Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Fi i denna hand har inte gjort så mycket väsen av sig men verkar vara en rätt tight spelare.

Game # 251673437 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Kungshamn"

Game ended 2006-02-17 00:38:45 GMT+01:00

Players:

Casram (EUR 58,05 in seat 2)

Posselt (EUR 78,30 in seat 3)

gussi111 (EUR 49,82 in seat 4)

labil (EUR 54,85 in seat 5)

LordKlonk (EUR 108,06 in seat 6)

Dealer: gussi111

Small Blind: labil (0,25)

Big Blind: LordKlonk (0,50)

LordKlonk was dealt: 7h - 8c

Casram Fold

Posselt Fold

gussi111 Call (0,50)

labil Call (0,25)

LordKlonk Check

Flop Js - 9c - Ts

labil Bet (1,50)

LordKlonk Raise (5,00)

gussi111 Fold

labil Raise (14,00)

LordKlonk Fold

labil Payback (10,50)

labil didn't show hand

labil wins: EUR 10,95

Rake: EUR 0,55

Var detta en för tight fold? Att han återhöjjde rejält kändes inte bra och finns ju väldigt mycket scarecards som kan komma på turn och river och jag kommer uppenbarligen få spela om hela min stack och jag ska spela överhuvudtaget.

Synpunkter pokersjälar?

Postad
Synpunkter pokersjälar?

Du e en weaktight tomte.

Haha, bra analys. Blivit lite kaxig efter dina senaste framgångar mån tro?

Så i din mening finns det inte några tillfällen oberoende av read eller image som man ska lägga en suckerstege utan re-draws?

Postad

Som albert säger, det finns så MYCKET mer han kan ha än KQ här.

Ärligt talat e du nog inte ofta mer än kanske 50-70% favorit när du är det, men du KAN helt enkelt inte lägga den.

Jag hade spelat för 100BB här VARJE gång.

Hade både du och han haft 200 BB så hade jag nog kunnat hitta folden, men inte här.

Postad
Synpunkter pokersjälar?

Du e en weaktight tomte.

Så i din mening finns det inte några tillfällen oberoende av read eller image som man ska lägga en suckerstege utan re-draws?

På NL20 ska man ALDRIG lägga en suckerstege utan re-draws, nej.

Gör man det så. Ja.

Embodiment of weak-tight.

Postad
Synpunkter pokersjälar?

Du e en weaktight tomte.

På NL20 ska man ALDRIG lägga en suckerstege utan re-draws, nej.

Gör man det så. Ja.

Embodiment of weak-tight.

Visserligen inte NL20 utan NL50 :D

Nej det var så att hans re-raise på floppen verkligen inte kändes bra ha hade inte gjort något liknande under tiden jag spelade med honom och han verkade ganska tight och om jag leder (vilket jag troligen gör) är det inte med mycket. Kan ju iofs vara att jag lider av dåligt självförtroende just nu som spökar med mitt huvud men just när jag skulle göra mitt beslut kändes fold inte långt borta.

Men nästa gång jag floppar stege ska jag inte lägga den då ;)

Postad

för 100 bb kan man väl spela näst näst nöten tycker jag...

som sagt för 200 bb i en oraisad pot börjar det dock kännas kallt.

då skulle scenariot innehålla ett antal fler raisar och reraisar som känns som att han inte kan ha annat än nötternas nötmamma.

Postad

Mindre sannolikhet att fi sitter på 99-JJ mht shorthanded, ingen raise preflop i dålig position. Dock kan många av de händer som nämnts ovan i övrigt vara aktuella (Q8, JT, KQ, J9, T9, AJ). Finns också ett flushdrag ute...

All in hade varit mitt förslag, eftersom han "bara" har halva din stack och folda i det här läget känns lite väl weaktight imho.

Postad

Sorry to say so, men jag kan knappt tro mina ögon. Den enda frågan du bör ställa dig på den där floppen är: hur får jag bäst in alla mina pengar? Att floppa en stege (be it the sucker-one) i SH Tx och folda den på floppen, det finns faktiskt bara inte.

Om man ska titta på hur du ska spela den istället, så tror jag att det bästa är att ställa in. Problemet är att du nog ganska sällan kommer att få syn (ens av tvåpar), men det finns så sjukt många jobbiga kort på turn som kan få en att börja tveka på handen, så pusha rakt av är nog det bästa alternativet för att slippa hamna i turntrubbel - särskilt när potten redan är helt OK att ta utan strid.

Postad

Enda handen jag vore rädd för i läget ovan är q8. Med KQ hade fi förmodligen höjt pre, eller åtminstone borde ha höjt pre.

Man kan bara inte folda när det bara finns en hand som slår en, dessutom många händer som man slår och short handed i konfrontation mellan blindsen.

Riktigt dålig fold!

Postad
Enda handen jag vore rädd för i läget ovan är q8. Med KQ hade fi förmodligen höjt pre, eller åtminstone borde ha höjt pre.

Man kan bara inte folda när det bara finns en hand som slår en, dessutom många händer som man slår och short handed i konfrontation mellan blindsen.

Riktigt dålig fold!

Det finns två händer som slår honom. Q8 också. :)

Men dega in. Han sitter säkert på tvåpar och klonkar in kåken på rivern men den risken får du ta. ;)

Postad
Sorry to say so, men jag kan knappt tro mina ögon. Den enda frågan du bör ställa dig på den där floppen är: hur får jag bäst in alla mina pengar? Att floppa en stege (be it the sucker-one) i SH Tx och folda den på floppen, det finns faktiskt bara inte.

Jo det finns.

Om man ska titta på hur du ska spela den istället, så tror jag att det bästa är att ställa in. Problemet är att du nog ganska sällan kommer att få syn (ens av tvåpar), men det finns så sjukt många jobbiga kort på turn som kan få en att börja tveka på handen, så pusha rakt av är nog det bästa alternativet för att slippa hamna i turntrubbel -

Om man nu ska spela handen vilket jag inte tycker så är en push på floppen det sämsta alternativet om man tror att det kommer att få honom att folda tvåparshänder vilket man nog tror. Om han ändå lägger tvåparshänder mot en push på floppen så finns det ju inga kort som kan komma och döda din action på turn och du förvandlar din hand till en ren bluff.

särskilt när potten redan är helt OK att ta utan strid

Det här resonemanget tillsammans med "man måste höja för att se var man står" och "det här är en raise eller fold situation" tror jag alla skulle må bättre av att ingen nånsin använde. Jag vet inte ens vad det betyder. Hur liten måste potten vara för att du ska vilja ta den med strid och hur beter du dig iså fall när du tar den med strid?

Som albert säger, det finns så MYCKET mer han kan ha än KQ här.

Ärligt talat e du nog inte ofta mer än kanske 50-70% favorit när du är det, men du KAN helt enkelt inte lägga den.

Jag hade spelat för 100BB här VARJE gång.

Hade både du och han haft 200 BB så hade jag nog kunnat hitta folden, men inte här.

Folden är inte så dålig som den ser ut. Den är faktiskt rätt bra i mitt tycke. Det stämmer att han kan ha mycket annat än KQ men KQ och Q8 är dom helt klart vanligaste händerna han gör så med. Dessutom finns dom i nästan lika många kombinationer som alla tvåparshänder och sethänder tillsammans. Vidare har tvåpar och set en god chans att dra ut plus att det är en hyggligt stor risk att fienden lägger tvåparshänder om han blir reraisad ytterligare en gång på floppen. Sedan är 99-JJ ganska osannolika eftersom dom ofta höjs preflop. För att det inte ska vara en klar läggning krävs att motståndaren trebettar den floppen med ett par utan drag i ganska stor utsträckning.

Nedanstående HH är väl något av ett best case scenario för vad vi kan vara uppe mot och inte ens då är vi favorit. Men som sagt så tror jag han reraisar floppen bra mycket oftare med Q8 eller KQ än han skulle göra med t.ex QJ, 9s5s eller T9 vilket innebär att 78 faktiskt är en ganska stor dog mot hans HD.

Board: Js 9c Ts

Dead:

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 51.0220 % 44.94% 06.08% { JJ-99, AsQs, As9s, As8s, KQs, Ks9s, Ks8s, Ks7s, Ks6s, QJs, Qs9s, Q8s, Qs7s, Qs6s, Qs5s, Qs4s, Qs3s, Qs2s, J9s+, T9s, 9s8s, 9s7s, 9s6s, 9s5s, 87s, KQo, QJo, Q8o, J9o+, T9o, 87o }

Hand 2: 48.9780 % 42.90% 06.08% { 87o }

Postad

Om man nu ska spela handen vilket jag inte tycker så är en push på floppen det sämsta alternativet om man tror att det kommer att få honom att folda tvåparshänder vilket man nog tror. Om han ändå lägger tvåparshänder mot en push på floppen så finns det ju inga kort som kan komma och döda din action på turn och du förvandlar din hand till en ren bluff.

Som jag skrev, problemet med pushen är att man ganska sällan får syn av sämre händer - därmed inte sagt att det aldrig händer. Möjligen att ett alternativ till pushen (om det skulle kunna få fi att syna med fler händer vi har slagna) kan vara nån sjuk minhöjning tillbaka - då kan man ju aldrig folda turn, och det är det jag vill uppnå. Du skriver (om jag förstod det rätt) att det inte finns så mkt actiondödande kort på turn? För mig känns det snarare som att rätt många turnkort känns jobbiga - nämligen alla spader, alla K, alla 8, och alla kort som parar bordet.

Det här resonemanget tillsammans med "man måste höja för att se var man står" och "det här är en raise eller fold situation" tror jag alla skulle må bättre av att ingen nånsin använde. Jag vet inte ens vad det betyder. Hur liten måste potten vara för att du ska vilja ta den med strid och hur beter du dig iså fall när du tar den med strid?

Okej, du har en point - det är lite av en klysha som är rätt intetsägande, och jag brukar faktiskt försöka hålla mig ifrån sådana. Om vi säger såhär: om det blir check/check på floppen, jag är tredje man, så vill jag ju inte ställa in, men nu har actionen varit bet/raise/reraise, då känns det OK att ställa in. En push i förhållande till potten nu känns inte lika sjuk som en push rakt av, så att säga. Dåligt formulerat av mig.

Folden är inte så dålig som den ser ut.

Här har vi helt olika syn på det - jag tycker fortfarande att det är en helt sjuk fold. Okej, vi kan förstås vara upp emot KQ/Q8, men sannolikheten för den senare minskar iom våran 8:a och den tidigare eftersom det inte spelats upp innan flopp. Alltså, i en ohöjd pott i det läget, på NL50 och mot en fi jag inte har en riktigt bra read på - jag foldar bara inte en floppad stege av den där karaktären då. Som Djens säger: vi är inte alltid dominerande favorit när vi får syn (alla set har bra med redraws), men handen går bara inte att folda som jag ser det. Floppar jag en stege mot 2 fi och nån av dem floppar en högre stege, då får de mina pengar, så är det bara. Jag tycker helt enkelt att det är alldeles för snävt att säga att fi's troligaste hand är en bättre stege och att vi därför måste folda.

Postad

Jag har faktiskt själv fått en kille att lägga en suckerstege på praktiskt taget samma bräda (han sa det iaf). Och jag undrade vad han höll på med, jag semibluffade då genom en checkraise med QsTs

Och då är ju det jobbiga att mot högre stegdraget, mellanpar samt färgen så är man ju knappt favorit längre.

Handen är inte rolig, den är riktigt sur att spela, men den MÅSTE spelas mot en okänd NL50 Fi som har ca 100BB

Postad

Som jag skrev, problemet med pushen är att man ganska sällan får syn av sämre händer - därmed inte sagt att det aldrig händer. Möjligen att ett alternativ till pushen (om det skulle kunna få fi att syna med fler händer vi har slagna) kan vara nån sjuk minhöjning tillbaka - då kan man ju aldrig folda turn, och det är det jag vill uppnå. Du skriver (om jag förstod det rätt) att det inte finns så mkt actiondödande kort på turn? För mig känns det snarare som att rätt många turnkort känns jobbiga - nämligen alla spader, alla K, alla 8, och alla kort som parar bordet.

Vad jag menade var att om han ändå lägger dom flesta händer vi har slagna mot en reraise på floppen så behöver vi inte vara så oroliga för att tappa action på turn om vi bara synar eftersom alternativet att reraisa på floppen ger oss ännu mindre action. Då handlar det bara om att squeeza ut all action vi kan få och det tror jag man gör bäst genom att syna på floppen och hoppas på en blank turn. Dessutom kan vi komma undan billigt mot många av hans kombodrag om vi ser turn. Det finns inget egenvärde med att få oss committade på floppen.

Här har vi helt olika syn på det - jag tycker fortfarande att det är en helt sjuk fold. Okej, vi kan förstås vara upp emot KQ/Q8, men sannolikheten för den senare minskar iom våran 8:a och den tidigare eftersom det inte spelats upp innan flopp.

Vad jag vet så är det knappast standard på någon nivå att höja KQo från sb med en limper med i potten även om det görs ibland. Vad som däremot är standard är att höja 99-JJ.

Alltså, i en ohöjd pott i det läget, på NL50 och mot en fi jag inte har en riktigt bra read på - jag foldar bara inte en floppad stege av den där karaktären då.

Missförstår jag dig här eller säger du att du hellre spelar handen i en ohöjd pot än i en höjd pot? I en höjd pot skulle jag inte tveka att spela handen ända fram till banken och antagligen längre än så.

Nu var det ett bra tag sen jag spelade NL50 så det är möjligt att jag har fel pga att folk faktiskt trebettar en trestegeflop med händer som AJ eller kanske troligare att folk älskar att slowspela sina monster. Jag har däremot väldigt svårt att se hur det här skulle kunna vara ett lätt beslut. Om man ska spela handen så är det väldigt marginellt och om man inte är uppe mot någon tokstolle som gladeligen stackar av med enparshänder så förlorar man inte mycket på att lägga den.

Jag tycker helt enkelt att det är alldeles för snävt att säga att fi's troligaste hand är en bättre stege och att vi därför måste folda.

Det sa jag inte riktigt. Vi kan ha bäst hand på floppen upp emot 65-70% av tiden men det är fortfarande rätt att lägga eftersom han alltid har redraws medan vi är helt döda när han har oss slagen.

Postad
fan sjukaste folden jag har sett..

Ser du alltid dom sjukaste sakerna hela tiden.. alltså går det jävligt mycket utför antar jag... inte bra att sakerna blir sjukare med tiden men.....

folden var ju inte bra men den hade kunnat (borde) vara befogad om båda hade haft 200bb+

Postad

Varför ska han inte kunna ha 99-JJ?

Om han inte är speciellt aggressiv preflop, eller om han gillar att variera sig, så är ju 99-JJ väldigt troliga händer. Att höja mellanpar ur mörkarna är lite knepigt ibland, så inte helt omöjligt att han spelat dessa passivt. Sedan träffar han trissen, men bordet är jättefarligt, så han fattar att han måste spela sitt set hårt.

Har han KQ/Q8 så är det bara att betala av. Det finns en mängd händer som han kan ha, visst - många av dessa har jättemånga outs mot dig och det är få händer som du har totalt krossade. Mot en rimlig HD har du väl ungefär coinflip. Men det ligger redan pengar i potten, lägg sedan till chansen att han tomtar sig eller vill trebetbluffa dig så...

Postad
Varför ska han inte kunna ha 99-JJ?

Om han inte är speciellt aggressiv preflop, eller om han gillar att variera sig, så är ju 99-JJ väldigt troliga händer. Att höja mellanpar ur mörkarna är lite knepigt ibland, så inte helt omöjligt att han spelat dessa passivt. Sedan träffar han trissen, men bordet är jättefarligt, så han fattar att han måste spela sitt set hårt.

Det är klart att han kan ha 99-JJ. Det enda jag sa var att det är vanligare att folk höjer med dom händerna preflop i ett shorthanded gem i sb mot en limper på knappen än att dom inte gör det.

Har han KQ/Q8 så är det bara att betala av. Det finns en mängd händer som han kan ha, visst - många av dessa har jättemånga outs mot dig och det är få händer som du har totalt krossade. Mot en rimlig HD har du väl ungefär coinflip. Men det ligger redan pengar i potten, lägg sedan till chansen att han tomtar sig eller vill trebetbluffa dig så...

Jag hävdar att chansen att han tomtar sig redan med marginal är inkluderad i hans HD om vi ger honom så lite som 50%. Att betala av med botten eller mellantvåpar är inte bra spel där. Vad hoppas han att jag sitter på då. Tror också det är väldigt ovanligt att han trebetbluffar där utan någonting alls. Vanligare är någon slags semibluff och med en HD där vi ger honom 50-55% equity så har han råd med en hel del sådana.