Gå till innehåll

FLT - Toppar med medelkicker


Lottie

Recommended Posts

Nybörjare på fixed limit. Dessutom nybörjare på att fixa snygga HH. Lyckades inte konverter. Ha överseende.

 

Bordet är normaltajt (enligt min ringa erfarenhet).

Nick1337 tillhör de bättre spelarna vid bordet. Spelar rak och bra poker.

Bluffar inte så ofta.

 

 

Players:

mmmmboobs (EUR 108,75 in seat 1)

HERO (EUR 22,75 in seat 2)

Ursula45 (EUR 54,78 in seat 3)

Nick1337 (EUR 38,50 in seat 4)

arki1 (EUR 39,50 in seat 5)

+dahol+ (EUR 54,25 in seat 6)

the---Wall (EUR 85,75 in seat 7)

matskillz (EUR 55,50 in seat 8)

jovars (EUR 76,75 in seat 9)

Haggins (EUR 35,00 in seat 10)

 

Dealer: Ursula45

Small Blind: Nick1337 (0,50)

Big Blind: arki1 (1,00)

 

HERO was dealt: Ad - Tc

 

+dahol+ Fold

the---Wall Fold

matskillz Fold

jovars Fold

Haggins Fold

mmmmboobs Fold

HERO Raise (2,00)

Ursula45 Fold

Nick1337 Raise (2,50)

arki1 Fold

HERO Call (1,00)

 

 

Fold fram till mig. Hyfsad hand i sen position. Raise eller fold är väl båda rätt? Jag väljer att höja. SB re-raisar. Pottoddsen gör syn givet.

Jag tror dock att antingen har ett högt PP eller ett starkt ess

 

Flop 9h - As - 5s

 

Nick1337 Bet (1,00)

HERO Call (1,00)

 

Bra, men farlig flopp. Har han ett högt PP (men lägre än AA) så leder jag. Har han starkare ess ligger jag klart under. Tror inte han har 55 eller 99.

Han betar ut och jag synar. Nu i efterhand tänker jag att jag borde slagit om för att ta reda på vart jag står i handen. Rätt tänkt?

 

 

Turn 9h - As - 5s - 3c

 

Nick1337 Bet (2,00)

HERO Call (2,00)

 

Ingen hjälp på turn. Han betar ut igen och jag synar. Nytt misstag?

 

River 9h - As - 5s - 3c - Qh

 

Nick1337 Bet (2,00)

HERO Call (2,00)

 

Känner mig slagen. Men synar ändå.

 

Tyvärr är det inte första gången jag hamnar i liknande situationer.

Hur ska jag agera om jag alls ska spela en sådan hand ens i sen position. Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold fram till mig. Hyfsad hand i sen position. Raise eller fold är väl båda rätt? Jag väljer att höja. SB re-raisar. Pottoddsen gör syn givet.

Jag tror dock att antingen har ett högt PP eller ett starkt ess

 

Att höja först in med ATo från sen position är tämligen automatiskt och både syn eller fold är definitivt fel.

 

När SB trebettar så är syn obligatorisk, mot vissa SB kan man kanske cappa men av din beskrivning här så skulle jag nog låta bli det.

 

Skulle inte heller definiera hans hand så snävt, händer som 66 eller KTs eller liknande är långt ifrån omöjliga.

 

 

Flop 9h - As - 5s

 

Nick1337 Bet (1,00)

HERO Call (1,00)

 

Bra, men farlig flopp. Har han ett högt PP (men lägre än AA) så leder jag. Har han starkare ess ligger jag klart under. Tror inte han har 55 eller 99.

Han betar ut och jag synar. Nu i efterhand tänker jag att jag borde slagit om för att ta reda på vart jag står i handen. Rätt tänkt?

 

Du bör höja här, inte så mycket för att veta var du står som för att du ofta har bästa handen och dessutom vill ta initiativet till de dyrare gatorna.

 

Turn 9h - As - 5s - 3c

 

Nick1337 Bet (2,00)

HERO Call (2,00)

 

Ingen hjälp på turn. Han betar ut igen och jag synar. Nytt misstag?

 

Givet att du inte höjde floppen tycker jag definitivt att du skall höja här.

 

 

 

River 9h - As - 5s - 3c - Qh

 

Nick1337 Bet (2,00)

HERO Call (2,00)

 

Känner mig slagen. Men synar ändå.

 

Givet hur du spelat hittils i handen så är ju synen tämligen obligatorisk. Du får ju ca 7½ i pottodds så det räcker ju att du har bäst hand i ca 12% av fallen för att en syn ska vara korrekt. Finns många händer du slår fi kan han spelat på detta sätt t.ex. KK, JJ, TT, Q :spade: J :spade: etc.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nybörjare på fixed limit. Dessutom nybörjare på att fixa snygga HH. Lyckades inte konverter. Ha överseende.

 

Bordet är normaltajt (enligt min ringa erfarenhet).

Nick1337 tillhör de bättre spelarna vid bordet. Spelar rak och bra poker.

Bluffar inte så ofta.

 

 

Players:

mmmmboobs (EUR 108,75 in seat 1)

HERO (EUR 22,75 in seat 2)

Ursula45 (EUR 54,78 in seat 3)

Nick1337 (EUR 38,50 in seat 4)

arki1 (EUR 39,50 in seat 5)

+dahol+ (EUR 54,25 in seat 6)

the---Wall (EUR 85,75 in seat 7)

matskillz (EUR 55,50 in seat 8)

jovars (EUR 76,75 in seat 9)

Haggins (EUR 35,00 in seat 10)

 

Dealer: Ursula45

Small Blind: Nick1337 (0,50)

Big Blind: arki1 (1,00)

 

HERO was dealt: Ad - Tc

 

+dahol+ Fold

the---Wall Fold

matskillz Fold

jovars Fold

Haggins Fold

mmmmboobs Fold

HERO Raise (2,00)

Ursula45 Fold

Nick1337 Raise (2,50)

arki1 Fold

HERO Call (1,00)

 

 

Fold fram till mig. Hyfsad hand i sen position. Raise eller fold är väl båda rätt? Jag väljer att höja. SB re-raisar. Pottoddsen gör syn givet.

Jag tror dock att antingen har ett högt PP eller ett starkt ess

 

Flop 9h - As - 5s

 

Nick1337 Bet (1,00)

HERO Call (1,00)

 

Bra, men farlig flopp. Har han ett högt PP (men lägre än AA) så leder jag. Har han starkare ess ligger jag klart under. Tror inte han har 55 eller 99.

Han betar ut och jag synar. Nu i efterhand tänker jag att jag borde slagit om för att ta reda på vart jag står i handen. Rätt tänkt?

 

 

Turn 9h - As - 5s - 3c

 

Nick1337 Bet (2,00)

HERO Call (2,00)

 

Ingen hjälp på turn. Han betar ut igen och jag synar. Nytt misstag?

 

River 9h - As - 5s - 3c - Qh

 

Nick1337 Bet (2,00)

HERO Call (2,00)

 

Känner mig slagen. Men synar ändå.

 

Tyvärr är det inte första gången jag hamnar i liknande situationer.

Hur ska jag agera om jag alls ska spela en sådan hand ens i sen position. Tacksam för hjälp!

Perfecto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag spelade alltså handen skapligt men något passivt.

Upplösningen:

 

Nick1337 Bet (2,00)

HERO Call (2,00)

 

Nick1337 shows: Ac - Ks (a pair of aces)

HERO didn't show: Ad - Tc (a pair of aces, with queen as kicker)

 

Nick1337 wins: EUR 16,25 (with a pair of aces)

Rake: EUR 0,75

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändå tänkt syna river kan du välja ett mer aggressivt spel på turn, d v s re-raise. Om ha trebetar efter det kan du vara säker på att vara slagen, om han synar kommer han antagligen vara passiv på river (och du får showdown för samma pris). Med den hand han har är det ju inte troligt att han slänger den men en liten chans finns det (beroende på hur feg han är och hur aggressiv han uppfattat dig hittills). Notera att du med väldigt hög säkerhet är slagen även i det fall han väljer att syna din re-raise på turn för att sedan beta på rivern. En som spelare som du beskriver honom skulle aldrig göra så med sämre än AT vilket gör att du antagligen bör kasta handen där trots att potten är ganska stor.

Någon annan som kunde tänka sig detta spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om FI är aggressiv tycker jag inte att du skall höja floppen. Syna ner istället och låt honom bluffa/värdebeta med händer som du slår.

 

Om du höjer floppen och blir 3-betad, skall du syna ner då och förlora? Om du höjer och leder är risken överhängande att han lägger sig, eller i alla fall slår på bromsarna. Jag lever hellre med risken att han drar ut, men samtidigt betar vidare med händer som du har slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag spelade alltså handen skapligt men något passivt.

Det är absolut inget fel att spela den här handen passivt. Att spela som en callingstation och bara syna är väldigt ofta den bästa strategin i heads-up situationer. Du behöver absolut inte känna dig tvungen att höja bara för att du floppar toppar.

 

Problemet med att höja någonstans är att du riskerar att ge din motståndare möjligheten att göra en korrekt fold. Låt oss säga att han har pocket par som KK-TT eller oparade kort som KQ eller KJ, alla troliga händer. Om du höjer på turn kommer det vara väldigt svårt för honom att fortsätta. Han kommer förmodligen att lägga sig och det kommer vara en helt korrekt fold eftersom du leder och han inte har odds att syna. Om du istället bara synar och låter honom stanna i potten så kan du vinna ett extra big bet på rivern. Eftersom han troligen bara har som mest 2 outs och drar nästintill dött så tar du ingen risk att låta honom se rivern billigt. De gångarna han drar ut dig kompenseras lätt av de gångerna du vinner ytterligare ett big bet när han bettar eller synar rivern.

 

Om han istället har en bättre hand än dig, t.ex. AK, AQ, AJ, A9, AA eller 99, så förlorar du minst med pengar genom att bara syna ned. Om du höjer ger du honom möjligheten att 3-betta och du förlorar mer pengar. Att försöka hitta en fold med toppar i en CO vs. SB heads-up situation är ingen valmöjlighet.

 

Så... en liten sammanfattning: Genom att bara syna ned tjänar du mest pengar mot KK-TT, KQ, KJ och förlorar minst mot AK, AQ, AJ, A9, AA och 99. Och glöm inte bort att det inte är något fel eller "mesigt" att bara syna ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så... en liten sammanfattning: Genom att bara syna ned tjänar du mest pengar mot KK-TT, KQ, KJ och förlorar minst mot AK, AQ, AJ, A9, AA och 99. Och glöm inte bort att det inte är något fel eller "mesigt" att bara syna ned.

 

Fi var tajt och denna hand var den enda jag såg honom re-raisea pre-flop, varför jag inte trodde han hade KQ eller KJ. Men flop fanns som sagt inte.

 

Tackar för alla analyser och goda råd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... en liten sammanfattning: Genom att bara syna ned tjänar du mest pengar mot KK-TT, KQ, KJ och förlorar minst mot AK, AQ, AJ, A9, AA och 99. Och glöm inte bort att det inte är något fel eller "mesigt" att bara syna ned.

 

Detta förutsätter dels att han faktiskt foldar de händer du slår och dels att han alldrig foldar eller ger frikort med de händer som slår dig.

 

Vill fi folda KK-TT på den där floppen så be my guest, jag kommer ju relativt ofta höja med händer sämre än TP som färgdrag eller MP plus bakdörrsfärg och sådant.

 

Inte heller ovanligt att man får (möjligheten till) gratiskort på turn av händer som AQ/AJ eller t.o.m. ibland AK. Antingen för att fi tror att han ligger efter eller för att han (villket inte är smart) försöker checkhöja.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...