Gå till innehåll

FLT - Finns det någon fisk i denna hand?


Smygaren

Recommended Posts

Jag får [ Ad, Ac ] i Cut-Off.

Alla foldar fram till mig och jag väljer för ovanlighets skull att bara calla. Knappen foldar, SB raisar, BB callar och jag re-raisar. Tre spelare ser floppen.

 

Flop: [ 7s, 4c, 9s ]

BB checkar, jag bettar, båda motståndarna callar.

 

Turn: [ 2d ]

BB checkar, jag bettar, SB foldar, BB callar.

 

River: [ Ah ]

Trevligt, jag har nästnötterna och är bara slagen av 53...

Jag bettar, BB raisar.

Vad skall jag göra nu?

 

undrar en nyfiken

Smygaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm. Du är en alltför passiv spelare. Aggression lönar sig alltid när man spelar FL.

 

Vadå, han har ju inte sagt vad han gjorde på rivern än, eller? Enda passiva han gjorde var att limpa in, annars har han bettat/raisat hela tiden. Håller med bubblan om att du kan reraisa några gånger i det läget. Känns grymt osannolikt att han sitter på 53.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** RESULTAT ***

 

Jag reraisar, han reraisar, jag cappar. Han visar fram [ 3d, 5d ] för en stege.

 

Jag tycker inte att man skall vara för kategorisk här!

 

När han reraisar mig tänker jag (vi spelar 1/2 så det är inte så många skolade spelare vid bordet):

han kan ha [ 5, 3 ] , men det finns andra händer han skulle ha spelat likadant, t ex kan man tänka sig följande händer, samt vissa andra

[ A, K ]

[ As, ?s ]

[ A, 9 ]

[ ?s, ?s ] och försöker sig på en bluff

 

 

Det beror på vad jag tror han sätter mig på för händer, när jag bettar på rivern kan jag ju ha [ A, A ] , [ A, K ] , [ A, Q ] kanske t o m [ A, J ] och [ A, T ]

 

Sen kan man ju fråga sig om mitt andra beslut, att cappa - nu är det sannolikt att han har [ 5, 3 ] , men det är inte 100% säkert, så jag tyckte mig ha pottodds för att cappa.

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt dåligt att inte höja preflop. Helt ok att cappa rivern, han kan mycket väl ha slöspelat en triss eller till och med ett tvåpar. Pottodds har ingenting med saken att göra. Värdehöj om du tror att du leder.

 

Hmm. Jag är inte säker på att jag förstår varför det är grymt dåligt att inte höja preflop. T ex skriver ju Sklansky att man alltid skall höja med AA, men Abdul Jalib rekommenderar limp-reraise. Min erfarenhet av spel på nivån 1/2 är att om man raisar first in så lägger sig alla som inte har jättebra kort (AA,KK,QQ,AK möjligen JJ). Det vanligaste är alltså +1.50 dollar

 

Men om man limp-reraisar så har man fått in rejält med pengar i potten och motståndarna behöver inte ha så bra kort. Och om potten inte höjs före floppen träffar de ofta något och höjer (eftersom jag inte visat någon styrka), redan då ligger det minst 2.50 av motståndarnas kapital i potten och ofta när jag då raisar på floppen tror de att jag träffat topparet och kan stanna kvar länge i potten med alla sorters händer som han någon kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag är inte säker på att jag förstår varför det är grymt dåligt att inte höja preflop. T ex skriver ju Sklansky att man alltid skall höja med AA, men Abdul Jalib rekommenderar limp-reraise. Min erfarenhet av spel på nivån 1/2 är att om man raisar first in så lägger sig alla som inte har jättebra kort (AA,KK,QQ,AK möjligen JJ). Det vanligaste är alltså +1.50 dollar

 

Du ska höja preflop som någon annan sa för att det ser ut som steal.

Var spelar du någonsatns? Min erfarenhet är att de synar på alla xxs, A, K, connectors och lite till.

 

Nu har jag inte läst Abdul Jalib men jag tror inte han menar att man ska limphöja från co utan då i tidig position(?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T ex skriver ju Sklansky att man alltid skall höja med AA, men Abdul Jalib rekommenderar limp-reraise.

Ja, om du vet att någon kommer att höja efter dig är det ett mer rimligt alternativ. Nu sitter du i CO och skriver dessutom inget om reads så jag misstänker att du bara ville trixa till det. Du förlorar massor av värde på att inte höja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och för sig, just för att jag sitter i sen position så avslöjar inte min höjning så mycket om min hand, vilket gör att jag kan hålla med om att det bästa nog är att höja.

 

Jalib's rekommendation i detta fallet handlar om när man är först in, och

bör väl anpassas efter situationen. Om man sitter sent kan säkert vissa av hans rekommendationer "limp" med fördel bytas ut mot "raise" just för att man kan stjäla blindsen.

 

Jag var kanske för påverkad av att när jag höjer som först in i tidig position så brukar alla folda, utom möjligen BB, väldigt ofta. I tidig position lutar jag dock åt att limp-reraise med AA är att föredra framför att höja och vinna blindsen.

 

Fråga: En sak som jag funderat på, och som kanske kan höja kvaliteten på diskussionerna är att inte bara besvara frågan "spelade jag rätt eller fel" utan också (om man tycker att något spelat fel) kvantifiera detta genom att ange hur många BB man i genomsnitt förlorar på detta beslut. Så nu är jag nyfiken på följande: Ni som anser att jag gör fel när jag limpar, hur många BB förlorar jag på detta beslut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja de gånger du inte blir höjd så missar du att få in 2-3 small bets till kanske 35-40% overlay vilket blir ca en BB.

 

De gånger LRR fungerar får du ju å andra sidan in kanske 2-3 small bets extra också till 35-40% overlay dvs också en BB.

 

Låt oss anta att du får in LRR en gång av tre så blir det ju ungefär -0.3BB, fast en del av detta tror jag du kan tjäna tillbaka postflop genom att din hand är maskerad så jag skulle gissa i häraden -0.1 till -0.2 BB.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...