Gå till innehåll

NL - SH, strategi och lästips för Shorthanded 3-6 st


Lassis

Recommended Posts

Jag letar efter nåt bra ställe att läsa lite..

 

Böcker, sajter på nätet, bloggar eller andra alt..

 

Som rubriken säger.... NL Holdem 3-6pers...

 

Vet inte om BB gör nån skillnad i teorin men men...

 

Jag spelar från 0.10/0.20 upp till 1/2....

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om den här tråden kanske gör sig bättre i Studier-delen av forumet!

 

Jag vet inga böcker som speciellt riktar in sig på shorthanded spel, men Super System 2 ger ju en inblick i en aggressiv och relativt lös spelstil som kan hjälpa dig i SH spel. Men den SS2 kanske du redan har, förstås.

 

Läs runt här på forumet och posta HHs till det du känner dig osäker på annars.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte rulle för poker alls.... Och spelar lite högre ibland för att jag helt enkelt spelar bättre/vinner mer där... men samtidigt är det ett stort skottande... Har eg inte BR för NL alls men det passar mig mkt bättre än nåt annat...

 

Jag hör väl till fåtalet som inte får till det på mellan-nivåerna... Blir utdragen i alldeles för stor sträckning oavsett vilken nivå jag bettar på i spelet...

Jo jag plussar men samtidigt så går det 2veckors bra spel på 1dags tilt så är det närmare plus minus noll.... sen är det bara att börja om...2nya veckor utan tilt..för att det ska funka... Oftast är det 2-3inköp på raken som går till allin som man blir utdragen på..sen skiter det sig...

 

Har läst bl.a SS1 och 2.. Ciaffones verk oxå... och ett gäng till...

 

 

Det är alltså inte bankrullen vi pratar om eller mitt spel i sig, utan möjligheten att läsa/lära mer av bra pokerspelare i första hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att det inte går att läsa sig till hur man spelar shorthanded, det krävs känsla/erfarenhet för att spela bra shorthanded.

 

Spela aggressivt? Ja, men du måste fortfarande raisa och betta selektivt, så är du oerfaren torskar du bara hårdare om du "försöker" spela aggressivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du lite mer exakt?

 

Jag försöker lägga bet på en nivå som ska bli respekterad..men det funkar sällan.... Testar från 3ggr BB och uppåt...

 

Enda gången det fungerar är när man redan dubblat upp 1-2inköp...

Eller när man spelar på 1/2....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som litteratur kan jag tipsa om Harrington On Hold'em Vol 1 & 2, inte för att det handlar så mycket om SH men mycket bra böcker som lär ut grunder. Finns dessutom ett SH kapitel i Vol 2.

 

Sedan som någon sagt tidigare läs på forumet i Handanalysen. Sedan måste jag tips om Dagböckerna som finns här, många som spelar NLT SH, bla jag själv som lirar NL50.

 

Sedan tycker jag du ska spela ett bord (på någonsånär ok nivå för din BR, skulle va lättare om du ville tala om vad du har för BR) åt gången och verkligen koncentrera dig på pokern och inget annat, lär dig läsa och förstå spelet väldigt bra. Att sätta sig på NL1000 och titta anser jag inte tjänar så mycket till, håll dig på din nivå.

 

Sedan diskutera här på forumet! Många som är villiga att ge råd och det är det jag anser det bästa sättet eftersom man ofta får olika vinklar på samma situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt...jag har ingen rulle för poker...

 

255europas är det på pokerkontot just nu.... Började på 100 och har fått ihop 712vipp på B2B.. (har ingen aning om hur många händer jag spelat eller hur dom för sakens skull räknar vip-poängen där)

 

Det fattar ju vem som helst att det inte är säkert för NL spel alls... som sagt.... spelar inte på bankrullekraven... Men vill ändå spela vinnande poker... Måste jag använda den formeln för att kunna spela stabilt?

 

Började min karriär för 1,5år sen ungefär (förutom lite mörkpoker innan) på nätet och började med att backa 1000$ som jag sen spelade upp till ungefär detsamma... (allt på NL50-100 inköp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kanske skriva ner lite till här medans jag ändå håller på.... :)

 

 

Mitt problem är att jag har för lite tålamod för FL...(och att utdragningarna där är ju monstruösa upp till 3/6 som jag har testat till ungefär)

 

Har läst ett tiotal böcker ungefär och lagt ner några veckor på att titta på poker.. (Från turneringar på tv, till alla tidningar, programmen på nätet osv)

 

Gillar när det händer saker men spelar kanske eg för vekt för shorthanded... Men samtidigt så på låga nivåer så spelar ju händerna sig själva tycker jag... Bettar på bra, bluffar lite..och när man väl loosar mkt så blir man oftast utdragen (ibland så ger man fi chansen men oftast så vet jag hur jag ska göra och dom gör en dålig syn)

 

Kanske gör om tråden till nåt annat snart..hehe får väl se hur det här går... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag anser är väldigt viktigt i SH är att veta när man ska göra CB/Probebet, då man ofta är 2, max 3 spelare till floppen och då är det ofta ingen får något på floppen. Detta gör att du kan stjäla en del småpotter och sedan när du värdebettar med bra händer och fi oxå har något, fast sämre, så betalar dom av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe..jo det har jag väl men jag använder ingen bankrulle-modell när jag spelar...om jag säger så då??

 

Iofs så försöker jag att inte skott för högt... Bara ibland när jag tröttnar på tomtarna som sätter sina hålstegedrag efter allin...Grrr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Lassis, sätt dig inte på 0.5/1 eller 1/2 med den rulle du har ni i varje fall.. Tycker jag i varje fall :)

 

För det ÄR lättare att vinna på lägre nivåer. Det är ofta lätt att skylla på att andra spelar så dåligt, och därför har man svårare att vinna. Och du hör själv hur fånigt det egentligen låter. Du kommer inte ha större varians på lägre nivåer, och du får inte tro att du har det heller.

 

Sen så är det givetvis helt upp till dig hur du vill handskas med dina pokerpengar, men om du funderar på att satsa lite mer seriöst på pokern tycker jag du ska fokusera lite på money management.

 

Men lycka till i varje fall! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du lite mer exakt?

 

Jag försöker lägga bet på en nivå som ska bli respekterad..men det funkar sällan.... Testar från 3ggr BB och uppåt...

 

Enda gången det fungerar är när man redan dubblat upp 1-2inköp...

Eller när man spelar på 1/2....

 

På dem lägre blindarna du tidigare nämnde (0,10/0,20 upp till 0,25/0,5) är det svårt att göra ett respekterat preflop raise. Spelarna är ofta oerfarna och har svårt att värdera sina egna händer. När de har blinds inne tvekar de inte att syna. Samma sak gäller om de själva slår preflop. Ett kraftigt reraise (omotiverad syn för en erfaren spelare) leder ofta för dessa oerfarna till syn.

På denna nivå föredrar jag därav att limpa mina 'monster' händer, låta de allt från dubbla till trippla blinden, för att själv sedan slå 10-15 ggr BB. Funkar ofta mot de oerfarna callstations på de låga blindsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Lassis, sätt dig inte på 0.5/1 eller 1/2 med den rulle du har ni i varje fall.. Tycker jag i varje fall :)

 

För det ÄR lättare att vinna på lägre nivåer. Det är ofta lätt att skylla på att andra spelar så dåligt, och därför har man svårare att vinna. Och du hör själv hur fånigt det egentligen låter. Du kommer inte ha större varians på lägre nivåer, och du får inte tro att du har det heller.

 

Sen så är det givetvis helt upp till dig hur du vill handskas med dina pokerpengar, men om du funderar på att satsa lite mer seriöst på pokern tycker jag du ska fokusera lite på money management.

 

Men lycka till i varje fall! :)

 

Jag tycker det är svårare att vinna på lägre nivåer ibland...men det är för att jag själv spelar så jävla kasst där när jag inte respekterar summorna man spelar om :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen teori om varför JAG förlorar..(som du ser så ligger jag inte back för tillfället utan menar när jag väl backar) ::

 

Jag spelar oftast lågt... för lågt för att jag ska tycka att det är kul eg...men ändå...

Spelar..blir utdragen...spelar..blir utdragen....spelar..blir utdragen...osv(här nånstans har jag köpt in 2-3ggr)...

 

NU börjar jag spela dåligt..och 2-3inköp till åker av bara farten... Thats the bad part... Tycker inte att ett förlorat inköp är samma sak som att gå back om det är en sopa man spelar mot...För alltihop kommer tillbaka inom den närmsta timmen + hans inköp... om ingen annan hugger han först...

 

Som sagt...det som sitter på kontot är inte min bankrulle utan helt enkelt det som jag känner för att spela för just nu... Men eftersom bankrullekraven eg är 3000*BB så innebär ju det att jag får smyga mig i 2år till eller nåt för att ens komma upp i 1/2.. Jag nöjer mig med 10inköp som krav istället...

 

2000e istället för 6000e... Dumt eller inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom bankrullekraven eg är 3000*BB...

 

Det finns inget krav på BR särsklt inte om man spelar lågt och inte är beroende av inkomsterna från pokern. Om du är proffs däremot skulle jag nog rekommendera 100-200 inköp för NL. Själv spelar jag på samma nivå som dina högsta nivåer (NL 0,5-1, NL 1-2) och har 11 k$ i BR. Jag har dessutom ett jobb vid sidan om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...