Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja!

Om någon är insatt skulle jag vara tacksam för ett svar.

Har tagit ut ca 7000 dollar under 2005. Allt vunnit inom Eu, så det är inga problem där.

Men eftersom jag studerar och sverige vill att man skall skatta för vinster annars, vill jag gärna att detta också skall räknas in i min inkomst ( för att underlätta lån så de ser att man har årsinkomst etc ). Därför är frågan: Hur deklarerar man för detta så att det kommer fram att man "arbetar" med pokern?

Mvh

Emma

Postad

Emma - jag fattar inte.

Vad menar du med "Men eftersom jag studerar och sverige vill att man skall skatta för vinster annars"?

Tja!

Om någon är insatt skulle jag vara tacksam för ett svar.

Har tagit ut ca 7000 dollar under 2005. Allt vunnit inom Eu, så det är inga problem där.

Men eftersom jag studerar och sverige vill att man skall skatta för vinster annars, vill jag gärna att detta också skall räknas in i min inkomst ( för att underlätta lån så de ser att man har årsinkomst etc ). Därför är frågan: Hur deklarerar man för detta så att det kommer fram att man "arbetar" med pokern?

Mvh

Emma

Postad
Men eftersom jag studerar och sverige vill att man skall skatta för vinster annars, vill bla bla

Vi antar att du nu spelat på EU-siter, vilket du själv uppger. Alltså är det skattefritt. Du behöver då inte ta upp det i deklerationen överhuvudtaget om du deklarerar med förenklad blankett. Om du ändå vill ta upp det i din dekleration iaf skriver du upp det under övriga uppgifter (vilket då kommer/kan leda till att du blir granskad och att du får skicka in bevis på att du tjänat dina pokerpengar i EU, kan du det?).

kortfattat: Skattar man inte för pengarna är det inte en årsinkomst och kan därmed heller inte ligga tillgrund för lån. En lottovinst i år kan väl knappast garantera att du har en lottovinst nästa år?

Postad

Säg såhär: Om jag jobbade på banken skulle jag vara mycket mindre benägen att ge ett lån till någon som visade upp en pokerinkomst på $7000 förra året än en person som inte spelade poker överhuvudtaget.

Postad
Säg såhär: Om jag jobbade på banken skulle jag vara mycket mindre benägen att ge ett lån till någon som visade upp en pokerinkomst på $7000 förra året än en person som inte spelade poker överhuvudtaget.

Hehe, det är nog en ganska rimlig slutsats.

Postad

Ja banken kommer inte sätta något större värde till att du vunnit 7000 dollar på pokern. Säger föga om hur mycket du KAN HA FÖRLORAT.

Pratade själv med banken för en tid sedan om hur jag skulle få ut pengar från pokern med mitt Neteller kort. Hur som haver så fick jag höra "Jasså du spelar poker. Ja det är många som spelar poker nu, vi får se en hel del av den andra sidan här nere också!" - ehum.

Postad

Emma - du KAN INTE deklarera detta!

Skatteverket kommer skratta åt dig och kan då även göra en specialgranskning om de anser dig vara konstig/eller okunnig om reglerna eftersom det då finns chans att de kommer hitta något hos dig.

Så bara gör en deklaration och skriv inte in något om dina pokervinster. Finns absolut ingen anledning och ange dina vinster i din deklaration.

PS Tjäna $7000 på poker kan vara ren fluke. Glöm tanken att banken kommer vara mer benägen och låna ut pengar till dig om du är pokerspelare...

Postad

Tja....

Liknade situation men milte större belopp.... :lol:

Har bara spelat EU sidor just för skattens skulle funderar nu på att göra ett 200.000 Sek uttag och vill ha de pengarna rena så jag kan använda dom vid t.ex lägenhetsköp.

Om jag inte tar upp dom kan man ju eftetaxeras och då kanske jag inte har infon kvar från sidorna jag spelat.

Men vad e det man ska skicka in? Alla spelade händer ja varsegoda här e 10 miljoner händer ha så skoj.... :D eller är det bara bevis för att pengarna tagits ut från en speciell sida som då e inom EU eller EES?

Postad

Men vad e det man ska skicka in? Alla spelade händer ja varsegoda här e 10 miljoner händer ha så skoj.... :D eller är det bara bevis för att pengarna tagits ut från en speciell sida som då e inom EU eller EES?

Har du dokumentation av alla belopp som flutit in och ut från webbplatsen så kan du ju via dem bevisa att du vunnit pengarna på den webbplatsen och därmed bevisat att du inte behöver betala skatt för dem.

Postad
Tja....

Liknade situation men milte större belopp.... :lol:

Har bara spelat EU sidor just för skattens skulle funderar nu på att göra ett 200.000 Sek uttag och vill ha de pengarna rena så jag kan använda dom vid t.ex lägenhetsköp.

Om jag inte tar upp dom kan man ju eftetaxeras och då kanske jag inte har infon kvar från sidorna jag spelat.

Jag hade fan skickat in x antal händer jag lirat så kunde dom ju anställa 10 man till sen för att gå igenom alla dom. Att pengarna har tagits ut från en sida inom EU kan väl kvitta eller? Man kan väl skicka pengar fram och tillbaka lite hur man vill med Neteller och sånt väl, eller?

- första handen vann killen $2.81

- här förlorade han stora mörken

- jaså, då ligger han bara plus $2,31 just nu då

några år senare

- är du säker på att vi räknade rätt nu?

- jag orkar fan inte gå igenom det igen, men det verkar grönt så han ska inte skatta!

Postad

Är det inom EU är det skattefritt, vilket innebär att du inte behöver oroa dig.

Transaktioner kan i princip inte ligga till grund som bevisföring, mer än att de kan visa hur du tagit ut pengar.

Atix tyvärr inte så det går till. Behövs inga tio man för att gå igenom och räkna ut någons vinst om du skickar in händer, kan ta en stund i och för sig. Alla poter du vinner är 100% underlag, något avdrag får inte ske och därmed med lite gorilla matte och hokuspokus överslag får man fram att du skall betala alla pengar du tjänar på poker + x kr i skatt om du spelat utanför EU (cashgame dvs). Ja det är orlimligt, nä, det är troligen inget skatteverket kommer eftersträva...

Postad
Är det inom EU är det skattefritt, vilket innebär att du inte behöver oroa dig.

Transaktioner kan i princip inte ligga till grund som bevisföring, mer än att de kan visa hur du tagit ut pengar.

Alla poter du vinner är 100% underlag, något avdrag får inte ske och därmed med lite gorilla matte och hokuspokus överslag får man fram att du skall betala alla pengar du tjänar på poker + x kr i skatt om du spelat utanför EU (cashgame dvs). Ja det är orlimligt, nä, det är troligen inget skatteverket kommer eftersträva...

Vet att det e som du nämner här i slutet och det är helt absurt. Att man inte får göra avdrag hehe snacka meningslöst att lira...

Men men jag gör ett stort uttag o tar inte upp det undrar dom när det är dags att deklarera så får jag helt enkelt ha all min handhistorik sparad från sidorna.

Lirar Parbet och Sportingbet dom e väl helt skattefria som jag förstått det.