Gå till innehåll

NLT - JJ blir överpar på flop men får mothugg!


Recommended Posts

FI är relativt ny på bordet så inga reads!

 

Game # 261362500 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,50/1,00 - Table "Ororbia"

Game ended 2006-02-27 11:43:41 GMT+01:00

 

Players:

5*59AM (EUR 102,00 in seat 1)

--skuggan (EUR 81,70 in seat 2)

HorseFace (EUR 80,70 in seat 3)

KarlJan (EUR 136,15 in seat 4)

HERO (EUR 92,15 in seat 5)

MrOstkaka (EUR 101,25 in seat 6)

 

Dealer: --skuggan

Small Blind: HorseFace (0,50)

Big Blind: KarlJan (1,00)

 

HERO was dealt: Js - Jc

 

HERO Raise (4,00)

MrOstkaka Call (4,00)

5*59AM Fold

--skuggan Fold

HorseFace Fold

KarlJan Fold

 

Flop Ts - 6c - 6h

 

HERO Bet (7,00)

MrOstkaka Raise (16,00)

 

Hur aggera här?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att sätta han på överpar, eftersom han BARA synar dig preflop. Mina första tankar är TT, men känns som han borde slowplaya den mer (kanske mini-raise), så lutar ändå till att han har KK-QQ, för hittar dessutom inga händer som han kan semibluffa med? och A6 spelar han förhoppnings vis inte preflop.

 

Mitt svar är en sur FOLD :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som postar lite händer emellanåt, varför kan du aldrig ta med nåt "mellan raderna"? Jag menar, några tankar och/eller intryck har du väl? Hur är din egen image då, om du inte har några reads/intryck av fi? Hur är bordet?

 

Ang. handen så är ju den lite beroende av reads. Vilka händer synar han en UTG-raise med i UTG+1? Är han lös? Spelar han sc's där, eller nästan uteslutande broadways?

 

Rent generellt är det ju rätt fiskigt att bli stackad med ett JJ-överpar när ni sitter med fulla inköp, så har du inga reads, som du säger, så tycker jag du kan skicka handen i mucken. Att slå om igen gillar jag inte alls eftersom han inte kommer släppa särskilt många händer som har dig slagen. Syna är isåfall alternativet, och checkfolda turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi är nog rätt övertygad om att du inte sitter på en sexa och att du skulle ha en tia är ganska osannolikt. Hans raise kan därför lika gärna vara för att raisa ett CB från dig som en värderaise. Jag skulle tro att hans möjliga händer är allt från överkort till Tx och i värsta fall 6x eller överpar men det är nog mycket mer osannolikt. Du kan nog få se mellanpar här ibland tom.

 

Jag säger syn och sen ett 1/2 till 2/3 pot bet på turn beroende på kort. Synar du kan du för guds skull inte checka turn om inte ett överkort kommer. Skulle jag bli raisad på turn så är skulle jag tycka det var dags att ta sig en ordentlig funderare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka händer kan han ha synat på? T9, JT QT, KT AT. Även lägre pockets, 99, 88, 77, 55 o.s.v. Alla dessa händer har du honom slagen. Fi gör en värde raise för att kolla var sin hand står. Inte så troligt att han sitter på KK, AA eller QQ eftersom han bara syna preflop. Som någon tidigare skrev, en 6:a hade Fi bara synat. Tycker att det är en självklar reraise för att kolla hur bra din JJ står. Får du ännu en gång mothugg, fold! Alternativt check fold i fall Fi enbart synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att 4 av 6 pers som svarar i tråden tycker att Hero ska fortsätta i handen. Måste vara extremt lätt att stacka er med AA eller set mot era överpar.

Lika konstruktivt som att påstå att det måste vara lätta pengar att syna en pfr och höja floppen mot alla som inte fortsätter handen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att 4 av 6 pers som svarar i tråden tycker att Hero ska fortsätta i handen. Måste vara extremt lätt att stacka er med AA eller set mot era överpar.

Lika konstruktivt som att påstå att det måste vara lätta pengar att syna en pfr och höja floppen mot alla som inte fortsätter handen ;)

Men detta har mkt med reads/image att göra, i vissa fall är det mkt lätt fold/syn/raise om du vet något om fi. Nu vet han "inget" och borde då kunna släppa detta överpar utan att ha förlorat allt för mkt.

 

Om hero nu ska göra något annat än att folda är det INTE att syna på flopp iaf. Problemet blir att en re-raise gör hero commited och om då inget scarcard kommer får hero betala av de gånger fi har bästa handen (vilket jag tror blir oftare än att JJ skulle stå om man räknar med bluffmöjligheterna om A eller K kommer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att 4 av 6 pers som svarar i tråden tycker att Hero ska fortsätta i handen. Måste vara extremt lätt att stacka er med AA eller set mot era överpar.

 

Hur ska vi veta att Fi sitter på AA, KK eller QQ? Har han visat några tendenser till det? Han synar preflop, raise efter floppen. Som jag tidigare skrev så känns A-J10 ganska troligt. Eller pp 99-44.Fi gör en värde raise för att som sagt se vart sin hand står.

Ska man automatiskt sätta alla på Set eller överpar i fall man får en raise mot sig efter flop, som dessutom i detta fall är parat? Om Fi sätter Hero på AK eller AQ kan han raisa i princip med vad som helst.

 

Iaf jag hade raisat preflop med AA-QQ. A6s, 76s, 56s kan även förekomma men i dessa fall skulle iaf jag enbart synat och inte raisat som fi gjorde i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att 4 av 6 pers som svarar i tråden tycker att Hero ska fortsätta i handen. Måste vara extremt lätt att stacka er med AA eller set mot era överpar.

Lika konstruktivt som att påstå att det måste vara lätta pengar att syna en pfr och höja floppen mot alla som inte fortsätter handen ;)

Men detta har mkt med reads/image att göra, i vissa fall är det mkt lätt fold/syn/raise om du vet något om fi. Nu vet han "inget" och borde då kunna släppa detta överpar utan att ha förlorat allt för mkt.

 

Om hero nu ska göra något annat än att folda är det INTE att syna på flopp iaf. Problemet blir att en re-raise gör hero commited och om då inget scarcard kommer får hero betala av de gånger fi har bästa handen (vilket jag tror blir oftare än att JJ skulle stå om man räknar med bluffmöjligheterna om A eller K kommer).

 

Sant att det är väldigt read beroende situation, men även utan read så tycker jag inte Automatiskt att man ska sätta Fi på set/kåk eller överpar. Set/kåk synar Fi, Överpar raise, men då oftast raise preflop också. Svårt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Men om vi antar att vi nu re-raisar flopp så ser jag ett par problem. Första blir såklart ifall fi ställer in, då måste hero syna då 40% av stacken redan är inne i potten? (antar att hero raisar till minst 35 tot). Men ifall fi endast synar hero's omslag. Vad göra om turn är:

 

1. Blank

2. Ett överkort

 

Potten ligger runt 80-90 beroende på raise, så ca 60 var i stacken kvar.

 

om 1. Måste trycka in? för check så trycker juh fi in alla dagar i veckan

om 2. Check-fold? nej usch...

 

Tycker det blir mkt svårt att spela denna hand optimalt till showdown, mkt lättare att "hoppas" man är slagen och folda innan man stoppa in alltför mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Men om vi antar att vi nu re-raisar flopp så ser jag ett par problem. Första blir såklart ifall fi ställer in, då måste hero syna då 40% av stacken redan är inne i potten? (antar att hero raisar till minst 35 tot). Men ifall fi endast synar hero's omslag. Vad göra om turn är:

 

1. Blank

2. Ett överkort

 

Potten ligger runt 80-90 beroende på raise, så ca 60 var i stacken kvar.

 

om 1. Måste trycka in? för check så trycker juh fi in alla dagar i veckan

om 2. Check-fold? nej usch...

 

Tycker det blir mkt svårt att spela denna hand optimalt till showdown, mkt lättare att "hoppas" man är slagen och folda innan man stoppa in alltför mkt.

 

Blank: All in

Överkort: check fold, även fast det känns jobbigt.

 

I dessa fall är det nog varken rätt eller fel hur man än gör. Tyckte bara att det var konstigt att det var en given fold. Jag skulle raisat och i fall det kommer blankt så ställer jag in. Det är i dessa fall jag lutar mig tillbaka på min rulle :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att 4 av 6 pers som svarar i tråden tycker att Hero ska fortsätta i handen. Måste vara extremt lätt att stacka er med AA eller set mot era överpar.

 

Jasså, ska man alltid folda mot ett omslag? Om du alltid kastar, då fortsätter de bluffa bort dig som är weak tight, och när du träffar och spelar tillbaka får du aldrig betalt.

 

Edit:

Funderade lite till, och det är klart att fold är nära till hands eftersom positionen inte är den bästa. I rätt postion skulle jag nog bettat ut.

 

En read hade varit det bästa för att ta ett bra beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Men om vi antar att vi nu re-raisar flopp så ser jag ett par problem. Första blir såklart ifall fi ställer in, då måste hero syna då 40% av stacken redan är inne i potten? (antar att hero raisar till minst 35 tot). Men ifall fi endast synar hero's omslag. Vad göra om turn är:

 

1. Blank

2. Ett överkort

 

Potten ligger runt 80-90 beroende på raise, så ca 60 var i stacken kvar.

 

om 1. Måste trycka in? för check så trycker juh fi in alla dagar i veckan

om 2. Check-fold? nej usch...

 

Tycker det blir mkt svårt att spela denna hand optimalt till showdown, mkt lättare att "hoppas" man är slagen och folda innan man stoppa in alltför mkt.

 

Det är en jobbigt svår hand.

 

Men kommer en blank på turn, och vi vet att Fi kommer att trycka in allt om vi checkar. Finns det då någon anledning att själva trycka in?

 

Det är väldigt osannolikt att vi kommer att få Fi att lägga någon bättre hand än våran. Men däremot kan Fi mycket väl lägga än sämre hand. Så här är det bara att ogilla situationen och checka, när Fi ställer så synar vi . Och förhoppningsvis så visar Fi upp 77-99,AT, AJ, AQ, AK eller något sådant.

 

Dock finns ju möjligheten att Fi sitter på AQ,AK och väljer att checka bakom och drar ut oss. Och då hade det varit bättre att beta ut. Men Fi skulle väl knappast syna en re-raise på floppen men en sådan hand?

 

Han kan ha AT och checka bakom och träffa ett A, eller T. Så betta ut är inte så dumt ändå. Men om han är aggro så är det väl bara att vänta ut en all-in ifrån honom och syna på turn. Det är ju inte heller omöjligt att han synar all-in med AT.

 

Så jag vet inte...

 

Men frågan är om vi skall re-raisa eller syna på floppen. Fold är något för vekt, om vi inte har en read. Skulle ni inte själva spela tillbaka på floppen med AQ, AK, 77-99 I denna situation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst vill jag påpeka att 90% av gångerna då någon postar denna typ av inlägg i PF.nu så vet, rutinmässigt, många av användarna att HERO är slagen. HERO postar av den anledning att han vill veta om han spelar rätt och få bekräftelse på att han inte spelade fel och på grund av det förlorade pengar. Detta vet som sagt många härinne och låter detta påverka ens egna reflektioner och analyser av handen.

 

Jag ska försöka att tänka "neutralt" trots att jag visste redan innan att HERO med största sannolikhet var slagen.

 

Analys av handen:

 

Vi höjer UTG 4BB preflop på ett sh-bord och får en syn av en spelare efter oss. Brädan visar Ts - 6c - 6h vilket är en parad rainbow-bräda, med andra ord - en perfekt bräda för ett CB.

Pott på $9.50 och vi slänger iväg ett nästintill pottbet på $7 dollar.

Vad tänker fi?

 

1. Ultimat bräda för ett CB. Inget färgdrag, parad bräda och realtivt låga kort. Vi kan ha höjt med två överkort som inte är parade vilket är en stor sannolikhet.

2. Vårat bet på $7 skriker CB och att vi har missat floppen. Fi har all anledning att tro att vi kan slänga vår hand mot en raise.

3.

#Vi slänger troligtvis vår hand med två överkort som inte är parade.

#Stor sannolikhet att vi lägger ett mindre par, 22-88, undatag 66.

#Vi blir misstänksamma och lägger händer som 99, JJ i detta läge.

 

Som ni ser så har fi alla anledningar i världen att trycka in ett raise här med anytwo om det är en hyfsad spelare vilket man kanske ska räkna med att det är.

 

Jag tycker att du borde ha check-raisat honom, vid omställning så är det fold som ligger närmast till hands. När du betar på en sådan flop så får du i majoriteten av gångerna en raise emot dig. Checkar han efter mig så är inte inte hela världen då jag kan göra ett deleyed CB på turn och dessutom hålla ner potten med i en svårspelad hand.

Nu valde du att beta ut och fick en raise emot dig. Ditt spel därefter är det inga som helst fel på och du har goda möjligheter att ha bäst hand vid nuläget. En syn skulle jag föredra, sen slänga iväg ett bet på 1/3 - 2/3 pott om turnkortet inte är ett scarecard.

 

Tycker det är förbannat vekt att lägga JJ i detta läge, trots att vi inte har någon read på fi vilket är en stor nackdel. Synd att det visade sig denna gång vara den sämre handen som var uppe mot ett högre pocketpar. Helt okej spelat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att orka kommentera alla inlägg i tråden, så kan jag inte fatta att folk är så jävla kåta på att bli stackade med JJ för ett fullt inköp bara för att det är en låg, ganska torr flopp liksom.

 

Vafan då, nu sitter vi ur position, och vi kommer att få spela hela handen ur position, med massor av potentiella scarecards på senare gator, och en fi som har iaf visat att han gillar sin hand. I position, fine. Med AA/KK, fine. Med JJ, ur position - vad tror ni EV:t är för att spela vidare med en större del av er stack? Hur ofta slutar handen utan att det bettas på senare gator och/eller med att fi sitter med ett mellanpar/AT, typ? Vägs det upp av de gånger ni måste betala 50-100% av stacken för att leka sheriff och kolla att ni inte blir utbluffade?

 

Okej, weak-tajt weak-tajt weak-tajt, men hur mkt värde sätter ni i ett ganska dåligt överpar på en sån här flopp, OOP?

 

En sak vill jag bara kommentera:

 

2. Vårat bet på $7 skriker CB och att vi har missat floppen. Fi har all anledning att tro att vi kan slänga vår hand mot en raise.

 

Skriker ett CB att vi har missat floppen? Ärligt talat, hur många på den här nivån raisar UTG med typ alla oparade överkort/mediumpar? Rätt många som bara verkar raisa typ TT+ och AK/AQs, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2. Vårat bet på $7 skriker CB och att vi har missat floppen. Fi har all anledning att tro att vi kan slänga vår hand mot en raise.

 

Skriker ett CB att vi har missat floppen? Ärligt talat, hur många på den här nivån raisar UTG med typ alla oparade överkort/mediumpar? Rätt många som bara verkar raisa typ TT+ och AK/AQs, tycker jag.

 

Jag kan ha missuppfattad dig, men du anser alltså att med AK, AQ, AJ och diverse två överkort som ej är parade, så har vi alltså inte missat floppen?

Ber om ursäkt om så är fallet.

 

Att beta på $7 på floppen efter en postflop-höjning tyder oftast på flopmiss då man majoriteten av gångarna inte förbättrar sin hand såvida man inte sitter på två höga parade kort. Visst kan det betat vara ett valuebet, men oftast ett CB som försöker köpa potten, iaf i mina ögon.

 

Sedan att du anser att man inte ska spela denna hand ur position har jag förståelse för. Dock så är jag inte ute efter att spela denna hand hela vägen ur positition - om jag gör det så ska det vara billigt. Att syna sen dra ett bet på turn skulle ge mig all nödvändig information. Ställer han om - fold. Synar han, så spelar jag check-fold på rivern. Anser heller inte att det är jättefel att re-raise på flopen, men då är detta move mycket readberoende...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha missuppfattad dig, men du anser alltså att med AK, AQ, AJ och diverse två överkort som ej är parade, så har vi alltså inte missat floppen?

Ber om ursäkt om så är fallet.

 

Skriker ett CB att vi har missat floppen? Ärligt talat, hur många på den här nivån raisar UTG med typ alla oparade överkort/mediumpar? Rätt många som bara verkar raisa typ TT+ och AK/AQs, tycker jag.

 

Att beta på $7 på floppen efter en postflop-höjning tyder oftast på flopmiss då man majoriteten av gångarna inte förbättrar sin hand såvida man inte sitter på två höga parade kort.

 

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar? Sorry. De flesta händer som spelas med en raise UTG av standard-grindern på den här nivån är made-hands, om det inte är en LAG (men nåt sånt har vi inte fått reda på).

 

Dock så är jag inte ute efter att spela denna hand hela vägen ur positition - om jag gör det så ska det vara billigt.

 

Ja, om jag visste att jag kunde få "spela handen billigt", då är jag också mer benägen att spela vidare. Nu är det enda jag är helt säker på detta:

 

* Jag har usel position, och jag kommer ha det alla gator

* Jag är upp emot en fi som på något sätt gillar sin hand och har synat en UTG-raise på 4*BB.

* Många kort på turn och river kommer att vara scarecards för mig (och eventuellt för honom också ska förstås medges, men det vet jag ju inte).

 

Har jag reads, fine. Har jag ett bättre överpar, fine. Har jag position, fine. Nu har jag JJ, inga reads, inte position.

 

Jag säger inte att det är en blixtfold på nåt sätt, jag säger bara att det är dåligt att bli stackad med JJ där, givet de tre premisserna ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...