Gå till innehåll

Vem vill göra testet på politicalcompass.org?


eurythmech

Recommended Posts

eurythmech, vad Matteprof försöker säga är att, vem är du och jag att döma dem och deras kultur?

 

Jag vet att det är vad han säger. Jag säger att jag inte dömer deras kultur. Jag säger att "det är en annan kultur" är ett dåligt försvar.

Jag skiter i om befolkningen i Dubai ser det som kvinnoförtryck, jag tror inte på den typen av relativ moralism. Jag menar på att om man begränsar en persons frihet och möjligheter på könsbasis så är man en könsförtryckare. Kvinnorna i Dubai kanske inte ens håller med mig, är de strukturellt konsekvent åsidosatta så är de förtryckta.

 

Notera att jag inte har en aning om hur situationen är i just Dubai, jag menade med det bara som ett godtyckligt exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 142
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Precis. Jag tycker bara vi ska inse att vi är inte perfekta i Sverige heller innan vi dömer andra. Vad tror ni exempelvis sydeuropeiska människor tycker om vårat sätt att behandla våra föräldrar?. Den kulturen är det en självklarhet att man tar hand om sina mor och farföräldrar när de blir äldre och låter dem bo i ens hem, medan vi i Sverige sätter in dem på ett hem för äldre. Man kan ju bara undra vad de tycker om oss, säkert dömer de oss för det....

 

 

Vad som är moral/etik i punkt A behöver ju inte vara det i punkt B...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du ens att de skulle uppskatta en sådan jämlikhet?

Vad skulle du tycka om att någon annan kom och berättade för dig vad som var rätt, vad som var rättvist, när du levt hela ditt liv efter andra standarder? Tycker du att USA gör rätt som agerar världspolis? Tycker du att USA gör rätt i att leka gud och berätta för andra vad som är rätt och fel? Det gör iaf inte jag.

Nu kommer du troligtsvis säga att jag överdriver hela frågan, men det kan jag tyvärr inte hålla med om. Jag tycker att det är exakt vad det handlar om, bestämma för andra vad som är rätt och fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min filosofi är väl att vara väldigt tolerant mot människor men inte alls särskilt tolerant mot ideologier, religion eller kultur.

 

Frågan är ju huruvida ideologisk övertygelse, tro och kulturell tillhörighet är en del av människan (absolut, säger jag). Och i så fall, är du enbart tolerant mot människor som har "rätt" ideologi, "rätt" tro och "rätt" kultur?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju huruvida ideologisk övertygelse, tro och kulturell tillhörighet är en del av människan (absolut, säger jag). Och i så fall, är du enbart tolerant mot människor som har "rätt" ideologi, "rätt" tro och "rätt" kultur?

Jag kan vara tolerant mot nazister, religiösa extremister, mm så länge de inte försöker applicera sina, i mina ögon, helt galna ideologier. Gör de det så förgriper de sig på andra människors frihet och då behöver man inte längre tolerera dem. Så, ja, jag tolererar bara människor så länge de inte gör saker som jag ser som oacceptabla.

 

Det finns ingen som helst chans att jag tycker att det är ok för ett land att inte ge kvinnor rösträtt, knacka bög på en nationell skala, tvinga religion på alla infödda, och allt vad spännande det nu finns här i världen som inte lever upp till min moraliska standard.

 

Jag låtsas ju heller inte vara särskilt rationell eller logiskt konsistent i min moral, vad jag kan se är det helt och hållet baserat i känslor så att kräva förnuft av moral är nog lite galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör de det så förgriper de sig på andra människors frihet och då behöver man inte längre tolerera dem. Så, ja, jag tolererar bara människor så länge de inte gör saker som jag ser som oacceptabla.

 

Ok. Då var det lite luddigt formulerat i ditt förra inlägg.

Du tycker alltså att människor får tycka, tänka och säga vad de vill, så länge de inte inskränker på andras människors frihet. Då är det inte ideologierna/religionerna/kulturerna i sig du är intolerant mot, utan de rättighetskränkande och frihetsinskränkande handlingar som ibland begås i dessas namn.

Låter mycket logiskt tycker jag.

 

Tack för klargörandet.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du ens att de skulle uppskatta en sådan jämlikhet?

Vad skulle du tycka om att någon annan kom och berättade för dig vad som var rätt, vad som var rättvist, när du levt hela ditt liv efter andra standarder? Tycker du att USA gör rätt som agerar världspolis? Tycker du att USA gör rätt i att leka gud och berätta för andra vad som är rätt och fel? Det gör iaf inte jag.

Nu kommer du troligtsvis säga att jag överdriver hela frågan, men det kan jag tyvärr inte hålla med om. Jag tycker att det är exakt vad det handlar om, bestämma för andra vad som är rätt och fel.

 

Som jag sa tidigare, jag skiter i om de skulle uppskatta jämlikheten, jag tror på den ändå. Till exempel tror jag att en eventuell önskan att inte vara jämlik bara är en produkt av att personen är färgad av sin diskriminerade situation. Men oavsett om det är så eller inte, så tror jag att rätt är rätt. Och rätt för mig är jämlikhet och frihet.

Om en annan person kom och berättade för mig att jag levde fel enligt hans modell så skulle min ställning i den frågan givetvis bero på vad det för för några åsikter han hade.

Och angående USA så är det en jävla skillnad att verka med fredliga metoder, typ som Amnesty, och genom att slå in sina ideal i skallen på folk. (Nu tror jag iofs inte att USAs imperialism handlar så värst mycket om att föra sina värderingar vidare, utan mer om att stärka sin egen position).

Vad det här handlar om är, får jag säga till andra människor att jag tycker att de agerar fel? Givetvis, säger jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Jag tycker bara vi ska inse att vi är inte perfekta i Sverige heller innan vi dömer andra. Vad tror ni exempelvis sydeuropeiska människor tycker om vårat sätt att behandla våra föräldrar?. Den kulturen är det en självklarhet att man tar hand om sina mor och farföräldrar när de blir äldre och låter dem bo i ens hem, medan vi i Sverige sätter in dem på ett hem för äldre. Man kan ju bara undra vad de tycker om oss, säkert dömer de oss för det....

 

 

Vad som är moral/etik i punkt A behöver ju inte vara det i punkt B...

 

Jomenvisst, det är ett bra exempel. Man kan ju verkligen förstå om en Italienare skulle ha såna synpunkter. Jag menar bara att det inte är så att svensken har rätt i Sverige och italienaren har rätt i Italien. Utan tycker jag en sak när jag bor i Sverige, så tycker jag samma sak i Italien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillvägagångssättet för att få dem att ändra åsikt har inget med detta att göra. Vi diskuterar varför dina åsikter och ideal skulle väga tyngre än andras.

 

Vem har sagt att mina åsikter väger tyngre än andras? Att tro på sådant som moraliska auktoriteter finner jag förkastligt.

Det här innebär till exempel att jag önskar innerligt att förtrycka människor blir fria, men att detta inte kommer att ske förrän de själva vill.

Däremot anser jag mig ha rätten att arbeta med information och upplysning för att hjälpa dessa människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst, det är ett bra exempel. Man kan ju verkligen förstå om en Italienare skulle ha såna synpunkter. Jag menar bara att det inte är så att svensken har rätt i Sverige och italienaren har rätt i Italien. Utan tycker jag en sak när jag bor i Sverige, så tycker jag samma sak i Italien.

 

Exakt min poäng. Och precis på samma sätt som svensken har rätt i Sverige har Dubaierna rätt i Dubai... Vad sedan jag själv tycker får ju stå för mig... därför dömer jag inte andra. Man vill ju hellre sprida kärlek i världen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst, det är ett bra exempel. Man kan ju verkligen förstå om en Italienare skulle ha såna synpunkter. Jag menar bara att det inte är så att svensken har rätt i Sverige och italienaren har rätt i Italien. Utan tycker jag en sak när jag bor i Sverige, så tycker jag samma sak i Italien.

 

Exakt min poäng. Och precis på samma sätt som svensken har rätt i Sverige har Dubaierna rätt i Dubai... Vad sedan jag själv tycker får ju stå för mig... därför dömer jag inte andra. Man vill ju hellre sprida kärlek i världen :D

 

Nu måste du ha missförstått nånstans =)

Jag tror inte att Dubaierna har rätt nånstans. Men de själva tycker väl säkert att de har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste du ha missförstått nånstans =)

Jag tror inte att Dubaierna har rätt nånstans. Men de själva tycker väl säkert att de har rätt.

 

Givetvis, det är väl bara bra att alla får tycka som de vill. Är alla nöjda med sin tillvaro finns väl inte mycket att klaga på...

 

Det är alltså där våra åsikter går isär.

 

ades_va: jo jag ser gärna att de anpassar sig efter mina skruvade ideal (vilket alltså innebär såna galna saker som stopp för förtryck på könsbasi), jag tror väl knappast att särskilt många har politiska ideal som de inte gärna skulle se efterlevas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ades_va: jo jag ser gärna att de anpassar sig efter mina skruvade ideal (vilket alltså innebär såna galna saker som stopp för förtryck på könsbasi), jag tror väl knappast att särskilt många har politiska ideal som de inte gärna skulle se efterlevas?

Jag ser helst att folk ger fan i att realisera en del av mina ideal. Det verkar som strikt applicerade ideologiska system tenderar att orsaka rejält med misär när det visar sig att de inte stämde så väl överens med verkligheten som det var tänkt.

 

Om man modifierar uttalandet till att man vill se sina ideal realiserade i en verklighet där de fungerar kanske jag håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ades_va: jo jag ser gärna att de anpassar sig efter mina skruvade ideal (vilket alltså innebär såna galna saker som stopp för förtryck på könsbasi), jag tror väl knappast att särskilt många har politiska ideal som de inte gärna skulle se efterlevas?

Jag ser helst att folk ger fan i att realisera en del av mina ideal. Det verkar som strikt applicerade ideologiska system tenderar att orsaka rejält med misär när det visar sig att de inte stämde så väl överens med verkligheten som det var tänkt.

 

Om man modifierar uttalandet till att man vill se sina ideal realiserade i en verklighet där de fungerar kanske jag håller med.

 

Det låter klokt.

Fast det vore intressant med en slags modellvärld där man fick införa sina mest radikala idéer =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste du ha missförstått nånstans =)

Jag tror inte att Dubaierna har rätt nånstans. Men de själva tycker väl säkert att de har rätt.

 

Givetvis, det är väl bara bra att alla får tycka som de vill. Är alla nöjda med sin tillvaro finns väl inte mycket att klaga på...

 

Det är alltså där våra åsikter går isär.

 

Jepp, det är det. Jag är av den åsikt att är andra människor nöjda med sin tillvaro så finns ju ingen aledning för mig att klaga på dem och försöka förändra den till något som de inte är intresserade av.

 

Jag kan givetvis tycka att de enligt mina idéal har felaktiga värderingar men vem säger att mina idéal är de riktiga? Vet man alltid bäst själv? ;)

 

"Det är dom andra som är dumma i huvudet och jag som är normal" :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Economic Left/Right: -0.62

Social Libertarian/Authoritarian: -4.31

 

orkar inte läsa allt ni skrivit, men det är ju svårt att rakt av applicera testet för den svenska politiken/mentaliteten

Jag tycker t.ex. att högavlönade är för hårt taxerade i sverige, men inte i usa , så jag svarade strongly agree på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Vänner,

 

Economic Left/Right: 9.12

Social Libertarian/Authoritarian: -3.49

 

Så ska det se ut! Grattis!

 

Själv hamnade jag på

Economic Left/Right: 6.25

Social Libertarian/Authoritarian: 0.00

 

Lite av en besvikelse, men jag skyller mitt dåliga resultat på slarv. Har gjort testet en gång tidigare, mer seriöst, och hamnade då runt 9 på vänster/höger-skalan.

 

Sedan är vissa frågor rätt knepigt ställda. Jag håller till fullo med om att förmågan att ta snabba beslut är en STOR fördel i en enpartistat. Men vad säger det om mig? Jag skulle inte för mitt liv argumentera för att en enpartistat är bra eftersom nackdelarna är så mycket fler och så mycket större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är vissa frågor rätt knepigt ställda. Jag håller till fullo med om att förmågan att ta snabba beslut är en STOR fördel i en enpartistat. Men vad säger det om mig? Jag skulle inte för mitt liv argumentera för att en enpartistat är bra eftersom nackdelarna är så mycket fler och så mycket större.

 

Håller med om att det inte säger mycket, men det säger väl iaf något jämfört med oss som knappt ser någon fördel alls med en enpartistat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är vissa frågor rätt knepigt ställda. Jag håller till fullo med om att förmågan att ta snabba beslut är en STOR fördel i en enpartistat. Men vad säger det om mig? Jag skulle inte för mitt liv argumentera för att en enpartistat är bra eftersom nackdelarna är så mycket fler och så mycket större.

 

Håller med om att det inte säger mycket, men det säger väl iaf något jämfört med oss som knappt ser någon fördel alls med en enpartistat.

 

Även jag ser "knappt ser någon fördel alls" med en enpartistat. Men att det faktiskt ÄR en fördel att besluten kan fattas snabbt, istället för långsamt genom sega demokratiska processer, går knappast att ifrågasätta på rationell basis. Jag är dock förmögen att inse detta och ändå fördöma allt vad enpartistater heter.

 

Enda relevanta tolkningen borde då vara att skillnaden mellan mig och "er", är att "ni" måste förenkla och dela in världen i svart och vitt för att kunna tolka den, medan jag klarar av att se nyanser och hantera mer komplexa uppfattningar av verkligheten. Men blir mitt svar verkligen tolkat så av testet? Jag tvivlar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag ser "knappt ser någon fördel alls" med en enpartistat. Men att det faktiskt ÄR en fördel att besluten kan fattas snabbt, istället för långsamt genom sega demokratiska processer, går knappast att ifrågasätta på rationell basis.

Visst går det att ifrågasätta på rationell basis, jag föredrar en byråkratisk och statlig process slö som sirap just för att jag tycker att det är mer rationellt att beslut med potentiellt enorma konsekvenser och som dessutom är extremt svåröverskådliga saktas ned rejält innan de får kraft ute i samhället. På det sättet hinner det förhoppningsvis bli uppenbart i högre utsträckning vilka saker som är vansinnigt korkade och det måste finnas ett starkt stöd för idéer innan de kan bli implementerade. Jag är faktiskt inte säker på att flerpartistaterna är tillräckligt långsamma i de här avseendena.

 

Enda relevanta tolkningen borde då vara att skillnaden mellan mig och "er", är att "ni" måste förenkla och dela in världen i svart och vitt för att kunna tolka den, medan jag klarar av att se nyanser och hantera mer komplexa uppfattningar av verkligheten.

Ironi anyone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...