Gå till innehåll

Hagbards statistik och bokföring i Excel!


Hagbard

Recommended Posts

Hej igen!

Efter lite klickande hittade jag felet i formeln själv.

Originalformeln är: =SUMMA.OM(FixedLimit!B:B;"0,5";FixedLimit!M:M)

 

"0,5" måste bytas ut mot "0.50"

Detsamma gäller för de andra limitvärdena med decimalvärden.

 

Ta med det till nästa update.

 

/Piprex

Helt riktigt. Konstigt att man inte kan få allting rätt :)

Om du kollar i b-kolumnen så ser du hur formlerna ser ut där, så den riktiga formeln ska se ut:

=SUMMA.OM(FixedLimit!B:B;"0,5";FixedLimit!M:M)+SUMMA.OM(FixedLimit!B:B;"0.50";FixedLimit!M:M)

 

Det har att göra med att vissa användare har klistarat in från gamla böcker där de använt kommatecken. Det blev lite mycket när jag höll på och roddade om från komma till punkt som decimalavskiljare. Ska fixa till det till nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag håller på att bli galen, har pillat med det här arket litegrann nu ikväll men jag fastnar på en och samma grej HEEEELA tiden och jag blir bara inte klok på det här. Vad tusiken är problemet?

 

Det är moneybladet, när man skriver in förkortningen på en pokersite (exempel partypoker och pacificpoker) så skriver jag PP och PF, de båda kommer då in i money-bladet under "site". Men när jag då skriver in siffror för t.ex. partypoker (pp) så stannar dom kvar där när jag sen byter site till pacificpoker (pf).

 

Ex:

 

2006-10-01, PP, 150

 

Då får jag, på overall bladet, följande siffror

 

OVERALL MONEY

Deposit/withdrawl 1098 kr

 

POKERSITES MONEY

Partypoker 1098

Pacificpoker 0

 

Nåja.. det här ser ju rätt ut - men om jag sen byter i moneybladet under "site" till PF så stor fortfarande samma siffror kvar som jag skrev förut.

 

Ändrar jag då till det korrekta siffrorna så blir det såhär:

Datum, PF, 400, Bonus, 150, 1089kr.

 

Då får jag, på overallbladet, följande siffror:

 

OVERALL MONEY

Deposit/withdrawl 2928 kr

Bonus 1098 kr

 

POKERSITE MONEY

Partypoker 0

Pacificpoker 4026kr

 

Som du ser så har Partypoker pengarna, av någon okänd anledning, försvunnit. Det enda som räknas är alltså PF pengarna.

 

Går jag sen tillbaka till moneybladet och ska ändra "site" till "PP" istälelt för "PF" så har jag fortfarnade kvar de gamla siffrorna som jag precis skrev in till "PF". De ändras alltså itne automatiskt till pengarna jag skrev in i början till "PP".

 

 

Nu vart det här ett ganska långt meddelanden men jag hoppas verkligen du kan hjälpa mig då jag är så jäkla irriterad just nu för jag inte får bukt med problemet. Jag skulle verkligen behöva plugga till mitt provi morgon men istället har jag suttit uppe och idiotförklarat mig själv hela kvällen.

 

Snälla hjälp en idiotförklarad ung kille i sen strävan efter detta underara dokument.

 

TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.... om jag förstått det hela rätt så ändrar du alltså site på en och samma rad. Det du beskriver tyder på det, och isf blir det precis så här.

Vad du ska göra är: fyll i dina PP-uppgifter på en rad, precis som du beskrev, byt sedan rad och fyll i dina PF-uppgifter. Då ska det hela bli rätt.

Nyckeln är: ny rad för varje händelse. Många rader blir det :)

 

Hoppas det här hjälper dig så du hinner plugga, annars får du återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha, nu funkar det ypperligt.

 

Måste verkligen berömma dig för det här arket, jag har använt det i ett par dagar nu och det är helt sinnessjukt bra.

 

Har dock ett par till frågor..

 

1. När man spelar CG, ska man göra en ny rad för varje bord man har uppe eller ska man bara addera ihop alla och köra på en rad? (dvs sätter jag mig ner med $25 på 3 bord så skriver jag att jag köper in mig för $75)

 

2. På daytoday så verkar det ske automatiskt, men ska det också vara så att dagens resultat (som också adderas ihop med gårdagens och förrgår) syns på ALLA? För jag ser samma resultat på alla rader, framtill den 1 december typ.

 

 

Jättetacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. När man spelar CG, ska man göra en ny rad för varje bord man har uppe eller ska man bara addera ihop alla och köra på en rad? (dvs sätter jag mig ner med $25 på 3 bord så skriver jag att jag köper in mig för $75)

 

2. På daytoday så verkar det ske automatiskt, men ska det också vara så att dagens resultat (som också adderas ihop med gårdagens och förrgår) syns på ALLA? För jag ser samma resultat på alla rader, framtill den 1 december typ.

 

 

Jättetacksam för hjälp.

1. Det är egentligen upp till dig, det finns inget rätt eller fel. Själv tycker jag det är enklare att få en bra översikt om man skriver ett bord på varje rad.

 

2. Det här var lite lurigare. Det ska inte vara så. Kolla så du skrivit in alla datum rätt överallt. Det kan även vara lite känsligt om de inte står i kronologisk ordning. Om du inte får ordning på det så vill jag gärna se en skärmdump på hur det ser ut. Du kan PM:a så får du min mailadress isf.

 

Tänkte bara tala om att jag byter internetleverantör i veckan, så det kanske kan bli problem att ladda ner boken ett tag framöver. Dessutom kan det kanske dröja lite innan jag kan svara på fler frågor.

Min erfarenhet säger mig att bytet INTE kommer att gå smidigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Efter lite klickande hittade jag felet i formeln själv.

Originalformeln är: =SUMMA.OM(FixedLimit!B:B;"0,5";FixedLimit!M:M)

 

"0,5" måste bytas ut mot "0.50"

Detsamma gäller för de andra limitvärdena med decimalvärden.

 

Ta med det till nästa update.

 

/Piprex

Ny version uppe (2.06.1029) med ovanstående problem fixat, plus att jag har ändrat i länken där man kan hämta ny version direkt från boken.

Det här är troligtvis den sista versionen av denna utgåva. Har så smått börjat snickra på den nya som ska bli lite mer flexibel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hagbard och tack för ett fantastiskt statistikunderlag.

Jag spelar mycket fixed limit. Det verkar dock var ett problem med ditt blad där.

Under overallfliken får jag ingen summering av total tid (H/Played)på nivåerna 0,02/0,04, 0,05/0,10, 0,10/0,20 och 0,25/0,50.

På nivån 0,50/1 funkar det däremeot.

På alla övriga flikar så summeras det dock rätt.

Jag har version 2.06.0628 men har även provat in den senaste versionen 2.06.1001.

Vet du vad det beror på. Har jag gjort något fel eller har "lilla buggen" varit framme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hagbard och tack för ett fantastiskt statistikunderlag.

Jag spelar mycket fixed limit. Det verkar dock var ett problem med ditt blad där.

Under overallfliken får jag ingen summering av total tid (H/Played)på nivåerna 0,02/0,04, 0,05/0,10, 0,10/0,20 och 0,25/0,50.

På nivån 0,50/1 funkar det däremeot.

På alla övriga flikar så summeras det dock rätt.

Jag har version 2.06.0628 men har även provat in den senaste versionen 2.06.1001.

Vet du vad det beror på. Har jag gjort något fel eller har "lilla buggen" varit framme

Om du kollar lite högre upp i tråden så ser du att vi diskuterat det här. Det är jag som har missat i några formler. Tar du hem den nya, eller ändrar i formlerna enligt ovan så funkar det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg det efteråt :)

Men på din hemsida står det att det är version 2.06.1001 som går att ladda ner. Om jag förstår rätt så behöver jag version 2.06.1029.

Ja, det där har blivit lite dumt. Jag byter internetleverantör så idag har jag plockat bort den gamla "hemsidan".

Den nya finns här:

http://hem.bredband.net/hagbardspoker/

Det är även den som länkarna i första inlägget leder till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Hagbard,

 

Tack igen för ett grymt statestikprogram.

 

Har dock upptäckt lite problem i monthlystatsfliken. Den visar inte riktigt rätt spelade timmar och withdrawls from BR. Verkar som att den tar den första dagen i en ny månad och lägger den till föregående månads statestik istället.

 

Är detta något du känner igen?

 

Tack på förhand

 

Tikkster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Hagbard,

 

Tack igen för ett grymt statestikprogram.

 

Har dock upptäckt lite problem i monthlystatsfliken. Den visar inte riktigt rätt spelade timmar och withdrawls from BR. Verkar som att den tar den första dagen i en ny månad och lägger den till föregående månads statestik istället.

 

Är detta något du känner igen?

 

Tack på förhand

 

Tikkster

Är inte riktigt med på vad du menar. Jag har kollat lite men inte hittat något fel. Det som står under "this year" skiljer sig från det som står i tabellen över, eftersom tabellen "gör ett avslut" varje månad, medans det som står under "this year" räknar med den påbörjade månaden oxå. Glasklart som vanligt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har så smått börjat jobba lite med den nya versionen. Den kommer att skilja sig ganska mycket från 2:an, så den får nog heta version 3. Nu skulle jag gärna vilja ha lite feedback från er som använder verktyget. Jag har läst igenom tråden och snappat upp en del önskemål. Skriv gärna om det är något ni saknar eller något ni tycker ska ändras.

 

Den nya versionen kommer att bli mer flexibel. Man kommer att kunna välja vilka typer av poker man spelar, alltså inte vara låst vid de sju som finns i boken nu. Det har ju dykt upp så många varianter på sajterna. Man kommer även att få välja stakes själv, kort sagt kommer man att kunna anpassa den mer efter sina egna behov.

 

En sak som jag däremot måste låsa är vilka "limits" som går att välja, eftersom varje "limit" har ett eget blad. De som finns nu är "NoLimit", "PotLimit", "FixedLimit", "S&G" och "Tourney". På B2B finns det även Spread Limit och halv Pot Limit (HPL).

Min fråga är, ska jag lägga till dessa och finns det fler "limits" därute? Är det över huvud taget någon som spelar Spread Limit?

Själv spelar jag HPL ibland, men brukar fylla i det i "PotLimit"-bladet.

 

Skriv gärna en rad med synpunkter eller frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning till detta med att räkna ut antalet timmar om man spelar över midnatt. Istället för att som jag gjort delat upp tiden i 2 delar (fram till 23:59 och från 00:00) så kan man göra så här:

 

Exemplet refererar till Nolimit-, Potlimit-, Fixedlimit-, S&G- och Tourney-bladen i Hagbards XL-blad.

 

K=Cell för inmatad starttid (Start)

L=Cell för inmatad sluttid (Finish)

M= Cell för uträknad spelad tid (Played)

 

Lägg in följande formel i cell M2:

=IF(L2<K2;L2+1-K2;L2-K2)

 

Har man svenskt XL så kanske formeln behöver se ut så här:

=OM(L2<K2;L2+1-K2;L2-K2)

 

När jag provar att byta IF till OM i mitt engelska XL så vill det inte acceptera detta utan kräver IF. Det går ju visserligen att flytta XL-filen mellan svenskt och engelskt XL så det måste kanske vara konsekvent OM eller IF, inte blandat för att XL ska kunna hantera formeln. Så använd rätt beroende på vilket XL du kör i för tillfället.

 

Nåväl, nu ska resultatet i cellen bli korrekt oavsett om speltiden passerar midnatt.

 

Kopiera sen ned denna formel nedåt i M-kolumnen för övriga rader i arket. Det tog några sekunder för XL att räkna om till korrekt värde efter kopieringen så var inte för snabb att ångra dig om värdet inte ser korrekt ut direkt.

 

Bladet måste vara upplåst (oskyddad) för att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ser som ett grymt excelark för excel!! =)

 

Jag kör openoffice 2.0, och där funkar det MINDRE bra. :(

 

För det första är det nästan helt okörbart bara för att det är otroligt segt att köra i openoffice, vet ej varför(nej inte fel på datorn). Segt vid uppstart, segt med rullmenyerna segt att spara m.m

 

Sedan fungerar inte rullgardinerna, när man matat in flera sajter med förkortningar så finns EJ informationen med i rullgardinerna i andra blad(flikar).

 

Skall jag helt lägga ned önskningarna om at det kan komma en version som funkar till OO, eller skall jag måsta gå mikromjuk stajl? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några små önskemål ska jag väl kunna hjälpa till med.

Om jag spelar 1-2kr nl på svs eller $1-2 nl på party så hamnar dom i samma stsistik ruta på overall bladet (NL 200).

Skulle det vara möjligt att dela på statistiken för olika valutor? Det är ju stor skillnad på $2 och 2kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning till detta med att räkna ut antalet timmar...

Börjar med att be om ursäkt att svaren dröjt lite :?

Ser ut som en bra lösning lazzeman. Ska försöka att få det att funka med sammanräkningen av "Realhours" (RH) oxå. Efter mycket knåpande har jag lyckats plocka bort "Sessions"-bladet (SB) och fixat så RH räknas ihop automatiskt från "Limit"-bladen (LB). Den här formeln kanske ställer till det, ska kolla det. Det borde gå att lösa.

Hej! Ser som ett grymt excelark för excel!! =)

Jag kör openoffice 2.0, och där funkar det MINDRE bra. Sad

Tyvärr måste jag nog göra dig besviken. Boken är alldeles för komplex för att jag ska orka/kunna anpassa den till OO. Jag är inte ens säker på att det går.

Hej och tack för ett utomordentligt hjälpmedel!

Ett litet önskemål till den nya versionen vore att det fanns separata koder i tourneyfliken för turbos och rebuys.

Menar du att du skulle vilja välja det som "limit"? Där du nu kan välja NL,PL osv... Isf kommer du att kunna göra det i den nya. Den blir mycket "friare", dvs man kommer att kunna påverka mycket mer själv.

Några små önskemål ska jag väl kunna hjälpa till med.

Om jag spelar 1-2kr nl på svs eller $1-2 nl på party så hamnar dom i samma stsistik ruta på overall bladet (NL 200).

Skulle det vara möjligt att dela på statistiken för olika valutor? Det är ju stor skillnad på $2 och 2kr.

Det ligger med i planeringen.

 

Efter att ha jobbat ett tag med den nya så inser jag att ju mer funktioner jag lastar in, ju segare blir boken att hantera. Jag har varit tvungen att stänga av automatisk beräkning för att kunna jobba med den. Det innebär att den inte uppdateras direkt när man fyller i den. Den uppdateras när man sparar eller om man trycker på F9. Den "gamla" boken är på ca 8 mb, den nya är uppe i 12 mb, och då är jag inte klar än. Det här är något man får leva med om alla roliga funktioner ska in.

 

Tack för alla förslag och synpunkter. När det börjar närma sig färdigt vore jag tacksam om någon/några kunde hjälpa mig att testa den. Gärna någon med engelsk excel oxå.

 

När jag ändå är i farten så kan jag ju passa på att fråga om någon skulle kunna tänka sig att översätta allt som står på svenska i boken, till begriplig engelska? Själv är jag ganska dålig på engelska, men det vore ju rätt coolt att ha en version helt på engelska oxå 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag och synpunkter. När det börjar närma sig färdigt vore jag tacksam om någon/några kunde hjälpa mig att testa den. Gärna någon med engelsk excel oxå.

 

När jag ändå är i farten så kan jag ju passa på att fråga om någon skulle kunna tänka sig att översätta allt som står på svenska i boken, till begriplig engelska? Själv är jag ganska dålig på engelska, men det vore ju rätt coolt att ha en version helt på engelska oxå 8-)

 

Jag har kört din version hela året och jag är mycket nöjd med den. Nya uppdateringar / versioner är spännande att testa, så om det behövs så ställer jag upp som beta testare på den Svenska Excel 2003 versionen.

 

:Ah::Ks:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...