Gå till innehåll

$100 buy in på $5/10 funkar för mig!


hampulito

Recommended Posts

Varför då? Får shortstackar bättre kort menar du?

Nej, men ju mindre stack du har desto sämre kommer händerna du kan räkna med att få syn av vara.

 

Den här tråden borde byta namn till VM i trångsynthet eller nåt.

 

Varför då?

Är det ok att göra en dålig syn mot en short, medan man bör folda en lika stor höjning mot en big stack?

Din och din motståndares kvarvarande stackar efter synen är rätt bra att ta hänsyn till, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 176
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Varför då?

Är det ok att göra en dålig syn mot en short, medan man bör folda en lika stor höjning mot en big stack?

Din motståndares kvarvarande stack efter synen är rätt bra att ta hänsyn till, ja.

 

Då bör man väl ändå syna med en starkare hand mot en shortstacked eftersom man inte får några implicita odds mot den spelaren?

Mot en spelare med djup stack så kan du få betalt om du synar en höjning med spekulativa händer, medan du aldrig kan vinna mer än en shortstacks all in och vill då ha en "färdig" hand för att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att du höjer 4BB på cutoff och shortstacken går all in på knappen med 10BB och sb och bb foldar så. Det kostar dig alltså 6 BB att få chansen att vinna 15.5 BB. Då blir det helt enkelt turneringspoker och du blir "tvingad" att syna med i princip alla händer som du har raisat med. Vilket kanske innebär en 98s exempelvis. Detta gör ju helt enkelt att shortstacken har störst chans att vinna potten förmodligen, eller kanske har du en 50/50 emot litet pocketpar. Så oddsen är på shortstackens sida medan oddsen för dig själv ligger i att du betade upp vid fel tillfälle!!

 

Shortstackens EV+ ligger alltså i att han helst skall vara ensam shortstack vid bordet och att de flesta som spelar poker på högre nivåer vill spela "riktig" poker och inte som i tomteturneringspoker med höga blinds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att du höjer 4BB på cutoff och shortstacken går all in på knappen med 10BB och sb och bb foldar så. Det kostar dig alltså 6 BB att få chansen att vinna 15.5 BB. Då blir det helt enkelt turneringspoker och du blir "tvingad" att syna med i princip alla händer som du har raisat med. Vilket kanske innebär en 98s exempelvis. Detta gör ju helt enkelt att shortstacken har störst chans att vinna potten förmodligen, eller kanske har du en 50/50 emot litet pocketpar. Så oddsen är på shortstackens sida medan oddsen för dig själv ligger i att du betade upp vid fel tillfälle!!

 

Shortstackens EV+ ligger alltså i att han helst skall vara ensam shortstack vid bordet och att de flesta som spelar poker på högre nivåer vill spela "riktig" poker och inte som i tomteturneringspoker med höga blinds.

 

Du förlorar ännu mer mot en storstack där då du blir tvungen att ge upp hela din preflop raise. Mot en short har du fortfarande EV kvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det helt enkelt turneringspoker och du blir "tvingad" att syna med i princip alla händer som du har raisat med.

Shortstackens EV+ ligger alltså i att han helst skall vara ensam shortstack vid bordet och att de flesta som spelar poker på högre nivåer vill spela "riktig" poker och inte som i tomteturneringspoker med höga blinds.

 

Det lär ju inte komma som en överraskning att den spelaren spelar just det spelet efter ett tag. Det snappar man upp rätt snabbt. Det är ju bara att sluta höja med spekulativa händer och istället limpa med stål och vänta på att shortstacken ska ställa in och då syna.

 

Är man blind och inte kan anpassa sitt spel efter en som spelar efter den här taktiken, så okey....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det helt enkelt turneringspoker och du blir "tvingad" att syna med i princip alla händer som du har raisat med.

Shortstackens EV+ ligger alltså i att han helst skall vara ensam shortstack vid bordet och att de flesta som spelar poker på högre nivåer vill spela "riktig" poker och inte som i tomteturneringspoker med höga blinds.

 

Det lär ju inte komma som en överraskning att den spelaren spelar just det spelet efter ett tag. Det snappar man upp rätt snabbt. Det är ju bara att sluta höja med spekulativa händer och istället limpa med stål och vänta på att shortstacken ska ställa in och då syna.

 

Är man blind och inte kan anpassa sitt spel efter en som spelar efter den här taktiken, så okey....

 

Visst kan man göra så, men att helt anpassa sig till shortstacken är ju knappast +EV. Det är ju hela poängen när man är shortstack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att en storstack inte gör reraisen där med samma handdistribution som shortstacken gör. Sen så är det väl inget som säger att jag ger upp för 6 BBs till om en storstack reraisar(vilket inte är i närheten lika frekvent som smallstacken går all in). Då finns det ju implicita odds i varje fall och utrymme för lite kreativt spel.

 

Visst man har hellre ett lågt pocketpar isåfall än 89s. Inte så svårt att få in all smeten på floppen då om man "settar upp" och de har högt pocketpair. Svårare emot en mellanstack med låt säga 40-50 BB där. Därför jag i störst utsträckning väljer att spela emot andra stora stackar i så stor utsträckning som möjligt, tyvärr är ju 100 BB gränsen lite tråkig, hade gärna sett att det var en högre maxgräns för inköp vid borden.

 

Självklart så får man anpassa spelet efter spelarna i den utsträckningen som behövs, men det är väl lika självklart som att de flesta pokerspelare på nätet är tomtar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man göra så, men att helt anpassa sig till shortstacken är ju knappast +EV. Det är ju hela poängen när man är shortstack!

Ja exakt, om så sker spelar ju hela bordet shortstackpoker, vilket ju i stort sett är ett bevis för att det är en spelteoretisk fördel att vara kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man göra så, men att helt anpassa sig till shortstacken är ju knappast +EV. Det är ju hela poängen när man är shortstack!

 

Om det är +EV för en shortstack att få spela vid bordet, måste det ju i längden vara +EV att spela bort shortstacken. Då har man ingen som är ett pain in the ass och gör att en del höjningar/synar går om intet.

 

Sen så är det ju lite yrkesstolthet med i bilden också. Inte ska det få komma en shortstack som tror att den ska få spela med sådan taktik mot mig! :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att en storstack inte gör reraisen där med samma handdistribution som shortstacken gör. Sen så är det väl inget som säger att jag ger upp för 6 BBs till om en storstack reraisar(vilket inte är i närheten lika frekvent som smallstacken går all in). Då finns det ju implicita odds i varje fall och utrymme för lite kreativt spel.

 

Visst man har hellre ett lågt pocketpar isåfall än 89s. Inte så svårt att få in all smeten på floppen då om man "settar upp" och de har högt pocketpair. Svårare emot en mellanstack med låt säga 40-50 BB där. Därför jag i störst utsträckning väljer att spela emot andra stora stackar i så stor utsträckning som möjligt, tyvärr är ju 100 BB gränsen lite tråkig, hade gärna sett att det var en högre maxgräns för inköp vid borden.

 

Självklart så får man anpassa spelet efter spelarna i den utsträckningen som behövs, men det är väl lika självklart som att de flesta pokerspelare på nätet är tomtar.

 

Då gör du en inkorrekt syn som du förlorar ännu mer på, förutsatt att båda sidor spelar korrekt efter det. Storstacken höjer antagligen mer än i detta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan försöka förklara en av anledningarna till att shortstack-taktiken fungerar bra om man förstår hur den funkar på ett lite bättre sätt...

 

Många gånger kommer man att hamna all-in och få två synare. Medan man sitter och väntar på showdown kommer oftast en av de två att betta bort den andra. Då ligger det pengar från tre spelare i huvudpotten, men du tävlar bara om pengarna mot en av motståndarna. Alltså behöver man bara vinna 1/3 av gångerna - och det kommer man förhoppningsvis att göra också eftersom hela taktiken går ut på att man går all-in med bra händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man göra så, men att helt anpassa sig till shortstacken är ju knappast +EV. Det är ju hela poängen när man är shortstack!

 

Om det är +EV för en shortstack att få spela vid bordet, måste det ju i längden vara +EV att spela bort shortstacken. Då har man ingen som är ett pain in the ass och gör att en del höjningar/synar går om intet.

 

 

Spela bort någon från ett cash game?! Ska du nöta på honom tills han gular sin bankrulle?? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste först säga att jag inte spelar cashgames och inte vet mycket om shortstackspel. Men... lite begriper jag kanske.

 

Fördelen med shortstack (för sista gången! :roll: )

1) Fi får sällan eller aldrig impliciat odds mot dig eftersom du har så grund stack.

2) Fi kan inte bluffa ut dig ur en pott eftersom du nästan genast blir pot-comitted och kommer att ställa in.

3) Ditt eget bluffvapen ökar i värde eftersom ingen kan återbluffa dig.

4) Du kommer att få ta enkla beslut och färre beslut.

5) Tre bad beat på raken kommer inte att tömma hela din veckopeng vilket minskar tiltrisken.

6) Eftersom du sätter käppar i hjulen för storstackarna så ökar chansen för att någon av dem tiltar (många har ju tiltat i denna tråden vid blotta tanken på vad en shortstack ställer till med).

 

Är som sakt var ingen expert på shortstack CG men jag tror inte att shortstack-taktiken handlar om att sitta på 10bb och vänta på AA, KK för att då gå all-in. I stället för supertajt tror jag man ska spela ganska loose aggro som short för att till fullo utnyttja 1) - 3) ovan. Skulle tro att 20bb är att föredra.

 

Min tidigare fråga återstår: varför är det inte fler som använder shortstack-taktiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Texas Hold'em $6-$6 NL (Real Money), #209,124,612

Table Nagoya, 6 Mar 2006 5:24 PM ET

 

 

 

Seat 1: gentle_giant ($198.40 in chips)

Seat 2: Gimmeprops ($723 in chips)

Seat 3: nate_fisher ($627 in chips)

Seat 4: johnnyamr ($549 in chips)

Seat 5: PIRI-PARA ($51 in chips)

Seat 6: atIas ($756 in chips)

Seat 7: Scovo7 ($274 in chips)

Seat 8: PokerBecho ($851 in chips)

Seat 9: fred_b ($456 in chips)

Seat 10: J.Fjellman ($405.95 in chips)

 

 

 

ANTES/BLINDS

johnnyamr posts blind ($3), PIRI-PARA posts blind ($6).

 

PIRI-PARA was dealt [KC,JC]

PRE-FLOP

atIas folds, Scovo7 folds, PokerBecho bets $20, fred_b folds, J.Fjellman folds, gentle_giant folds, Gimmeprops folds, nate_fisher folds, johnnyamr folds,

 

Vad ska man göra i detta läge med shortstacktaktiken? Ställa in folda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan försöka förklara en av anledningarna till att shortstack-taktiken fungerar bra om man förstår hur den funkar på ett lite bättre sätt...

 

Många gånger kommer man att hamna all-in och få två synare. Medan man sitter och väntar på showdown kommer oftast en av de två att betta bort den andra. Då ligger det pengar från tre spelare i huvudpotten, men du tävlar bara om pengarna mot en av motståndarna. Alltså behöver man bara vinna 1/3 av gångerna - och det kommer man förhoppningsvis att göra också eftersom hela taktiken går ut på att man går all-in med bra händer.

 

Å andra sidan så är det ju oftast sen med bäst hand som bettar bort dom andra. Det är ju sällan man bluffar eller semibluffar om någon är allin.

 

Men visst, om någon bettar ut någon som skulle ha träffat en runner runner-stege eller nåt så är ju det vunnet värde för shortstacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Texas Hold'em $6-$6 NL (Real Money), #209,124,612

Table Nagoya, 6 Mar 2006 5:24 PM ET

 

 

 

Seat 1: gentle_giant ($198.40 in chips)

Seat 2: Gimmeprops ($723 in chips)

Seat 3: nate_fisher ($627 in chips)

Seat 4: johnnyamr ($549 in chips)

Seat 5: PIRI-PARA ($51 in chips)

Seat 6: atIas ($756 in chips)

Seat 7: Scovo7 ($274 in chips)

Seat 8: PokerBecho ($851 in chips)

Seat 9: fred_b ($456 in chips)

Seat 10: J.Fjellman ($405.95 in chips)

 

 

 

ANTES/BLINDS

johnnyamr posts blind ($3), PIRI-PARA posts blind ($6).

 

PIRI-PARA was dealt [KC,JC]

PRE-FLOP

atIas folds, Scovo7 folds, PokerBecho bets $20, fred_b folds, J.Fjellman folds, gentle_giant folds, Gimmeprops folds, nate_fisher folds, johnnyamr folds,

 

Vad ska man göra i detta läge med shortstacktaktiken? Ställa in folda?

 

Jag skulle säga fold! Du tjänar inget extra på att vara short i denna situation. En syn med shortstack här är sämre en med en storstack eftersom du troligen är dominerad och handen måste ses som spekulativ. Fold equity är väl lika med noll om du går all-in. Du kan ju hoppas på en färg eller stege men det har du inga odds för. Det kommer bättre lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Texas Hold'em $6-$6 NL (Real Money), #209,124,612

Table Nagoya, 6 Mar 2006 5:24 PM ET

 

 

 

Seat 1: gentle_giant ($198.40 in chips)

Seat 2: Gimmeprops ($723 in chips)

Seat 3: nate_fisher ($627 in chips)

Seat 4: johnnyamr ($549 in chips)

Seat 5: PIRI-PARA ($51 in chips)

Seat 6: atIas ($756 in chips)

Seat 7: Scovo7 ($274 in chips)

Seat 8: PokerBecho ($851 in chips)

Seat 9: fred_b ($456 in chips)

Seat 10: J.Fjellman ($405.95 in chips)

 

 

 

ANTES/BLINDS

johnnyamr posts blind ($3), PIRI-PARA posts blind ($6).

 

PIRI-PARA was dealt [KC,JC]

PRE-FLOP

atIas folds, Scovo7 folds, PokerBecho bets $20, fred_b folds, J.Fjellman folds, gentle_giant folds, Gimmeprops folds, nate_fisher folds, johnnyamr folds,

 

Vad ska man göra i detta läge med shortstacktaktiken? Ställa in folda?

 

Ser ut som en fold tycker jag. Svårt att tro att det är en steal med så många kvar att agera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar endast turneringar och har inget problem med att förstå logiken i detta resonomang som trådskaparen har. Väldigt intressant läsning eftersom jag är riktigt kass på CG. Men det dröjer nog innan jag ger mig i kast med att spela shortstack med flit för i turneringar är det ju inte så att jag hoppar av glädje när jag blivit shortstack och blindsen stiger till oanade höjder...

 

Då ligger spänningen i att bestämma vilken hand som allin gäller. Har lite svårt att se att detta håller långsiktigt i CG men å andra sidan jag spelar inte CG pga avsaknad av kunskap. Blir dock lite intresserad av att lära mig CG bättre nu ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men går ni all-in pre med typ mittenpar så som 77 om någon höjt?

 

Det viktiga är att det är flera spelare i potten som slås ut före showdown. Med flera i potten före dig skulle nog KJs vara +EV även om den vore dominerad.

 

På NL100 där jag spelar skulle man ofta kunna syna en rejsare all-in från knappen med 72o och få +EV. Ofta synar tre eller fyra en rejs pre-flop och foldar direkt på ett CB. Då är det bara du och rejsaren kvar och du får fyra gånger pengarna. Det räcker gott mot alla icke par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men säg denna handen, call eller all-in?

 

Texas Hold'em $6-$6 NL (Real Money), #209,322,295

Table Gujranwala, 6 Mar 2006 6:14 PM ET

 

 

 

Seat 1: PIRI-PARA ($69.50 in chips)

Seat 2: robbingu1 ($107.05 in chips)

Seat 3: millsy81 ($600 in chips)

Seat 4: bigmattay ($80 in chips)

Seat 6: LASIK ($555 in chips)

Seat 7: dmac1967 ($570 in chips)

Seat 8: PokerBecho ($1,057.85 in chips)

Seat 9: Gimmeprops ($736.90 in chips)

Seat 10: eddiemoney11 ($231.50 in chips)

 

 

 

ANTES/BLINDS

robbingu1 posts blind ($3), millsy81 posts blind ($6), bigmattay posts blind ($6).

 

PIRI-PARA was dealt [AC,9C]

 

PRE-FLOP

bigmattay checks, LASIK calls $6, dmac1967 folds, PokerBecho folds, Gimmeprops folds, eddiemoney11 folds, ??

 

MVH Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kan du nog stjäla blindsen på vanligt vis. Du har ju en hyfsad hand från knappen också.

 

Alltså, jag tror man har mer +EV som shortstack än det man får när man är all-in som icke favorit (eller favorit). Genom att höja med sina bra händer kan man vinna mycket. Ingen vill syna med en spekulativ hand eftersom de inte har implicita odds. Däremot kanske du får syn av A9+, QJs och 66 bara för att de inte tycker om shortstackar och gärna gular ditt buy-in. Det är ju ändå bara ett par BB som riskeras. Det skulle då tala emot att försöka stjäla blindsen med för dåliga händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den handen känns tyvärr kall. ok du har knappen, men tänk vad du kan få syn av.

ofta synar dem med mellanpar o en del ess till AT kanske (samt höga par).

KQ tex är en bättre hand mot mellanparen o typ samma mot AQ, AK

mellanpar typ 99 o över är bra all in.

ak, aq, aj likaså.

 

sen är det inte bara all in du vill spela. har du AK el TT kanske du ska raisa lite så att dem betalar av med A hög el 22.

 

har du väntat lite o hittar läge är det inte hel fel o gå all in med 22 o visa det. sen är folk mer synbenägna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...