Gå till innehåll

NL - SH, 6 max Cashgames, hur, var, varför?


Pokemonn

Recommended Posts

Fler 6-bord än 10-bord, en konsekvens av profithunger hos bolaget?

 

Nu är det ju inte så att det finns ett begränsat antal bord... t.ex. 25 6-bord och 5 10-bord, utan antal bord regleras efter hur många som sitter på varje. Om du tittar så ser du att det ploppar upp ett nytt tomt bord när det sitter någon på t.ex. alla 10-bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Intressant tråd, många bra tips och en del mindre bra i min mening.

 

Instämmer med listig i det han skriver. På 0.1/0.2 har jag svårt att tro att man ska behöva mixa upp sitt spel för att bli en vinnare. Om jag minns rätt var det väldigt "rak" poker som fungerade bäst där.

 

Du verkar ha hängt upp dig en del på det här med att folk stjäl blinds. Jag kanske missminner mig men inte stals det mycket blinds på den nivån? Givetvis lättar du upp kraven på starthand i BB mot en raise från knapp (speciellt då han är först in) man att spela för mycket händer ur SB och BB mot tidiga höjningar är i min mening ingen bra ide. Position blir på inget sätt mindre viktigt SH, snarare tvärtom.

 

NoNames tips om att spela många händer eftersom blindsen är låga inser du förhoppningsvis att det inte är någon bra ide.

 

Jag får känslan att du känner att du MÅSTE spela fler händer bara för att det är SH och därmed spelar fel händer i fel position. I och med att det är färre spelare blir kraven på händer man spelar lägre och därför spelar man fler händer och får ta fler svåra beslut. Detta innebär dock inte att man spelar vad som helst ur vilken position som helst vilket kan vara lätt att glömma. Du ska fortfarande försöka att undvika att hamna i svåra situationer med marginella händer. QTo blir ingen bra hand utg bara för att ni är sex personer som spelar och samma princip gäller för draghänder ur position. Försök hålla dig till lättspelade händer i tidig position och sen kan du spela lite fler marginella händer när du är i en senare position. Men att sitta och höja KT, JT och såna händer ur position bara för att det är SH tror jag inte på. Nu pratar jag om när du spelar 0.1/0.2 och inte behöver mixa upp ditt spel.

 

Tipset att sätta upp regler som att man ALDRIG limpar in med händer när man är först in tror jag heller inte på. Vad är poängen med det?

 

Att man ska betta anorlunda bara för att det är lägre nivå har jag också svårt att ta till mig. Det beror i mitt tycke på spelaren man möter. Vet man att den man möter inte kan lägga ner en draghand bettar man naturligtvis mycket mer men att generellt säga att man ska betta på ngt anorlunda sätt bara för att det är 0.1/0.2 undrar jag om det är en bra ide. Sen kan man naturligtvis hävda att folk har svårare att släppa draghänder där och därför ska man alltid betta si eller så men försök få en read på spelaren istället och betta utefter den readen istället.

 

Lycka till och kör hårt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett jättebra tips jag kan ge är även att hålla bok om vilka man kan CB:a bort och inte då detta kan spara dig sjukt mycket pengar.

Vad betyder det?

Ponera att du är HU efter att du höjt preflopp. Du missar helt men floppen saknar farliga kort. Du lägger in ett CB och i detta läge finns det spelare som synar trots att de också missat helt (medveten eller omedveten bluffsyn) alternativt drar på något ogynnsamt.

 

Därför gäller det att veta mot vilka spelare man kan fortsätta ösa på turn och river, eftersom betar i förhållande till potten givetvis blir större på turn och river än flop.

 

¿Comprende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att du är HU efter att du höjt preflopp. Du missar helt men floppen saknar farliga kort. Du lägger in ett CB och i detta läge finns det spelare som synar trots att de också missat helt (medveten eller omedveten bluffsyn) alternativt drar på något ogynnsamt.

 

Därför gäller det att veta mot vilka spelare man kan fortsätta ösa på turn och river, eftersom betar i förhållande till potten givetvis blir större på turn och river än flop.

 

¿Comprende?

I see, den gamla klassikern. Men rent ordagrant, vad står CB för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortfattat:

 

Spela precis som i FR, fast när du är UTG så tänker du att du sitter i seat 5 och att alla har foldat fram till dig. När du får mer erfarenhet så kan du börja justera därefter.

 

På låglimit går det alldeles utmärkt att spela tight, du blöder inte ihjäl då du får massivt betalt av dina bra händer ändå.

 

Misstaget de flesta medelbra spelarna gör när de går över till SH är att bli överaggressiva och spelar alldeles för många händer. De har hört att man måste vara aggressiv och spela fler händer SH, vilket visserligen är sant, men det finns en stark motpol till detta: Fiskarna har också hört att man måste vara aggressiv och spela fler händer vilket leder till att de 1) tror att varje stor bet är en bluff och synar 2) limpar/synar med i princip allt som ens avlägset liknar en spelbar hand.

Nu överdriver jag naturligtvis men fiskfaktorn är så kraftig att den optimala strategin oftast är att spela tajt och undvika att bluffa, även om det är SH. Självklart kommer LAG-spelaren också att vara framgångsrik, men han kommer oftast inte att maximera sina vinster pga att han spelar för svaga händer och bluffar för mycket. På högre nivån är LAG-stilen dock oftast överlägsen när det gäller SH.

 

 

Ett tips i förbifarten är att öka på din standardräjs preflop till 5-6xbb snarare än det vanliga rådet på 3-4xbb. Du vill isolera mot en motståndare och då kräver det en något högre höjning för att åstadkomma detta i fiskdammen/tomteverkstan, och det finns alltid någon tok som synar oavsett hur hög din räjs är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Först in = alltid raise oavsett om det är pp eller sc (du vill juh inte lämna några spår på ditt spel)

- Raisa LIKA alla händer.. AA som 65s. (3xBB+1bb/limpare)

 

- Spelar du mot fisk så existerar inga spår. Om du tycker att situation tillåter en limp så är det helt ok, det är ingen som har någon koll ändå. Nu är det ju oftast bäst att räjsa först in ändå, men det är av andra orsaker än att bli svårläst.

 

- Det är oftast bättre att mixa upp sina räjsar. Då kan man i en given situation göra den räjs som är "optimal", utan att ge bort info. Så länge man mixar upp sina räjsar mer eller mindre slumpässigt, och inte beroende på vilken hand man har, så är det helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Först in = alltid raise oavsett om det är pp eller sc (du vill juh inte lämna några spår på ditt spel)

- Raisa LIKA alla händer.. AA som 65s. (3xBB+1bb/limpare)

 

- Spelar du mot fisk så existerar inga spår. Om du tycker att situation tillåter en limp så är det helt ok, det är ingen som har någon koll ändå. Nu är det ju oftast bäst att räjsa först in ändå, men det är av andra orsaker än att bli svårläst.

 

- Det är oftast bättre att mixa upp sina räjsar. Då kan man i en given situation göra den räjs som är "optimal", utan att ge bort info. Så länge man mixar upp sina räjsar mer eller mindre slumpässigt, och inte beroende på vilken hand man har, så är det helt ok.

 

Flera återkommer just till detta, att det oftast är bäst att höja när man är först in. Jag förstår vad ni menar men håller inte till fullo med. Ska t.ex. 66 alltid höjas oberoende av position? Ska AA alltid höjas? Det finns så många olika sätt att spela händerna på beroende på motspelare och hur bordet ser ut.

 

Exempel:

 

Ska jag höja med AA utg pre flop om knappen höjer 90% av gångerna och SB och BB är calling stations?

 

Ska jag höja med 66 i mellanposition med en duktig spelare i sen position och en lösaggro spelare i big blind?

 

Ska jag höja med JTs oberoende av position, motspelare och hur bordet är eller kan det vara ok att limpa in med den trots att tidigare spelare har lagt sig?

 

I sen position är jag beredd att hålla med om att där är det i de allra flesta fallen bättre att betta när man är först in om man ska spela sin hand men i tidig och mellanposition är det svårare att avgöra hur man ska spela olika händer.

 

Givetvis ska man isolera de händer som ska isoleras men att alltid betta alla händer bara för att man är först in är jag tveksam till. Varför sätta upp en sån regel? Jag ser inte poängen. Skulle det göra en mer svårläst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt klart med Intrepid Trawler.

 

Jag spelar SH NL$25 och är därmed ingen expert, men:

 

 

Jag har läst många gånger att ska man in först i SH så ska man raisa, oavsett position. Om jag minns rätt var det nån expert som menade att man ska raisa även med händer som KJ.

 

Nu är det säkert så att experten har rätt, men mitt problem är att jag inte fattar varför.

 

Raisa med en marginell hand i tidig position betyder väl förmodligen att man endast blir callad av en starkare hand.

På den nivån jag spelar på tycker jag att det oftast funkar bra att limpa sådana händet i tidig pos, eftersom så många andra också limpar med alldeles för kassa händer. Och det är dessa kassa händer jag kan få betalt av.

 

Särskilt för en hand som AJ i tid pos, då dubblar jag max blinden med syftet att dels avslöja starka händer som då vill raisa och dels och framför allt för att få med händer som KJ o QJ, A-10 till A-6, (eller nått, och ja, folk callar gärna med dessa händer om det inte är för dyrt).

För det är dessa händer som betalar mig, annars vinner jag bara en liten pott med AJ om jag prickar floppen.

Kanske är det okonventionellt?

 

Nu knäpper jag mina händer och ber om att behandlingen från experterna inte blir alldeles för hård.

 

Bringa gärna ljus i denna för mig rätt gråa fråga.

 

Tack!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du höjer med alla händer du vill spela för att,

 

* Inte avslöja din hand preflop. Höjer du alltid 3bb+limp ger du ut minimalt med information före floppen.

* Du vill inte ge mörkarna en gratis flopp.

 

Sen en massa andra orsaker som att du i längden vinner en del på stölder och får bort en massa otrevliga killar i position etc.

 

Men jag håller med er, finns såklart ingen orsak att höja när ens motspelarna ändå bara har ögon för sina egna kort. På låga nivåer är jag ganska övertygad om att det finns händer som är EV+ att limpa med men EV- att höja med, åtminstone för den genomsnittliga spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Först in = alltid raise oavsett om det är pp eller sc (du vill juh inte lämna några spår på ditt spel)

- Raisa LIKA alla händer.. AA som 65s. (3xBB+1bb/limpare)

 

- Spelar du mot fisk så existerar inga spår. Om du tycker att situation tillåter en limp så är det helt ok, det är ingen som har någon koll ändå. Nu är det ju oftast bäst att räjsa först in ändå, men det är av andra orsaker än att bli svårläst.

 

- Det är oftast bättre att mixa upp sina räjsar. Då kan man i en given situation göra den räjs som är "optimal", utan att ge bort info. Så länge man mixar upp sina räjsar mer eller mindre slumpässigt, och inte beroende på vilken hand man har, så är det helt ok.

 

Flera återkommer just till detta, att det oftast är bäst att höja när man är först in. Jag förstår vad ni menar men håller inte till fullo med. Ska t.ex. 66 alltid höjas oberoende av position? Ska AA alltid höjas? Det finns så många olika sätt att spela händerna på beroende på motspelare och hur bordet ser ut.

 

Exempel:

 

Ska jag höja med AA utg pre flop om knappen höjer 90% av gångerna och SB och BB är calling stations?

 

Ska jag höja med 66 i mellanposition med en duktig spelare i sen position och en lösaggro spelare i big blind?

 

Ska jag höja med JTs oberoende av position, motspelare och hur bordet är eller kan det vara ok att limpa in med den trots att tidigare spelare har lagt sig?

 

I sen position är jag beredd att hålla med om att där är det i de allra flesta fallen bättre att betta när man är först in om man ska spela sin hand men i tidig och mellanposition är det svårare att avgöra hur man ska spela olika händer.

 

Givetvis ska man isolera de händer som ska isoleras men att alltid betta alla händer bara för att man är först in är jag tveksam till. Varför sätta upp en sån regel? Jag ser inte poängen. Skulle det göra en mer svårläst?

 

Bra post.

 

Naturligtvis är allt situationsspecifikt.

 

Poängen är dels att bli svårläst så att inte fi kan sätta dig på en hand, dels skapa en större pott med en bra hand, dels att stjäla knappen och dels att skära ner på antalet motståndare. Den viktigaste orsaken tycker jag dock är att ta kommandot i handen för att lättare kunna stjäla med en bet eller raise på senare gator (mot rätt motståndare förstås).

 

Med händer som låga- och mellanpar är det ofta bra att limp-syna om man har en aggro spelare efter sig, och med höga par och t.ex. AK kan man limpa för att sedan reräjsa.

 

Men i de flesta övriga fall är raise/fold överlägset. Om man inte vill höja med t.ex. KTo i tidig position (vilket jag inte rekommenderar mot medelsnittsbordet) så är det bättre att folda. Du vill inte spela en flervägspott ur position med en medioker hand, såvida du inte kan pusha runt dina motståndare (men om du kan det så är det ju lika bra att höja från början). Position är ju avgörande här också, man bör inte höja från UTG med A4off bara för att man har hört att man ska räjsa först in, då foldar man istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På låga nivåer är jag ganska övertygad om att det finns händer som är EV+ att limpa med men EV- att höja med, åtminstone för den genomsnittliga spelaren.

 

Är inte säker på om jag håller med. Har du något exempel?

Skulle nog säga exempelvis 22-77, då brädan vid miss oftast innehåller för många överkort för att man med säkerhet ska kunna spela vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjer du alltid 3bb+limp ger du ut minimalt med information före floppen.

 

3bb+limp är ofta för lite på låglimit. När man höjer vill man isolera mot en motståndare och då får man höja så mycket som krävs för att göra det på just det bordet, vilket oftast ligger närmare 4-6bb. Sedan kan man justera räjsen utan att ge bort info, så länge man inte justerar beroende på vilken hand man har.

 

Att justera för limpare är något som är viktigt men som många glömmer bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På låga nivåer är jag ganska övertygad om att det finns händer som är EV+ att limpa med men EV- att höja med, åtminstone för den genomsnittliga spelaren.

 

Är inte säker på om jag håller med. Har du något exempel?

Skulle nog säga exempelvis 22-77, då brädan vid miss oftast innehåller för många överkort för att man med säkerhet ska kunna spela vidare.

 

Om du etablerar en aggressiv spelstil så kommer du att få mer betalt av dina bra händer. Sedan behöver du inte ge upp potten bara för att du missar.

 

Nu håller jag inte med dig (min statistik visar att jag plussar med de händerna (jag räjsar (oftast, se ovan) först in med dem), men vi kan ändå ta t.ex. 22 som exempel för att illustrera en viktig poäng i poker i allmänhet:

 

Som isolerad företeelse är det -EV att räjsa först in med 22 (nu är det inte så, åtminstone inte för mig, men som exempel, Helge), men genom att göra det så etablerar du en spelstil som gör att du får bra betalt när sedan räjsar med t.ex. KK, vilket innebär att ditt 22-spel bidrar till att öka på din bb/100händer-rate.

 

Man måste se hela spelstilen och inte endast varje hand eller situation isolerad var för sig. Lösaggrospelaren kan t.ex. räjsa med en hand som teoretiskt är -EV att räjsa med, säg 74s, men förvandla den till +EV för att ingen tror honom när han senare räjsar med AA, och för att ingen sätter honom på t.ex. tvåpar när floppen kommer endast rags. Han kan också göra en "dålig" (d.v.s. -EV) syn ibland bara för att påminna motståndarna om att de minsann ska akta sig för att bluffa honom, vilket han sedan vänder till sin fördel (d.v.s. +EV) i senare händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du höjer med alla händer du vill spela för att,

 

* Inte avslöja din hand preflop. Höjer du alltid 3bb+limp ger du ut minimalt med information före floppen.

* Du vill inte ge mörkarna en gratis flopp.

 

Sen en massa andra orsaker som att du i längden vinner en del på stölder och får bort en massa otrevliga killar i position etc.

 

Men jag håller med er, finns såklart ingen orsak att höja när ens motspelarna ändå bara har ögon för sina egna kort. På låga nivåer är jag ganska övertygad om att det finns händer som är EV+ att limpa med men EV- att höja med, åtminstone för den genomsnittliga spelaren.

 

Är fortfarande inte riktigt med på varför den genomsnittlige spelaren på 25NL, 50NL, ..., 400NL ska ha så mycket lättare att sätta dig på en hand om du limpar in med vissa händer för att sedan syna/reraisa en eventuell höjning? Är det snarare inte så att det blir lättare på den nivån att sätta genomsnittsspelaren på händer när dom höjer. Det innebär om jag minns rätt någon av händerna AA-JJ eller AK-AQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som isolerad företeelse är det -EV att räjsa först in med 22 (nu är det inte så, åtminstone inte för mig, men som exempel, Helge), men genom att göra det så etablerar du en spelstil som gör att du får bra betalt när sedan räjsar med t.ex. KK, vilket innebär att ditt 22-spel bidrar till att öka på din bb/100händer-rate.

Instämmer. Jag betraktar det som en isolerad situation - vilket kanske inte alltid är relevant. Man får bättre betalt genom att ha en aggressiv spelstil. Dock bör man inte glömma att det kan vara väldigt kostsamt och svårt att hantera att fastna med 22 på en missad bräda, vilket - om du är mindre duktig på att hantera dessa situationer - kan leda till att du tappar ditt "sammanlagda" EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt klart med Intrepid Trawler.

 

Jag spelar SH NL$25 och är därmed ingen expert, men:

 

 

Jag har läst många gånger att ska man in först i SH så ska man raisa, oavsett position. Om jag minns rätt var det nån expert som menade att man ska raisa även med händer som KJ.

 

Nu är det säkert så att experten har rätt, men mitt problem är att jag inte fattar varför.

 

Raisa med en marginell hand i tidig position betyder väl förmodligen att man endast blir callad av en starkare hand.

På den nivån jag spelar på tycker jag att det oftast funkar bra att limpa sådana händet i tidig pos, eftersom så många andra också limpar med alldeles för kassa händer. Och det är dessa kassa händer jag kan få betalt av.

 

Särskilt för en hand som AJ i tid pos, då dubblar jag max blinden med syftet att dels avslöja starka händer som då vill raisa och dels och framför allt för att få med händer som KJ o QJ, A-10 till A-6, (eller nått, och ja, folk callar gärna med dessa händer om det inte är för dyrt).

För det är dessa händer som betalar mig, annars vinner jag bara en liten pott med AJ om jag prickar floppen.

Kanske är det okonventionellt?

 

Nu knäpper jag mina händer och ber om att behandlingen från experterna inte blir alldeles för hård.

 

Bringa gärna ljus i denna för mig rätt gråa fråga.

 

Tack!!!

 

Det är sant att de flesta motståndare limpar med svaga händer som du kan få betalt av. Men de synar även höjningar med liknande händer.

 

Jämför att limpa eller höja med t.ex. KJ.

 

Limpar: Du sitter ur position i en ohöjd (=lite pengar i potten) flervägspott (= låg chans att vinna handen), utan att ha visat styrka.

 

Höjer: Du ger dig själv möjlighet att stjäla knappen och spela med bra position i en höjd (=mycket pengar i potten) pott där du har isolerat mot en motståndare (=stor chans att vinna potten), och du har tagit kommandot i handen.

 

No offense, men miniräjs med AJ från tidig positoin är riktigt tomtigt (se, det var väl inte så farligt ;) ). Du skapar en liknande situation som i limp-exemplet ovan. Du bygger en medelstor flervägspott utan en färdig hand. Tro mig, de händer du vill ha syn av kommer att syna dig ändå, även om du klämmer i lite mer (typ ända från tårna) när du höjer.

 

Vad gör du när du har limpat och får en höjning? Standardmisstaget här är att folk inte höjer för att de tycker att deras hand är för svag för det, men ändå gladeligen synar en höjning med samma hand (man behöver generellt sett en starkare hand för att syna en höjning än för att själv höja). Det är passiv och dålig poker. Enda gången det är ok att göra så här är när man väntar sig en reräjs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som isolerad företeelse är det -EV att räjsa först in med 22 (nu är det inte så, åtminstone inte för mig, men som exempel, Helge), men genom att göra det så etablerar du en spelstil som gör att du får bra betalt när sedan räjsar med t.ex. KK, vilket innebär att ditt 22-spel bidrar till att öka på din bb/100händer-rate.

Instämmer. Jag betraktar det som en isolerad situation - vilket kanske inte alltid är relevant. Man får bättre betalt genom att ha en aggressiv spelstil. Dock bör man inte glömma att det kan vara väldigt kostsamt och svårt att hantera att fastna med 22 på en missad bräda, vilket - om du är mindre duktig på att hantera dessa situationer - kan leda till att du tappar ditt "sammanlagda" EV.

 

Jepp, man måste ju ha koll på vad man pysslar med när man ska hålla på så här, vilket de flesta inte har, de har bara hört vaga råd, att man ska räjsa ofta osv och sedan är det bara tuta och kör. Det är därför SH ger så mycket vinst. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du höjer med alla händer du vill spela för att,

 

* Inte avslöja din hand preflop. Höjer du alltid 3bb+limp ger du ut minimalt med information före floppen.

* Du vill inte ge mörkarna en gratis flopp.

 

Sen en massa andra orsaker som att du i längden vinner en del på stölder och får bort en massa otrevliga killar i position etc.

 

Men jag håller med er, finns såklart ingen orsak att höja när ens motspelarna ändå bara har ögon för sina egna kort. På låga nivåer är jag ganska övertygad om att det finns händer som är EV+ att limpa med men EV- att höja med, åtminstone för den genomsnittliga spelaren.

 

Är fortfarande inte riktigt med på varför den genomsnittlige spelaren på 25NL, 50NL, ..., 400NL ska ha så mycket lättare att sätta dig på en hand om du limpar in med vissa händer för att sedan syna/reraisa en eventuell höjning? Är det snarare inte så att det blir lättare på den nivån att sätta genomsnittsspelaren på händer när dom höjer. Det innebär om jag minns rätt någon av händerna AA-JJ eller AK-AQ.

 

Nä, om du bara höjer med de händerna blir du rätt förutsägbar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar själv NL30 SH för tillfället. Känner att jag får hemskt dålig betalt för mina händer. Standardsenariot är AK, betar pre, får syn, betar flopp, får syn, betar turn - fold. Kommer aldrig till showdown. Betstorlekar är 1-1/2 pott.

Minibetar någon (som alla gör) raisar jag pott -allt som ofta fold....

Inne i en dålig period? Folk här på forumet predikar: tajt abc poker, slowplaya inte! Men jag får ju fan aldrig betalt!

Ska jag börja slowa? Mer checkraise?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...