med andra system: att det inte tar tid att fatta beslut vilket det ju gör i en demokratisk process. Jag tog strongly disagree där enbart för att visa att jag är helt emot enpartistater, men som frågan var skriven så är mitt rätta svar egentligen strongly agree. Ganska stor skillnad.

 

Summan av det hela: ganska värdelöst test med idiotiskt formulerade frågor men ganska intressant ändå. Personligen skulle jag vilja placera mig längre ut på högerskalan, närmare Friedman. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyll, när jag svarade på frågan så tänkte jag att "nej, det är inte bra att en enpartistat fattar smabba beslut, en viktig del av demokrati är debatten och diverse kontrollionstanser", dvs en högst personlig åsikt att snabba beslut kanske inte är så bra som det först låter, så i mitt fall så fungerade frågans formulering.

 

Men visst, somnliga av frågorna lämnar mer att önska. Dessutom är ju testet klart färgat av Amerikansk politik, och kan därför kännas lite föråldrat. Man frågar liksom en massa om kristen moral och missar en massa frågor rörande jämställdhet, miljö och djurhållning t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Economic Left/Right: -0.62

Social Libertarian/Authoritarian: -5.95

 

Jag tycker inte att det är helt självklart att man skiljer de här axlarna åt, ekonomisk frihet och personlig frihet är ju ganska intimt sammanlänkade.

 

 

"Astrology accurately explains many things."

"Some people are naturally unlucky."

 

Hur passar det här in på någon av skalorna? Känns som det behövs en "rationell/dum-i-huvudet "-axel också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänster/höger = rationell/dum-i-huvudet. :P

Menar du reglerad och icke-reglerad ekonomi nu? Vänster-höger betyder ju inte så rackarns mycket i den traditionella skalan.

 

Oavsett så tycker jag inte att det där är åsikter som passar in på någon av axlarna. Även om ödestro antagligen korrellerar med att man gillar ett mer hierarkiskt samhälle.

 

Förresten så är det ju fortfarande lite oklart vilka det blir som får ta hand om astrologin. Folk som tror på det i allmänhet tenderar väl att vara hippies, men sen så har vi ju Nancy Reagan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänster/höger = rationell/dum-i-huvudet. :P

Menar du reglerad och icke-reglerad ekonomi nu? Vänster-höger betyder ju inte så rackarns mycket i den traditionella skalan.

 

Oavsett så tycker jag inte att det där är åsikter som passar in på någon av axlarna. Även om ödestro antagligen korrellerar med att man gillar ett mer hierarkiskt samhälle.

Jag menade i största allmänhet - inte direkt i hänsyn till just de där frågorna (som tillsammans med några andra i testet tycks helt irrelevanta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska bra med ett sånt här test ändå och att alla publicerar sitt resultat öppet.

Nu kan man gå in här efter man läst en post, kolla upp dennes resultat, säg -9 på vänster-höger-skalan, och enkelt konstatera att dennes åsikter inte är att bry sig om.

 

Yay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...